BETROUWBARE, GOEDE BOEKEN Eerlijk verteld en met een even wichtig gevoel voor realiteit en drama, is het één van de beste boeken over Indonesië's moeilijkheden dat we sinds lang onder ogen kregen. Er is immers al té veel „gezwam in de ruimte", te veel oppervlakkig gezwets in veel boeken over dit land en volk, dat we nog steeds zo'n warm hart toe dragen. steeds terugkerende behandeling no dig, anders verliest het zijn kracht. Het wordt bespuwd, beklopt, betast of zo als op Haïti besprenkeld met bloed van een haan. Een fetisj stelen heeft geen zin slechts de bezitter heeft er macht over. Ondanks hokus pokus en wat er meer bij komt, de vérstrek kende angst en vrees die de "fetisj" veroorzaakt, mag men niet onderschat ten. Het hele leefpatroon van de be volking op Haïti wordt door fetisjisme beheerst (voodou) en niet slechts bij de analfabeet. Merkwaardig is de fetisj van spiegelglasscherven aan de Goud kust van Afrika. Door de aanraking met de Europese beschaving leerde men de spiegel kennen en de spijker. On middellijk werden deze twee artikelen gebruikt om houten poppetjes in buik, borst, benen en andere lichaamsdelen mee te versieren. Ook de Tibetaanse lama verricht bij zijn amulet bepaalde handelingen met dit verschil dat het bij hem slechts gaat om goddelijke kracht. Hij is een culturele "medicijnman"; op rollen pa pier of perkament schrijft hij tover spreuken, rituele voorwerpen (edel stenen, paarlen, graankorrels e.d.) voegt hij met het papier samen in gele zijde met de magische spreuken (Dha- ramis en Mantras) en legt dit alles in een Boeddhafiguur. Daarna wordt de sokkel gesloten met een metalen plaat. Een interessant begrip is mana, een woord afkomstig uit Polynesië. In mens dier of ding kan 'n mysterieuze kracht aanwezig zijn. Een knekel van een ge raamte kan men bezitten, omdat de geest van de dode er nog in "zit". Typerend is de fantasie waarmee de eenvoudige natuurmens in een voor werp iets onderkent. Een. Melanesiër ziet in een steen met muntvormige te kening direct een rijkdomstalisman. Toen we het enkele nummers geleden in Tong Tong over moestika's" hadden, schre ien ue ook, dat er vaak de bezoar-steen mee bedoeld werd, een steen gevonden o.a. in het lichaam van een Perzische wilde geiten soort, waaraan genezende kracht werd toegeschreven. Als zodanig had deze moestika ook in Europa tot ver in de 18de eeuw vermaardheid en werd door vermogende mensen, kunstig gevat in goud of zilver, om de hals gedragen als afweer tegen ziekten. Enkele pagina's uit een zg. "Toverboekje" met bezweringsformules, geheimzegels, spreu ken, initiaalwoorden met verborgen kracht, hymnen en gebeden, zoals in de Gouden Eeuw in Europa aangewend werden tegen De Boze en allerlei vormen van zwarte magie. Een ander vindt een grote steen met een grappige vorm. Het ding doet hem denken aan een zeug, omringd door biggen en hij gebruikt hem dus als talisman, die zijn varkensbezit zal uit breiden! Een derde vindt een steen die lijkt op een slangenkop. Hij legt die steen in zijn bananenaanplant, want een slang verjaagt toch ratten en mui zen? Een liefdestalisman in Afrika is een hoorn van een antilope. Men blaast er op om de genegenheid van een be wuste persoon op te wekken. De rede nering is dat, evenals 'n antilope twee hoorns heeft, de mens ook niet alleen kan blijven. Uiteraard kan éénzelfde voorwerp in verschillende omgeving andere asso ciaties opwekken. Een jager op zeehonden verbeeldt zich in een steen iets van een zeehond te zien: hij gebruikt die steen bij de vangst. Een inwoner van Nieuw Guinea kan een dergelijke steen gebruiken bij zijn yamwortelcultuur omdat hij er de vorm van de wortel in meent te ontdekken. In Indonesië is over amuletten heel wat te vertellen, de "djimat" (van het Arabische azimat toverformule), de pangulu-balang van de Bataks, de krijgsamuletten (ulumba) van de Pa poea's en de ulawa van de Boeginees. Tenslotte een eindconclusie: Is er wel zoveel verschil tussen iemand uit de twintigste eeuw die een "amulet" voorzien van een heiligenbeeldje ("en masse" vervaardigd van celluloid, plas tic e.d. in een fabriek in Bohemen bij voorbeeld) om zijn hals hangt en de primitieve mens met zijn steen, gevon den in het open veld? Er is een wezen lijke overeenkomst: zij gelóven er alle bei in! C.C. Noot van de Redactie. De schrijfster van dit artikel hoopt dat uit de lezerskring van Tong Tong nog menige bijdrage zal binnenkomen over algemene of privé ervaringen in Indo nesië op dit gebied. Tjalie zelf is er van overtuigd dat er een "hemels breed" verschil bestaat tussen de waardeloze prullaria die in Europa aan Verschenen van de hand van John Hughes, in de Nederlandse vertaling van C. H. Schaap, het verslag van de coup van 30 september (bij velen he laas alleen bekend als „Het bloedbad van Loebang Boeaja"!), "omwenteling in Indonesië" waarbij op gewelddadige wijze een eind kwam aan het regime van Soekamo. Daarom bevelen we bij uitzondering dit boek wél aan bij onze lezers (in onze boekhandel voor f 17,50), evenals trouwens nog steeds het boek van Bernhard Dahm„Soekarno en de strijd om Indonesië's onafhankelijk heid". Goed gedocumenteerd, onbe vooroordeeld, enorm rijk aan boeiend historisch feitenmateriaal. Thans f 13,50. En zij die het al sinds lang hebben (ook zeer veel Indonesiërs!) kunnen het bevestigen: nog steeds een boek waar je telkens willekeurig in kan duiken om geboeid verder te gaan, waar je ook begint! MAKASSAR Een lezer in Amerika vroeg ons allerlei bijzonderheden over de stad Makassar. Daartoe stuurde hij ons een plattegrond van die stad met het ver zoek om iemand die Makassar goed kent te vragen op dat plattegrondje te willen aangeven, waar zulke uiteen lopende punten te vinden zijn als b.v. de Gouverneurslaan, De Maleise kam pong, het land Losari, Kampong Besi e.a. Mochten er kenners zijn van de stad, die ons kunnen helpen, kunnen we dan een briefkaartje verwachten? Na tuurlijk krijgen we wel ettelijke aan biedingen van hulp (hopen wij) en dan pikken we wel iemand uit. Tot straks, dus! REDACTIE de lopende band worden gefabriceerd en vele (lang niet alle) djimats in Azië, die inderdaad "geladen" zijn met een zeker heil of onheil. Pas wie zulke din gen meemaakt, ook al gelooft hij er niet in, of begrijpt hij er niets van, weet dat het fenomeen bestaat. Trou wens, serieuze etnografen onder onze lezers zouden deze bijdragen zeer op prijs stellen. Ajo! Herinner! Schrijf op! T.R. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 7