"NGARIJOENG" j Jos. van Arcken j GOEDKOPER TOURISME E. J. MONTFOORT ZOON J. B. G. VERBURGT We keken vanavond naar de T.V. en zagen een stuk over de nood bij de Masai's. Toen het nummer van Memi- sa's postrekening op het scherm kwam, greep mijn zoon papier en potlood en noteerde dat. Hij pakte zijn beurs en telde zijn rijk dom, zegge en schrijve 5,73. (Hij is 14 jaar oud en krijgt 10,p. mnd). Spontaan gaf hij mij f 5,"Kasian", zei hij. Direct daarop volgden zijn zus jes en broertjes met elk 5, Dit heeft mij wel geroerd, dat zoiets tot hun sprak. Misschien, dat hetgeen ik hun altijd leer, vruchten zal afwer pen, n.l. om niet te kijken naar hen, die het beter hebben, want dan zal je het moeilijk hebben en nooit tevreden zijn. Kijk naar hen, die het slechter hebben en dan zal het leven lichter zijn. Ik weet zelf niet waarom ik dit schrijf, maar dit doet mij denken aan de moei lijke jaren in Indonesië. Toen gaven zij die het beter hadden, zo tersluiks (over de pagger) iets aan de buren, die het beroerder hadden. Als je pisangboom vruchten droeg en je kapte de tandan eraf, dan verdeelde je de sisirs. Feitelijk waren ze al ver deeld, vér voordat je de pisang plukte. Rare maar goede gewoonte. Het gaf en geeft nu nog een rijk gevoel als je kan delen. Sinds 2 januari breng ik rijst mee naar kantoor. Als anderen patat of croquet eten, eet ik mijn portie rijst op in de lunchpauze. Er zijn 3 mee-eters. Pure To's die met mij ge nieten van al mijn kostjes. Ik gaf ze laatst tumisan djambal. Het was mond jes maat, maar we hebben gezamenlijk genoten. Zoals de soendanees zegt: "Ngari- joeng". Dat is het koempoelen om de bakoel op een tiker op de grond. Het interesseert mij geen zier wat anderen ervan zeggen. Waarom zou ik verlegen moeten zijn, waar onze combinatie hoogwaardiger is dan patates of wat maar ook?... S. Het voorbeeld van "Ngarijoeng" is voortreffelijk. In veel moderne steun- acties klinkt soms een vervelende bij toon door van: "Het is goed en nobel om te geven!" of: "Het is billijk om te geven!" Een soort last van het ge weten hebben. Een nogal luidruchtig schudden van bussen om sufferds of onwilligen aan te porren. "Ngarijoeng" kent het verschil tus sen arm en rijk niet, van boven en beneden niet, van hulpbehoevend en hulpverlenend niet. Het stelt voortdu rend het "broederlijk bijeen zijn" voor op. En als gevolg daarvan vloeit er vanzelf van het te-veel wat naar het te-weinig. Het is geen kwestie van reciprociteit of vereffening, maar een voortdurende golfbeweging als van water, waarbij het over en weer geven een kwestie is van harmonie en "kab belende schoonheid". Moeilijk! Bewuste acties van "par tijen die ieder op zijn beurt in het ge weer komen" hoeven niet nodig te zijn als men nóóit denkt aan een partij die te kort komt en een partij die over de brug moet komen, maar zichzelf voort durend één voelt in broederschap en menselijkheid op de (nooit doorgronde) golvende bewegingen van het Nood lot. Dan is er ook geen behoefte aan geweeklaag of schuldgeverij, maar een voortdurend verlangen om "over de pagger" zijn adik te helpen... Tong Tong kent duizenden abonnees die voortdurend doordrongen zijn van het ngarijoeng, omdat zij van de eer ste dag af zich bewust van hun eigen te-veel, en het te-weinig bij on telbaar veel anderen! uit zichzelf altijd te veel aan Tong Tong gegeven hebben. Anders op mijn woord! zou Tong Tong geen jaar hebben kun nen bestaan! T.R. I Voor Omega, Zenith en vele t t andere goede merk-horloges i f naar 4 I Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 6441 J In een gesprek met een Aziatisch organisator van touristische reizen naar het Verre Oosten en de mogelijkheid om een methode te vinden, waardoor Europeanen nét zo simpel overal in Azië konden komen als in Europa zelf (want de reiskosten "sec" zijn niet zóveel hoger), sprak ik er mijn ver bazing over uit dat de man het zelf al niet inzag: in Europa mogen vacan- tiegangers letterlijk overal logeren, ook in volkslogementjes of zelfs "aan de berm van de weg". Wie echter naar Azië gaat, is prac- tisch uitsluitend aangewezen op Hilton hotels van 25 per dag of zelfs meer. Wie kan dat betalen? Als men er ech ter kans toe zag b.v. in Indonesië een voudige bamboe weekend-shacks te bouwen overal in rustieke kampongs, dat zouden veel Europeanen dubbel op prijs stellen omdat men ook in Europa graag primitief kampeert, en het aan tal charter vluchten zou enorm toe nemen. Maar "oh no, mr Charley!" was het bescheid van deze reis-organisator, dit was niet alleen impossible, maar ook unthinkable! En het verbaasde hem dat ik dat zelf niet inzag, Azië uit eigen ervaring en ook het tourisme in Euro pa althans uit de foto-reportages goed kennend. Ik keek hem nogal beteuterd aan, maar mijn gesprekspartner pakte de eerste de beste Europese reisbro chure van de tafel en wees op diverse foto-montages, mij vragend: "Kunt U zich voorstellen hoe dames in zulke bikini's rondwandelen in de Indonesische kampongs? Zulke open lijke vrijerijtjes? Zulke wilde dansen? Zoveel gevallen waar men alleen maar "een beetje boven zijn theewater" is, maar verder onschuldig vrolijk? Mr. Robinson, er zouden relletjes in sommi ge kampongs van komen! Ik heb NIETS tegen de vrijheden van Europa in Europa. Maar tussen de zeden en ge woonten van veel Aziatische volken zou dit tourisme ongelukken opleve ren! Nee, laten we ze maar veilig op bergen in onze grote hotels, waar we ze ook intomen kunnen met verbods maatregelen..." We hebben nog een hele tijd ge discussieerd, maar valt hier eigenlijk wel te discussiëren? Het verschil tus sen kali-naakt en San Tropez-naakt is technisch nul, en zeker is niet elke Aziaat zedelijk hoogstaander dan elke Europeaan, en zeker weten wij het ver schil niet tussen echte en voorgewende preutsheid, enz. enz. East is East and West is West, zeg je dan maar... Tot onze grote droefheid overleed heden onze onvergetelijke zorgzame lieve man en vader Hendrikus, Elizsbert, Maurits PINO op de leeftijd van 61 jaar. M. E. A. J. Pino-de Jong Rotterdam C. G. Pino M. F. Pino Heerhugo- E. H. Pino waard K. M. Pino-Wanna Marion Australië P. P. Pino G. Pino-Stigter Pannekoekstraat 20 B - Rotterdam 1 De crematie heeft in alle stilte plaats gehad. 4 (voorheen: begrafenisondern. te Djakarta) r thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem. Ahornstraat 51 's-G raven ha g e Tel. 332288 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 4