"NGARIJOENG"
j Jos. van Arcken j
GOEDKOPER
TOURISME
E. J. MONTFOORT ZOON
J. B. G. VERBURGT
We keken vanavond naar de T.V. en
zagen een stuk over de nood bij de
Masai's. Toen het nummer van Memi-
sa's postrekening op het scherm kwam,
greep mijn zoon papier en potlood en
noteerde dat.
Hij pakte zijn beurs en telde zijn rijk
dom, zegge en schrijve 5,73. (Hij is
14 jaar oud en krijgt 10,p. mnd).
Spontaan gaf hij mij f 5,"Kasian",
zei hij. Direct daarop volgden zijn zus
jes en broertjes met elk 5,
Dit heeft mij wel geroerd, dat zoiets
tot hun sprak. Misschien, dat hetgeen
ik hun altijd leer, vruchten zal afwer
pen, n.l. om niet te kijken naar hen, die
het beter hebben, want dan zal je het
moeilijk hebben en nooit tevreden zijn.
Kijk naar hen, die het slechter hebben
en dan zal het leven lichter zijn. Ik
weet zelf niet waarom ik dit schrijf,
maar dit doet mij denken aan de moei
lijke jaren in Indonesië.
Toen gaven zij die het beter hadden,
zo tersluiks (over de pagger) iets aan
de buren, die het beroerder hadden.
Als je pisangboom vruchten droeg en
je kapte de tandan eraf, dan verdeelde
je de sisirs. Feitelijk waren ze al ver
deeld, vér voordat je de pisang plukte.
Rare maar goede gewoonte. Het gaf
en geeft nu nog een rijk gevoel als je
kan delen. Sinds 2 januari breng ik
rijst mee naar kantoor. Als anderen
patat of croquet eten, eet ik mijn portie
rijst op in de lunchpauze. Er zijn 3
mee-eters. Pure To's die met mij ge
nieten van al mijn kostjes. Ik gaf ze
laatst tumisan djambal. Het was mond
jes maat, maar we hebben gezamenlijk
genoten.
Zoals de soendanees zegt: "Ngari-
joeng".
Dat is het koempoelen om de bakoel
op een tiker op de grond. Het
interesseert mij geen zier wat anderen
ervan zeggen. Waarom zou ik verlegen
moeten zijn, waar onze combinatie
hoogwaardiger is dan patates of wat
maar ook?... S.
Het voorbeeld van "Ngarijoeng" is
voortreffelijk. In veel moderne steun-
acties klinkt soms een vervelende bij
toon door van: "Het is goed en nobel
om te geven!" of: "Het is billijk om
te geven!" Een soort last van het ge
weten hebben. Een nogal luidruchtig
schudden van bussen om sufferds of
onwilligen aan te porren.
"Ngarijoeng" kent het verschil tus
sen arm en rijk niet, van boven en
beneden niet, van hulpbehoevend en
hulpverlenend niet. Het stelt voortdu
rend het "broederlijk bijeen zijn" voor
op. En als gevolg daarvan vloeit er
vanzelf van het te-veel wat naar het
te-weinig. Het is geen kwestie van
reciprociteit of vereffening, maar een
voortdurende golfbeweging als van
water, waarbij het over en weer geven
een kwestie is van harmonie en "kab
belende schoonheid".
Moeilijk! Bewuste acties van "par
tijen die ieder op zijn beurt in het ge
weer komen" hoeven niet nodig te zijn
als men nóóit denkt aan een partij die
te kort komt en een partij die over de
brug moet komen, maar zichzelf voort
durend één voelt in broederschap en
menselijkheid op de (nooit doorgronde)
golvende bewegingen van het Nood
lot. Dan is er ook geen behoefte aan
geweeklaag of schuldgeverij, maar een
voortdurend verlangen om "over de
pagger" zijn adik te helpen...
Tong Tong kent duizenden abonnees
die voortdurend doordrongen zijn van
het ngarijoeng, omdat zij van de eer
ste dag af zich bewust van hun
eigen te-veel, en het te-weinig bij on
telbaar veel anderen! uit zichzelf
altijd te veel aan Tong Tong gegeven
hebben. Anders op mijn woord!
zou Tong Tong geen jaar hebben kun
nen bestaan! T.R.
I Voor Omega, Zenith en vele t
t andere goede merk-horloges i
f naar 4
I Laan van Meerdervoort 520
Den Haag - Telef. 33 6441 J
In een gesprek met een Aziatisch
organisator van touristische reizen naar
het Verre Oosten en de mogelijkheid
om een methode te vinden, waardoor
Europeanen nét zo simpel overal in
Azië konden komen als in Europa zelf
(want de reiskosten "sec" zijn niet
zóveel hoger), sprak ik er mijn ver
bazing over uit dat de man het zelf
al niet inzag: in Europa mogen vacan-
tiegangers letterlijk overal logeren, ook
in volkslogementjes of zelfs "aan de
berm van de weg".
Wie echter naar Azië gaat, is prac-
tisch uitsluitend aangewezen op Hilton
hotels van 25 per dag of zelfs meer.
Wie kan dat betalen? Als men er ech
ter kans toe zag b.v. in Indonesië een
voudige bamboe weekend-shacks te
bouwen overal in rustieke kampongs,
dat zouden veel Europeanen dubbel op
prijs stellen omdat men ook in Europa
graag primitief kampeert, en het aan
tal charter vluchten zou enorm toe
nemen.
Maar "oh no, mr Charley!" was het
bescheid van deze reis-organisator, dit
was niet alleen impossible, maar ook
unthinkable! En het verbaasde hem dat
ik dat zelf niet inzag, Azië uit eigen
ervaring en ook het tourisme in Euro
pa althans uit de foto-reportages goed
kennend. Ik keek hem nogal beteuterd
aan, maar mijn gesprekspartner pakte
de eerste de beste Europese reisbro
chure van de tafel en wees op diverse
foto-montages, mij vragend:
"Kunt U zich voorstellen hoe dames
in zulke bikini's rondwandelen in de
Indonesische kampongs? Zulke open
lijke vrijerijtjes? Zulke wilde dansen?
Zoveel gevallen waar men alleen maar
"een beetje boven zijn theewater" is,
maar verder onschuldig vrolijk? Mr.
Robinson, er zouden relletjes in sommi
ge kampongs van komen! Ik heb NIETS
tegen de vrijheden van Europa in
Europa. Maar tussen de zeden en ge
woonten van veel Aziatische volken
zou dit tourisme ongelukken opleve
ren! Nee, laten we ze maar veilig op
bergen in onze grote hotels, waar we
ze ook intomen kunnen met verbods
maatregelen..."
We hebben nog een hele tijd ge
discussieerd, maar valt hier eigenlijk
wel te discussiëren? Het verschil tus
sen kali-naakt en San Tropez-naakt is
technisch nul, en zeker is niet elke
Aziaat zedelijk hoogstaander dan elke
Europeaan, en zeker weten wij het ver
schil niet tussen echte en voorgewende
preutsheid, enz. enz.
East is East and West is West, zeg
je dan maar...
Tot onze grote droefheid overleed
heden onze onvergetelijke zorgzame
lieve man en vader
Hendrikus, Elizsbert, Maurits PINO
op de leeftijd van 61 jaar.
M. E. A. J. Pino-de Jong
Rotterdam C. G. Pino
M. F. Pino
Heerhugo- E. H. Pino
waard K. M. Pino-Wanna
Marion
Australië P. P. Pino
G. Pino-Stigter
Pannekoekstraat 20 B - Rotterdam 1
De crematie heeft in alle stilte plaats
gehad.
4
(voorheen: begrafenisondern. te Djakarta)
r thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem.
Ahornstraat 51 's-G raven ha g e Tel. 332288
4