Jos. van Arcken KEMBANG KOENING EN NOG WAT Vervolg van: Bij de Voorplaat was het KNIL!) zestig miljoen Indone siërs onderdrukt zouden hebben, zo zegt de koloniale legende. Om te schudden van het lachen! Als je gewoon appèl houdt over de dingen van de tangsi, merk je dat je vrij gauw uitgepraat bent. Naast de ongebreidelde, ontembare tropische natuur bijvoorbeeld was de tangsi ver bluffend on-Tropisch. Alleen maar een zeer beperkt aantal boomsoorten: asem of kenari. En een enkele keta- pang of spathodea. Heggen en hees ters: bijna altijd kembang sepatoe of loentas. Of bamboe doeri. En blomme tjes? Nou, neem de Vinca, en U heeft practisch alle perken en randen van alle Indische tangsi's vol. Heet die Vinca misschien daarom Soldaten- bloem? Verder waren al die uniforme bomen en struiken even groot, even goed on derhouden en op precieze afstanden van elkaar geplant. Als soldaten dus? Nee, toch niet.ho! Ik weet het: een Indische tangsi was gewoon een naar Indië overgeplaatst Hollands dorpje. Zoals Baarn of Boxtel of Pijnakker. (Nog vóór de flat- en industrie nieuw bouw, hoor!) Met precies even grote huisjes en even grote tuintjes, met alle houtwerk helder geschilderd, alle go ten en greppels keurig afgestoken, alle peppels of wilgen even groot en op keurige rijtjes geplant. Altijd stil. En zelfs de mensen zijn uniform gekleed en haast plechtig bedaard: de landman met z'n typische pet en witgeschuurde klompen, de wethouder in z n glim mend geschuierde frak, het wiefke in haar keurig geplooide, gesteven en brandschone streek-ornaat... Zet een willekeurige groep dorps bewoners bij mekaar: de burgemees ter, de notaris, de bakker, de kaste lein, de schoolmeester, de neef uit In dië, en wat heb je?...de voorplaat van Tong Tong! En misschien zit op een ondefinieer bare wijze hierin het geslaagde kolo nisatie-patroon van Indië. Een wonder overigens dat maar eens in de zoveel tientallen eeuwen mogelijk is, begrijp je opeens. Het samenleven van Drie kus en Saridin. De man van de aarde met de man van de aarde. Niet de mannen van de papieren wijsheid, niet van de stalen fabrieken, niet van de politieke thema's en anathema's, niet van "cultuur" whatever that might be... Hoe dan ook, opeens beseffen we dan dat dit alles DUS definitief voorbij is, voor eeuwen en eeuwen. Net zoals over alle leven in de tangsi s avonds laat het signaal komt: Nu uit! Nu uit! Nu uit de lichten, nu uit de lichten, nu uiuiuit!" Wanneer alles in de tangsi donker wordt en doodstil, en het op eens tot je doordringt dat het ook stil en donker geworden is in de stad om de tangsi heen. En in de hele wereld om de stad heen. En alleen het vóór- menselijk vibrerend gezang van kre kels en cicaden weerklinkt, als geluids versie van het getwinkel en geflonker van de triljoenen eeuwen oude ster ren.. Is de tangsi wérkelijk verslonden door de Tijden? Dan hoor je de bedaarde voetstap van de schildwacht. In rythmische, on bevreesde, uitdagende, geruststellen de cadans van staal op steen. Niet de verholen glijdende stap van de tijger of het verscholen schuifelen van de slang in de natuur. Nee, de eerlijke, open presentatie van De Mens. Nu is hij, en hij alleen, de tangsi. Zo is elk mens door alle tijden heen representant van de mensheid, zoals de soldaat vervanger is van de tangsi: Het Behoedende, Het Waakzame, Het Onsterfelijke. Wees nimmer bang. Want dankzij U kan in een Nieuwe Tijd een nieuw Reveille geblazen wor den. t.r. P.S. De foto werd ons uit New Zealand toegestuurd door de dochter van Otto Johan Loggers (links staan de). De foto was half vergeeld en lelijk beschadigd, maar trouw bewaard als een laatste tanda mata uit haar "Tanah Toempah Darah'. Wie weet wanneer en waar deze foto gemaakt werd en her innert zich nog een paar wapenbroe ders van haar Daddy? Voor Omega, Zenith en vele andere goede merk-horloges naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 6441 SEX BIJ ZES jantje van zes jaar staat bij Ma die in blijde verwachting is. Vraagt zij aan haar zoontje wat of hij liever zou wil len; een broertje of een zusje. Waarop Jantje antwoordt: ach Mama, als U het verdragen kunt, had ik het liefst een fiets. Toen wij enkele nummers terug ons zelf afvroegen, waaraan het Eur. kerk hof te Soerabaja "Kembang Koening" zijn naam te danken zou hebben, kre gen wij ettelijke veronderstellingen toegestuurd, die soms min of meer vanzelfsprekend klonken. Dus in de trant van: "Daar zal wel de kembodja (de alamanda, de gele lantana, enz. enz.) mee bedoeld zijn..." We vroegen het ook aan prof. v. d. Pijl, die een kort en zakelijk antwoord had: "Ik weet het niet". Hoewel de prof. natuurlijk ontelbare gele bloemen kent en misschien met meer recht dan wie ook 'n "rake" veronderstelling had mogen plaatsen. Maar hij was nooit op Kembang Koening geweest, had dus geen enkele betrekking kunnen vaststellen en zei dus rustig dat hij het niet wist. Ook vroegen we het aan dr. Soe- tjahjo, die al een half mensenleven in Soerabaja woont, maar hij had er doodeenvoudig nooit over gepiekerd (zoals wij allen) en hij schreef dus nuchter terug: "Ik weet het niet, maar zal het onderzoeken". Wie gedurende vele jaren met dui zenden Indischgasten over de oor sprong of verklaring van ontelbare feiten van gedachten gewisseld heeft, weet hoe snel zulke "voor de hand liggende' verklaringen (meestal door de orginator ook nooit meer bedoeld dan als veronderstelling sadja) als "al gemeen bekende waarheid de ronde doen. En dat in feite veel "kennis van Indië" niet meer is dan een verwarde collectie van vertelseltjes, sprookjes en verdichtingen. Tot onze grote schrik hebben we enige tijd terug zelfs ontdekt dat een van de nieuwste verspreiders van vele geruchten en onwaarheden Tong Tong zélf is! Omdat vele mededelingen of verklaringen beginnen met de woor den: "In Tong Tong heeft gestaan dat..." In het begin hebben wij nogal kregelig geprobeerd vast te stellen waar dan in Tong Tong die nonsens gestaan zouden hebben. Maar al gauw kregen we door, dat verreweg de meeste mensen eigenlijk niets gaven om precieze kennis van wat dan ook, maar dat het "van horen zeggen'" en daaraan meedoen al ge zellig genoeg was. Net als "toen froe- her" weetjewei, dat zoveel gemoede lijke gesprekken konden beginnen met: "Si Anoe, hij vertel..." En als je dan vroeg: "Wie was dat, Si Anoe?", dan hoorde je: "Ah, ik ferheet! Maar hij vertel..." Tegenwoordig dus substitueert men voor Si Anoe vaak: Tong Tong! Maar men bedoelt toch wel de legendarische "Si Anoe!" 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 6