TERZIJDE SOEARA PALEMBANG" Vervolg van pag. 5 via Rapong was de pasanggrahan in Enrekang waar (natuurlijk) de rijsttafel hoewel eenvoudig, beter en lekkerder smaakte dan bij de koki thuis. De volgende dag naar de controleurs plaats Makale: soms over bruggetjes van 2 brede planken op balken, waar je beslist goed moest mikken om de au.to heelhuids aan de andere kant te krijgen. En, als ik me goed herinner, was het hier, dat we opeens in een groot, wijd dal kwamen, waar in de verte net een enorm half-afgesneden suikerbrood opdoemde. Aan de voet van de hoge gladde "afgesneden wand" liep een vrij brede kali en daar langs weer de weg. Op ca. 20 meter hoogte boven de kali liep een horizon tale gleuf, waarin allemaal hele- en half vergane houten schuitjes en bij deze laatste zag je duidelijk doodskop pen en beenderen naar buiten steken. Een luguber gezicht deze open richel graven: ben helaas vergeten van wel ke stam ze waren. Ze werden toen al niet meer bijgezet, de doden. Makale is een, wat je noemt, nette binnen-plaats: alle wegen schoon, de grote pasanggrahan piekfijn met rui me kamers, hagelwitte klamboe's, ga maar door. De pasanggrahan lag op een hoogte en keek uit op een vier kante aloon-aloon, echter meer een soort plein, met in het midden een vierkante vijver, met veel blekoks. We hebben hier wat wandelingen gemaakt, die echter kennelijk geen speciale in drukken hebben achtergelaten. De volgende morgen naar het hartje van de Toradja landen, n.l. Rantepao. Een merkwaardig plaatsje in de bergen en het was juist pasardag toen we bin nen reden. De Toradja's zijn geen mohammedanen, want ze eten honden en dat hebben we gezien! Zielig, zoals die gladakkers aan een stuk ijzerdraad om de nek, soms gesleurd over de grond, naar de pasar worden gesleept! De vrouwen liepen met ontbloot bo venlijf en ik vond het geen mooi volk, zoals ik de rijzige Madoerezen beslist wel mooi vind. Kwestie van smaak natuurlijk. We hebben een groot gemeenschaps huis bewonderd, ook met een schuit vormig dak als in de Bataklanden en de gevels prachtig versierd met hout snijwerk, dat ook nog in verschillende tinten was gekleurd. Hier worden de doden bijgezet, ook hoog in een glad de rotswand, maar dan in vierkante gaten uitgehakt in de rots, terwijl elk graf een soort balkonnetje heeft, waar op een paar poppen, waarschijnlijk beeltenissen van de dode(n). Typisch dat deze begraafplaats weer een vre dige en mooie indruk maakte, waar schijnlijk door de prachtige bamboe stoelen aan de voet van de rotswand en het groen, dat zich overal aan de rots had vastgehecht. Na Rantepao van binnen en van buiten bekeken te hebben, door naar Palopo aan de Golf v. Bone gelegen. Men Doorzoek de moderne westerling tot op de bodem en je vindt kunst matigheid (hoe mooi of hoe hoog ook); doorzoek de Indischman tot op de bodem en je vindt simpelweg na tuur. Bij al je moeilijkheden, anak-koe, in al je worstelingen met problemen, be houd de natuur als kompas. Je zal niet verkeerd koersen. "La foule urbaine qui ne touche plus terre, n'est pas plus d'homme qu'un tas de fagot n'est un arbre", zei een Frans denker, "de stadsmassa, die de aarde niet meer aanraakt, is evenmin mens als een takkenbos een boom is!" Dit kreeg ik toegestopt door Herman, zoals vaak lezers mij iets moois toestoppen in een verborgen regel in een lange brief, een enkele opmerking in een gesprek. Het zijn code-gedachten: "wij begrijpen elkaar ...wij zijn van hetzelfde djatihout..." Hier in dit rijke Europa, dit krank zinnig overladen rijke Europa, waar alleen heel heldere gave denkers we ten wat fout gaat, zijn mensen inder daad takkenbossen: brokjes leven overal vandaan. Zonder samenhang, zonder structuur. Zonder leven. In het koppig Indisch-blijven houden wij ons in wezen alleen maar vast aan het LEVEN. Niet aan het verleden, sufferds buiten Tong Tong, maar aan het Heden en aan de Toekomst, omdat LEVEN dat alles samen is. En wie denkt dat wij aan het Verleden den ken, geeft daarmee alleen één ding toe: dat hij nu dood is... T.R. daalt vrij steil af in het begin door zware rimboe-wouden (echt regenbos), waar we, nadat we even het bos in waren gegaan, de mooiste orchideeën aan de stammen en takken zagen han gen. Het zal wel toeval zijn geweest, maar het staat nu nog duidelijk voor ogen: de diverse soorten en kleuren. De weg was goed en we kwamen al gauw met knappende oren, door het hoogte-verschil, in Palopo aan. Het contrast: diep-blauwe zee en het rijke groen er om heen, is, zoals altijd in Indië, weer adembenemend. Hoe het ook zij, aan alles komt een eind, dus weer terug, in Makale over nacht en toen door. zonder mik-mak, naar Makassar. Je raadt het verder wel: ik ben niet met het s.s. "Merak" teruggegaan, maar door een douceurtje van de ouwelui, zalig met een van de kapal poetih's van de sneldienst regelrecht naar Soerabaia. H.v.V. De Ikan Belida Met betrekking tot het artikel Mpe- Mpe Palembang (Tong Tong No 18, pag. 14) wil ik hierbij nog het volgende opmerken. 1. De naam van de Vis is IKAN BE LIDA, naar de naam van de rivier, waarin ze wordt gevangen. Deze vis soort heeft een lengte van soms 1 mtr a 1,30 mtr en heeft een zeer fijne smaak. Vooral het vet van de rugvin, die van de kop tot de staart loopt en bij de basis soms wel 2 vingers dik is, is een ware delicatesse. In stuk ken gesneden wordt deze rugvin in jong pisangblad gewikkeld, nadat ze eerst met zout en djeroek nipis is be handeld. Dit pakje wordt boven een rokend vuurtje van nat hout geroos terd, dat soms wel een dag in beslag neemt. Dit gerecht wordt gegeten met de sambal, die gewoonlijk bij empek- empek wordt geserveerd. 2. De BELIDA-RIVIER is een kleine zijrivier van de MOESI, die tussen de Lematang en de Ogan in de Moesi stroomt. Deze hele streek behoorde toentertijd onder mijn ressort en is een onderdeel van de marga PARIT, aan welke marga men dus visrecht diende te betalen als men er wilde gaan vissen. Hier worden de echte Empek2 en kroepoek Palembang ge fabriceerd, omdat de IKAN BELIDA in de andere aangrenzende rivieren NIET voorkomt. Eigenaardig maar waar! 3. Het deegmengsel dient na het men gen eerst GESTOOMD te worden al vorens het gesneden en gedroogd wordt om als kroepoek te worden ver kocht. W. Schardijn SANATURN-REKSTOK versterkt de bulk- en rugspieren. Bestrijdt rugklachten en trage spljaverte- ring. Verbetert het figuur. Overal toe te passen. f 42,50 f 5,10 B.T.W. - Vraag folder bij: L MEDICOR - Den Haag A2 v. Hoeylaan 28 - Tel. 070-850093 i restaurant j wijnands v/h cedi HOLLANDSE en INDISCHE KEUKEN J Hoogstr. 12 - Den Haag - Tel. 600712 Dir. M. WIJNANDS J v/h Grand Hotel, Makassar 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 17