In memoriam Soemardio Verre begrippen VOOR INDISCHE GOUDEN SIERADEN C.MER.KJLE JUWELIER, SPUI 167a - DEN HAAG TELEFOON 070-60 48 85 Een biertje voor Soetjahjo Attente lezers Nog meer korter Met enige vertraging bereikte ons het bericht, dat onze goede vriend Soemardjo, voormalig Hoofdcommis saris van de IPINDO (Ikatan Pandu Indonesia) op 10 februari 1969 in de leeftijd van 66 jaar is overleden. Soemardjo is in de ontwikkeling van het Spel van Verkennen in Indonesia een der meest markante, zo niet de belangrijkste, figuur geweest. In 1937 maakte hij deel uit van de staf van het Indisch Contingent naar de Wereld Jamboree in Nederland en volgde, samen met Soediani, de Gil- wellcursus in Engeland, waarna hij jarenlang grote invloed had op de vor ming van de verkennersleiders in In donesia als D.C.C. Door zijn vriendschap met padvin dersleiders van alle ras en huidskleur, dus ook met Nederlanders, had hij vooral in, en na de oorlog, veel kritiek van de zijde van de meer extreem nationalistische elementen in de Ipin- do_en de Pramuka, te verduren. Hij was de eerste, en enige, Hoofd commissaris van de eerste na-oorlog- se nationale padvindersfederatie in In donesia, de Ipindo, welke in 1961 werd ontbonden en vervangen door de, alle jeugdgroepen omvattende, Pramuka. Voor Soemardjo, met zijn tolerante levensbeschouwing, was daarin geen plaats. Dit heeft voor hem de periode tot 1966 tot een uiterst moeilijke ge maakt, en ook zijn lichamelijke ge zondheid heeft er sterk onder geleden. De laatste twee jaar was hij volledig gehandicapt. Toch heeft hij mogen beleven, dat de Pramuka de vlag van Scouting weer heeft opgenomen en zich weder om bij de Wereldbroederschap van Padvinders heeft aangesloten. Padvinders in Nederland herdenken Soemardjo niet alleen als een voor vechter van zuiver Scouting, maar ook als een trouw vriend onder vaak zeer moeilijke omstandigheden, en mede stander en medewerker in andere, in ternationale, bewegingen. Wereldbroe derschap was voor hem een realiteit. F. J. van der Veer JUST TO REMEMBER A wise old owl lived in an oak; The more he saw, the less he spoke; The less he spoke, the more he heard. Why can't we all be like that bird? (Ingez. door W.H.M.) Af en toe (alleen maar héél af en toe als je ouder wordt!) kan ik me nog wel eens boos maken om al die mensen die maar steeds zaniken over ons Indische "heimwee" en "verlan gen naar wat voorbij is". Ook al weet je zo zoetjes aan drom mels goed dat het nu eenmaal altijd zo zal blijven in een samenleving die voor 80% bestaat uit kleine burger mannetjes met klein heimwee, die NOOIT benul kunnen hebben van "Fernweh" van "Vertewee", van SAUDADE... Mensen die alsmaar leuteren over voorbij, omdat in hun geest het begrip "eeuwig" ontbreekt, het begrip lijn ontbreekt; die altijd denken aan stuk- kies-aan-mekaar. Pas dan merk je dat ook het hele HEDEN uit stukkies-an-mekaar be staat. En dat je nóg zulke idiote na men kan verzinnen als "fascistoïde maoïsten" en nóg zo lang indrukwek kend kan oreren over wat pornografie is en wat niet, je een "stukkies-mens" blijft, waar de Indischman steeds ver der vandaan komt te staan tegen wil en dank... T.R. naar: 3 22 Kt en 24 kt gouden Schakel-armbanden Slang-armbanden Krintjing-armbanden Colliers van 7-100 gram Briljant ringen Briljant hangers Briljant oorknopjes Kabaja speldjes Haarspelden Trouwringen Het moet mij toch even van het hart, hoe zeer ik de schetsen van "Soetjahjo" in Tong Tong waardeer. Het zijn zulke letterkundige juweel tjes dat de beschreven personen vooral geheel tot leven komen en we weer in Soerabaja terechtkomen. Straks gaan we een biertje kopen bij Hellendoorn. C. Schong Dit briefkaartje en vele mondelinge contacten hebben me een hoop ple zier gedaan. En we brengen hierbij aan "Joop" Soetjahjo gaarne de dank en genegenheid van vele Tong Tong-ers over. Een goede vriend vroeg me: "Is hij soms in de leer geweest bij De Straatslijper?" Mijn antwoord: "Neen, maar hij is zijn leven lang in de leer geweest op straat". Joop zelf schreef me eens: "Ik heb nu de slag van het schrijven te pak ken. Weet je het "hechijm"? Als ik iets schrijf om mijn beste beentje voor te zetten, dan lukt het meestal niet. Maar als ik iets zeg om mensen ge lukkig te maken, dan lukt het meestal erg goed. Heb jij dat ook?" Ja, en méér dan dat: het is de enige "akal" om goed te schrijven: natuur lijk zijn, gewoon mens-tot-mens zijn. Alle mooischrijverij, je-best-doenerij, mooi willen is verkeerd. Maar als je hartelijk en rechtuit vriend bent van een medemens, dan schrijf je zelfs "literair verantwoord" (whatever that might be...). Maar ook, lezers, zulk werk is nooit "aan de lopende band" te verwachten! T.R. Naar aanleiding van het artikel "Ro mantische bezettingstijd" van Zus Beynon (T.T. 31 maart 1969) merkte Mevr. H. C. de Haan-Jongbloed op, dat de huizen aan de Villalaan in Dja karta niet grensden aan de achtertui nen van de huizen van de Oranjebou levard, maar aan die van de van Heutzboulevard. Een andere trouwe lezer, Ir. P. Trap, schreef ons na het lezen van "Bandjir of een zwembad?" (Bij de Voor plaat, T.T. 15 april 1969) dat Gajamprit nooit een koffieonderneming, maar uit sluitend tabaksonderneming is ge weest. Dank voor Uw attentie! Met verwijzing naar het artikel "Wie weet het nog" van Ir. P. W. M. Trap.t. in Tong Tong van de 31e maart jl. betreffende de samentrekking siroloe- patmo in het Javaans, het navolgende: Als men met de trein Bangil binnen rijdt lopen de venters langs de trein, terwijl ze roepen: "KETPERDOK", het geen in goed Indonesisch betekent; Kroket lemper endok! Weet U het nog? W. E. Grashuis (Kroket, lemper, endok (eieren): snoep). 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 4