,De Sumatraanse Olifant' Karate Kyokushinkay Tokio - N.K.A. de bruid thuis waar lekker gegeten en limonade gedronken wordt, 's Avonds komen meisjes en jongelieden bijeen in de balai, vergaderzaal van het dis trict, onder streng toezicht van de mama's der meisjes; laatstgenoemden de meisjes nemen naast elkaar op de uitgelegde matten plaats, terwijl tegen over hen de jongens gaan zitten. Op de muziek van een trekharmonika, een viool en een maatgevende gong, ge hanteerd door meisjes wordt gemena- riëd, gedanst waarbij de leden der beide seksen zijn vertegenwoordigd. De adat verbiedt ten strengste het aanraken van een meisje; haar een handje geven is evenmin toegestaan. De jongens krijgen op deze bijeen komsten gelegenheid een brief aan hun geliefde te schrijven. Hij heeft zo plaats genomen, dat hij tegenover haar komt te zitten. Maar het briefje schuift hij in de richting van een vriendin van zijn geliefde wier tussenkomst het schrijven in handen komt van belang hebbende. Wordt de verhouding seri eus dan mag de jongen het meisje thuis een bezoek komen brengen. Dit gebeurt 's avonds vanaf 7 uur tot 10 uur. Een dergelijk bezoek noemt men hier "mandjau" De jongen mag er niet alleen heen doch moet zich doen vergezellen van een vriend. Het gehele huis is als zij er aan komen in duisternis gehuld. Bij het licht van aangestreken lucifers gaan zij de trap op ;ander soort licht is niet toegestaan. Vlak voor de gesloten deur gekomen worden nog enige lucifers afgestre ken, waarbij zij met een keel schra pend "Hm, hm", hun komst kenbaar maken. Nu wordt binnen licht gemaakt, gestommel gehoord en gaat de deur open. Een vriendin van de geliefde komt met een petroleumlamp in de hand naar buiten. Matten worden in de open galerij gelegd en de lamp in het midden gezet. De jongens worden niet binnenshuis ontvangen, doch in de galerij die ron dom het huis is gebouwd, zulks in het gezicht van het openbaar. De gas ten nemen hiertoe door de vriendin verzocht op de mat naast elkaar plaats, de meisjes tegenover hen, na dat zij elkaar met een: "Slamat ma- lem", goedenavond, hebben begroet, doch let wel geen handjes-geverij! Ter verduidelijking zij vermeld, dat de huizen hier op palen zijn gebouwd en toegankelijk via een brede trap. En ik heb mij er nooit in verdiept hoe het wel moet met die luciferstrijkerij als er een windkracht acht door het dorp raast. Maar laten wij teruggaan naar het vier tal in de open galerij. Zij praten over koetjes en kalfjes, er worden rijmpjes gewisseld; het gaat er wel gezellig toe, doch ingetogen, zoals het een goed Islamiet betaamt. Met rijmpjes waagt de jongen zijn gevoelens ken baar te maken. Hieronder volgen er twee: "Semandjak Padang mendjadi kota Padangsedempoean ta' ramai lagi Semandjak saja melihat nona Saja poenja hati ta'karoean lagi" vertaald luidt het: "Sinds Padang 'n stad geworden is Is het in Padangsedempoean niet druk meer Sinds ik U, juffrouw, gezien heb, Is mijn hart van streek" En een weinig ondeugender: "Tjoeka sama tjoeka Nasi ketan, nasi keboeli Kalau soeka sama soeka Orang lain ta'perdoeli Azijn met azijn Kleefrijst, gekruide rijst Als je van elkaar houdt Heeft een ander er niets mee te maken. Tussen de bedrijven door wordt het karakter van de jongen getest. Zijn lucifersdoosje wordt door zijn geliefde uit elkaar geplukt, de stokjes door midden gebroken, kortom het geheel total loss gemaakt. Het meisje obser veert de jongen bij dit gebeuren en als hij er om lacht dan is hij op dit punt geslaagd. Maar er volgen nog meerdere beproevingen. Overleeft hij deze kwellingen dan wordt hij als ver loofde aanvaard, geaccepteerd. De verloving wordt pas beklonken indien het meisje een sjaal door de jongen aangeboden in ontvangst neemt en die om haar hals legt. Een verloving kan soms enige jaren duren totdat de jongeman genoeg heeft gespaard om een huwelijksfeest te kunnen bekosti- 9en- K. Greeven Het artikel in "Tong Tong" No. 20 van de heer Bartman heeft ook mij diep getroffen. Veertig jaar geleden verbleef ik op het olieveld Kampong Minjak, Suma tra, ten zuiden van Palembang. Het was daar voor het eerst dat ik een kudde olifanten aanschouwde. Twee maal per jaar passeerde daar een kud de. Ze kruisten de weg honderd meter van ons huis; zo hadden wij daar een goed uitzicht op. Ik herinner me hierbij het volgende grappige voorval. Een auto met twee collega's, op weg van Moeara Enim naar Soeban Djerigi (verderop gele gen olieveld) was ons huis na een kopje koffie gepasseerd. Korte tijd la ter kwamen zij lopende terug. Wat was het geval? Zij waren een paar olifanten gepasseerd en verderop wa ren er op de weg nog meer. Zij heb ben de auto toen maar verlaten omdat zij bang waren. De olifanten, blijkbaar nieuwsgierig, hebben toen de auto be keken en omgekanteld. Toen wij dit ontdekten, konden wij niet anders doen dan er om lachen. Het is verschrikkelijk, dat er nu al zoveel van deze mooie zeldzame die ren zijn uitgeroeid en ik hoop van gan ser harte dat de bevoegde instanties tegen verdere uitroeiing zullen optre den- G. Slotboom Houdt altijd MUPA BALSEM in huis, want kouvatten doet U juist met omslaand weer gauwer dan ooit. Tip om Mupa balsem goed te kunnen uit- en insmeren: even de te masseren plek met een beetje sla-olie glad maken, dan pas de Mupa erop. De huid is dan niet stroef meer en U kunt de balsem er goed inwrijven. Warm, penetrerende genees kracht voor stijve spieren, drijft elke kou uit. In potjes van 20 cc f 3,25 (porto 40 ct.) (iets in prijs verlaagd) Goedgekeurd bij K B. no. 210 dd. 28-7-1965 Karateclub "KOKORO" Leraar: H. P. Couzijn - Japans gediplomeerd 3e Dan. Branch chief van Midden Nederland. Lessen: vanaf maandag tot en met vrijdag 19.30 - 22.30 zaterdag 11.00 - 15.30 voor dames: dinsdag 1930 21.00 donderdag 19.39 21.00 Practische oefeningen in zelfverdediging in het schoolgebouw Roemer Visscherstraat no. 114 ingang Sara Burgerhardtweg no. 4. Inlichtingen dagelijks 070-32 28 93. Leeftijd boven 14 jaar.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 19