DE ZWIJGENDE TONG TONG BRAASEM NAAR HOORN ALWEER UITSTEL! 3 De dertiende jaargang is voorbij; met dit nummer dient zich de veertien de jaargang aan. We gaan weer een beetje met mekaar praten, ja mensen? Of eigenlijk: praten?... We zijn allemaal mét Tong Tong der tien jaren ouder geworden. En iedere lezer hoeft voor zichzelf maar dertien jaren terug te kijken, naar zichzelf en naar de omstandigheden van toen, om te weten hoe enorm veel er veranderd, geschokt en getjoengkirbalikt is. Denkend aan veel misverstanden, bitterheden en conflicten van dertien jaren terug, staan we eigenlijk ver baasd dat we zoveel wijzer zijn ge worden alleen maar door luisteren en toekijken, zonder deel te nemen aan welke actie of contra-actie ook. Vele hevig geëmotioneerde bewegingen bleken als je maar rustig afwachtte stormen in een glas water te zijn. Politieke partijen zetten andere partij en in hun hemd en werden bij toer beurt in hun hemd gezet. Zij open baarden zichzélf. De eens graniethard geachte zuilen en vele heilige huisjes wankelden vaak of kachelden uit zich zelf in elkaar. Ministers kwamen en gingen als ver schietende sterren in de nanacht. Langzamerhand leerden we door de gepresenteerde culturele en sociale patronen heen zien, en ontdekten we andere patronen, waarover niemand praat. Maar die we toch uit talrijke ver schijnselen haast intuitief leerden te herkennen en thuis te brengen. Uit vele brieven of brieffragmenten die we nooit plaatsten, leerde de redactie dat de Indische groep ook zonder officiële voorlichting zijn weetje wel wist. Maar omdat we langzamerhand geleerd heb ben dat mee praten of oordelen alleen maar nutteloze ruzies oproept, houden we onze meningen voor ons. Wél weten wij dat de Indische groep al zwijgt zij en lijkt zij "dom" een veel pienterder inzicht heeft in de structuur van dit westerse leven dan de toeschouwer wel denkt. Tot mijn verbazing heb ik ontdekt dat de doorsnee Indischman in Europa meer en meer is gaan lijken op de Javaan die wij eens kenden, die zwij gend en onbewogen toekijkt. En denkt. En wéét. Net als een oude krani van een oude en vergeten onderneming. Net als een oude sluiswachter met wie je samen hengelt. Net als een ouwe sekolah van een bijna vergeten school. Die je zo weinig hebt horen praten in je hele schooltijd. Zo ontzettend veel minder althans dan alle meneren en juffrouwen van die school die je gekend hebt. En als je nu praat van je wijze plannen en voornemens, luis tert die sekolah zwijgend toe. Heel lang. En zegt niets. En als je eindelijk zelf uitgepraat bent en hem eens vra gend aankijkt ,dan zegt hij alleen maar: "Djangan, toean moeda, djangan..." Even ben je een beetje geïrriteerd, maar die half zangerige stem klinkt zó rijp, zó voldragen, zó verzadigd van de wijsheid van de tijden, dat je niets meer terugzegt. En denkt. En óók weet. Zo, weet U, luister ik vaak naar de stemmen in de wereld die oproepen: "Doe dit! Doe dat! Verklaar je solidair! Neem stelling! Stem vóór! Stem te gen!..." Maar dan denk ik aan zoveel lezers, die ik langzamerhand zo goed ben gaan kennen. Ze kijken me zwij gend aan, en schudden nauw merk baar het hoofd. En zeggen: "Djan gan..." Alsof juist in het NIET doen van vele dingen, in het NIET spreken, de wijsheid en het leven zitten, die wij zo koortsachtig zoeken. "Ja maar...", protesteer ik, "een tong-tong móet toch spreken, móet toch animeren tot arbeid?" En dan klinkt een merkwaardig en onverwacht antwoord: "Nee, Tjalie, denk maar goed na. Een tong-tong zwijgt. Zijn stem hoor je pas als de tijd gekomen is! Intussen luistert de tong-tong alleen. En kijkt. En beraadt zich voortdurend. En is paraat. Als ik dan om me heen kijk naar mijn lezers die zwijgen over "de dave rende dingen dezer dagen", in wier tongtong-holte alleen een vage echo weerklinkt van het leven tóen, dan weet ik dat het goed is dat wij zwijgen. Want des te beter zullen wij handelen, als onze tijd gekomen is. T.R. OPSPORING GEVRAAGD H. J. O. van Haagen, Wilhelminastr. 65 hs, A'dam W., vraagt wie hem het adres kan toesturen van Alex Langen- berg, in 1946 in Holland aangekomen, voorheen o.iu gewerkt bij Carl Schlie- per. Met ingang van 1 september a.s. is tot Conservator van het Westfries Mu seum in Hoorn benoemd de heer W. A. Braasem alhier. W. A. Braasem die in 1918 in Soera- baia werd geboren en zijn jeugd in In- dië doorbracht, volgde aanvankelijk 'n indologische en oriëntalistische oplei ding en is sinds 1958 als kunstredac teur verbonden aan het Haagse dag blad Het Vaderland, in welke hoeda nigheid hij steeds van zijn grote be langstelling voor de Indische kuituur blijk gaf. Hij behoort tevens tot de oprichters van de Indische Kulturele Kring. Naast zijn journalistieke werk verscheen van zijn hand een aantal boeken op literair en historisch gebied, waarvan vooral zijn te noemen zijn publicaties op het gebied van de In dische literatuur (Pantoens, Indone sische Volkspoëzie (samen met R. Nieuwenhuys), Moderne Indonesische Letterkunde enz.). Het Westfries Museum is zowel histo risch museum van de stad Hoorn als regionaal museum voor de geschiede nis en kuituur^ van geheel Westfries land (de noordelijke helft van Noord- Holland boven het Noordzee-kanaal). Een bijzonder aspect van het Westfries Museum is zijn speciale relatie tot de 17e en 18e eeuwse geschiedenis van de Oostindische Compagnie. Als be langrijke zeehaven onderhield de stad nauwe relaties met Indië, terwijl Hoorn tevens de geboorteplaats is van Jan Pieterszoon Coen. In het Westfries Museum hangen de originele portret ten van Coen en zijn echtgenote Eva Ment, terwijl tot de kostbaarste bezit tingen van het museum de oudste ge schilderde kaart van Batavia valt te rekenen. Deze kaart was eigendom van Coen. Het museum bezit ook nog verdere herinneringen aan de V.O.C. De redactie van Tong Tong wenst Wim Braasem van harte geluk met deze benoeming en meent te mogen verwachten dat Braasem in deze werk kring, rijk aan Indisch historisch mate riaal, nog vaak in de pen zal klimmen voor een belangwekkende beschou wing. Selamat djalan! (Zie ook de alg. kennisgeving van de N.F. TONG TONG op pagina 3 van ons blad van 15 juni, Nr. 23, j.lj. Aandeelhouders van onze N.F. moeten wij tot onze spijt berichten dat de reeds van 5 juli tot 9 augustus uitgestelde jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders (zie ook ons vorige nummer, 30 juni, pag. 1) WEDEROM VER SCHOVEN is moeten worden (wegens continue ziekten en onuitstelbare vakanties) tot 23 augustus. Nog steeds in de zalen van De Gouden Wieken, Scheveningseweg 37, s-Gravenhage, te 11.00 ure. DE DIRECTIE

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 3