I.E. V. R E U N IE D Deze groepsfoto werd gemaakt op het IEV Congres te Semarang vati het hoofdbestuur en alle afdelingsbesturen. In het middenmet de goedige bulldog-kop"Dick de Hoog. Verder zullen nu, na 34 jaar, nog etteliike gezichten van de voorste rijen herkend worden. In de 30-er jaren stonden ze regelmatig in elke krant en elk. tijdschrift: de IEV-prominenten! Ajo, haal een loupe tevoorschijn; zie .denk, herken In dat jaar had het IEV zestien jaar dienst achter de rug. Toen ging ELK Indisch kind vanzelfsprekend naar school in 1919 nog NIET!), bezocht élke vorm van onderwijs, kon dankzij studiebeurzen élke tak van uni versitair onderwijs in Europa volgen. En dat, terwijl nog geen 23% van de Indo-gemeen schap lid was van het IEVmaar wél dank baar mee profiteerde van elk succes dat het IEV voor ALLEN behaalde. "Djaga moentah" heet dat in een harde Indonesische volksuit- Dit is NIET "typisch Indisch"pas op! Bij ELK volk gebeurt dat: 20 procent werkt, baanbreekt" en sticht 80kijkt toe. Toch: als op 1 november wéér 20% alleen maar bijeen zou komen, zou opnieuw een sprong voorwaarts gedaan kunnen worden. Ajo, lui, ajo?!! drukking: ivachten tot je wat in de schoot geworpen wordt. PRESENT! (I) Zonet schreef ik een girootje uit, een simpel, onbeduidend routinewerk je, en ik deed dat met "het schaam rood op mijn kaken" vanwege je "ICK WIJCK NIET UYT..." (TT 15 aug. pag. 9) en "enkele tientallen inschrijvingen voor deelname..." Toen mijn Moeder maanden geleden vroeg of ik meeging 1/11 zei ik: "Ach mam, nog zo lang de zaterdagen zijn zo bezet en wat móet ik toch bij dat IEV, dat was toch een zaak van jou en Pappie en niet van mij". Dat mijn Moeder zweeg, en mij om die woorden geen KLAP gaf!! want zo lang als ik mij kan herinneren was het IEV een deel van ons leven, werkte mijn moeder in de IEV bibliotheek en Armenzorg; en was mijn Vader een halsstarrig vechter voor beter onder wijs .volledige erkenning van de in In- dië afgestudeerden (dus tégen voor- trekkerij van kersvers uit Delft en Wa- geningen gekomenen) vóór gelijke be loning voor gelijke arbeid (van de on derscheidene rassen dan...) en na 'n "strafoverplaatsing" als wachtgelder, toen hij een veel te "klein" baantje moest accepteren, werd hij grootmoe dig en fideel door de IEV-vrienden ge kozen in het college van B W van Buitenzorg. Mijn vader de loco-burge meester... om hem te helpen. DAT zijn vrienden! Als mijn ouders een paar dagen van huis waren, was dat niet omdat ze, zoals tegenwoordig "ook weieens van de kinderen af willen" maar omdat ze dan een IEV congres elders bijwoon den. Ja, die arme tijd van mijn vader, en ik dacht dat we toen zo RIJK waren! Heb het pas na de oorlog allemaal ge weten. En ons huis was toch altijd vol mensen, vol etentjes, vol logees? Voor mij was het IEV: de gooche laar, de Sinterklaasfeesten, mijn Vader die de staf vasthield en daarom was mijn broertje niet bang toen zwarte Piet met de kettingen rammelde (want hij was een echte boeaja!) de pad vinderij ettelijke jaren kabouter ge weest en Mammie was Oehoe, ze had geen stoeltjes en verfde dus bo- terblikken in verschillende kleuren die bij de "volkjes" hoorden en in haar ijver gebruikte ze de blikken te vroeg, zodat we allemaal met een blik aan de broek rondliepen! flarden van herin neringen komen in me op. Kinderen die niet met vakantie gin gen en Mammie die toen een hand- werk-voorleesclub oprichtte, zomaar in onze tuin bridgepartijtjes en mijn Vader die volgens het systeem "Tiele- man en Dros" speelde de verkleed feesten! o die heerlijke feesten. Mijn Vader speelde en schreef toneel (hee ja, toch eens aan Lilian schrijven!) hij studeerde eeuwig en sliep geloof ik maar 3 uur per nacht, naast zijn bed stapels Amer. pockets waarvan hij er een paar per nacht las. Ja, ik moet beslist naar Den Haag 1 november, misschien is er iemand die meer weet van het werken in die tijd. En (om op de Zwijgende Tong Tong terug te komen; TT 15 juli pag. 3) wordt er dan niet gezwegen... Bedankt ja, voor de dreunen op mijn hoofd, Liz Polling-Goldman PRESENT! (II) In de jaren '34-36 was mijn vader slachtoffer van de malaise en in deze periode kwamen mijn ouders in contact met het werk van het I.E.V. Met drie kinderen, resp. elf, acht en vijf jaar oud, werden zij gehuisvest in het Sociaal Tehuis, Matramanweg 125, Meester-Cornelis, het voormalig oplei dingscentrum voor cadetten: Sekolah Jonker, later: Militaire School. Mijn ver standige moeder scheidde met 2 kas ten de slaapgelegenheid van ouders en kinderen van elkaar en al zullen in die tijd vragen te over zijn geweest, ruimte en spel onder de ketapangbo- men hebben kennelijk voor het goede evenwicht gezorgd. Wij hadden er veel plezier, met de oude sekeloh waren wij bevriend en als er de vorige avond een dansavond was geweest, mochten we lekker rondscharrelen om de res- tantjes serpentines en wat dies meer zij te bewaren. Van de waringinboom fluisterde men dat hij "anker" was en al klom ik overdag er graag in, 's- avonds liep ik er in een wijde boog om heen! Om nog maar te zwijgen van de in drukken, die volwassenen bij je ach terlaten door hun vreemd en soms niet te volgen gedrag. Later echter begrijp je, dat er mensen van diverse plui mage huisden. Maar och, in die tijd was het een probleem van je ouders en de bestuursdames, zoals ze werden genoemd. Erg actief, begrijpend en voor ons kinderen een begrip van def tigheid en een enkele kreeg heimelijk de naam van bazig, ,maar allen waren, geloof ik vervuld aan een ieder, die het nodig had een helpende hand te bieden; enkele van hen hebben zich reeds lang teruggetrokken, maar wie Lees verder volgende pag., Ie kolom onderaan 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 6