Uit een tijd van jagers en vechters j. EK LO! (II) Met NECTAR - essence Van deze foto weten wij in het ge heel niets. En toch is het een foto die op een heel markante wijze een vrij onbekend gebied van de Indische sa menleving belicht. Dat van eenvoudige Indo's die, met Indonesische vrouwen gehuwd, praktisch geheel leefden met het aangezicht naar de Indonesische maatschappij gekeerd. Op hun wijze konden deze gentlemen, zelfs als zij heel weinig verdienden en geen noe menswaardige "status" hadden, een enorme reputatie hebben. B.v. als ja ger ,als krontjongspeler of als vechter. Zo was een Quartero in het begin van deze eeuw aan heel Batavia bekend als een formidabel vechtkampioen in poekoelan en sikoe-sikoe. Als zodanig was hij ook in milieux bekend, waar hij normaliter nooit kwam en wij heb ben b.v. wijlen generaal Engles (wat mocht ik hem graag!) eens als notoire bijzonderheid van de woonwijk waar hij in zijn jeugd opgroeide (Pintoe Be- si, Batavia) horen noemen dat Quar tero er woonde. Hij was min of meer de trots van zijn wijk! Alleen "orang koeno" kunnen dit be grijpen en op de juiste waarde schat ten. Zestig jaar geleden was een vech ter in Indië iemand met Solide opvat tingen van eer, van eerbiediging van "spelregels", van moed en van opof fering. Gek, ja? In deze tijd is een vechter een patjepeeër die met fiets- kettingen, boksbeugels, gilettemesjes "vecht". Van achter aanvalt. Een man die neer is, trapt, enz. enz. Dat was vroeger niet zo. Zeker zal Quartero geen "gentleman-boef" geweest zijn, maar zeker ook was hij een mens met meer "stijl". Dat bewijst wel het bezit van de Mauser, waarmee we hem op deze foto afgebeeld zien. Een bezit dat voor menige Kleine Boeng in het begin van deze eeuw géén zeldzaam bezit was, en voor de aanschaf waarvan men zich veel ontzegde (zelfs een status in de europese wijk!), maar er per sé niet buiten kon. Menig schrijver of com- mies-4 mocht dan zó weinig verdienen dat hij in een bilikken huisje aan de rand van de kampong woonde, en be halve drie stel khaki toetoeps en zeil- doekse schoenen niet veel méér had om zich Europeaan te noemen, maar een Mauser en een Sauer had hij. En soms ook nog een ouwe Indian of Ro yal Enfield "tèng goeling" (cylinder- vormige oud model tank) motorfiets, "but the heil!" daarmee bestreek hij een écht leefgebied (naast de kantoor klerkenradius van één schrijftafel) met een straal van 200 kilometer, van kust tot kust en tot de verste berghellingen en alang-alang vlakten achter de ver ste onderneming. Saaa! Dat was le ven! Ja Bartman? Ja Greeven? Ja Tee- kamp? Ja Ton Maurenbrecher? Hier heersten andere wetten en leef de men naar andere leefpatronen. Een outcast kon geëerd zijn en een "cul tureel" als aasjager uitgestoten zijn. My good God, is die tijd wérkelijk voorbij? Zij we nu allemaal alleen maar modelautomaatjes in een model-maat schappij? De tijd kan hard zijn... (Zie artikel "Lo!" vorige nummerpag. 14). ...dat ik het laatste jaar geregeld brieven, tijdschriften, geldzendingen, postpaketten e.d. naar Indonesia verstuur naar adressen in Djakarta, Surabaia en Jogjakarta. Ook waar devolle dingen als onbelichte films, fotorollen, jurken, damesondergoed, standaardboekwerken e.d. met een frequentie van gemiddeld drie a vier zendingen per week. Al deze zen dingen verstuur ik aangetekend (extra f Aeen half pakje siga retten) en tot nu toe ben ik nog niets kwijtgeraakt, een groot pakket van meer dan 5 kg werd niet eens geopend. Alle zendingen aan de Ja- jasan Pendidikan Gita Kirtti zullen dus aankomen, mits aangetekend, wat geen bezwaar is voor personen, die maar een keer wat versturen. Voor die ene gulden voorkómen ze een heleboel onnodig gekanker en onredelijk verwijt. Heeft Indone sië het niet al moeilijk genoeg om zich een redelijke plaats in de we reld te veroveren door een sterke economie op te bouwen?... W. E. Grashuis Indischgasten hebben het altijd on betamelijk en oneerlijk gevonden als zij werden aangemerkt als koloniale uitbuiters, ook al zijn er inderdaad mensen geweest die deze reputatie verdienden. Laat ons nu op onze beurt ook niet het hele Indon.. volk al thans de Indonesische posterijen en besteldiensten aanmerken als on betrouwbaar en diefachtig omdat er inderdaad gevallen bekend zijn van verloren geraakte post. Vooral als wij (zonder zelf één po ging te wagen of het bij één mis lukte poging te laten) onszelf ontsla gen achten van daden van naastenlief de onder het motief dat "de andere kant zo boesoek is, doen wij zeer verkeerd. We beschuldigen toch ook niet het hele Nederlandse volk van misdadigheid, diefachtigheid en per versie omdat er zo vaak berichten hier over in de kranten staan? Onthoud dat generaliseren van slechte eigenschappen altijd wijst op domheid of kwaadwilligheid van hen die het doen. Doe het dus ook' zelf niet op geen enkel terrein. Wat uw traagheid betreft om mee te doen aan een hulpactie, dat is op zichzelf niet verkeerd. Elke reden is inderdaad goed genoeg, maar zeg het doodkalm of zeg het niet, maar zeg niet: "Die mensen daér zijn boesoek. Want dat is doodgewoon niet waar!" T.R. GEDEPONEERD Zilveren Medaille Den Haag 1885 Luik 1902 Gouden Medaille Den Haag 1913 maakt U voordelig Uw tamarinde- en rozen- stroop, sorbets, gebak en zeer fijne likeuren I I Vraag gratis receptenboekje bij Uw leverancier of rechtstreeks aan Pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence Wagenstraat 129 Den Haag. 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 21