fon§ foLnf MIRBAN BIJ DE VOORPLAAT Hij zit aan tafel in de brede zelf bewustheid van een sultan. Of de hoofdadministrateur van een grote koffie-onderneming. De tafel is dood gewoon van hem! Het doet er eigenlijk ook minder toe of hij eigenlijk wel wat laat aan tafel zit (net als de heren sultan en hoofdadministrateur voor noemd). Het is ook niet erg dat Pa en Ma intussen al afgegeten zijn en hem verder zijn gang laten gaan. le dereen weet dat hij enkele gewichtige bezigheden eerst heeft moeten afdoen, voor hij aan tafel kon gaan. Gewichtige bezigheden als het afmaken van het laatste knikkerspel of het uit een boom halen van een kostbare lajangan poe- toes. Veel ouders hebben de merk waardige gewoonte neer te kijken op de gewichtigheden van jongelui terwijl nota bene alle doeningen van grote mensen door dezelfde motieven ge dreven worden en alleen in orde van grootte soms wat verschillen (wacht maar tot IK groot ben, dan zal ik ook es een nummertje laten zien!). Hoe dan ook Mirban (zo heet hij) laat zich nu met brede toewijding be dienen (hand van Ma voorgrond, hand van gendoek achtergrond). Het is als het ware of het eten om hem heen geschaard staat om de belangrijkheid van zijn persoon en zijn smaak te die nen. Europeanen zullen misschien met verbazing constateren dat hij met zijn vingers eet, terwijl over de hele tafel vorken en lepels liggen, en zich afvra gen of de jongeman misschien nog te klein is om met tafelgerei om te gaan om dat hij zijn manieren niet kent. Nóg verbaasder zullen zij dan zijn als zij vernemen dat Mirban's ouders en voorouders al goede manieren kenden vóórdat (volgens het geschiedenis boek) Bonifacius bij Dokkum door de Friezen werd doodgeknuppeld. En dat "zelfs" voor gendoek (zie arm rechts boven) die een dienende rol vervult, het eten met de vingers een deugd, een gratie en een stijl is. Let s.v.p. op het zeer licht graduele verschil tussen eten met de vingers en eten met de handen. Eten met de vingers is namelijk ook betoel-betoel eten met de vingers sadja, wat een kunst blijkt te zijn zodra men het pro beert. Want geen millimeter van de handpalm raakt bij die eet-kunst door voedsel beroerd, terwijl wij leken in deze kunst (van hoe hoge huize ook en hoe hoge opleiding) hebben zien eten met de handen tot niet alleen de handpalmen vol voedsel zaten, maar ook de rug van de hand en soms zelfs de arm tot de ellebogen toe. Aha, mijnheer, eten met de vingers is in derdaad een Kunst. Die Mirban tot in de fijnste vezels van zijn slanke vin geren beheerst. Wat elke Indischman direct zien kan. Die ziet dat met een bepaalde en gra cieuze techniek elke hap inderdaad met de vingers en duim bijeen wordt gebracht en licht aangedrukt, waarna het hapje van bord naar mond ge bracht wordt op de drie laatste vingers van de hand( dus wijsvinger vrij), waarna het hapje met de duim voort- geschoven wordt aan de licht geopen de mond. Ja, licht geopend, want voor een keurig eter hoeft de mond nooit wijd opengesperd te worden; de wijs vinger komt er gewoon niet aan te pas! Misschien ook om een andere reden. Bij het samenstellen van elk hapje doet de wijsvinger vaak dienst om diverse bijspijzen, b.v. vlammende sambalans, aan te raken en te betas ten op de ideale graad van vastheid, kleverigheid, korreligheid, enz. enz., waarbij deze wijsvinger wel eens al te rijk "getooid" kan raken, waardoor de perfectie van het hapje wordt ver stoord. Evenals bij Mirban, die zijn wijsvinger nogal "aanstiel" vrij houdt, wordt op deze wijze de wijsvinger/ tastemaster "hors concours" gehou den. Tehnik istimewa, watjenoemt! Vele lezers zullen zich misschien al direct watertandend afvragen wat Mir ban alzo eet. Wie precies onderschei den kan wat er op de schotels ligt, ontdekt al gauw dat het "hoofdthema" van deze maaltijd SAJOER ASEM is. Het gerecht dat helemaal boven bij Mirban's linkerhand staat. Tussen twee haakjes: dit verraadt ook Mirban's voorkeur: wat hij het lekkerst vindt, zet hij het dichtste bij! Die twee gekke dingen vlak voor hem, die wel gebla kerd lijken, dat zijn petéh-peulen. And right you are! Ze zijn geblakerd. Dat blakeren is overigens een kwestie van voorkeur. Sommige mensen "beuken" die stinkbonen rauw; anderen willen ze even geblakerd hebben, héél even maar. Zei U stink-bonen? Ja nir, stink bonen, lekker stink! De weelderige en viriele tropische cuisine (afspiegeling van de tropi sche natuur) heeft namelijk altijd lief derijk alle denkbare smaken in zich verenigd: zuur en zoet, wrang en gis tend, geurig en stinkend, bitter en zout, ALLE smaken. Pas wie dat goed weet, begrijpt de enorme waarde van met de vingers eten, waarbij niet alleen elke maaltijd een gevarieerde rijstta fel is, maar ELK HAPJE! Goed. Verder op tafel: natuurlijk die oude, gebutste, (gewoonweg antieke!) stenen tjobèk, waarin voor deze maal tijd sambal trasie is ge-oelekt. Alleen al over die sambel en deze tjobèk zou een verhandeling geschreven kunnen worden, nietwaar lezers? Maar we moeten verder: die tjobèk wordt ge flankeerd rechts door een klein kom metje met, U raadt het natuurlijk pre cies: bij sajoer asem hoort EMPAL. Links van de tjobèk een (alweer goed geraden!): peda. Die laatste hoort er niet altijd bij, maar 9 van de 10 In- dischgasten nemen 'm als ze sajoer asem tot hoofdthema hebben. Geheel rechts het desert: blimbing (de ster retjes ontstaan gewoon door het dwars doorsnijden van de vrucht) met (daar naast) sambel goela djawa. Weinig mensen zullen zich intussen realiseren, na deze inleiding over Mir ban en over eten, dat de plaat eigen lijk een stukje Natuur is en een stukje Eeuwigheids-symboliek. De wijze waar op deze knaap zonder enige bekom merdheid om tafelgewoonten of pro tocol, zonder veeleisendheid of kies keurigheid, en met de simpele aan dacht en ernst van een hert eet (wij dineren of lunchen of ontbijten, maar hij eet!); de simpelheid van zijn voed sel ook en de volmaakte natuurlijkheid waarmee hij zonder "instrumenten" met zijn vingers eet, dit alles is haast roerend paradijsachtig: terugkerend naar de onbesmette (door "cultuur") Dageraad der Mensheid. En ook: zij die dit voedsel voor hem verschaften (zijn ouders) zijn al weg. Lees verder volg. pag. ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARGANG No. 7 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, f 5, halfj. f 10.—jaar f 20,—. Abt. Europa: jaar ƒ25 Buiten Europa: jaar f 30, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw Zeeland f 65,—; Indonesië f 60,—; Z.-Afrika en Z.-Amerika f 50,—; Canada en Ver. Staten 41,—; Suriname en Antillen f 35,—. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 2