IStfeMf Djakarta verandert voortdurend Ife-?r If.ir® "M «B n mm *1 snain i t «i s II 8 VI VI w VI '22 In Tong Tong is zó vaak gesproken over de vele metamorfosen die Dja karta heeft doorgemaakt in de vier eeuwen van zijn bestaan, dat we haast zouden vergeten dat deze onvernietig bare stad zich ook thans dag in dag uit BLIJFT vernieuwen. Van boven naar beneden links: Wie het beroemde Pintu Ketjil nog kent zoals het er eeuwen lang heeft uitgezien, zal er meteen de laatste herinnering aan de aanblik van deze straat mee behouden hebben, want over niet al te lange tijd zal dat straat beeld voorgoed verdwenen zijn. Aan veel opbouw MOET afbraak vooraf gaan. Het gemoderniseerde stadsverkeer en de enorme bevolkingsaanwas van Djakarta maken het trouwens nodig dat vele chaotische gebouwtjes, slopjes en steegjes moeten verdwijnen (soms met al hun romantiek) en plaats maken voor "supermarkt-achtige' nieuwbouw. Hier een kijkje op het voormalige oude Senen vanaf Kramat voor het vroegere Grand Theater (met uitzicht op de oude vogelpasar). Op de achtergrond is nu één solide marktcomplex met op het dak een speelterrein voor kinde ren, een Taman Ria. Maar het tentje van Parman alias Moy is verdwenen... Bovenstaande foto werd gemaakt vanaf een smalle loopbrug over het eeuwig drukke Kramat. Van die loop brug af naar Djatinegara gezien (het oude 'Mèstèr") zien we dit beeld in de ochtenduren. In de middag (als iedereen naar huis gaat) zit de groot ste drukte links. De man die voor een belangrijk deel de vernieuwing van Djakarta realiseert is de dynamische jonge gouverneur gen .maj. A. Sadikin. Een gigantische taak ligt voor hem, en we hoeven maar aan stadsuitbreidingen in Nederland te denken: een werk vol voetangels en klemmen, waarbij we de gouverneur veel geluk toewensen!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 10