DE BOTOLS <~Panclan "SPORT" IN 1917 DE BRUTALEN - - X. "p m 1 warme en droge zomer heeft hem er toe gebracht twee vruchten te produ ceren. Die zijn rijp geworden en zijn opengebarsten. Mevr. v. d. Bosch, Zutphen Widoeri, gegevens uit Kloppenburg: Calotropis gigantea. Bladeren blauw- achtiggroen, stengels wollig en de bloemen lila van kleur. De getah is dun vloeibaar, wit van kleur en bitter met zoete nasmaak. De Javanen ge bruiken deze getah om rotte tanden en kiezen te laten uitvallen. Voorzichtig zijn dat de gave, die met de getah in aanraking komen ook niet afbrokkelen en uitvallen! De getah van widoeri, poele of sam- bodja trekken dorens uit de huid. Voor zichtig zijn want de getah is gevaarlijk als ze in de ogen komt. Vraag: Is de widoeri van mevr. v. d. Bosch nu die uit Kloppenburg of mis schien aangetrouwde Hollandse fami lie ervan? INDISCHE NOMADEN Dat ik als "nomade" geboren ben moet U letterlijk opvatten. Mijn guru bedoelde er mee, dat ik tot diegenen behoor die als "reiziger" op de wereld zijn gekomen. In de grond zijn wij dat natuurlijk allemaal, maar sommigen ko men hier zonder aan bloedverwanten of een vaste woonplaats te hechten, zij die zich overal thuis (en niet thuis) voelen, zij het dan in dit geval de voor keur aan een warm klimaat geven. Paul Storm van 's Gravesande Zoals bekend worden sportwedstrij den tegenwoordig uiterst nauwkeurig vastgesteld, wat de tijdopname betreft. B.v. hardlopen, schaatsen, enz. tot in onderdelen van seconden. Dit ge schiedde vroeger op geheel andere wijze. Ik was n.l. 15 a 16 jaar, pad vinder, en deden wij veel aan sport. In hardlopen 100 meter was ik (met alle bescheidenheid) de beste loper van de 500 jongens en meisjes, w.o. H.B.S.-ers e.a. In 1917 werden wed strijden gehouden op het Marine-ter rein Oedjong, Soerabaja (Pasiran), waaraan ieder mocht deelnemen. Ik koos de 100 meter. Majoor W... had zijn militairen getraind en f 25, beloofd voor zijn deelnemer, die win naar zou zijn. Ik werd met 4 van zijn mannen ingedeeld en stelden wij ons in de bekende starthouding op. Het startschot klonk en wij sprongen voor uit. Tijdopnemers waren een paar he ren die nooit te voren een stopwatch hadden gezien, voor elke baan één. Ik kwam met 3 meter voorsprong als eerste over de eindstreep, doch de tweede man had volgens de tijdop nemers een kortere tijd gemaakt en was dus winnaar! Protest had geen succes, want, volgens de heren "de tijden wezen het aan". Ik zei: "U hebt toch alle 5 gezien dat ik 3 meter vóór was?" "Ja, maar de tijdopname is be slissend". "Maar je mag het over doen". Enigszins vermoeid ging ik naar de startstreep en kreeg een nieuwe ploeg van 4 militairen. Dom genoeg nam ik dezelfde baan (had geluk gebracht) met dezelfde opnemer. Resultaat idem, 2 meter voorsprong, maar de twee de man "had weer de kortste tijd ge maakt". Protest mijnerzijds. "U hebt het toch gezien?" "Ja, maar nummer 2 maakte een kortere tijd". "Maar je mag het weer overdoen". Ben toen maar gestopt en deed niet meer mee. Wat waren het spannende wedstrijden des tijds, vindt U ook niet? K.M.G. In het begin van deze eeuw woonde mijn grootvader met zijn gezin in een voor die tijd reeds oud-indisch huis te Batavia. Regelmatig kwam er een oude dame bij hen logeren. Deze vrouw bracht al tijd haar baboe mee. Nu hadden m'n va der en z'n broer opgemerkt dat de laat ste dienst van deze baboe, alvorens naar bed te gaan, bestond uit het vul len van twee botols tjebok voor haar mevrouw. Dit vullen vond bij de put plaats aangezien er in de w.c. geen aansluiting was op de waterleiding. De beide jongens opperden het plan om, nadat de baboe was gaan slapen, de flessen te "bewerken". Dit bestond hieruit dat er in de flessenhalzen een kurk werd geduwd en wel zover de hals in dat de bovenkant van de kurk ca 3 cm lager was dan de bovenkant van de fles. Onder de kurk was de fles geheel met water gevuld. De kleine cilindervormige ruimte boven de kurk werd tot aan de rand met water ge vuld. De oude dame had de gewoonte 's morgens om ongeveer 5 uur op te staan, ledereen sliep dan nog. Haar eerste gang was naar de w.c., welke zich helemaal aan het einde van de lange gang met goedangs bevond. Op die bewuste ochtend waren mijn vader en zijn broer reeds wakker toen het oude mens naar de w.c. liep. Enige tijd later hoorden zij door de nog over al heersende stilte luid roepen: baboe, baboe!!,, en toen die (nog) niet rea geerde: toeloeng, toeloeng. Beide jon gens en de inmiddels wakker gewor den baboe arriveerden vrijwel tege lijkertijd ter plaatse als redders in de nood. Een lege fles was gauw opge scharreld in een van de goedangs zo dat het leed gauw geleden was. Mijn grootvader kon niets bewijzen maar heeft toch zijn beide zoons in aanwezigheid van de oude vrouw de mantel uitgeveegd, waarbij hij echter grote moeite had zijn lachspieren te bedwingen. E. H. Merens Nog steeds laat menige Indischman (Totok en Indo) zich in de omgang of in allereli soorten organisaties veel te gemakkelijk opzij douwen, menen vaak flinke mensen. Dit is nu eenmaal een harde wereld, zeggen zij, en de bru talen hebben daar de helft van im mers? Het merkwaardige is dat deze men sen zelden één stapje verder denken, want dan zouden ze vinden: DUS heb ben de NIET-brutalen de andere helft, dus bagi sama-sama toch? Dus nie mand heeft koerang, toch? Misschien zullen sommigen dan tóch nog denken: ja, maar die brutalen mo gen hun halve wereld maar met wei nigen verdelen, dus iedereen heeft méér. Deze mensen moeten echter be denken dat die halve wereld der bru talen tóch met veel geruzie, luidruch tigheid, reclamelawaai, ellebogenwerk en vuistslagen gevuld is, dus helemaal zo'n leuke wereld niet is. En laten we desnoods bedenken dat alle niet- brutale mensen zich alles laten wel gevallen (wat niet waar is), hun halve wereld biedt zoveel andere compen saties van een veel hoger gehalte, dat ze met een duizendste wereldje tóch nog rijker zijn en ruimer leven dan die brutalen met hun halve wereld. Heus: dat oude spreekwoord "De brutalen hebben de halve wereld" is toch pienterder dan de meeste men sen wel denken! Dachten de mensen er maar meer over na...! T. m Dit is een rasechte Indische pandan- plant en mijn trots en liefde! Em. Teekamp 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 15