VOETSTAPPEN IN 'N ANDERE WERELD P.I.P. en de N.I.B IJ NINI TOWOH Wie geeft INLICHTINGEN? Als kind van bijna 8 jaar heb ik eens een gedeeltelijke vertoning gezien van een pop, die de naam kreeg van Nini Towoh (grootmoeder Towoh). Ik woon de toen (in 1915) in het plaatsje Ngawi bij Madioen. Voor het maken van de pop, die een oude vrouw moest voor stellen, gebruikte men een siwoer (wa terschepper) bestaande uit een grote klapper-(kokos)dop aan een houten of bamboesteel van wel 50 cm lang. Wilde de opvoering van Nini Towoh vlot ver lopen, dan moest de siwoer op een bepaalde dag tegen de tijd van volle maan naar een Javaanse begraafplaats worden gebracht en aldaar op een graf gelegd gedurende één nacht of lange re tijd. Die bepaalde dag is Selasa/ kliwon of wel nggoro kasèh. Voor de Javaan is er geen slechtere dag dan genoemde dag om iets te ondernemen. Op de dag van de volle maan werd de siwoer teruggehaald. Nu werd er hard gewerkt om van de siwoer een pop te maken. Aan de steel vlak bij de dop werd een dwarslat bevestigd. Aan deze lat, die de armen moest voorstellen, werd een kebaja gehan gen. Verder werd de steel gehuld in een sarong. Op de dop werd lang vrouwenhaar aangebracht, dat opge maakt werd in een koendé (haar wrong). Daarna werd er op de dop het gezicht van een oude vrouw ge tekend. Als laatste handeling werd dit gezicht bepoederd. De pop kreeg nu de naam van Nini Towoh (grootmoeder Towoh). 's-Avonds bij het opkomen van de volle maan bracht men Nini Towoh naar een veld, alwaar reeds heel veel mensen aanwezig waren om het schouwspel bij te wonen. Om Ninih Towoh rechtop te houden werd haar middel vastgebonden met een slen dang, waarvan elk uiteinde stevig door een vrouw werd vastgehouden. Vlak bij Ninih Towoh werd wierook (men jan) gebrand. Tevens werd zij met bloe men bestrooid Beide vrouwen, die de slendang vasthielden, scholden haar uit. Zij zongen ook het volgende liedje. "Ninih Towoh, Nini Towoh djipono blimbing Agoeng agoeng gawe Nini Towoh". "Nini Towoh, Nini Towoh, pluk blimbing voor mij. Grote, grote, wat Nini Towoh zo graag doet". Een doekoen, die de opvoering leid de, prevelde onverstaanbare woorden, waarna hij allen verzocht om gedurig en luid te roepen "Nini Towoh, Nini Towoh!" Daarbij werd er flink in de handen geklapt. Zodra Nini Towoh bezeten was (soe- dah dimasoeki setan), begon zij heftig te slingeren en te rukken aan de slen dang om los te komen. Oud en jong raakten dan hoe langer hoe meer in extase en riepen al luider en luider "Nini Towoh, Nini Towoh". Wat er verder gebeurde, kan ik U helaas niet vertellen, daar ik haar niet meer kon zien vanwege de opdringen de menigte. Toen ging ik maar naar huis terug, waar mijn moeder reeds lang op mij wachtte en mij enkele flin ke tikken op mijn billen gaf. De volgende dag vertelde iemand mij, dat Nini Towoh zich toch kon los rukken van de vastgehouden slendang en dat zij al zwevende en wel in recht opstaande houding zich voortbewoog en een der toeschouwers achterna zet te. Op latere leeftijd vond ik het toch erg jammer, dat ik toen die gehele vertoning van Ninih Towoh niet zelf had meegemaakt. C. J. Haarnack Zij, die werkelijk liefhebben, worden nooit oud; zij sterven tenslotte van ouderdom, maar zij sterven jong. Het is veel beter dat je vergeet en glimlacht, dan dat je herinnert en treurt. Het leven kan niet voortgaan zonder veel te vergeten. Mensen zijn eenzaam, omdat ze muren om zich heen bouwen i.pl.v. bruggen te slaan. K.M.G. Dit is geen grapje van Tjalie, maar een afkorting voor "Particulier Indisch Pensioen" en de "Nederl. Inkomsten belasting". Voor degenen, die (hier in Holland) een particulier pensioen genieten we gens volbrachte diensttijd in Indo nesië, kwam medio 1969 een belang rijke beslissing af, welke genomen werd door de meervoudige Belasting kamer van het Gerechtshof te Amster dam. (29-5-1969 no. 769/67). Voortaan zullen deze particuliere pensioenen niet meer aan de heffing van de Ned. Ink. Bel. onderworpen zijn. Verschillende maatschappijen heb ben hun ex-employes al van dat arrest op de hoogte gebracht en aanwijzingen gegeven hoe te handelen om eventueel nog belasting van de vorige jaren te rug te krijgen. Is dit bij u niet het geval geweest, gaat u dan maar eens praten met de Inspecteur der Inkomstenbelasting in uw woonplaats In Nederland. Djangr loepa, neem uw belastingpaperassen mee. De inspecteurs zijn meestal zeer welwillend. Van der Linden Van Dr. Robert Hausman in Amerika, die bezig is een levensbeschrijving sa men te stellen van Prof. Dr. Hendrik Muller (voor zijn naturalisatie Heinrich Müller, afkomstig uit Oostenrijk), de vader van de gerechtelijke geneeskun de in Indonesië, ontvingen wij het vol gende verzoek. Wie van de lezers kan hem hierbij helpen door herinneringen, anecdoten, persoonlijke ontmoetingen of andere gegevens over deze arts op schrift te stellen? Prof. Muller was leraar aan de NIAS van 1923-1942, vervolgens krijgsgevan gene te Bandoeng tot 1945, keerde toen terug naar Soerabaja tot 1947, was van 1948-1954 professor in de gerechtelijke geneeskunde aan de juri dische faculteit van de Universiteit van Indonesië te Djakarta, repatrieerde daarna. Dr. Hausman heeft vooral over de kampjaren gegevens nodig. Uw hulp wordt door hem op hoge prijs gesteld. Zijn adres is: Dr. Robert Hausman, 154-06 27 Ave., Flushing, N.Y. 11354, U.S.A., brieven kunnen ook gericht worden aan de Heer Benson Hausman, Poste Restante, Amsterdam-C. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 18