foirj^ fa lijf CERBERUS BIJ DE VOORPLAAT ZELFGENOEGZAAMHEID Niet op de Pasar Malam De vorige maand is de oude 's Lands Plantentuin (tegenwoordig: Kebun Ra- ja) door een windhoos getroffen ge worden, die vrij aanzienlijke schade veroorzaakt heeft. Vooral abonnees uit West Java zullen bij het zien van de voorplaat met vreugde teruggedacht hebben aan de onvergetelijke wande lingen en picnics in 's werelds mooi ste tuin". Deze heeft als proeftuin op wetenschappelijk gebied enorm veel nuttige diensten bewezen en zal die nog lange tijd blijven geven. Reden waarom wij hopen dat deze tuin nog tot in lengte van dagen voor Indonesië bewaard zal blijven, windhozen ten spijt! Toen we het Congresgebouw bin nenkwamen op weg naar de zaal waar een uitvoering gegeven werd, zagen we aan onze rechterhand een lege ruimte met een bordje-met-pijl op een poot, waarop stond garderobe. Daar gingen we dus naar binnen en zagen niemand. Wel hingen er al diverse jassen. Misschien kost het niets dach ten we (natuurlijk idioot!) en gingen verder. Onderweg passeerden we nóg een garderobe, waar juffrouwen in de weer waren. En nog verderop nóg een gar derobe. Ja, waar moesten we eigenlijk zijn? Er waren kennelijk drie uitvoe ringen met eigen garderobes. Het was al laat, dus dachten we: "Laat die sim pele regenjassen van ons daar maar hangen. Ze zullen wel niet gestolen worden!" Na afloop pikten we onze jassen op, die er natuurlijk nog hingen. Bij het betreden echter van deze garderobe hall versperde een streng heerschap met strenge bril ons de weg. Waar of we heen gingen. Nou, de vraag was nogal overbodig, want in deze ruimte waren geen andere deuren en het was er helemaal leeg. Toch zeiden we vriendelijk: "Naar de garderobe". "Dit hier is geen garderobe", zei de heer streng. "Zonet stond er toch wel een bordje", zeiden we. "Maar als er geen personeel is, is er ook geen garde robe", zei de heer geniaal, "Uw jassen hebben hier onbeheerd gehangen. Van die andere mensen ook! Als er wat ge beurd was, waren wij NIET verantwoor delijk geweest!" "Ja meneer". "En was U alles kwijt geweest!" "Ja meneer". "Ik hoop dat U dat begrijpt!" "Ja me neer, we zullen het niet meer doen". De hooggestrenge heer zei niets meer en we klommen zwijgend en be rouwvol in onze jassen. En stapten met een vriendelijk: "Goedenavond!" op. Maar toen versperde de heer ons ten tweede male de weg, hief zijn hand op en sprak: "Ik krijg nog zestig centjes van U!" Toen hebben we zowat gerold van het lachen! T.L. "Het gaat hierom: de laatste tijd is er bij mij het gevoel opgekomen dat TT enigszins dogmatisch aan het worden is, en een weinig zelfge noegzaam ook. Het lijkt alsof er zelf genoegzame wijsheid het blad is binnengeslopen. Maar zelfgenoemzaamheid en éch te wijsheid verdragen elkaar moeilijk. Chr. v. Fr. Deze waarheid voelde ik (met vele anderen) al langer dan vandaag, maar ik kon geen definiëring vinden en geen oorzaak. Ook een gesprek met Chr. v. F. bracht ons niet nader tot een verhel derende analyse. Noch vele gesprek ken daarna met anderen. Meer dan ooit tevoren begin ik te geloven dat "wijsheid" en vele andere topwaarden (schoonheid, literatuur, idealisme, enz. enz.) in deze moderne tijd kapotgeval- len zijn omdat wij leven in een "klets- wereld" die naast de Waarheden staat. Wij weten drommels goed dat b.v. het Biafra-drama (waar we onze mond vol van hadden en onze beurs pa raat) totaal buiten ons toch wel ge makkelijke, vette, daadloze leven staat. Dat Viet Nam, het Midden Oosten, de armoede van Indonesië en Latijns Ame rika alleen maar lege woorden zijn in ons leven-bij-honk. Al onze mooiste gedachten en wijs heden zijn inhoudloos en leugenachtig tegenover de werkelijkheid. En alle "rotte" dingen die wij in de krant lezen, daar doen we toch niets aan: aan de aanrandingen van vrouwen, de ontucht met kinderen, de knoeierijen in veel maatschappelijke verhoudingen, het totale waardenbederf. De wereld stikt van de Pontius Pilatussen, want wat buiten ons kleine bestaanskringetje ge beurt, daaraan "wassen we onze han den in onschuld". Al onze wijsheid stinkt als we er niet naar leven. Wij discussiëren wijs over de vraag of priesters mogen trouwen of niet (ter wijl "progressieve" gieren en hyena s wachten op de val van de Paus), maar ergens in Indonesië DOET een meisje als de evangeliste Els de la Croix wat. Met moed, bezieling, geloof, opoffe ring. Daar IS wijsheid; hier alleen maar "gepraat over"...Hier in het westen is van dag tot dag toenemende vulgari teit als werkelijkheid; daarnaast kan geen wijsheid bestaan! You-re right, briefschrijver. Goddank ben je jong en staat aan de drempel van een verbeterbare wereld. Ajo, ma- djoe! Als wij (oudjes) zelfgenoegzaam geworden zijn, bedenk dat het een nor maal ouderdomsverschijnsel is, ver oorzaakt door het afnemen van het "physiek aanvalsvermogen". Wij kun nen inderdaad vaak alleen maar zeg gen van dingen dat ze goed of fout zijn. Vroeger sloegen wij, mijn waarde. En sloegen met "brani mati". En dat is dood nou... T.R. Dit jaar zullen onze lezers ons op de Pasar Malam missen. Zowel onze Toko als onze Boekhandel als onze Pasar Rombeng zullen dit jaar NIET op het Tong Tong Feest in de Houtrust- hallen present zijn. Doodeenvoudig omdat we het daaraan verbonden werk niet meer aan kunnen. Dit jaar kan het werk bij ons (ver moedelijk) zó gearrangeerd worden dat tussen de Algemene Vergadering van de N.V. en de personeelsvacanties in tóch wel een vacantie kan worden ingeruimd voor Tjalie/Lilian, waar we gebruik van zullen maken, al valt deze vacantie tijdens de Pasar Malam. Wat het zwaarst is, zal dit jaar het zwaarst moeten wegen. Andere atoe- rans zijn niet mogelijk. Zelfs gebruiken wij in de vorige alinea het woord "ver moedelijk", omdat andere oorzaken de vacantie tóch nog in de war kunnen gooien. Maar in elk geval is deelname aan de Pasar Malam per sé niet mo gelijk. Wij wensen U echter veel plezier op de PM, want dat deze wél zal door gaan spreekt vanzelf! Onderzoek Oost-Borneo De Heer J. R. Wortmann doet histo- risch-ethnologisch onderzoek naar Oost-Borneo. Hij zoekt ter inzage of te koop do cumenten, foto's, boeken enz., die be trekking hebben op dit gebied ten tij de van het Nederlands bewind. Zij, die betrouwbare informaties kun nen geven (met name ook over de sultanshuizen) worden vriendelijk ver zocht contact met hem op te nemen, laan 32, Zeist, tel. 03404- 1 75 86 of 1 22 85. ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARG. No. 16 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, 6, halfj. 12,—, jaar 24,—. Abt. Europa: jaar 29,—. Buiten Europa: jaar f 34, Abt fper jaar per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 69,—: Indonesië f 64,—: Z.-Afrika en Z.-Amerika f 54,—: Canada en Ver. Staten f 44,Maleisië en India 51,Suriname en Antillen f 44, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of at te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 2