msm I malam I tongtong 306*147 houtrust denhaag IK NIET! van pas kwam met een eigen groente tuin achter het huis. Onze jongens zijn om te zien (èn te horen) Hollands welvaren en zo van het Groningse platteland. Maar ik hoop (en wéét het eigenlijk wel zeker) dat ze toch nooit het "aloese" van de In- disch-mensen kwijt zullen raken. Tot slot: het leven is toch altijd en overal: een evenwicht zoeken tussen wat je wilt en wat je kunt; tussen wat je mag en wat je moet. Komaan, laten we dan vol goede moed beginnen aan de volgende 10, 20 of 30 jaar van... assimileren. H. Kooreman-Elberg Geassimileerd? Ik? Bestaat niet! Ik heb nog teveel Indische manieren. Zeg nog altijd adoe en mosso, zelfs meer dan vroeger. Verlang nog steeds roe- djak uit een pisangblad en met mijn handen te eten. Laat nóg wel eens mijn beurt voorbijgaan in een winkel. Tollol! Houd nog steeds niet van de winter, ai zeg ik wel eens stoer, dat het toch zo gezond is. Vreselijk ja, om zo te moeten huichelen? Krijg nog steeds een minderwaardigheidsgevoel, als Hollanders mij medelijdend aankij ken, als ik zeg, dat ik het zo koud heb. Neen hoor, je bent niet geassimi leerd, als je steeds hunkerend naar de Tong Tong uitkijkt. Eigenlijk kun je het heel kort zeggen; zolang je nog zo'n vréselijke heimwee naar dat heerlijke land hebt en je er maar niet van "los" kunt komen, ben je beslist niet geassi mileerd. Nonna Bandung Van het begin af, dat TT. er was, zolang zijn wij al lid, heeft mij dat altijd geirriteerd het woord "assimilatie". Hoe lief deze Mary ook schrijft, ook zij heeft het mis. Assimilatie betekent niet op dezelfde manier gaan werken, lo pen, eten, als de mensen (in dit geval de Hollanders) doen, maar ze leren begrijpen en eikaars gedachten over vele dingen uitwisselen, geen vooroor delen hebben als je het niet begrijpt, maar rustig jezelf blijven, zoals je in Indië was en bent, zó moet je blijven, dat hóórt bij je persoon en dat wordt heus gezien en gewaardeerd. Mensen die je uitlachen of wat ook, zijn en kunnen nooit je vrienden zijn, dat zijn alleen maar onbeschaafden, maar die zitten over de hele wereld net zo goed als mensen, die elkaar respecteren, louter en alleen om de persoon. Zoals Ind. vrienden, wij voelen ons thuis met elkaar en juist die gesprekken hebben zoveel waarde en juist dat uitwisselen van eikaars gedachten en gewoonten, dat is het wat ons in elkander trekt. Mijn bet-overgrootmoeder was een real-Javaanse, waarnaar ik ook met voornaam naar genoemd ben; groot vader en Ooms zijn jaren in Indië ge weest, vandaar mijn grote liefde voor alles, wat Indisch is, maar mijn man heeft geen Ind. Fam. en toch ook hij heeft grote liefde voor dit alles, even als onze zoon en dit niet fanatiek, maar gewoon eerbied en begrip en waarde ring. Ons huis is, volgens onze Ind. vrienden echt, Indisch, zij voelen zich daardoor ook thuis; dit even als inter mezzo. Maar het mekaar leren begrij pen en respecteren, dat is toch immers het moeilijkst, wat er op aarde is, daar bij komt de zo nare jaloezie, haat en nijd, die vele mensen hun ogen en hart vertroebelen en dat is nu juist ons stokpaardje. Sta je b.v. in een winkel, dan 10 tegen één is het mopperen over het weer, dan zeg ik vaak tegen zo'n "druiloor" mevr. of mijnheer, wees dankbaar dat U lopen kunt en zien en niet als velen nu ziek liggen en nooit meer in dat nare weer kunnen lopen, etc. Dan altijd weer hetzelfde, is het even stil en hoor je, ja mevr. U heeft gelijk, er zijn erger dingen, je moet er soms door iemand aan herinnerd wor den. Ja en dan ben ik blij, en hoop, dat ze niet meer zo mopperen zullen. Dori Noordhoven Een korte aantekening. Al zijn we met deze brieven best te vreden, een wetenschappelijk onder zoeker zou zich zeker minder enthou siast hebben uitgelaten: de psycholo gische en de culturele assimilatie (zo wel van individu als groep) komt ner gens duidelijk uit de verf", zal hij zeg gen. Men is hier te zeer in de war met "stands-assimilatie"; om in uitersten te spreken: zou mevrouw Luns hetzelfde leven aan moeten kunnen als de werk ster? Mijnheer "Sawah Besar" heeft hierover intussen al fijntjes een duide lijke mening laten horen. Vooral waar hij honend zijn mening uitspreekt over de "kedok": een eeuwenlange Europe se cultuurstrijd tegen het "masker"- leven, waarbij men zich anders uitgeeft dan men werkelijk is. Merkwaardig genoeg is in slechts 1 van deze tien brieven neergeschreven (brief no 8) wat in ettelijke privé be geleidende brieffragmenten als alge meen bekend verondersteld werd: het begrip "De degelijke Hollandse huis vrouw". Want pas als men probeert zich goed in te denken wat dat nu precies is, zal men merken dat deze huisvrouw ais vrouw eigenlijk een fic tie is. Of weet U wél wat het is? Schrijf ons dan Uw mening. Verder: als U precies weet wat een degelijke Hol landse huisvrouw is, vertel ons dan of een degelijke Indische huisvrouw ook wel bestaat of ooit bestaan heeft (en wat haar specifieke eigenschappen zijn). En tenslotte: of de Indische dege lijke huisvrouw vergeleken bij de Hol landse ONdeugdelijk is? Ah: hier komt U betoel op psycho logisch terreinl Als U hier scherper inzien en oor delen wilt: denk aan de kamptijd toen vrouwen uit verschillende standen bij elkaar waren en al dan niet moesten "assimileren" naar elkaar (met alle conflicten van dien). Durft U? T.R. Mizm ONTMOETINGSCENTRUM VOOR OOST EN WEST WAAR KOPEN EN KIJKEN EEN FEEST IS Bij de officiële opening van de 11e Pasar Malam in 1969, zei de Wet houder van Economische Zaken de heer B. Bol in zijn toespraak: de elfde Pasar Malam is uitgegroeid tot een manifestatie van nationale allure, niet alleen als eetfestijn, maar ook als luister- en kijkfeest. Het kan zelfs uitgroei en tot een Europese manifestatie En dat ook de 12de Pasar Malam weer een groot feest zal worden is zeker. Nu in linker- èn rechterhal een po dium met o.m. het optreden van: Ben Cramer The Hearts of Soul Ann Burton Tante Pirn Eysinger Anneke Grönloh "De Nachtsi renen" met echte krontjong Hawai- ian-muziek Country Western. In de Rotonde zaterdagavond dansen met VARA's drive-in discotheek o.l.v. disc-jockeys Eddy Becker en Jaap Poort. Voor standverhuur en inlichtingen on derstaande bon insturen. (Telefonisch: (070) 64 52 49). D/^M Sturen naar: PASAR MALAM Dwle Lange Voorhout 25 b, Den Haag plaats: wenst geheel vrijblijvend toezending van de geïllustreerde PM-folder '70. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 8