msm
I malam I
tongtong
306*147
houtrust
denhaag
IK NIET!
van pas kwam met een eigen groente
tuin achter het huis.
Onze jongens zijn om te zien (èn te
horen) Hollands welvaren en zo van
het Groningse platteland. Maar ik hoop
(en wéét het eigenlijk wel zeker) dat
ze toch nooit het "aloese" van de In-
disch-mensen kwijt zullen raken.
Tot slot: het leven is toch altijd en
overal: een evenwicht zoeken tussen
wat je wilt en wat je kunt; tussen wat
je mag en wat je moet. Komaan, laten
we dan vol goede moed beginnen aan
de volgende 10, 20 of 30 jaar van...
assimileren. H. Kooreman-Elberg
Geassimileerd? Ik? Bestaat niet! Ik
heb nog teveel Indische manieren. Zeg
nog altijd adoe en mosso, zelfs meer
dan vroeger. Verlang nog steeds roe-
djak uit een pisangblad en met mijn
handen te eten. Laat nóg wel eens
mijn beurt voorbijgaan in een winkel.
Tollol! Houd nog steeds niet van de
winter, ai zeg ik wel eens stoer, dat
het toch zo gezond is. Vreselijk ja, om
zo te moeten huichelen? Krijg nog
steeds een minderwaardigheidsgevoel,
als Hollanders mij medelijdend aankij
ken, als ik zeg, dat ik het zo koud heb.
Neen hoor, je bent niet geassimi
leerd, als je steeds hunkerend naar de
Tong Tong uitkijkt. Eigenlijk kun je het
heel kort zeggen; zolang je nog zo'n
vréselijke heimwee naar dat heerlijke
land hebt en je er maar niet van "los"
kunt komen, ben je beslist niet geassi
mileerd. Nonna Bandung
Van het begin af, dat TT. er was,
zolang zijn wij al lid, heeft mij dat altijd
geirriteerd het woord "assimilatie". Hoe
lief deze Mary ook schrijft, ook zij
heeft het mis. Assimilatie betekent niet
op dezelfde manier gaan werken, lo
pen, eten, als de mensen (in dit geval
de Hollanders) doen, maar ze leren
begrijpen en eikaars gedachten over
vele dingen uitwisselen, geen vooroor
delen hebben als je het niet begrijpt,
maar rustig jezelf blijven, zoals je in
Indië was en bent, zó moet je blijven,
dat hóórt bij je persoon en dat wordt
heus gezien en gewaardeerd. Mensen
die je uitlachen of wat ook, zijn en
kunnen nooit je vrienden zijn, dat zijn
alleen maar onbeschaafden, maar die
zitten over de hele wereld net zo goed
als mensen, die elkaar respecteren,
louter en alleen om de persoon. Zoals
Ind. vrienden, wij voelen ons thuis met
elkaar en juist die gesprekken hebben
zoveel waarde en juist dat uitwisselen
van eikaars gedachten en gewoonten,
dat is het wat ons in elkander trekt.
Mijn bet-overgrootmoeder was een
real-Javaanse, waarnaar ik ook met
voornaam naar genoemd ben; groot
vader en Ooms zijn jaren in Indië ge
weest, vandaar mijn grote liefde voor
alles, wat Indisch is, maar mijn man
heeft geen Ind. Fam. en toch ook hij
heeft grote liefde voor dit alles, even
als onze zoon en dit niet fanatiek, maar
gewoon eerbied en begrip en waarde
ring. Ons huis is, volgens onze Ind.
vrienden echt, Indisch, zij voelen zich
daardoor ook thuis; dit even als inter
mezzo. Maar het mekaar leren begrij
pen en respecteren, dat is toch immers
het moeilijkst, wat er op aarde is, daar
bij komt de zo nare jaloezie, haat en
nijd, die vele mensen hun ogen en hart
vertroebelen en dat is nu juist ons
stokpaardje. Sta je b.v. in een winkel,
dan 10 tegen één is het mopperen over
het weer, dan zeg ik vaak tegen zo'n
"druiloor" mevr. of mijnheer, wees
dankbaar dat U lopen kunt en zien en
niet als velen nu ziek liggen en nooit
meer in dat nare weer kunnen lopen,
etc. Dan altijd weer hetzelfde, is het
even stil en hoor je, ja mevr. U heeft
gelijk, er zijn erger dingen, je moet er
soms door iemand aan herinnerd wor
den. Ja en dan ben ik blij, en hoop,
dat ze niet meer zo mopperen zullen.
Dori Noordhoven
Een korte aantekening.
Al zijn we met deze brieven best te
vreden, een wetenschappelijk onder
zoeker zou zich zeker minder enthou
siast hebben uitgelaten: de psycholo
gische en de culturele assimilatie (zo
wel van individu als groep) komt ner
gens duidelijk uit de verf", zal hij zeg
gen. Men is hier te zeer in de war met
"stands-assimilatie"; om in uitersten te
spreken: zou mevrouw Luns hetzelfde
leven aan moeten kunnen als de werk
ster? Mijnheer "Sawah Besar" heeft
hierover intussen al fijntjes een duide
lijke mening laten horen. Vooral waar
hij honend zijn mening uitspreekt over
de "kedok": een eeuwenlange Europe
se cultuurstrijd tegen het "masker"-
leven, waarbij men zich anders uitgeeft
dan men werkelijk is.
Merkwaardig genoeg is in slechts 1
van deze tien brieven neergeschreven
(brief no 8) wat in ettelijke privé be
geleidende brieffragmenten als alge
meen bekend verondersteld werd: het
begrip "De degelijke Hollandse huis
vrouw". Want pas als men probeert
zich goed in te denken wat dat nu
precies is, zal men merken dat deze
huisvrouw ais vrouw eigenlijk een fic
tie is. Of weet U wél wat het is? Schrijf
ons dan Uw mening. Verder: als U
precies weet wat een degelijke Hol
landse huisvrouw is, vertel ons dan of
een degelijke Indische huisvrouw ook
wel bestaat of ooit bestaan heeft (en
wat haar specifieke eigenschappen
zijn). En tenslotte: of de Indische dege
lijke huisvrouw vergeleken bij de Hol
landse ONdeugdelijk is?
Ah: hier komt U betoel op psycho
logisch terreinl
Als U hier scherper inzien en oor
delen wilt: denk aan de kamptijd toen
vrouwen uit verschillende standen bij
elkaar waren en al dan niet moesten
"assimileren" naar elkaar (met alle
conflicten van dien). Durft U? T.R.
Mizm
ONTMOETINGSCENTRUM
VOOR OOST EN WEST
WAAR KOPEN EN KIJKEN
EEN FEEST IS
Bij de officiële opening van de 11e
Pasar Malam in 1969, zei de Wet
houder van Economische Zaken de
heer B. Bol in zijn toespraak:
de elfde Pasar Malam is uitgegroeid
tot een manifestatie van nationale allure,
niet alleen als eetfestijn, maar ook als
luister- en kijkfeest. Het kan zelfs uitgroei
en tot een Europese manifestatie
En dat ook de 12de Pasar Malam
weer een groot feest zal worden is
zeker.
Nu in linker- èn rechterhal een po
dium met o.m. het optreden van:
Ben Cramer The Hearts of Soul
Ann Burton Tante Pirn Eysinger
Anneke Grönloh "De Nachtsi
renen" met echte krontjong Hawai-
ian-muziek Country Western.
In de Rotonde zaterdagavond dansen
met VARA's drive-in discotheek o.l.v.
disc-jockeys Eddy Becker en Jaap
Poort.
Voor standverhuur en inlichtingen on
derstaande bon insturen.
(Telefonisch: (070) 64 52 49).
D/^M Sturen naar: PASAR MALAM
Dwle Lange Voorhout 25 b, Den Haag
plaats:
wenst geheel vrijblijvend toezending
van de geïllustreerde PM-folder '70.
8