De familie Hamar de la Brethonière van Salatiga Vervolg van: "Toekomst" heer Partijbons wérkelijk geïnteres seerd zouden zijn geweest in wat in Indonesië DAG IN DAG UIT gebouwd wordt, zouden foto's als op het omslag (en véél meer nog) regelmatiger in de pers verschenen zijn. Terwijl de grote pers in Nederland nog steeds alleen de sensationele kant wil zien. Is er geen oorlog of onderdrukking, dan luxe en sex! Dus de chique "dollar"-hotels en b.v. de meisjes van Bali. Waarbij nogal afgunstig wordt waargenomen, dat de buitenlandse touristen Indonesië al véél ruimer bezoeken dan Neder landse, zodat een reporter van een groot Nederlands blad een Indonesi sche kolonel in de mond geeft: "We moesten ze er allemaal uitknikkeren (de buitenlanders red.) hier en voor taan alleen nog maar Nederlanders binnenlaten. Dat zijn tenminste jongens van de gestampte pot: die voelen ook nog een keer wat er rondwaart in onze ziel."...een gedachte die inderdaad in alle opzichten de absurditeit van de eeuw kan heten, maar "verkocht" kan worden opdat de massa inderdaad in deze stamppot-termen denkt! We gunnen Indonesia graag zijn paar dure dollar-hotels, omdat een land in opbouw hard keiharde dollars nodig heeft, en hier evenmin iets op aan te merken kan zijn als b.v. het jagen op Amerikaanse en Duitse touristen in Holland, omdat Holland er (ondanks alle gescheld op deze buitenlanders) toch vele miljoenen buitenlandse valu ta mee verdient, ja toch?, maar het land met zijn cultuur en historie ver eenzelvigen met het hotelleven, dat is toch al te goedkoop. Vooral omdat wij weten dat daar buiten, vér in de doesoens en hoetans en aan onbekende stranden hetzelfde geweldige pionierswerk verricht wordt, dat vele decennia geleden ook door vele Indischgasten werd gedaan: on dernemingen aanleggen, wegen en bruggen en havenwerken aanleggen. DAT GEBEURT NU NOG STEEDS! En de foto op het omslag vertelt er van: dit zijn nieuwe irrigatiewerken in de Progo-vlakte (die ook menig In dischman uit het Djokjase al zijn leven lang gewenst heeft!). Zij worden uit gevoerd door Ir. Martodipradja, en ge beuren practisch ongemerkt en "erg sloom", want veel geld is er niet, maar wel veel "man-arbeid" en het grootste deel gebeurt dus met patjols en peng- kie's, zoals in alle vorige beschavingen. Maar wie Indonesië's rijkdom aan agra rische producten kent, weet dat het altijd GOED gedaan is, ook al gebeur de het langzaam. En wat de hoofdzaak is: het GEBEURT tenminste! En NU! Met voldoening wenst Tong Tong: "Se- lamat djalan, saudara's!" Met een variant op een bekende spreekwijze kan hier gezegd worden: "Een volk dat aan zijn irrigatiedammen bouwt, bouwt aan zijn toekomst!" Wel, dat zal dan een GOEDE toekomst zijn! Ir. Martodipradja en zijn staf slaan de vorde ringen van de werkzaamheden gade. Nog even: deze foto werd door de heer Mellema gemaakt met een bijzon dere groothoek lens. Het valt niet mee, werken van een grote oppervlakte duidelijk op de lens te krijgen. Want "men ziet eigenlijk niets..." behalve wat aarden walletjes en wat metsel werk. Maar voor wie van 't land houdt, en die dus oog heeft voor 't lieflijk slin geren van een riviertje door een vredig dal, blijft ook zó'n foto prettig. Niet waar, lezers? Vooral omdat ons gees tesoog kan zien voorbij het moment van vandaag: naar een toekomst met gouden sawahs, rijke vruchtentuinen en welvarende desa's. Door maar één dam!... Nogmaals: selamat djalan! Iets anders wordt óók nog duidelijk als we denken aan deze zeldzame foto en daarnaast de "rijkdom" aan foto's op de expositie van World Press Foto, waarvan we er twee gezien hebben en toen was het genoeg. Als werkelijk alle persfotografen van de moderne wereld niets anders bij elkaar kunnen fotograferen dan sensatie, geweld en sex, maar blind blijven voor onderne mingslust, avontuur en opbouw, dan is er niet iets fout met DE WERELD, maar met de FOTOGRAFEN! Want het foto graferen van een huilende voetballer, een gesneuveld soldaat, een auto-on geluk of een brandend huis kan BLIJK BAAR iedereen, maar het fotograferen van de Mensheid Op Weg Naar Mor gen, daar moet je betoel visie en filo sofie voor hebben! Eerlijk, tot nog toe ken ik er alleen maar één die dat vele malen aange toond heeft. Dat is de Franse fotograaf CARTIER-BRESSON (Tussen 2 haak jes, het heeft hier niets mee te maken, maar het is interessant om te weten: de vrouw van Henri Cartier-Bresson is een Indisch meisje!) Maar b.v. zijn foto's van India zijn onvergetelijk en vertellen ons iets van de ontzaglijke uitgesterktheid EN TIJDLOOSHEID van India. Ajo, Pak Mellema, nóg meer foto's van Indonesië! Want U toont dat U Indonesië zien kan... T.R. Naar aanleiding van het in het artikel "Hotels in Indië" (T.T. no 17 van 15 maart jl.) genoemde Hotel Kalimatan in Salatiga en de rol die de Fam. Hamar de la Brethonière speelde bij het ontstaan van dit hotel ontvingen wij de volgende reactie: De eerste voorvader, Markies Adolf Pierre Hamar de la Brethonière moest, omdat hij een Hugenoot was, vluchten uit Frankrijk, ongeveer 200 jaar gele den. Hij kwam in Midden-Java terecht, vestigde zich in Salatiga en stichtte verscheidene koffieondernemingen in de omgeving rondom Salatiga. Op één dezer ondernemingen, genaamd Gollie, werd in het jaar 1866, op 4 april mijn vader geboren en werd ook Pierre ge noemd. Mijn vader gaf me de naam Hugo, omdat hij zei, dat ik een toeroe- nan (afstammeling) ben van de Huge noten. Ikzelf ben 5 zoons rijk, de 2de noemden wij, (mijn vrouw en ik) ook Hugo en de 4de zoon Pierre (van ge slacht op geslacht worden deze namen gebruikt). Als kind ben ik dus opgegroeid in Salatiga en mijn eerste job na mijn studietijd, kreeg ik ook in Salatiga bij de Gemeente-Werken als opzichter. Met broers en zusters maakten we vaak tochten naar hoger gelegen stre ken van de Goenoeng Merbaboe aan welks voet Salatiga is gelegen. Dan verkozen we altijd "KOPENG", waar ook een aardig hotel is en een fijne zwembak met blauw water. De bi-bik bi-bik petjel verkochten daarboven in Kopeng verrukkelijke petjel. Hoe hoog Kopeng ligt ten opzichte van de zeespiegel, weet ik niet, maar het is daar erg fris/koud. De natuur en panorama om je heen op deze hoog te is geen alledaags tafereel, vooral bij helder en mooi weer, dan kun je zelfs de kustlijn zien van de Java-Zee bij Semarang. Hugo M. Hamar de la Brethonière 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 21