BIJ DE VOORPLAAT Toekomst VAN HIER EN GUNDER Tüvh| tem De wereld van Couperus Zo'n foto ziet men zelden of nooit in de Europese bladen: een foto van het OPBOUW-werk in voormalige kolo niale gebieden. Op een onverklaarbare, haast griezelig te noemen, wijze is de grote publieke belangstelling blijkbaar hoofdzakelijk geinteresseerd in wat in Azië en Afrika te zien is aan sensatio nele en oorlogszieke gebeurtenissen. Een vers voorbeeld is Biafra. Zo lang dit volk en het Nigeriaanse in een ver schrikkelijke broederoorlog gewikkeld waren, zaten de bladen en TV-uitzen- dingen er tjokvol van. En hoe weer zinwekkender en larmoyanter, hoe be ter. Konden we weer eens met de pet rondgaan, zonder iets te snappen van de vóórgeschiedenis van deze oorlog, zonder ooit iets te snappen van de ethnische (en misschien wel eeuwige) oorzaken van oorlogen daar. We ge ven de Labour regering in Engeland maar de schuld of nemen 'm zuur in bescherming en als het drama voorbij is, zeggen we: "heh-heh" en vergeten alles. Maar wat daarvóór in Nigeria en Biafra maanden en jaren lang is opge bouwd agrarisch, industrieel, planolo gisch, cultureel, wat weten we ervan? Van zulke dingen werden geen "kiek jes" gemaakt. Het voormalige Ned.-lndië, hoe leef de het in de Nederlandse nationale voorstelling en b.v. bij het onderwijs? De politionele acties zaten er natuur lijk als bloederige en twistrijke sensatie goed in, zo ook het sensationele Soe- karno-bewind en daarna (in sommige politieke kringen) het Soeharno-bewind daarna. Maar wie weet NU iets af van wat daar DAGELIJKS opgebouwd wordt? Van Biafra en Nigeria (of welke andere nieuwe staat in Afrika ook) weten we iets af. En ook weten we niets van "Indonesia Today" of welke andere rustige Aziatische staat ook. Daaren tegen weet men natuurlijk ALLES af van Vietnam, Cambodja en Laos...Hoe achterlijk blijft de massa nog steeds en hoe achterlijk blijft de politiek van deze achterlijke massa's. Wie (natuurlijk) alleen maar wakker zijn, zijn de onder nemers, de industriëlen en handelaars ...en dat zijn natuurlijk de "kapitalis ten", waarbij niemand onderzoekt in hoeverre b.v. Rusland en China óók zwaar-kapitalistisch ondernemen in de nieuwe wereld! Het is maar een heel kort uitstapje, maar wij zien toch wel in hoe het "niet bij de tijd zijn" veroorzaakt wordt door vulgaire sensatielust van de massa's en door politieke kleinslijperij! Want als Jan de Burgerman en Mijn- Lees verder pag. 21 In het laatste nummer (TT No 16) las ik over "zelfgenoegzaamheid". Ik ben het niet met de schrijver eens. Misschien bedoelt hij eenzijdigheid en dat kan waar zijn. Daar is niet aan te ontkomen als je als enige medewerker het hele blad moet vul len, nou ja, praktisch als enige! Hoe wel je filosofie dóór en dóór ge zond is en nooit verveelt, moeten er toch andere geluiden bij komen. Ten slotte moet het blad dóór blijven leven, ook nadat jij en ik en de hui dige lezerskring al weg zijn: hidoep teroes. Dr. R. Hausman Het stuk Zelfgenoegzaamheid in Tong Tong No 16 wekt bij mij de volgende reacties. Wat heeft die meneer Chr. v. Fr. een gekke opvat ting van ons dierbare Tong Tong blaadje! Het blad heeft zeker het recht zelfgenoegzaam te zijn, aangezien er niets van Sex instaat en andere aan stootgevende artikelen, integendeel een zeer beschaafd blaadje is. Maar Tjalie moet niet zeggen, dat wij niets aan al die viezigheid doen, en dat we onze handen in onschuld wassen als Pontius Pilatus... Mevr. F. Retel Helmrich Chr. v. Fr. is weliswaar Totok, nooit in Indië geweest, maar een man die nochtans de geest van Tong Tong be grijpt en waardeert en er vaak op ac tieve wijze van getuigt. Hij maakt ech ter niet de vergissing van veel Indisch- gasten die vergeten dat wij in Europa leven en dat er massa's maatschappe lijke en geestesverschijnselen zijn, die wij scherp in de gaten moeten houden, omdat zij ons bestaan bedreigen. Eén daarvan is de "eigendunk". Als toe schouwer weet de Indischman dat men hier ten aanzien van veel zaken de wijsheid in pacht heeft en erg wijs praat (denk maar aan kerk-preken, re geringstoespraken, culturelen enz.) maar dat men er zich in werkelijkheid niet naar gedraagt. Ondanks veel fari- zeisch gefemel b.v. zijn velen hier haat dragend, discrimineert men, heeft men "SALAH WESEL" Pas toen de inzendster van de om slagfoto van het vorige nummer (De Kladibladeren) haar foto terug zag (zij zond ons een heel klein foto'tje tcc zag ze dat ze zich vergist had toen ze de namen opgaf van wie erop stonden. Vergeet de namen van het vorige num mer en onthoud deze: V.l.n.r. Puck van Haastert, Andrien van Haastert (nu mevr. Eygensteyn, Bilthoven), Carla Jeanty, Harderwijk, Benny van Haas tert, nu Mrs. Neirinckx, Castle Hill, Austr. Salah wesel hersteld. een minne dunk van andere volken en culturen. Chr. v. Fr. weet dit en waarschuwt ons voor een zelfde levenshouding: "jullie weten vele zaken wel goed, maar lééf je ook naar? Heus, wijsheden zijn goedkoop!..." En daar ben ik het met v. Fr. hartelijk mee eens. Dit wordt niet gezegd om te kapittelen of te ver oordelen, maar als ernstige raad aan ieder mens om t.a.v. veel zaken meer zelf-critisch te zijn. En wij weten toch allemaal dat het in ons landje wemelt van de mensen die t.a.v. alles wat ver keerd is, de handen in onschuld was sen? Tot op zekere hoogte geeft in de brief van R. Hausman de opmerking: "er moeten andere geluiden bij komen" een indicatie in mijn richting. 'Want t.a.v. Tong Tong wemelt het van "stuur lui aan wal" die weten dat alles beter zou gaan als maar dit of dat of dat gebeurde...alleen maar: men kan het zelf niet, en het gebeurt niet! Zulke inzichten krijgen dan iets leegs. Dit geldt ook voor erg veel Indische opi nies over wat er in Nederland en in de wereld alzo beter zou kunnen, maar kijk eens naar Den Haag, "de grootste Indische samenleving ter wereld", die door afwezigheid schittert in alle over- heids, gemeentelijke, sociale en cultu- sele kringen. In feite leeft hier precies dezelfde geest van "kleine zielen" en kleinzieligheden van Couperus' wereld van zeventig jaar terug. Geen spat be ter! Decay, verval, ennuy, spleen, lam lendigheid, toenggoe mati... De "wijs heden" van het praatje bij Cécile of Kruis...en dan gaat men naar huis. En er gebeurt niets... Daarvoor waarschuwt v. Fr.: één kleine tastbare daad is méér waard dan folianten vol wijsheid! T.R. Lees verder pag. 23 ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARG. No. 19 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, f 6, halfj. 12,—; jaar f 24,—. Abt. Europa: jaar f 29,—. Buiten Europa: jaar f 34, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 69,—, Indonesië f 64,—, Z.-Afrika en Z.-Amerika f 54.—; Canada en Ver. Staten f 44_Maleisië en India f 51,Suriname en Antillen f 44, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 2