BIJ DE VOORPLAAT
Toekomst
VAN HIER EN GUNDER
Tüvh| tem
De wereld van Couperus
Zo'n foto ziet men zelden of nooit
in de Europese bladen: een foto van
het OPBOUW-werk in voormalige kolo
niale gebieden. Op een onverklaarbare,
haast griezelig te noemen, wijze is de
grote publieke belangstelling blijkbaar
hoofdzakelijk geinteresseerd in wat in
Azië en Afrika te zien is aan sensatio
nele en oorlogszieke gebeurtenissen.
Een vers voorbeeld is Biafra. Zo lang
dit volk en het Nigeriaanse in een ver
schrikkelijke broederoorlog gewikkeld
waren, zaten de bladen en TV-uitzen-
dingen er tjokvol van. En hoe weer
zinwekkender en larmoyanter, hoe be
ter.
Konden we weer eens met de pet
rondgaan, zonder iets te snappen van
de vóórgeschiedenis van deze oorlog,
zonder ooit iets te snappen van de
ethnische (en misschien wel eeuwige)
oorzaken van oorlogen daar. We ge
ven de Labour regering in Engeland
maar de schuld of nemen 'm zuur in
bescherming en als het drama voorbij
is, zeggen we: "heh-heh" en vergeten
alles.
Maar wat daarvóór in Nigeria en
Biafra maanden en jaren lang is opge
bouwd agrarisch, industrieel, planolo
gisch, cultureel, wat weten we ervan?
Van zulke dingen werden geen "kiek
jes" gemaakt.
Het voormalige Ned.-lndië, hoe leef
de het in de Nederlandse nationale
voorstelling en b.v. bij het onderwijs?
De politionele acties zaten er natuur
lijk als bloederige en twistrijke sensatie
goed in, zo ook het sensationele Soe-
karno-bewind en daarna (in sommige
politieke kringen) het Soeharno-bewind
daarna.
Maar wie weet NU iets af van wat
daar DAGELIJKS opgebouwd wordt?
Van Biafra en Nigeria (of welke andere
nieuwe staat in Afrika ook) weten we
iets af. En ook weten we niets van
"Indonesia Today" of welke andere
rustige Aziatische staat ook. Daaren
tegen weet men natuurlijk ALLES af
van Vietnam, Cambodja en Laos...Hoe
achterlijk blijft de massa nog steeds en
hoe achterlijk blijft de politiek van deze
achterlijke massa's. Wie (natuurlijk)
alleen maar wakker zijn, zijn de onder
nemers, de industriëlen en handelaars
...en dat zijn natuurlijk de "kapitalis
ten", waarbij niemand onderzoekt in
hoeverre b.v. Rusland en China óók
zwaar-kapitalistisch ondernemen in de
nieuwe wereld!
Het is maar een heel kort uitstapje,
maar wij zien toch wel in hoe het "niet
bij de tijd zijn" veroorzaakt wordt door
vulgaire sensatielust van de massa's
en door politieke kleinslijperij!
Want als Jan de Burgerman en Mijn-
Lees verder pag. 21
In het laatste nummer (TT No 16)
las ik over "zelfgenoegzaamheid". Ik
ben het niet met de schrijver eens.
Misschien bedoelt hij eenzijdigheid
en dat kan waar zijn. Daar is niet
aan te ontkomen als je als enige
medewerker het hele blad moet vul
len, nou ja, praktisch als enige! Hoe
wel je filosofie dóór en dóór ge
zond is en nooit verveelt, moeten er
toch andere geluiden bij komen. Ten
slotte moet het blad dóór blijven
leven, ook nadat jij en ik en de hui
dige lezerskring al weg zijn: hidoep
teroes. Dr. R. Hausman
Het stuk Zelfgenoegzaamheid in
Tong Tong No 16 wekt bij mij de
volgende reacties. Wat heeft die
meneer Chr. v. Fr. een gekke opvat
ting van ons dierbare Tong Tong
blaadje!
Het blad heeft zeker het recht
zelfgenoegzaam te zijn, aangezien er
niets van Sex instaat en andere aan
stootgevende artikelen, integendeel
een zeer beschaafd blaadje is.
Maar Tjalie moet niet zeggen, dat
wij niets aan al die viezigheid doen,
en dat we onze handen in onschuld
wassen als Pontius Pilatus...
Mevr. F. Retel Helmrich
Chr. v. Fr. is weliswaar Totok, nooit
in Indië geweest, maar een man die
nochtans de geest van Tong Tong be
grijpt en waardeert en er vaak op ac
tieve wijze van getuigt. Hij maakt ech
ter niet de vergissing van veel Indisch-
gasten die vergeten dat wij in Europa
leven en dat er massa's maatschappe
lijke en geestesverschijnselen zijn, die
wij scherp in de gaten moeten houden,
omdat zij ons bestaan bedreigen. Eén
daarvan is de "eigendunk". Als toe
schouwer weet de Indischman dat men
hier ten aanzien van veel zaken de
wijsheid in pacht heeft en erg wijs
praat (denk maar aan kerk-preken, re
geringstoespraken, culturelen enz.)
maar dat men er zich in werkelijkheid
niet naar gedraagt. Ondanks veel fari-
zeisch gefemel b.v. zijn velen hier haat
dragend, discrimineert men, heeft men
"SALAH WESEL"
Pas toen de inzendster van de om
slagfoto van het vorige nummer (De
Kladibladeren) haar foto terug zag (zij
zond ons een heel klein foto'tje tcc
zag ze dat ze zich vergist had toen ze
de namen opgaf van wie erop stonden.
Vergeet de namen van het vorige num
mer en onthoud deze: V.l.n.r. Puck van
Haastert, Andrien van Haastert (nu
mevr. Eygensteyn, Bilthoven), Carla
Jeanty, Harderwijk, Benny van Haas
tert, nu Mrs. Neirinckx, Castle Hill,
Austr.
Salah wesel hersteld.
een minne dunk van andere volken en
culturen.
Chr. v. Fr. weet dit en waarschuwt
ons voor een zelfde levenshouding:
"jullie weten vele zaken wel goed,
maar lééf je ook naar? Heus, wijsheden
zijn goedkoop!..." En daar ben ik het
met v. Fr. hartelijk mee eens. Dit wordt
niet gezegd om te kapittelen of te ver
oordelen, maar als ernstige raad aan
ieder mens om t.a.v. veel zaken meer
zelf-critisch te zijn. En wij weten toch
allemaal dat het in ons landje wemelt
van de mensen die t.a.v. alles wat ver
keerd is, de handen in onschuld was
sen?
Tot op zekere hoogte geeft in de
brief van R. Hausman de opmerking:
"er moeten andere geluiden bij komen"
een indicatie in mijn richting. 'Want
t.a.v. Tong Tong wemelt het van "stuur
lui aan wal" die weten dat alles beter
zou gaan als maar dit of dat of dat
gebeurde...alleen maar: men kan het
zelf niet, en het gebeurt niet! Zulke
inzichten krijgen dan iets leegs. Dit
geldt ook voor erg veel Indische opi
nies over wat er in Nederland en in
de wereld alzo beter zou kunnen, maar
kijk eens naar Den Haag, "de grootste
Indische samenleving ter wereld", die
door afwezigheid schittert in alle over-
heids, gemeentelijke, sociale en cultu-
sele kringen. In feite leeft hier precies
dezelfde geest van "kleine zielen" en
kleinzieligheden van Couperus' wereld
van zeventig jaar terug. Geen spat be
ter! Decay, verval, ennuy, spleen, lam
lendigheid, toenggoe mati... De "wijs
heden" van het praatje bij Cécile of
Kruis...en dan gaat men naar huis. En
er gebeurt niets...
Daarvoor waarschuwt v. Fr.: één
kleine tastbare daad is méér waard dan
folianten vol wijsheid! T.R.
Lees verder pag. 23
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARG. No. 19
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand.
Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, f 6,
halfj. 12,—; jaar f 24,—. Abt. Europa: jaar f 29,—.
Buiten Europa: jaar f 34,
Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en
Nw. Zeeland f 69,—, Indonesië f 64,—, Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 54.—; Canada en Ver. Staten
f 44_Maleisië en India f 51,Suriname en
Antillen f 44,
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
De directie behoudt zich het recht voor hen die
schadelijk geacht worden voor het welzijn van
Tong Tong als abonnee te weigeren of af te
voeren.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN
2