VOETSTAPPEN IN 'N ANDERE WERELD
LAF
Het verwaarloosde graf
n.v. Azië Zwitserland Technisch Bureau HENNEMAN
Een soortgelijk geval zoals is be
schreven in TT No. 16 van 1 maart '70,
maakte ik mee in 1920. Als fabricage-
chef, werkzaam of Sf. "Besito", Koe
does, woonde ik naast de Fam. Meeng.
Daar ik toen nog vrijgezel was, ging
ik 's avonds dikwijls bij hen mampiren.
Het was een gastvrije indische familie;
hij was boekhouder en al op leeftijd,
zijn vrouw een gewezen verpleegster.
Het was bij hen reeds jarenlang de
gewoonte, op elke djoemahat malam,
zodra het donker werd, door de baboe
een anglo met smeulend arang met
menjan door het huis te laten dragen,
zowel door elke kamer als door de
bediendenkamers in de bijgebouwen.
Mevrouw Meeng en nu kom ik
aan mijn eigenlijke verhaal was
schrijvend medium en elke donderdag
avond was er een seance, die gehou
den werd in de donker-gehouden bin-
nengalerij. Op één van die avonden
waarbij ik ook aanzat, produceerde het
medium in trance, inplaats van het ge
wone letterschrift, steeds maar wilde
krassen, zonder enige samenhang.
Door aan de aanwezige "geest" een
reeks van vragen te stellen en een
bepaalde afspraak te maken, wanneer
een vraag met ja of neen beantwoord
moest worden, kwam het medium het
volgende te vernemen:
Het bleek de "geest" te zijn van een
eenvoudige, ongeletterde Ambonese
man, die vóór onze tijd werkzaam was
geweest als nachtwaker op onze sui
kerfabriek en in Semarang gestorven
en aldaar begraven op de Europese
begraafplaats. Ook zijn naam kwamen
wij te weten door het telkens opzeg
gen van het alfabet. Zijn verzoek aan
het medium was om bloemen te bren
gen naar zijn graf.
De zondag, die daarop volgde, gin
gen we met ons drieën naar Semarang
en konden we bij de administrateur van
de europese begraafplaats inlichtingen
verkrijgen, waar zijn graf zich bevond.
Het graf bleek overwoekerd te zijn door
onkruid en zag er zeer verwaarloosd
uit. We hebben zijn laatste rustplaats
schoongemaakt en er bloemen op ge
legd.
Op donderdag malem daarop, werd
er weer een seance gehouden en ver
scheen de gestorven ambonese waker
en door het stellen van vragen door
het medium, kwamen we te weten, dat
hij erg dankbaar was, dat wij zijn laat
ste rustplaats van onkruid hadden be
vrijd en er bloemen hadden neerge
legd.
Uit dit voorval kunnen we onze les
leren, door onze geliefde gestorvenen
■niet te snel te vergeten, maar op be
paalde tijden hun graven te bezoeken
en bloemen te brengen om te tonen,
dat wij nog aan hen denken.
Daarom doet de Oorlogsgravenstich
ting, Bankaplein 5, den Haag, zulk goed
werk door o.a. voor een vergoeding
van slechts 5,een bloemlegging te
verzorgen op één der Erevelden in
Indonesië en ook daarbuiten.
K. J. E. Kimmijser
MOESSON
BOEKHANDEL TONG TONG
ƒ4,15 0,40 porto
Handel Mij. Sinds 1916
ELECTRISCHE-, CENTRALE VERWARMINGS- EN
SANITAIRE INSTALLATIES, TEVENS GASFITTERS
specialisten in onderhoud en vernieuwingen van installaties in reeds
bestaande huizen. Volledige garantie, prijs offerten.
Atjehstraat 68-72 Den Haag Telefoon 55 03 00 (3 lijnen)
De grootste ziekte van de moderne
tijd: LAFHEID. Gewone lafheid om te
durven te zeggen:
Ik doe NIET mee met onsmakelijke
praatjes,
ik doe NIET mee met zogenaamd nut
tige sex-voorlichting,
ik doe NIET mee met "meerderheids
scheldpartijen",
waarbij dus een zwart schaap door
een massa wordt "afgemaakt" alleen
al omdat die massa "DUS" gelijk heeft
volgens "democratische" tellingen.
ik vind dit of dat TV-programma
(film, boek, artist, enz.) NIET goecf,
ik vind die of die voetballer (of wel
ke andere snob-kampioen) NIET goed,
ik vind al dat gespuw en gescheld
op de Paus NIET verdedigbaar of goed
of flink, maar doodgewoon LAF (al ben
ik geen katholiek),
ik vind 90% van de mode doodge
woon ontuchtig en onvrouwelijk...
enz. enz. enz.
want, ach, we vinden alles toch wel
goed, omdat het toch niets helpt of
we ons er tegen verklaren. Omdat we
immers "liefer goed wille legge" bij de
meerderheid aan de tapkast. Omdat we
weten wat we door een meerderheid
ongenadig afgetuigd kunnen worden
als we durven NEEN te zeggen.
Daarom is de moderne tijd ziek.
We hoeven niet links of rechts te
kijken wie of er schuldig geacht moet
worden. We hoeven alleen naar ONS
ZELF te kijken. En als we merken dat
we op dit punt falen, ingrijpen.
Daarbij hoeven we geen oppositie-
of anti-groep te vormen. We hoeven
ons nergens bij aan te sluiten en niets
te propageren. We moeten alleen maar
niet meer meedoen als ons gevraagd
wordt: "...vindt U óók niet?" Dan zeg
gen we voortaan kalm: "Nee, dat vind
ik NIET!" En draai U dan verder gerust
om en ga weg. U hoeft niet te vechten.
Maar het is vooral voor de gemoede
lijke, vriendelijke Indischman erg moei
lijk om in vele gevallen "NEE" te zeg
gen, ja?
Ja! T.R.
(P.S. Nee, men hoeft niet "geweldig"
te zijn om "Nee" te kunnen zeggen.
Denk maar aan die zachte Minnie Cald
well uit Coronation Street. Flinke meid,
ja?)
Weent niet wanneer de zon U verlaat;
Uw tranen zullen U beletten de sterren
te zien.
Ingez. door D. J. Hendrik,
opgedragen aan hen die
te veel last hebben van
heim- of vertewee.
20