VOETSTAPPEN IN 'N ANDERE WERELD LAF Het verwaarloosde graf n.v. Azië Zwitserland Technisch Bureau HENNEMAN Een soortgelijk geval zoals is be schreven in TT No. 16 van 1 maart '70, maakte ik mee in 1920. Als fabricage- chef, werkzaam of Sf. "Besito", Koe does, woonde ik naast de Fam. Meeng. Daar ik toen nog vrijgezel was, ging ik 's avonds dikwijls bij hen mampiren. Het was een gastvrije indische familie; hij was boekhouder en al op leeftijd, zijn vrouw een gewezen verpleegster. Het was bij hen reeds jarenlang de gewoonte, op elke djoemahat malam, zodra het donker werd, door de baboe een anglo met smeulend arang met menjan door het huis te laten dragen, zowel door elke kamer als door de bediendenkamers in de bijgebouwen. Mevrouw Meeng en nu kom ik aan mijn eigenlijke verhaal was schrijvend medium en elke donderdag avond was er een seance, die gehou den werd in de donker-gehouden bin- nengalerij. Op één van die avonden waarbij ik ook aanzat, produceerde het medium in trance, inplaats van het ge wone letterschrift, steeds maar wilde krassen, zonder enige samenhang. Door aan de aanwezige "geest" een reeks van vragen te stellen en een bepaalde afspraak te maken, wanneer een vraag met ja of neen beantwoord moest worden, kwam het medium het volgende te vernemen: Het bleek de "geest" te zijn van een eenvoudige, ongeletterde Ambonese man, die vóór onze tijd werkzaam was geweest als nachtwaker op onze sui kerfabriek en in Semarang gestorven en aldaar begraven op de Europese begraafplaats. Ook zijn naam kwamen wij te weten door het telkens opzeg gen van het alfabet. Zijn verzoek aan het medium was om bloemen te bren gen naar zijn graf. De zondag, die daarop volgde, gin gen we met ons drieën naar Semarang en konden we bij de administrateur van de europese begraafplaats inlichtingen verkrijgen, waar zijn graf zich bevond. Het graf bleek overwoekerd te zijn door onkruid en zag er zeer verwaarloosd uit. We hebben zijn laatste rustplaats schoongemaakt en er bloemen op ge legd. Op donderdag malem daarop, werd er weer een seance gehouden en ver scheen de gestorven ambonese waker en door het stellen van vragen door het medium, kwamen we te weten, dat hij erg dankbaar was, dat wij zijn laat ste rustplaats van onkruid hadden be vrijd en er bloemen hadden neerge legd. Uit dit voorval kunnen we onze les leren, door onze geliefde gestorvenen ■niet te snel te vergeten, maar op be paalde tijden hun graven te bezoeken en bloemen te brengen om te tonen, dat wij nog aan hen denken. Daarom doet de Oorlogsgravenstich ting, Bankaplein 5, den Haag, zulk goed werk door o.a. voor een vergoeding van slechts 5,een bloemlegging te verzorgen op één der Erevelden in Indonesië en ook daarbuiten. K. J. E. Kimmijser MOESSON BOEKHANDEL TONG TONG ƒ4,15 0,40 porto Handel Mij. Sinds 1916 ELECTRISCHE-, CENTRALE VERWARMINGS- EN SANITAIRE INSTALLATIES, TEVENS GASFITTERS specialisten in onderhoud en vernieuwingen van installaties in reeds bestaande huizen. Volledige garantie, prijs offerten. Atjehstraat 68-72 Den Haag Telefoon 55 03 00 (3 lijnen) De grootste ziekte van de moderne tijd: LAFHEID. Gewone lafheid om te durven te zeggen: Ik doe NIET mee met onsmakelijke praatjes, ik doe NIET mee met zogenaamd nut tige sex-voorlichting, ik doe NIET mee met "meerderheids scheldpartijen", waarbij dus een zwart schaap door een massa wordt "afgemaakt" alleen al omdat die massa "DUS" gelijk heeft volgens "democratische" tellingen. ik vind dit of dat TV-programma (film, boek, artist, enz.) NIET goecf, ik vind die of die voetballer (of wel ke andere snob-kampioen) NIET goed, ik vind al dat gespuw en gescheld op de Paus NIET verdedigbaar of goed of flink, maar doodgewoon LAF (al ben ik geen katholiek), ik vind 90% van de mode doodge woon ontuchtig en onvrouwelijk... enz. enz. enz. want, ach, we vinden alles toch wel goed, omdat het toch niets helpt of we ons er tegen verklaren. Omdat we immers "liefer goed wille legge" bij de meerderheid aan de tapkast. Omdat we weten wat we door een meerderheid ongenadig afgetuigd kunnen worden als we durven NEEN te zeggen. Daarom is de moderne tijd ziek. We hoeven niet links of rechts te kijken wie of er schuldig geacht moet worden. We hoeven alleen naar ONS ZELF te kijken. En als we merken dat we op dit punt falen, ingrijpen. Daarbij hoeven we geen oppositie- of anti-groep te vormen. We hoeven ons nergens bij aan te sluiten en niets te propageren. We moeten alleen maar niet meer meedoen als ons gevraagd wordt: "...vindt U óók niet?" Dan zeg gen we voortaan kalm: "Nee, dat vind ik NIET!" En draai U dan verder gerust om en ga weg. U hoeft niet te vechten. Maar het is vooral voor de gemoede lijke, vriendelijke Indischman erg moei lijk om in vele gevallen "NEE" te zeg gen, ja? Ja! T.R. (P.S. Nee, men hoeft niet "geweldig" te zijn om "Nee" te kunnen zeggen. Denk maar aan die zachte Minnie Cald well uit Coronation Street. Flinke meid, ja?) Weent niet wanneer de zon U verlaat; Uw tranen zullen U beletten de sterren te zien. Ingez. door D. J. Hendrik, opgedragen aan hen die te veel last hebben van heim- of vertewee. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 20