Protest tegen
verkeerde voorlichting
MOTIE
Tegen de serie "Indisch ABC" dat
door de VARA gedurende enkele we
ken werd uitgezonden, is o.m. ook door
de Indische Kulturele Kring te Den
Haag protest aangetekend met de vol
gende:
De INDISCHE KULTURELE KRING, op 5 april 1970
in algemene vergadering bijeen,
spreekt zijn sterke afkeurnig uit over de wijze
waarop de VARA heeft gemeend in de serie T.V.
documentaties "Indisch A.B.C." het Nederlandse
volk te moeten "voorlichten" over de periode dat
Nederland het bestuur voerde over de gebieden
in Nederlands Indië; een wijze die op zijn zachtst
gezegd eenzijdig en tendentieus moet worden ge
noemd, en die tevens grievend en beledigend is
voor personen afzonderlijk zowel als voor bevol
kingsgroepen;
spreekt als zijn mening uit dat de conclusie van
de VARA als zou er uit dat "350-jarige Rijk Over
zee" slechts zijn overgebleven: een Indisch Blad
met 6 000 abonnees, een nasi-bal en wat gemengd-
bloedige Nederlanders-Indo-Europeanen, die zich
aan een uitgebreide rijsttafel te goed doen, wel
zeer schromelijk tekort doet aan de werkelijkheid;
dat immers de conclusie zou moeten zijn dat wat
waarlijk overgebleven is:
dat is de courage en de know-how van vele In
dische Nederlanders, al dan niet van gemengden
bloede, over de gehele wereld;
dat zijn de Indische Nederlanders die in Nederland
op hoge maatschappelijke posten dienst doen, ook
als hoge oficieren in land-, lucht- en zeemacht;
dat zijn de kunstenaars, schilders en toneelspelers
uit dat Nederlands-lndië afkomstig, als een Caro
van Eijk, Pim Dikkers, Eric Schneider, Nell Knoop,
Lo van Hensbergen, Ton Lensink, Eppo Doeve,
Dezentjé, Rudolf Bonnet, William Halewijn, en zo
voort, en zo voort, naast het niet te vergeten werk
van b.v. Cruys Voorbergh, Charles Sayers, Jan
Toorop en vele anderen;
dat zijn de vele bruggen in Nederland als b.v.
de brug bij Gorinchem en de Brienenoordbrug,
geconstrueerd door de gemengdbloedige Indische
Nederlander Ir. van der Eb, opgeleid aan de Tech
nische Hogeschool in Bandung;
dat zijn de vele havenwerken niet alleen in Ne
derland maar ook in het buitenland, eveneens ver
vaardigd door Bandoengse ingenieurs;
dat is een uitgebreide literatuur, waarbij als enkele
namen van al dan niet gemengdbloedige auteurs
mogen worden genoemd: Multatuli, Louis Couperus,
E. du Perron, Hella Haasse, Johan Fabricius, Maria
Dermout, Friedericy, Vincent Mahieu, Margaretha
Ferguson, Breton de Nijs, Bep Vuyk, Remco Cam-
pert, Tonke Dragt, Aya Zikken en zo voort, en zo
voort;
dan zijn de ontelbare artsen, die in het verleden
en heden hun zegenrijke werk verrichtten ten bate
van de mensheid en wier werk nog heden ten
dage voortleeft in de door hen ontwikkelde me
thoden en geneesmiddelen om alleen de vitamine
B preparaten te noemen) voortgekomen uit de
onderzoekingen van Prof. Eykman;
dat is ook het werk van geleerden als de veel
zijdige Dr. Robert van Gulik, van een Prof van
Vollenhoven, een Snouck Hurgronje, een Van der
Tuuk om er maar heel enkele te noemen;
dat zijn de vele jongeren die zowel hier als In
andere landen als bijv. de Verenigde Staten als
geleerden en hooggequalificeerde technische spe
cialisten hun kennnis In dienst stellen van de ge-
/lele mensheid;
dat zijn de K.L.M. en de Scheepvaartmaatschap
pijen die zich dank zij dat Rijk Overzee hebben
kunnen ontwikkelen, dat zijn de grote handels
ondernemingen en landbouwbedrijven over de ge
hele wereld die o.a. na de oorlog tot de econo
mische wederopleving van Nederland hebben bijge
dragen;
dat zijn de vele Jonge mensen die zeker een 70
a 80 procent uitmaken van de uitvoerenden In de
sector van de amusementsmuziek, waarvan slechts
genoemd worden de Blue Diamonds, Rob de Nijs,
Anneke Grönloh, Sandra, Margie Ball, Victor Kai-
hatu, Marijke Merckens, Jan Asselbergs, Rob Hoe-
ke, de Hearts of Soul en zo voort, en zo voort;
dat is dan óók behalve die onechte nassi-bal
die dagelijks ettelijke duizenden kwartjes in de
automaten doet belanden de meer toe te juichen
opmars van de Indische rijsttafel, die gedurende
de laatste decennia aan de nationale pöt enig
culinair cachet verschafte met als gevolg dat zij
aan buitenlanders meermalen als Nederlandse spe
cialiteit wordt aangeprezen;
stellende nu, dat de bovenstaande opsomming,
slechts een fractie uitmakende van de werkelijk
heid, ons kan aantonen dat een groot gedeelte van
het zuurdesem van Nederland afkomstig was en
nog is uit dat Nederlands-lndië, en dat gecon
cludeerd kan worden dat zonder dat Indië Neder
land van geen betekenis zou zijn geweest in de
rij der wereldvolkeren;
doet daarom een beroep op de VARA om deze
tendentieuze voorstelling van zaken te rectificeren
door de samenstelling en uitzending van een adae-
quater beeld;
doet tevens een beroep op de andere omroepen
om het Nederlandse volk terzake de voorlichting
te geven waaraan naar het voorkomt behoefte be
staat;
doet een beroep op de gehele Vaderlandse Pers
om deze motie te publiceren, om daarmede recht
te doen aan een minderheidsgroep in de Neder
landse samenleving die niet beschikt over eigen
doeltreffende communicatie-media.
Daartegenover schrijft men ons van
bedachtzame, geleerde zijde:
"Het heeft geen enkele zin om ten
strijde te trekken tegen alle stupidi
teiten in Holland; cultuurrelativisme
(den Javaan eigen) is de Hollander
nu eenmaal vreemd..."
Wij zijn het al zeer lang met deze
opinie eens, zodat we van de vele ons
toegezonden knipsels (en desbetreffen
de brieven) van anti-Indisch gedrag al
leen kennis nemen, maar er geen
plaatsruimte aan besteden. Ons blad
heeft veel meer nuttige zaken te leren
voor de toekomst! Alleen af en toe
mag er wel een "kreetje" in Tong Tong.
Om te getuigen.
Inderdaad is helaas een groot deel
van de veroordelende en discrimineren
de opinies over niet-Nederlanders ge
volg van een doodgewoon gebrek aan
ontwikkeling en objectiviteit. Cultuur
relativisme: de betrekkingen tussen
verschillende culturen en zich er door
lopend van bewust zijn. In Indië leef
den wij zó constant nauw verbonden
samen met Javanen, Chinezen, Arabie
ren, Madurezen, Indo-Europeanen, Hol
landers, enz. enz. dat net als bij de
Javaan in de Indischman 'n voortdurend
bewust RESPECT voor andere ras
sen en volkslagen gegroeid is. Naast
spot en zeker ook onderlinge veroor
deling is er té veel begrip van eikaars
positieve eigenschappen om ooit zo
iets mogelijk te maken als een VARA-
uitzending als hier bedoeld.
Trouwens, als wij contact zoeken in
andere ex-koloniale volken: Frankrijk,
Engeland, België, praat men daar a!
lang niet meer over de koloniale tijd
en hakt men er niet meer naijverig,
hypocriet en kwaadwillig voortdurend
op los als in Holland. Men heeft zijn
les geleerd en bepaalt een nieuwe po
sitieve koers, maar laat verder het
schelden en lasteren na.
Overigens is het verkeerd om al te
gauw alleen de Vara of bepaalde linkse
groeperingen alle schuld te geven. Ook
rechtse en liberale kringen die nooit
een vriendelijke herinnering over heb
ben voor de Indische tijd en de Indisch
man, zijn mede schuldig aan laffe klein
burgerlijkheid. Er heerst t.a.v. alles wat
koloniaal en anti-koloniaal is, gewoon
weg een terreur, waardoor het niet
meer mogelijk is zuiver historisch en
zuiver-wetenschappelijk te oordelen.
Gelukkig zijn zowel kolonialen als
anti-kolonialen zelfs in het trage Hol
land met déze generatie definitief voor
bij. Want de jongsten (met een beetje
fatsoen en intelligentie tenminste) pra
ten nauwlijks meer over de koloniale
tijd. Het zal de volgende generatie zijn
die onbevangener en eerlijker zal oor
delen over de Indische tijd...en Tong
Tong.
Intussen, mijn waarden, denk aan het
Arabische spreekwoord: "De karavaan
gaat verder; de honden blaffen!" Het
Indische denken (geïncorporeerd in
een half miljoen Indischgasten en hun
ne directe nakomelingen), zowel als het
cultuurrelativisme gaan als een enorme
karavaan voort in de tijd. De aanslaan
de honden blijven achter. Antwoord
niet op elk geblaf.
En om een ander Arabisch spreek
woord te citeren: "Honden blaffen te
gen vorsten en bedelaars". Alleen klei
ne lieden schelden op vorselijke per
sonen en ministers, en even hard op
b.v. gastarbeiders of mensen waarvan
men denkt dat ze zwak of schuldig zijn.
Bij erg veel "publiciteit" herkent men
de domme herkomst. Als men maar
goed de portretten van sprekers voor
de TV bestudeert, en bij de radio luis
tert naar stern-intonaties.
In Tong Tong luisteren wij liever al
leen naar "De Stem van Indië", omdat
het de stem is van internationale be
wustheid over continenten, rassen en
culturen heen. T.R.
Nadrukkelijk zij vastgesteld dat met
deze citaten niets discriminerends
wordt uitgedrukt t.a.v. de Vara-spre-
kers of honden. Zelfs betreur ik het
dat deze beide hier naast elkaar staan,
hetgeen zo gemakkelijk verkeerd op
gevat kan worden. Voor mij (en elke
ernstige lezer) domineert het beeld van
de karavaan die door de Tijd voort
gaat, en waaraan onbetekenend partij
dig gepraat niets kan veranderen. Denk
maar aan de Nieuwe Kolonialen: Rus
land (O.-Europese staten) en China
(Tibet, N.-Korea). Wij moeten met be
grip en menselijkheid tot elkaar komen,
niet door politiek. T.R.
5