Protest tegen verkeerde voorlichting MOTIE Tegen de serie "Indisch ABC" dat door de VARA gedurende enkele we ken werd uitgezonden, is o.m. ook door de Indische Kulturele Kring te Den Haag protest aangetekend met de vol gende: De INDISCHE KULTURELE KRING, op 5 april 1970 in algemene vergadering bijeen, spreekt zijn sterke afkeurnig uit over de wijze waarop de VARA heeft gemeend in de serie T.V. documentaties "Indisch A.B.C." het Nederlandse volk te moeten "voorlichten" over de periode dat Nederland het bestuur voerde over de gebieden in Nederlands Indië; een wijze die op zijn zachtst gezegd eenzijdig en tendentieus moet worden ge noemd, en die tevens grievend en beledigend is voor personen afzonderlijk zowel als voor bevol kingsgroepen; spreekt als zijn mening uit dat de conclusie van de VARA als zou er uit dat "350-jarige Rijk Over zee" slechts zijn overgebleven: een Indisch Blad met 6 000 abonnees, een nasi-bal en wat gemengd- bloedige Nederlanders-Indo-Europeanen, die zich aan een uitgebreide rijsttafel te goed doen, wel zeer schromelijk tekort doet aan de werkelijkheid; dat immers de conclusie zou moeten zijn dat wat waarlijk overgebleven is: dat is de courage en de know-how van vele In dische Nederlanders, al dan niet van gemengden bloede, over de gehele wereld; dat zijn de Indische Nederlanders die in Nederland op hoge maatschappelijke posten dienst doen, ook als hoge oficieren in land-, lucht- en zeemacht; dat zijn de kunstenaars, schilders en toneelspelers uit dat Nederlands-lndië afkomstig, als een Caro van Eijk, Pim Dikkers, Eric Schneider, Nell Knoop, Lo van Hensbergen, Ton Lensink, Eppo Doeve, Dezentjé, Rudolf Bonnet, William Halewijn, en zo voort, en zo voort, naast het niet te vergeten werk van b.v. Cruys Voorbergh, Charles Sayers, Jan Toorop en vele anderen; dat zijn de vele bruggen in Nederland als b.v. de brug bij Gorinchem en de Brienenoordbrug, geconstrueerd door de gemengdbloedige Indische Nederlander Ir. van der Eb, opgeleid aan de Tech nische Hogeschool in Bandung; dat zijn de vele havenwerken niet alleen in Ne derland maar ook in het buitenland, eveneens ver vaardigd door Bandoengse ingenieurs; dat is een uitgebreide literatuur, waarbij als enkele namen van al dan niet gemengdbloedige auteurs mogen worden genoemd: Multatuli, Louis Couperus, E. du Perron, Hella Haasse, Johan Fabricius, Maria Dermout, Friedericy, Vincent Mahieu, Margaretha Ferguson, Breton de Nijs, Bep Vuyk, Remco Cam- pert, Tonke Dragt, Aya Zikken en zo voort, en zo voort; dan zijn de ontelbare artsen, die in het verleden en heden hun zegenrijke werk verrichtten ten bate van de mensheid en wier werk nog heden ten dage voortleeft in de door hen ontwikkelde me thoden en geneesmiddelen om alleen de vitamine B preparaten te noemen) voortgekomen uit de onderzoekingen van Prof. Eykman; dat is ook het werk van geleerden als de veel zijdige Dr. Robert van Gulik, van een Prof van Vollenhoven, een Snouck Hurgronje, een Van der Tuuk om er maar heel enkele te noemen; dat zijn de vele jongeren die zowel hier als In andere landen als bijv. de Verenigde Staten als geleerden en hooggequalificeerde technische spe cialisten hun kennnis In dienst stellen van de ge- /lele mensheid; dat zijn de K.L.M. en de Scheepvaartmaatschap pijen die zich dank zij dat Rijk Overzee hebben kunnen ontwikkelen, dat zijn de grote handels ondernemingen en landbouwbedrijven over de ge hele wereld die o.a. na de oorlog tot de econo mische wederopleving van Nederland hebben bijge dragen; dat zijn de vele Jonge mensen die zeker een 70 a 80 procent uitmaken van de uitvoerenden In de sector van de amusementsmuziek, waarvan slechts genoemd worden de Blue Diamonds, Rob de Nijs, Anneke Grönloh, Sandra, Margie Ball, Victor Kai- hatu, Marijke Merckens, Jan Asselbergs, Rob Hoe- ke, de Hearts of Soul en zo voort, en zo voort; dat is dan óók behalve die onechte nassi-bal die dagelijks ettelijke duizenden kwartjes in de automaten doet belanden de meer toe te juichen opmars van de Indische rijsttafel, die gedurende de laatste decennia aan de nationale pöt enig culinair cachet verschafte met als gevolg dat zij aan buitenlanders meermalen als Nederlandse spe cialiteit wordt aangeprezen; stellende nu, dat de bovenstaande opsomming, slechts een fractie uitmakende van de werkelijk heid, ons kan aantonen dat een groot gedeelte van het zuurdesem van Nederland afkomstig was en nog is uit dat Nederlands-lndië, en dat gecon cludeerd kan worden dat zonder dat Indië Neder land van geen betekenis zou zijn geweest in de rij der wereldvolkeren; doet daarom een beroep op de VARA om deze tendentieuze voorstelling van zaken te rectificeren door de samenstelling en uitzending van een adae- quater beeld; doet tevens een beroep op de andere omroepen om het Nederlandse volk terzake de voorlichting te geven waaraan naar het voorkomt behoefte be staat; doet een beroep op de gehele Vaderlandse Pers om deze motie te publiceren, om daarmede recht te doen aan een minderheidsgroep in de Neder landse samenleving die niet beschikt over eigen doeltreffende communicatie-media. Daartegenover schrijft men ons van bedachtzame, geleerde zijde: "Het heeft geen enkele zin om ten strijde te trekken tegen alle stupidi teiten in Holland; cultuurrelativisme (den Javaan eigen) is de Hollander nu eenmaal vreemd..." Wij zijn het al zeer lang met deze opinie eens, zodat we van de vele ons toegezonden knipsels (en desbetreffen de brieven) van anti-Indisch gedrag al leen kennis nemen, maar er geen plaatsruimte aan besteden. Ons blad heeft veel meer nuttige zaken te leren voor de toekomst! Alleen af en toe mag er wel een "kreetje" in Tong Tong. Om te getuigen. Inderdaad is helaas een groot deel van de veroordelende en discrimineren de opinies over niet-Nederlanders ge volg van een doodgewoon gebrek aan ontwikkeling en objectiviteit. Cultuur relativisme: de betrekkingen tussen verschillende culturen en zich er door lopend van bewust zijn. In Indië leef den wij zó constant nauw verbonden samen met Javanen, Chinezen, Arabie ren, Madurezen, Indo-Europeanen, Hol landers, enz. enz. dat net als bij de Javaan in de Indischman 'n voortdurend bewust RESPECT voor andere ras sen en volkslagen gegroeid is. Naast spot en zeker ook onderlinge veroor deling is er té veel begrip van eikaars positieve eigenschappen om ooit zo iets mogelijk te maken als een VARA- uitzending als hier bedoeld. Trouwens, als wij contact zoeken in andere ex-koloniale volken: Frankrijk, Engeland, België, praat men daar a! lang niet meer over de koloniale tijd en hakt men er niet meer naijverig, hypocriet en kwaadwillig voortdurend op los als in Holland. Men heeft zijn les geleerd en bepaalt een nieuwe po sitieve koers, maar laat verder het schelden en lasteren na. Overigens is het verkeerd om al te gauw alleen de Vara of bepaalde linkse groeperingen alle schuld te geven. Ook rechtse en liberale kringen die nooit een vriendelijke herinnering over heb ben voor de Indische tijd en de Indisch man, zijn mede schuldig aan laffe klein burgerlijkheid. Er heerst t.a.v. alles wat koloniaal en anti-koloniaal is, gewoon weg een terreur, waardoor het niet meer mogelijk is zuiver historisch en zuiver-wetenschappelijk te oordelen. Gelukkig zijn zowel kolonialen als anti-kolonialen zelfs in het trage Hol land met déze generatie definitief voor bij. Want de jongsten (met een beetje fatsoen en intelligentie tenminste) pra ten nauwlijks meer over de koloniale tijd. Het zal de volgende generatie zijn die onbevangener en eerlijker zal oor delen over de Indische tijd...en Tong Tong. Intussen, mijn waarden, denk aan het Arabische spreekwoord: "De karavaan gaat verder; de honden blaffen!" Het Indische denken (geïncorporeerd in een half miljoen Indischgasten en hun ne directe nakomelingen), zowel als het cultuurrelativisme gaan als een enorme karavaan voort in de tijd. De aanslaan de honden blijven achter. Antwoord niet op elk geblaf. En om een ander Arabisch spreek woord te citeren: "Honden blaffen te gen vorsten en bedelaars". Alleen klei ne lieden schelden op vorselijke per sonen en ministers, en even hard op b.v. gastarbeiders of mensen waarvan men denkt dat ze zwak of schuldig zijn. Bij erg veel "publiciteit" herkent men de domme herkomst. Als men maar goed de portretten van sprekers voor de TV bestudeert, en bij de radio luis tert naar stern-intonaties. In Tong Tong luisteren wij liever al leen naar "De Stem van Indië", omdat het de stem is van internationale be wustheid over continenten, rassen en culturen heen. T.R. Nadrukkelijk zij vastgesteld dat met deze citaten niets discriminerends wordt uitgedrukt t.a.v. de Vara-spre- kers of honden. Zelfs betreur ik het dat deze beide hier naast elkaar staan, hetgeen zo gemakkelijk verkeerd op gevat kan worden. Voor mij (en elke ernstige lezer) domineert het beeld van de karavaan die door de Tijd voort gaat, en waaraan onbetekenend partij dig gepraat niets kan veranderen. Denk maar aan de Nieuwe Kolonialen: Rus land (O.-Europese staten) en China (Tibet, N.-Korea). Wij moeten met be grip en menselijkheid tot elkaar komen, niet door politiek. T.R. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 5