JA MAAR! Soerabajase Bruggen (Jagers Die Ik HebGekend) Op Straat Gezien Voor mensen die met twee rechter handen geboren zijn en beschikken over technische vaardigheid heb ik diep respect. Zelf pennelikker zijnde heb ik van techniek geen of nauwelijks enig benul, kan geen spijker in 'n muur slaan zonder "me eige" 'n paar keer gevoelig op de linkerduim te lellen, e.e.a. tot ergernis van mijn lieve vrouw en grote lol van de kinderen. (Cet age est sans pitié). Wat ik op het gebied van technische vaardigheid en vindingrijkheid na de oorlog heb mogen zien en ervaren grenst aan het ongelooflijke. Gaat U maar na. Daar stond op het vliegveld van Sin- gosari en nog daterend uit die barre dagen van december 1941 - maart 1942 'n verbrand Amerikaans "Vliegend Fort". Een wrak. Uit een der geschut- koepels stak de loop van een mitrail leur .303 kaliber. John Aveling mompelde "Jammer die loop ja". D'raf dat loodzware geval, op de draaibank ermee en er werd 'n blinkende geweerloop geboren. Staart stuk van 'n M 95 plus grendel plus magazijn, vizier en korrel en 'n schit terende kolf van sawo manila hout. Compleet met pistoolgreep. 400 Meter vlekzuiver. Lee-Enfield munitie .303. Nah! Zeg nou niet dat ik 'n jokkebrok ben want ik heb van diezelfde John nog 'n aandenken in de vorm van 'n door hem verchroomde tankgranaat en huls waarop gegraveerd: N.I.J.G. Mooi stuk werk John! Ander geval of liever een van de vele andere gevallen. Hoe kom je als je in het bezit bent van 'n kaliber 16 aan de munitie? Er is overal wild in overvloed en je kunt niet jagen, man, je snapt toch wel dat je van ellende geen raad weet? Niet huilen boeng, niet huilen. Gam- pang. Er zijn nog lege zware mitrailleur punt 50 (12,7 mm) hulsen te krijgen (waar vandaan weet ik niet, maar ze zijn er). Er af de flesvormige hals, in korten tot 70 mm, draaibank en pas send maken voor de kamer van de 16. Ja maar, hoe kom je aan de percus sie? Wah efen. Door eerst de afge schoten percussie uit de hulsbodem en ruim het boorgat tot iets minder dan 9 mm. Waarom iets minder dan 9 mm? Wah efen. Neem 'n scherpe 9 mm stenpatroon en klem de bek van 'n tang precies in de gleuf boven de pa- troonrand. Goed stevig s.v.p. en trek vervolgens met 'n andere tang de an gel, slagtand, dus de kogel van de huls af. Ha daar ligt ie. Je voelt je net een tandarts. Niet weggooien die kogel want de loodkern kun je gebruiken. Het kruit is z'n gewicht in goud waard. Allee, kort de huls in tot laat ons zeggen 7 mm. en pers deze (ik zei dat de geruimde booropening in de 12.7 hulsbodem iets minder moest zijn dan 9 mm en de Sten is 9 mm dus persen De mooie brug op blz. 17 van Tong Tong no. 17 kan alleen de Ferwerda- brug zijn. Hieronder volgen de namen van de bruggen in Soerabaia: 1. Wonokromobrug (mooie brug) 2. Ngagelbrug 3. Brantasbrug 4. Goebengbrug 5. Japanse brug (oude naam) 6. Gentengbrug 7. Ngemplakbrug (kali Pegirian (kali Mas 8. Oendaan-brug 9. Penelehbrug 10. Djagalanbrug 11. Soeloengbrug (van Stadstuin naar Station Sb.-Kotta) 12. Djembatan merah 13. Ferwerdabrug, verbindt Kampong Arab (waar doorheen de weg naar voor de stevigheid) in de hulsbodem. Snapt U? Zo is een kaliber 16 patroon verkre gen. Met een verse percussie. Ja of ja? Ja maar, hoe kom je aan kruit? Ik zei U al om het Stenkruit te gebruiken. Voor een kaliber 16 is 21/2 lading vol doende. Neem anders mortieraanvuur- ladingkruit. Het heeft een wit-rose kleur en is verpakt in kleine plastic zakjes. Het is korrelig en lijkt wat op het be kende E.C. 3. Afdoend meneer. Ja maar, hoe kom ik aan viltproppen? De zitting van een Jeep! Hier heb je 'n holpijp en nou maar beuken. Ja maar, is dat allemaal niet gevaar lijk? Hefaarlek? En dat vraag je aan mensen die in Siam en Birma 100 maal de dood recht in de ogen hebben ge keken? Hefaarlek! Hij wel! Man, ik wil jagen. Snap je? Jongens met je vindingrijkheid en Fingerspitzengefühl voor techniek, SA LUUT! G. H. Bartman Oedjoeng loopt) met Tandjong Pe- rakwijk. De Ferwerdabrug en Wonokromo brug zijn de mooiste bruggen van Soe- rabaja; hierna mag de Japanse brug genoemd worden. E. C. Wernink Toch fout, ouwe leeuw Wernink! De Ferwerda brug is inderdaad zoals door U onder no. 13 aangegeven, en is een ophaalbrug, die misschien vaagjes wat op de oude Japanse brug lijkt (met zijn "tierlantijntjes"). Deze oude houten brug deed inderdaad Japans aan, van daar de bijnaam. Deze oude houten brug is echter na de oorlog vervangen door een betonnen brug zoals cle foto duidelijk laat zien. Voor Wernink's scherpe geografi sche herinneringen aan Soerabaja ech ter alle lof! Twee jongetjes van naar schatting acht jaar "nemen de bocht" op een tramrails, schuifelend, armen uitge spreid, zeilend als een tram. Het blonde jongetje voorop roept: "Flingelinggeling linggeling...!" Het bruine jongetje ach terop (Indo? Indo-Chinees) roept: "Nèng-nèng-nèng-nèng-nèng...!" Ah, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ondanks alle assimilatie (reëel en "gezeur"); nog héél lang, nog héél lang... men moet ernstig socio logie of ethnologie studeren om daar van overtuigd te zijn... De nieuwe betonnen brug, in de plaats gekomen van de houten brug. De weg over de brug, vroeger de van Sandickstraat leidt links naar de viersprong Simpang-Palmenlaan, waar op één van de hoeken de Simpangclub stond, naar rechts leidt de weg recht toe recht aan naar het gemeentekantoor. Foto: Gebr. IMAM. ïi 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 15