vervolg: "De Philippijns-Amerikaan" Reclame: juffertjezonnend in bikini voor mooie bruine kleur. 1934. De leider van de 2500 leden tellende plaatselijke bond van arbeiders in de conservenindustrie herinnert zich, dat alleen al de Westkust er 75.000 herbergde, dank zij Hawaiiaanse sui kerplanters en Californische kwekers en grondstoffenverwerkers, die, nadat de Uitsluitingswet van 1924 Chinezen en Japanners de toegang verbood, overschakelden op goedkope Philip- pijnse arbeidskrachten. De meeste Philippino's werden aan genomen voor een loon van 15 ct per uur voor veldarbeid en 25 dollar per maand in de conservenindustrie in Alaska. Ze waren geen Amerikaans staatsburger en konden het ook inge volge de wetgeving niet worden. Als vreemdelingen was het de Philippino's verboden om onroerend goed te kopen en waren ze uitgesloten van de vrije beroepen en huwelijken met blanken. "Tengevolge van al deze discrimi nerende bepalingen wettelijk, sociaal en economisch", zegt Navarro, voor malig president van de Philippijnse ge meenschap in Seattle, "was de kaart van Californië gewoonweg bezaaid met Philippijnse ghetto's langs de spoor wegen, die een prooi waren voor ra cisten en leden van Comité's van Waakzaamheid voor de Bescherming van Blanken (tegen kleurlingen). Maar deze immigranten vochten te rug. In het begin van de jaren dertig, behoorden ze tot de eersten, die vak verenigingen en verenigingen tot we derzijdse bijstand, broederschappen en gemeenschaps-organisaties stichtten, die erin slaagden de lonen te verho gen en de levensomstandigheden ter plaatse te verbeteren. "Jonge Philippino studenten gingen ook met hun tijd mee. Op iedere uni versiteit en college, waar ze studeer den, verenigden ze zich met andere ontevredenen om het sociale, econo misch en politieke systeem van het land te veranderen". Heden ten dage zijn geweld en ver storing van de openbare orde tegen strijdig met de denkwereld van de Philippino. Toch waren werkstakingen, posten, demonstraties en soms geweld voor de Philippino's 35 jaar geleden aan de orde van de dag. Maar rellen en opstootjes staan bij de Philippino van 1970 niet in een goede reuk. Toch blijft hun "gevestigde" status onhoudbaar, onderworpen aan onver wachte en vaak ongemotiveerde maat schappelijke boycott, dwang, intimida tie, bedreiging en uitbuiting door de blanke bureaucratie. Deze Philippino's zijn wellicht geen "oreos" of "bananas", zoals negers en andere Aziaten hun collega's die een donker uiterlijk en een blanke mentali teit hebben, aanduiden. Deze Philippino's zijn "coconuts", die vegeteren in de blanke gemeen schap met een ghetto mentaliteit of die hun bruine broeders in de steek laten, die hun hulp nodig hebben. Zo is een hernieuwde strijdbaarheid tegen geves tigd racisme onvermijdelijk, indien de genen, die iets bereikt hebben, niet opkomen voor degenen, die hierin niet zijn geslaagd. "Tenzij de Philippino zijn blind ver trouwen in de blanke laat varen en zelf zijn eigen weg baant voor het ver krijgen van maatschappelijke verbete ringen in de 70-er jaren, vrees ik, dat we derde klas staatsburgers blijven", zegt Michael A. Castillano (31) ver tegenwoordiger voor de Seattle Urban League in het project dat zich bezig houdt met het scholen van arbeids krachten. "Discriminatie van de Philippino be staat wel degelijk als we proberen om buiten de ons toegewezen rol te gaan, zoals die door het establishment ons toebedacht is. Zie naar het aantal van ons in posities die niet overeenkomen met onze opleiding. We hebben ons bij na neergelegd bij het lot om werk als hulpkellner en andere handenarbeid te accepteren, tengevolge van invloe den van binnen en van buiten, die deze ongewone omstandigheden veroorza ken. "Huidskleur is de ruggegraat van het rassenvooroordeel in de Verenigde lees verder volgende pag. Spelevaren bij de Sangihé-eilanden boven Menado (samen met de Talaud-eilanden een brug vormend tussen de Philippijnen en Indonesië) die tot de mooiste en meest paradijsachtige be horen van Indonesië. Saaie klappertuinen? Somerset Maugham noemde ze bossen van fonteinen. En wie alleen maar economisch denken wilbossen van copra-bankpapier Met speciale groeten aan lezer Sarapil! Foto afgestaan door Mevr. Thess Mantiri) 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 15