't Carillon cJ-uwelieróbedry} oooooooooooooooooooooooooo< O Speciale aanbieding: 22 karaats O Q gouden slangenringen met hand-Q 8 gravure en als ogen 2 robijnen O gvan 49,75 voor 39,75. o O Zo lang de voorraad strekt. J. G.YSSEL DE SCHEPPER ALLE VERZEKERINGEN Staten. Omdat we niet-blank zijn en bovendien pasaangekomen Philippino's taalmoeilijkheden hebben, is een vol ledig begrip van het veelzijdig discri minatieprobleem moeilijk te verkrijgen. De bereidheid van deze mensen met een gebrekkige opleiding of die onwe tend zijn omtrent het maatschappelijk systeem om deze discriminatie te aan vaarden, behoort niet te worden ver borgen onder een masker van trots. Dit schept alleen de mogelijkheid dat het gevestigde racisme nog dieper in vreet". De dromen van wat een Philippino kan bereiken, zijn hoofdzakelijk afhan kelijk van zijn economische kracht. Mits deuren, die nu gesloten zijn, wor den geopend voor hem en andere Aziaten, is de bemiddelde Philippino in staat om aan politiek te gaan doen, zitting te nemen in adviesraden, lid te worden van blanke clubs, waar door de maatschappelijke omgang belang rijke beslissingen worden genomen, die hem als burger en inwoner van de gemeente raken. De eigen-identiteitsbepaling van de Philippino begint vorm aan te nemen in de beoefening van volksdansen en andere openbare culturele manifesta ties. Hoewel beperkt in omvang en soms ook in talent dragen deze mani festaties er enigszins toe bij, dat de Philippino-jongeren en ook het in meer derheid blanke publiek zich bewust be ginnen te worden van een Philippino- identiteit. De Eerwaarde Manuel Ocana, kape laan van de parochiekerk van de On bevlekte Ontvangenis in Seattle, merkt op dat "het leven in Seattle een uit daging is'". "Ons volk streeft er steeds meer naar, zijn positie te verbeteren", zegt hij. Het mede verwikkeld zijn van jonge Philippijns-Amerikanen in de problemen van Seattle en de steun en aanmoedi ging vgn begrijpende ouders en leiders zijn hoopvolle pogingen om onze Phi- lippijns-Amerikaanse droom te verwe zenlijken: om door talent en opleiding deel te nemen aan de maatschappelijke revolutie in Amerika. Deze Katholieke priester bevestigt de gevoelens van Navarro, die zei: "Deze opofferingen en harde strijd pla veien de weg voor de jongere gene ratie en voor hen, die na de Tweede Wereldoorlog kwamen om de strijd voor een beter leven voort te zetten vrij van exploitatie van mensen door andere mensen". Toch deelt de Philippino nog steeds het onderste deel van Amerika's socio- economische totempaal met zijn broe der, de Amerikaanse Indiaan", zegt Martin J. Sibonga (44), uitgever van de "Filippino Forum", een 41 jaar oud maandblad in Seattle, dat in de twee jaar dat hij de leiding heeft, "de spreek buis is geworden van minderheidsac ties". "Zoals de oorspronkelijke Ameri kaan, de Indiaan", zegt Sibonga, "is de Philippino ontdaan van zijn ethnische identiteit en erfdeel. Terwijl hem ge leerd is Amerikaan te zijn in een Ver enigde Staten, dat nog niet bereid is hem alle burgerrechten te verlenen, waarvoor we heden ten dage moeten vechten, gaat hij door met zoeken naar een oplossing voor dit dilemma. "Som mige Philippino's blijven passief en de monstreren niet voor burgerrechten. Hij heeft het recht en tenslotte de plicht om een actief staatsburger te zijn, die iets bijdraagt aan het ge heel van de maatschappij, niet als een pseudo-blanke Amerikaan, maar als een Amerikaan van Philippijnse af komst, bereid en toegewijd om deze democratische republiek te verrijken met zijn eigen unieke identiteit, die nu een wedergeboorte beleeft". Er zijn heden ten dage geen terrei nen, waarop men door onderhandelen een snelle en van betekenis zijnde vooruitgang kan boeken. Helaas be hoort die tactiek tot het verleden. Thans is het de tijd van de confron tatie, hoe pijnlijk die ook mag zijn, om een eind te maken aan de positie van onderdanigheid van de Philippino op maatschappelijk, economisch, weten- schappelijk-politiek, beroeps en juri disch gebied en aan het Amerikaanse leven deel te nemen in zijn volle om vang. De "rebellie van Tonto tegen de Lone Ranger" voorspelt de tijd, dat Kato (de loyale Japanner, die gedu rende de Tweede Wereldoorlog Philip pino en huisknecht-chauffeur werd) een salarisverhoging en allerlei andere uit keringen van zijn blanke werkgever zal eisen. De parade voor menselijke rechten is tot dusverre aan de Philippino's voorbijgegaan. Er is meer nodig dan MOESSON BOEKHANDEL TONG TONG ƒ4,15 0,40 porto een prijzenwinnend oefencorps, zoals dat van de Philippijnse Jeugd-organisa- tie in Seattle, om de Phillippino's er ook achter te doen staan als een ho mogeen leger. (Overgenomen uit The Seattle Times, 5 juli 1970) "HERINNERINGEN" uit het oude Indië 18901917 door W. Ch. J. Bastiaans Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong 4,90 0,40 porto Tel. 33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Postgiro 1359608 Speciaal Atelier voor Indische sieraden in 22 EN 24 KARAATS GOUD Waarom duur kopen als U 't veel voordeliger kunt laten maken. Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden ALLES 22 OF IN 24 KARAATS GOUD. 17 OKTOBER 10.30 uur Rotonde Houtrust bij eenkomst vrienden Tong Tong. KOMT! Alg. Ass. bedrijf „Argo" Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, Telef. 55 71 72 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 16