't Carillon
cJ-uwelieróbedry}
oooooooooooooooooooooooooo<
O Speciale aanbieding: 22 karaats O
Q gouden slangenringen met hand-Q
8 gravure en als ogen 2 robijnen O
gvan 49,75 voor 39,75. o
O Zo lang de voorraad strekt.
J. G.YSSEL DE SCHEPPER
ALLE VERZEKERINGEN
Staten. Omdat we niet-blank zijn en
bovendien pasaangekomen Philippino's
taalmoeilijkheden hebben, is een vol
ledig begrip van het veelzijdig discri
minatieprobleem moeilijk te verkrijgen.
De bereidheid van deze mensen met
een gebrekkige opleiding of die onwe
tend zijn omtrent het maatschappelijk
systeem om deze discriminatie te aan
vaarden, behoort niet te worden ver
borgen onder een masker van trots.
Dit schept alleen de mogelijkheid dat
het gevestigde racisme nog dieper in
vreet".
De dromen van wat een Philippino
kan bereiken, zijn hoofdzakelijk afhan
kelijk van zijn economische kracht.
Mits deuren, die nu gesloten zijn, wor
den geopend voor hem en andere
Aziaten, is de bemiddelde Philippino in
staat om aan politiek te gaan doen,
zitting te nemen in adviesraden, lid te
worden van blanke clubs, waar door
de maatschappelijke omgang belang
rijke beslissingen worden genomen,
die hem als burger en inwoner van de
gemeente raken.
De eigen-identiteitsbepaling van de
Philippino begint vorm aan te nemen
in de beoefening van volksdansen en
andere openbare culturele manifesta
ties. Hoewel beperkt in omvang en
soms ook in talent dragen deze mani
festaties er enigszins toe bij, dat de
Philippino-jongeren en ook het in meer
derheid blanke publiek zich bewust be
ginnen te worden van een Philippino-
identiteit.
De Eerwaarde Manuel Ocana, kape
laan van de parochiekerk van de On
bevlekte Ontvangenis in Seattle, merkt
op dat "het leven in Seattle een uit
daging is'".
"Ons volk streeft er steeds meer
naar, zijn positie te verbeteren", zegt
hij. Het mede verwikkeld zijn van jonge
Philippijns-Amerikanen in de problemen
van Seattle en de steun en aanmoedi
ging vgn begrijpende ouders en leiders
zijn hoopvolle pogingen om onze Phi-
lippijns-Amerikaanse droom te verwe
zenlijken: om door talent en opleiding
deel te nemen aan de maatschappelijke
revolutie in Amerika.
Deze Katholieke priester bevestigt
de gevoelens van Navarro, die zei:
"Deze opofferingen en harde strijd pla
veien de weg voor de jongere gene
ratie en voor hen, die na de Tweede
Wereldoorlog kwamen om de strijd
voor een beter leven voort te zetten
vrij van exploitatie van mensen door
andere mensen".
Toch deelt de Philippino nog steeds
het onderste deel van Amerika's socio-
economische totempaal met zijn broe
der, de Amerikaanse Indiaan", zegt
Martin J. Sibonga (44), uitgever van
de "Filippino Forum", een 41 jaar oud
maandblad in Seattle, dat in de twee
jaar dat hij de leiding heeft, "de spreek
buis is geworden van minderheidsac
ties".
"Zoals de oorspronkelijke Ameri
kaan, de Indiaan", zegt Sibonga, "is de
Philippino ontdaan van zijn ethnische
identiteit en erfdeel. Terwijl hem ge
leerd is Amerikaan te zijn in een Ver
enigde Staten, dat nog niet bereid is
hem alle burgerrechten te verlenen,
waarvoor we heden ten dage moeten
vechten, gaat hij door met zoeken naar
een oplossing voor dit dilemma. "Som
mige Philippino's blijven passief en de
monstreren niet voor burgerrechten. Hij
heeft het recht en tenslotte de
plicht om een actief staatsburger
te zijn, die iets bijdraagt aan het ge
heel van de maatschappij, niet als een
pseudo-blanke Amerikaan, maar als
een Amerikaan van Philippijnse af
komst, bereid en toegewijd om deze
democratische republiek te verrijken
met zijn eigen unieke identiteit, die nu
een wedergeboorte beleeft".
Er zijn heden ten dage geen terrei
nen, waarop men door onderhandelen
een snelle en van betekenis zijnde
vooruitgang kan boeken. Helaas be
hoort die tactiek tot het verleden.
Thans is het de tijd van de confron
tatie, hoe pijnlijk die ook mag zijn, om
een eind te maken aan de positie van
onderdanigheid van de Philippino op
maatschappelijk, economisch, weten-
schappelijk-politiek, beroeps en juri
disch gebied en aan het Amerikaanse
leven deel te nemen in zijn volle om
vang.
De "rebellie van Tonto tegen de
Lone Ranger" voorspelt de tijd, dat
Kato (de loyale Japanner, die gedu
rende de Tweede Wereldoorlog Philip
pino en huisknecht-chauffeur werd) een
salarisverhoging en allerlei andere uit
keringen van zijn blanke werkgever zal
eisen.
De parade voor menselijke rechten
is tot dusverre aan de Philippino's
voorbijgegaan. Er is meer nodig dan
MOESSON
BOEKHANDEL TONG TONG
ƒ4,15 0,40 porto
een prijzenwinnend oefencorps, zoals
dat van de Philippijnse Jeugd-organisa-
tie in Seattle, om de Phillippino's er
ook achter te doen staan als een ho
mogeen leger.
(Overgenomen uit
The Seattle Times, 5 juli 1970)
"HERINNERINGEN"
uit het oude Indië 18901917
door W. Ch. J. Bastiaans
Verkrijgbaar bij Boekhandel
Tong Tong
4,90 0,40 porto
Tel. 33 72 57
Thomsonlaan 108
Den Haag
Postgiro 1359608
Speciaal Atelier voor
Indische sieraden in
22 EN 24 KARAATS
GOUD
Waarom duur kopen als U 't veel
voordeliger kunt laten maken.
Zware halskettingen
Schakelarmbanden
Slangenarmbanden
Slangenringen
Krintjing armbanden
Briljanten ringen
Briljanten oorknoppen
Kabaja Spelden
Trouwringen
Sebelah rotan armbanden
ALLES 22 OF IN 24 KARAATS
GOUD.
17 OKTOBER
10.30 uur Rotonde Houtrust bij
eenkomst vrienden Tong Tong.
KOMT!
Alg. Ass. bedrijf „Argo"
Kantoor en woonhuis Corn, de Witt-
laan 83, Den Haag, Telef. 55 71 72
16