BIJ DE VOORPLAAT AFSCHEID VAN EEN KERKHOF Hses f^sT Toen ik in 1965 in Indonesië en ook in Bogor mampirde, merkte ik dat men bezig was het oude en bekende kerk hof aan Tjikeumeuh op te ruimen. De stoffelijke overschotten werden opge graven en (met hunne grafzerken) over gebracht naar een nieuwe begraaf plaats verder buiten de bebouwde kom. Het wonderlijke was wel dat ik, rond warende op deze in dubbele zin tot vergetelheid gedoemde dodenakker, een merkwaardig gevoel had van te verkeren tussen levenden, en zelfs goede, levende vrienden. Dat kwam door de namen op de grafstenen. Over al elders in "mijn" Indonesië waren immers de Europeanen uit de werke lijkheid verdwenen. Hun taal werd op Indonesië's straten niet meer gehoord, noch werden hunne namen vernomen. Maar hier op dit kerkhof las ik op de grafstenen bekende naam na beken de naam. En met die namen kwamen de gestalten der naamdragers weer tot leven. Niet alleen van mensen en fa milies die ik persoonlijk gekend had, maar ook namen uit onze historie die al vergeten waren. Zo zag ik de naam "Ondaatje", een naam die nauw ver bonden is met de geschiedenis van de Java-oorlog aan het begin van de vorige eeuw. Eén der Nederlandse be- stuurs-ambtenaren die ook tot de be strijders van de Javaanse held Dipo Negoro behoorde, was een Ondaatje. Een even bekende naam als Toontje Poland in die dagen. Van anderhalve eeuw terug nota bene! Op een wonderlijke manier zijn wij, zelfs als wij overleden zijn, „onsterfe lijk" omdat onze namen en onze wer ken nog heel lang blijven bestaan. Daarom ook heeft Tong Tong zijn gro tere waarde: het is ons Indisch "visite kaartje" voor latere generaties. En het is waar wat lezer Jan Ball eens zei: "Het gaat er niet om hoe belangrijk de dingen zijn die we neerschrijven, maar dat we anyway schrijven. Omdat we daarmee immers GETUIGEN!" En door zo'n getuigenis alleen al voort blijven bestaan, en sfeer scheppen en even tueel zelfs aansporen tot nieuwe en grotere daden. Dus "Nieuw Leven" helpen maken! En daardoor de eeuwigheids-cyclus helpen maken die "Leven" heet. wïE I» CVESL 8.VMl*- t 0V'<-W ...de nieuwe begraafplaats, verder buiten de bebouwde kom... ...de naam Ondaatje, een naam die nauw ver bonden is met de geschiedenis van de java- oorlog. Want kijk die merkwaardige voor plaat eens aan van dit nummer. Over de graven der reeds lang overledenen spelen de kinderen van de toekomst. Nét als Tjalie en Bentiet en Njootje voorheen. Met precies hetzelfde le venspatroon. Weliswaar schijnbaar on gevoelig en zonder respect voor de doden alsof ze op een speelplaats wa ren met hun rovertje en krijgertje. Of op een jachtterrein met hun katapult. Is dit oneerbiedig? Horen kinderen nooit te spelen waar overledenen rusten? Of op zijn hoogst hier schrijden met fluisterende stappen en met gedempte stem? Onwillekeurig denken we aan dat prachtige gedicht van Robert Frost: IN A DISUSED GRAVEYARD The living come with grassy tread To read the gravestones on the hill; The graveyard draws the living still, But never any more the dead. Dat dus bezonken blijft staan bij een verlaten kerkhof, "waar bezoekers alleen komen met door het hoog opstaand gras ge dempte schreden, namen lezend op verbrokkelde grafstenen. Ja, ook al wordt dit kerkhof niet meer gebruikt, het trekt nog steeds levende mensen voor een bezoek, maar nooit, nooit meer komen hier de doden". In de editie die ik heb van de gedich ten van Robert Frost, staat ook een tekening bij dit gedicht van scheef staande, verbrokkelde grafstenen tus sen hoog opstaand gras. Een beeld dat wij allemaal kennen van vlak na de Jappentijd, vooral in kleine plaatsjes zoals b.v. Wlingi of Ngoedjang, toen er al jaren lang geen bezoekers ge weest waren. Kerkhoven die bovendien spoedig voorgoed verlaten zouden worden. Een beeld van droefenis en somber heid en doem, dus een stempel dra gend van het Definitief Voorbije van alles wat leeft...en dat is FOUT! Want als immers ieder's voorbije le ven de triestheid van het afscheid eeu wig zou moeten dragen, zouden er na de miljoenen jaren dat de mensheid bestaat al lang zoveel kerkhoven be staan dat er geen plaats meer over zou zijn om te leven. Anders gezegd: de hele aarde is eigenlijk (net als op de voorplaat) één groot kerkhof, waarop NU de levenden van NU spelen en le ven en jagen en vechten en doden. En net als op de voorplaat is al het wer ken van de beschavingen van vandaag vergeleken bij de ontzaglijke afmetin gen van Tijd en Ruimte maar "kinder spel", zonder begin, zonder einde, maar bestaand uit de dwang van het bestaan zelf, dat érgens beginnen móet en eindigen móet, doodgewoon om Het Leven zelf mogelijk te maken. Hoe langer we over Leven en Dood denken, hoe zekerder we moeten toe geven dat deze voorplaat een eerlijke en moedige aftekening ervan geeft, en dat we van ons leven toch liever geen Jantje-lacht-en-Jantje-huilt moeten ma ken. Hoe hoog we ons leven ook aan slaan en hoe onvergetelijk onze naam. De Tijd vergunt ons slechts beperkte tijd van leven en beperkte tijd voor onze nagedachtenis. Vooral tegen het eind van onze leef-tijd horen onze ei sen t.a.v. het bestaan bescheidener te worden. Ongemerkt is dit artikel een bijdrage van Tong Tong geworden tot de Geron tologie, d.i.: de wetenschap van het lees verder pag. 3, onderaan ONAFH. IND. TIJDSCHR. 15e JAARG. No. 7 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel MIJ Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. 2de Redacteur: G. H. Bartman, Willem Klooslaan 38, Eindhoven. Eind-redacteur: Ch. Manders. Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, f 6. halfj. f 12,jaar f 24,Abt. Europa: jaar f 29, Buiten Europa: jaar f 34, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 69,—; Indonesië f 64,—Z.-Afrika en Z.-Amerika f 54,—; Canada en Ver. Staten f 44,—; Maleisië en India f 51,—, Suriname en Antillen f 44, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af *e voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 2