Mijn naam is Haas Toen ik begin september in het hospitaal lag, had ik ruimschoots de tijd om tientallen kranten en tijdschriften op m'n gemak te lezen (waar zelfs ziekte al niet goed voor is!). En zoals bij elke rechtgeaarde Indischman zochten mijn ogen altijd direct alle nieuws op uit Indonesië. Wel, daar stonden omstreeks die tijd zowat alle bladen vol van. Maar hoe meer ik las, hoe eenvoudiger en leger het Indonesië-nieuws werd, dat tenslotte alleen in twee woorden samen te vatten viel: Suharto corruptie. Van links en rechts, van de hoogste tot de laagste bladen kwamen de aan vallen. Het was bij wijze van spreken één grote batjok-partij. Vervelend was alleen dat nergens evidente corruptie systemen uit de doeken werden ge daan: geen personen of ministeries als hoofdschuldigen genoemd, geen strijk stokken genoemd waar zus of zoveel aan was blijven hangen, maar vooral: nergens adviezen gegeven waar en hoe er aangepakt moest worden, zoals een grote wijze adik toch hoort te doen tegenover een jonge en domme adik. Ik dacht tenminste dat wij (het Indo nesische en het Nederlandse volk) al 3y2 eeuw broeders waren! De eentonigheid van de beschuldi gingsliedjes en vooral de simpelheid van de stelling was bepaald verbazing wekkend: alsof alles wat slecht ging in Indonesië terug te brengen zou zijn tot één hoofdschuldige: generaal Su harto. Verbazingwekkend simpel en... ouwerwets. Zo werd voorheen Soekar- no aansprakelijk gesteld voor alles wat er mis ging in Indonesië en voor dien waren wij de schuldigen: "de ko lonialen". Wat men van hieruit (Holland uit) ook zei of aanried, men luisterde daar ver niet. Vandaar het ontstaan van het gezegde: "Oost-Indisch doof zijn" (wat vermoedelijk binnenkort wel zal veranderen in Indonesisch doof zijn). Merkwaardig genoeg werd ikzelf van het lezen van al die vermaningen op den duur doof. D.w.z. er bleef bij mij ook niets hangen: alles leek te veel op mekaar en bleef even leeg. Daaren tegen bleven een paar los daarheen geworpen woorden elders- wél in het geheugen. B.v. in het weekblad TIME de constatering dat President Suharto "een stipt eerlijk mens" (scrupulously honest) is. Met al mijn levensjaren in Indonesië zou ik (al ken ik de generaal niet per soonlijk) generaal Suharto uit zijn por tretten alleen al eerder indelen bij de eerlijke mensen dan bij de corrupte- lingen, dus ben ik het in deze ONeens met de Nederlandse pers. Een mens kan toch wel een béétje mensenkennis opdoen in zijn leven? Wat de corruptheid van Indonesië betreft, vond ik elders een uitspraak (van Truong Chinh van Viet Nam, ge citeerd in een andër nummer van TIME) die mij méér te denken gaf: "...corrup tie blijft maar en blijft maar, net als onkruid dat alsmaar groeit en blijft groeien...", waarmee eigenlijk duide lijk genoeg gesteld wordt dat corruptie geen specifieke eigenschap is van In donesiërs (meer in het bijzonder van Indonesische generaals), maar overal "woedt" waar oorlogen zijn (of na weeën van oorlogen gevoeld worden) bij arme volken en hun rijke "vrienden", terwijl bovendien de kloof tussen arme en rijke landen steeds groter wordt, zoals de heer McNamara van de We reldbank jaar in jaar uit constateert. Het lamme is: je wilt hierover niet twisten, omdat alles veel ingewikkelder is dan men allemaal best wel weet, maar het wórdt bij onze brave burgerij nu eenmaal gauw ruzie maken, zoals de Indonesische studenten in Neder land in een open brief aan het Neder landse volk schrijven: dat de persoon van gen. Suharto door de verschillende politieke groeperingen in Nederland al leen gebruikt wordt als een stok om er mekaar mee te slaan. Over stokken gesproken, ik weet heel goed, dat ik het over dit stukje met andere mensen aan de stok zal krijgen omdat het immers 'duidelijk is dat Amerika en het "generaalsregime" (in casu TIME en Suharto) twee handen op één buik zijn", maar Tong Tong heeft in de 12 jaren van zijn bestaan al zoveel Indonesische handen op kapi talistische en communistische buiken gezien soms afwisselend en soms zelfs tegelijk), dat praatje geloven we ner gens meer. Zélf zien. Zélf aanvoelen. Zélf oordelen. En eigen ervaring laten meespreken. Overigens, het is unfair en kwetsend om al te gauw te veronderstellen dat het Indonesische volk nu eens aan de leiband zou lopen van de Russen, dan weer van de Chinezen, nu eens van de Europeanen en dan weer van de Amerikanen. Dit is, om het maar eens hard te zeggen: koloniaal denken, neer buigend, schoolmeesterend, vernede rend. Als er één ding is dat ik van de Indonesische revolutie wérkelijk goed geleerd heb, is het dit: dat de Indonesiërs wérkelijk onafhankelijk zijn, "berdiri di kaki sendiri", right or wrong, en dat al ons gekapittel scheefgetrok ken en arrogant is. Waarom horen al die volken net zo te denken als wij? Indonesiërs, Marokkanen, Maleiers, In diërs, Tunesiërs, noem maar op, die worden maar "op hun nummer gezet" als ze niet zo denken als wij, anders brandmerken we ze en zetten ze aan de schandpaal. Is dit humaan? Is dit beschaafd? Neen, dit is gewoon kolo niaal. En middeleeuws er boven op! Terugdenkend aan de "politionele acties", in welke tijd ik zowel bij de Leger Voorlichtings Dienst als de Re- gerings Voorl. Dienst gewerkt heb, heb ik corruptie gezien zowel aan Indo nesische als Nederlandse kant. D.w.z. bepaalde individuen waren nooit cor rupt, andere waren altijd corrupt, en sommigen werden in corruptie meege sleept tegen wil en dank, b.v. door armoede (ook Nederlandse soldaten konden onderbetaald zijn) of omdat in sommige omstandigheden iedereen corrupt was omdat men niet beter wist of het hoorde zo. Hoe dan ook: met zulke redenerin gen als: "Suharto is de grootste "kwa- je pier" van de corruptie in Indonesië, laten we hem maar flink uitschelden!" schieten we niets op en veroorzaken alleen maar een soort machteloze er gernis, die voortdurend groeit en steeds meer mensen aansteekt, tot...er letterlijk bloed vloeit, in dit geval het bloed van een rustige, vriendelijke po litieman die in Wassenaar "sneuvelde". En waarvoor we allemaal een groep je Ambonnezen aansprakelijk stellen, terwijl wijzelf onze handen in onschuld wassen. Opruiende artikelen verdwij nen uit de kranten. Nu er een offer gebracht is, schijnt iedereen voldaan... tot straks een nieuwe nationale zonde bok gevonden wordt. Alweer Luns mis schien? Of nu De Jong? Of een andere "onverlaat" in Indonesië? Een merkwaardige "krojok-" of "lynch-lust" steekt in dit rationele Eu ropa steeds vaker de mensen aan, ook wijze studenten in Parijs, ook suffe burgers in Reggio in Italië, waar ook eerst een onschuldige vader van zeven kinderen doodgeschoten moest worden vóór de schreeuwende, plunderende massa's tot rust kwamen. De kranten liegen er niet om: ook in kleine dorpjes bij kleine burgermens jes komen gevallen van mata galap en amok bijna dagelijks voor. De daders zijn altijd "tijdelijk ontoerekenbaar"... en hier houdt dan elke redenering op, want waarOM en waardoor die HOGE GRAAD van ontoerekenbaarheid ont staat, daar wordt geen oorzaak voor opgezocht. Tja, de brave melkboer om de hoek slaat zijn moeder met de bijl dood. Wat wil je, hè? Tijdelijk ontoe rekenbaar. Morgen overkomt het de

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 4