Hart onder de riem "OUWE SOBAT" DE C.S. MONITOR bakker, de schoolmeester of de notaris. De lijdzaamheid waarmee wij kranten lezen, radionieuws beluisteren of naar TV-uitzendingen kijken, en waarbij wij kennis nemen van de wreedste en on- begrijpelijkste dingen (ondertussen ei gen en andere staatshoofden aanspra kelijk stellend), doet dat ons allemaal WERKELIJK niets? Of raken we zelf allemaal min of meer "minder toereken baar" en staan we mekaar over een dag of wat óók naar het leven? Alleen een enkeling b.v. denkt met verbazing aan een oude en vertrouw de medeburger uit Indië: de Ambonne- zen. Die nota bene in dit brave Hol land in twee weken vaker en feller vechten dan in heel Indonesië in twin tig jaar. En (nogeens nota bene!) door jonge snuiters, die Indonesië niet eens gezien hebben! Die al lang en breed geassimileerd hadden horen te zijn! Dat is toch een raadsel? Of is het géén raadsel en zijn deze "heethoof den" hun natuur getrouw en deugt on ze maatschappij in bepaalde opzichten niet? Waarom zijn er geen psycholo gen, psychiaters en sociologen ijverig met onderzoek bezig? Waar deze tjerita van Suharto af tot Ambonnezen toe eigenlijk toe dient? Om ons bewust te maken van het feit dat wij, of wij willen of niet, geconfron teerd blijven met een groot aantal Euro-Indonesische problemen en con flicten, ook al zeggen wij nóg zo "slim": "Beste mensen, laat mij er bui ten, mijn naam is Haas..." We hebben een geweten; wij zijn als Indischgasten Euro-Indonesisch geworteld. En zelfs al zwijgen wij over alle problemen als een mof, men zal ons overal in be trekken. Net zoals een lezeres in een brief klaagde: "O-o-o, die Ambonnezen toch! Straks worden wij Indischgasten ook nog voor Ambonnezen aangezien en krijgen we ook op ons petje..." (En nou niet dadelijk overdrijven en roddelend vertellen dat Tjalie wil dat wij mee knokken met de Ambonnezen. Het gaat er alleen om dat wij begrip tonen en niet koud en hard een andere kant op kijken als Ambonnezen "stout" zijn. NIET mee veroordelen; NIET mee schelden. Mee helpen zoeken naar een oplossing voor dit verschrikkelijke di lemma waarin onze "herkomst-geno- ten" verkeren). Ergens in onze voorzichtigheid of wijsheid of onverschilligheid (kies wat U wilt!) zit een factor van lafheid EN WIJ WETEN HET! Ergens in ons hart gedragen wij ons net als Mona in het verhaal "De Pagger" in het boek "Tjies", en "distanciëren we ons" van alle onaangename maatschappelijke moeilijkheden met Mona's half-jamme- rende klacht: "Allah tobat, Tjalie! Ba- kal apa rèpot, si!"...want er komt als maar méér rèpot als hele generaties niet willen meewerken problemen op te lossen. Op den duur komt dat dan tot botsingen en zelfs oorlogen voor de generaties van onze kinderen, die im- Beste Kang, Op deze stormachtige dag, waar de lucht zwart ziet, maar waar toch de zon van tijd tot tijd doorkomt, deze surat van me. In de Brief van Nelis heb jij je hart uitgestort over de "nederlagen" die je hebt geleden (TT No. 6, 1 oktober). Beste Kang, ik heb maar weinig woorden hierover en wel deze, dat je toch je grootste overwinning hebt behaald door Tong Tong, waarmee je zovele boongs, grote en kleine uit hun lethargie hebt gehaald, een hart onder de riem gestoken en wak ker hebt gemaakt (met boongs be doel ik ook de vele Indische vrou wen). Inderdaad, beste Tjalie, ook al weten we dat alles voorbij zal zijn eenmaal, laten we onze partij uit spelen tot het einde toe. Moge Hij, Die ons aller lot be stiert, je de kracht en de opgewekt heid geven, die je zo hard nodig hebt om je partij uit te spelen. Een warme vijf van Pothoff Deze soerat is één van de vele, die ik van diverse kanten mocht ontvangen, ook telefonisch. Ook vele toezeggin gen om beslist te komen. Wij zijn alle (in elk geval de meesten) van een leef- tijds-categorie voor wie de levensklok staat op "vijf voor twaalf". Het doet goed te weten dat op onze "Woerda!" in Tong Tong van zovele kanten het antwoord "Preng!" gekomen is. En ik hoop betoel dat wij, als we met zoveel saudara's en kangs bijeen zijn, tot nut tige gespreksresultaten zullen komen op 17 oktober a.s. Tot ziens, dus! T.R. P.S. voor wie het nog niet weten: kang is de Indonesische aanspraak voor "Oom" en komt dus (naast "sau- dara") in onze hechte Tong Tong-fami lieband goed tot zijn recht. mers opgescheept raken met alle "rommel" die wij niet hebben willen opruimen. Daar krijgen onze kinderen dan voor "op hun petje". Heus, wij begrijpen heel goed waarom de mo derne jeugd zo fel tegen de ouderen gekant is. Omdat WIJ zwijgen. Omdat ONZE naam Haas blijft. Of is dat tóch wel goed? Zo ja: om welke redenen? Graag horen wij hierop reacties uit onze lezerskring. Op welke van de aangeroerde punten ook. Proberen? T.R. We hebben het in de vele jaren van het bestaan van Tong Tong tot onze verbazing geleerd, maar massa's In dische landrotten kennen het begrip "Setengah Marine" niet, weten niet wat "kapal poetihs" waren of hebben op z'n best nooit geweten wat de Gou- vernements Marine was. Dan*s er voort geinteresseerden (en verzamelaars van Indische manuscrip ten) nu gelegenheid om dit schrome lijke gebrek aan kennis van Indië wat goed te maken, door "De Mannen van de Witte Boot" te kopen, een verza meling van opstellen en studies over de Gouvernementsmarine, geschreven door de Oud-Gezaghebbers van de Gvts. Marine W. F. van Rooij en C. Hokke, in eenvoudige offset-druk (dus lijkend op stencilwerk, maar typogra fisch veel beter verzorgd). Vooral om oud-abonnee C. Hokke is Tong Tong bijzonder verheugd dat deze verhalen toch nog in druk verschenen zijn, want deze oude Kapal Poetih-man heeft zo lang Tong Tong bestaat er voor gevochten om zijn verzamelwerk in druk te krijgen. Maar onze uitgeverij kon zo'n werk niet op stapel zetten i.v.m. de beperkte verkoopmogelijk heden...maar waar een wil is, is een weg en het boek is tóch uitgekomen en Hokke heeft de verschijning nog mogen meemaken. En we hopen dat de beperkte oplage toch goed verkopen zal. De vrij omvangrijke hoeveelheid schetsen is ondergebracht in drie hoofdstukken: a. Schetsen uit de jaren vóór de 2de wereldoorlog, b. de "Zui derkruis" in oorlogstijd, c. de Gvts. Marine tijdens de internering. De ver halen zijn met de nodige ernst en ver antwoordelijkheidsgevoel geschreven, maar er komt toch telkens weer een zonnestraaltje humor om de hoek kij ken. Telkens merken we dat de Gouver- nements Marine in al zijn onbekendheid toch een onvervalst brokje Indië is ge weest, zodat het boek min of meer een teruggevonden "ouwe sobat" is, waar we graag een tientje voor over hebben. Giro'tje naar W. F. van Rooy te Bus- sum op rekeningnummer 355994 en hij is voor de bakker! T.R. Van een vriend (ik weet niet wie) krijg ik al zó lang "The Christian Scien ce Monitor" toegestuurd, dat ik begin te geloven aan een geschenk abonne ment. Omdat ik niet persoonlijk een trima kasih soerat aan hem (haar) rich ten kan, maak ik dit berichtje maar. Met bijzondere dank voor dit cadeau, want de Monitor is zowel redactioneel als typografisch een bijzonder blad, waar ik nog dagelijks van leer. T.R. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 5