Midi, maxi en de hele rataplan Jos. van Arcken Radio Bolland "Als één vrouw bet draagt is ze gek, als twee het dragen is het een schandaal. Als drie het dragen is het Mode". Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendriklaan 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG Zojuist nieuwe zending IMPORT platen ontvangen uit Indonesia. Vele soorten in origineel krontjong, moderne songs, beat (The Steps verschillende soorten), instru mentaal (o.a. Salina 1 en 2), Soendanees enz. enz. Ook IMPORT L.P.'s uit India en Pakistan 100 verschillende soorten. Zorgt dat U er nu tijdig bij bent dijen zagen, en hoe we er nu aange wend zijn? In iedere vrouw schuilt een verlan gen naar exhibitionisme. Sommigen hebben voldoende aan een blote arm, een blote hals of een enkel. Die zijn er door alle eeuwen geweest, kijkt U maar even naar de plaatjes van Ma dame Récamier en de crinoline-tijd waarin zéér blote schouders toege staan waren. Maar pas in de tweede helft van de 20ste eeuw is het exhibitionisme bij de vrouw totaal geworden. Laten we het voor het gemak ook maar omschrijven als "de vlucht van de hypocrisie". Maxi Zoals in deze tijd gespot wordt met waarden, waarheden en waardigheden zo is de belachelijke kortheid van de mini ingewisseld tegen de belachelijke lengte van midi en maxi. Na mijn felle afwijzing van de mini zou ik nu in gejuich moeten losbarsten over de nieuwe lengte. Maar hoe kan ik, bij het zien van de OPZETTELIJKE lelijkheid van de nieuwe lijn? Zoals koud water langzaam in temperatuur oploopt tot een kookpunt, zo zou ook de roklengte zeker een jaar of twee nodig hebben om de enkels te berei ken. In die overgangsperiode horen ook de lijnen van het lijfje, de hals, de mouwen zich te wijzigen. In 1973 zou den we de ideale maxi kunnen hebben. Nu is met één slag elke illusie de grond ingeboord. Koop elk willekeurig modeblad en U ziet de afschuwelijke, chaotische toe stand waarin de blouses van maxi en midi verkeren. Ruches, hoge halzen, lage halzen, puntkraagjes, gekke re- vèrs en capuchons. Waarom in hemelsnaam capuchons? Er is maar één antwoord: de ontwerper die in een stomvervelende bui de maxi op papier zette, moet als enig voor beeld een lange strandbadjas of een monnikspij gehad hebben. Dus krab- Voor Seiko-horloges naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 Bij alle andere, met geen pen te beschrijven rampzaligheden in deze wereld, zou je eigenlijk bij het aanschouwen van de mode met een berustend stilzwijgen verder moeten gaan. Nu is het ellendige bij mij dat mooie dingen me doen zwijgen, maar van de lelijke ga ik schreeuwen. Waarom moet het allemaal zo oerlelijk, waarom is de mode er de laatste 5 jaar alleen op uit geweest van de vrouw een scherts- artikel te maken? En waarom worden vrouwen met de dag stompzinniger, sulliger en smakelozer? Eerst laten ze zich gedwee uitkleden tot een minimaal restant schaamtege voel. Dan, binnen de 5 jaar, laat ze zich omhangen met een maximale overdaad van grauw, slobberig textiel. Van per soonlijke smaak, zelfcritiek, eigenwaar de is niets meer over. Van Mode zoals die door de eeuwen heen gemaakt en gegroeid is, ook niets meer. De twintigste eeuw rekent inder daad radicaal af met alle menselijke beschavingsvormen. Mocht U er ooit geld, tijd en zin voor hebben dan zou ik U "A Concise History of Costume" van James Laver aanraden. Een leerzaam boek met hon derden prachtige platen die U de ge schiedenis van de mens en zijn kleding voorzet. Kleding die in het begin van onze beschaving alleen "be"-kleding betekende, maar die zich in de loop der eeuwen als een aparte cultuurvorm ont wikkelde en zelfs deel ging uitmaken van de geschiedenis der wereld. Wie maakt nu de mode voor ons uit? St. Laurent, Givenchy, Harvey Nichols, Norman Hartnell? Kunnen een handjevol ontwerpers werkelijk millioe- nen vrouwen naar hun hand zetten en voorschrijven wat ze wel en niet moe ten dragen? Een jaar of wat geleden is er door een of andere mode-slim merik een uitspraak gedaan die er in ging als koek: "Niet de ontwerpers maken de mode, maar het meisje-op- straat. Niet zij, maar U mevrouw, Uzelf bepaalt wat U wilt dragen". Wat ervan komen mag, boekan saja! Ziezo, nu was men van alle verant woordelijkheid af en meteen werd na tuurlijk het meisje-van-de-straat in het zonnetje gezet. Ze had smaak, per soonlijkheid, durf en was modern. Maar achter dat denkbeeldige meisje gaat een troep confectionnairs, textielfabri kanten en waanzinnige ontwerpers schuil. Het gewone meisje werd zelfs z.g. ontwerpster (o.a. Mary Quant), hield boutiekjes en verkocht als een razende, voordelen die alleen in deze tijd plaatshebben. Mini De blote dijen, de lange laarzen, de gaten hier en daar, de ijzeren en plas tic plaatjes, de doorkijkblouses, het kan allemaal op rekening worden ge schreven van dat meisje-op-straat. In wezen zijn het de gewetenloze fabri kanten die beter dan wie ook de tijds- Sarong-kabaja, maxi door de eeuwen heen. Nog niets ingeboet aan stijl, elegance, vrouwe lijkheid. Lieflijke draagster is mevr. Lunn- Hagtingius, Toronto, Canada geest begrijpen: het overboord zetten van alle fatsoensnormen, van wat tot nog toe onder vrouwelijk beschaafd en mooi verstaan werd. Het is volkomen te begrijpen dat in deze tijd zulke mode-psychopaten als Gernreich en Courrège wat te zeggen krijgen. De mini heeft nooit iets te maken gehad met het begrip mode, het is de bele diging en de uitdaging, de vernedering en tegelijk ook de triomf geworden van de moderne vrouw. Een kolossale mode-nep trouwens, waarin 5 jaar lang milliarden zijn ver diend. Als U rekent dat op de mini-rok zeker 40% tetixel bespaard werd, maar nooit op de prijs. De grote troef in deze periode is ook de sex geweest. Het sex-ontwaken als we een duur woord willen ge bruiken voor de ontwikkeling van de pornografie en de geldmakerij daar uit haakte mooi in op deze mini- mode. Herinnert U zich nog hoe we in 1965 brulden toen we de eerste blote 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 12