Midi, maxi en de hele rataplan
Jos. van Arcken
Radio
Bolland
"Als één vrouw bet draagt is ze gek, als
twee het dragen is het een schandaal. Als
drie het dragen is het Mode".
Stationsweg 143 tel. 070
60 17 03 DEN HAAG
Stationsweg 77 tel. 070
60 15 12 DEN HAAG
Herenstraat 157 tel. 070
86 32 01 VOORBURG
Fred. Hendriklaan 161
tel. 070 - 55 66 97
DEN HAAG
Zojuist nieuwe zending IMPORT platen
ontvangen uit Indonesia. Vele soorten in
origineel krontjong, moderne songs, beat
(The Steps verschillende soorten), instru
mentaal (o.a. Salina 1 en 2), Soendanees
enz. enz.
Ook IMPORT L.P.'s uit India en Pakistan
100 verschillende soorten.
Zorgt dat U er nu tijdig bij bent
dijen zagen, en hoe we er nu aange
wend zijn?
In iedere vrouw schuilt een verlan
gen naar exhibitionisme. Sommigen
hebben voldoende aan een blote arm,
een blote hals of een enkel. Die zijn
er door alle eeuwen geweest, kijkt U
maar even naar de plaatjes van Ma
dame Récamier en de crinoline-tijd
waarin zéér blote schouders toege
staan waren.
Maar pas in de tweede helft van de
20ste eeuw is het exhibitionisme bij de
vrouw totaal geworden. Laten we het
voor het gemak ook maar omschrijven
als "de vlucht van de hypocrisie".
Maxi
Zoals in deze tijd gespot wordt met
waarden, waarheden en waardigheden
zo is de belachelijke kortheid van de
mini ingewisseld tegen de belachelijke
lengte van midi en maxi.
Na mijn felle afwijzing van de mini
zou ik nu in gejuich moeten losbarsten
over de nieuwe lengte. Maar hoe kan
ik, bij het zien van de OPZETTELIJKE
lelijkheid van de nieuwe lijn? Zoals
koud water langzaam in temperatuur
oploopt tot een kookpunt, zo zou ook
de roklengte zeker een jaar of twee
nodig hebben om de enkels te berei
ken. In die overgangsperiode horen ook
de lijnen van het lijfje, de hals, de
mouwen zich te wijzigen. In 1973 zou
den we de ideale maxi kunnen hebben.
Nu is met één slag elke illusie de
grond ingeboord.
Koop elk willekeurig modeblad en U
ziet de afschuwelijke, chaotische toe
stand waarin de blouses van maxi en
midi verkeren. Ruches, hoge halzen,
lage halzen, puntkraagjes, gekke re-
vèrs en capuchons.
Waarom in hemelsnaam capuchons?
Er is maar één antwoord: de ontwerper
die in een stomvervelende bui de maxi
op papier zette, moet als enig voor
beeld een lange strandbadjas of een
monnikspij gehad hebben. Dus krab-
Voor Seiko-horloges
naar
Laan van Meerdervoort 520
Den Haag - Telef. 33 64 41
Bij alle andere, met geen pen te beschrijven rampzaligheden in deze wereld,
zou je eigenlijk bij het aanschouwen van de mode met een berustend stilzwijgen
verder moeten gaan.
Nu is het ellendige bij mij dat mooie dingen me doen zwijgen, maar van de
lelijke ga ik schreeuwen. Waarom moet het allemaal zo oerlelijk, waarom is de
mode er de laatste 5 jaar alleen op uit geweest van de vrouw een scherts-
artikel te maken? En waarom worden vrouwen met de dag stompzinniger, sulliger
en smakelozer?
Eerst laten ze zich gedwee uitkleden
tot een minimaal restant schaamtege
voel. Dan, binnen de 5 jaar, laat ze zich
omhangen met een maximale overdaad
van grauw, slobberig textiel. Van per
soonlijke smaak, zelfcritiek, eigenwaar
de is niets meer over.
Van Mode zoals die door de eeuwen
heen gemaakt en gegroeid is, ook niets
meer. De twintigste eeuw rekent inder
daad radicaal af met alle menselijke
beschavingsvormen.
Mocht U er ooit geld, tijd en zin
voor hebben dan zou ik U "A Concise
History of Costume" van James Laver
aanraden. Een leerzaam boek met hon
derden prachtige platen die U de ge
schiedenis van de mens en zijn kleding
voorzet. Kleding die in het begin van
onze beschaving alleen "be"-kleding
betekende, maar die zich in de loop der
eeuwen als een aparte cultuurvorm ont
wikkelde en zelfs deel ging uitmaken
van de geschiedenis der wereld.
Wie maakt nu de mode voor ons
uit? St. Laurent, Givenchy, Harvey
Nichols, Norman Hartnell? Kunnen een
handjevol ontwerpers werkelijk millioe-
nen vrouwen naar hun hand zetten en
voorschrijven wat ze wel en niet moe
ten dragen? Een jaar of wat geleden
is er door een of andere mode-slim
merik een uitspraak gedaan die er in
ging als koek: "Niet de ontwerpers
maken de mode, maar het meisje-op-
straat. Niet zij, maar U mevrouw, Uzelf
bepaalt wat U wilt dragen". Wat ervan
komen mag, boekan saja!
Ziezo, nu was men van alle verant
woordelijkheid af en meteen werd na
tuurlijk het meisje-van-de-straat in het
zonnetje gezet. Ze had smaak, per
soonlijkheid, durf en was modern. Maar
achter dat denkbeeldige meisje gaat
een troep confectionnairs, textielfabri
kanten en waanzinnige ontwerpers
schuil. Het gewone meisje werd zelfs
z.g. ontwerpster (o.a. Mary Quant),
hield boutiekjes en verkocht als een
razende, voordelen die alleen in deze
tijd plaatshebben.
Mini
De blote dijen, de lange laarzen, de
gaten hier en daar, de ijzeren en plas
tic plaatjes, de doorkijkblouses, het
kan allemaal op rekening worden ge
schreven van dat meisje-op-straat. In
wezen zijn het de gewetenloze fabri
kanten die beter dan wie ook de tijds-
Sarong-kabaja, maxi door de eeuwen heen.
Nog niets ingeboet aan stijl, elegance, vrouwe
lijkheid. Lieflijke draagster is mevr. Lunn-
Hagtingius, Toronto, Canada
geest begrijpen: het overboord zetten
van alle fatsoensnormen, van wat tot
nog toe onder vrouwelijk beschaafd en
mooi verstaan werd. Het is volkomen
te begrijpen dat in deze tijd zulke
mode-psychopaten als Gernreich en
Courrège wat te zeggen krijgen. De
mini heeft nooit iets te maken gehad
met het begrip mode, het is de bele
diging en de uitdaging, de vernedering
en tegelijk ook de triomf geworden van
de moderne vrouw.
Een kolossale mode-nep trouwens,
waarin 5 jaar lang milliarden zijn ver
diend. Als U rekent dat op de mini-rok
zeker 40% tetixel bespaard werd, maar
nooit op de prijs.
De grote troef in deze periode is
ook de sex geweest. Het sex-ontwaken
als we een duur woord willen ge
bruiken voor de ontwikkeling van de
pornografie en de geldmakerij daar
uit haakte mooi in op deze mini-
mode. Herinnert U zich nog hoe we in
1965 brulden toen we de eerste blote
12