OP ZOEK NAAR IDENTITEIT „jullie zijn wij" J. Niet in het dagelijks TV-nieuws, maar in het weekoverzicht van 18 oktober zagen wij de reportage van een stu denten-demonstratie in Indonesië voor een mede-student, die door een cadet in een twist was doodgeschoten. Bij zonderheden en namen werden niet ge noemd. Aan verreweg het grootste deel van het TV-publiek is dit nieuws- fragment voorbij gegaan. Op het TV-filmpje zagen wij een enorme optocht langs een hoofdweg van een van Indonesië's grote steden (we konden niet traceren welke stad het was) van studenten in grote ernst. In de voorste rij werd een grote foto meegedragen, rouw-omfloersd. Thans krijgen we een brief uit Indo nesië, waaruit we het volgende frag ment lichten: Heb je vernomen dat in Bandung een student door een cadet neerge schoten is? Als je daar ook versla gen krijgt, zul je lezen, dat de ver- slagene een zekere COENRAAD is. Coenraad is een oude Surabajase Indofamilie. Uit de verslagen zul je gelezen heb ben, dat tienduizenden studenten te gen de Politie in het bijzonder de Gewapende macht in het algemeen gedemonstreerd hebben. Ook buiten Bandoeng. Dit Tjalie, is om de bewe ring te staven, dat de Indo in Indone sië geen vraagstuk meer is. Coen raad is een Indonesiër en als hem iets gedaan wordt, pas op! Al heet hij Coenraad en niet Soeratman, of Salim of Pelupessy, duizenden en nog eens duizenden staan achter hem. Als hij Robinson of Ducelle had geheten en hij was Indonesiër, dan zouden zijn vrienden hetzelfde ge daan hebben. Dit is om mijn bewe ring te staven, JULLIE ZIJN WIJ EN WIJ ZIJN JULLIE! Het zal de lezer duidelijk zijn dat tus sen de briefschrijver en mij al geruime tijd een briefwisseling gaande is, spe ciaal over het "thuis-zijn" van de Indo In Indonesië en over de Indo in Europa. Het is J. niet ontgaan dat de doorsnee Indischman in Holland sterk naar Indo nesië terugverlangt en in elk geval hier in Holland vaak NAAST de maatschap pij leeft, waar hij alleen werkt en meer niet. Zulke dingen leert men in het buitenland ook door gewoon regel matig Nederlandse kranten te lezen, waarin (zoals U zelf ook wel weet) zelden of nooit van Indische activiteiten melding wordt gemaakt op sociaal, cultureel of politiek gebied. Ook zijn er maar zeer weinig intieme vrienden kringen van Indo's samen met Neder landers van hier. Hier in Nederland merken we over het algemeen alleen wat van eventueel onbehagen van Indo's in Indonesië als druppelsgewijs warga negara's naar Nederland komen en hier opteren voor de Ned. nationaliteit. Er zijn echter nog steeds DUIZENDEN Indo's in Indone sië, wie het NIET slecht gaat, en die ook nooit naar Nederland verlangen. Van hen weten we zo goed als niets. Maar voor zover we er contact mee hebben, weten we dat zij zich in de beginperiode van de Indonesische on afhankelijkheid niet "aangesteld" heb ben door b.v. een Indonesische naam aan te nemen en een pietjie te dragen. De Indonesiër (zelf een groot aantal volken, volkjes en ethnische groepen rijk!) accepteert de Indo zoals hij is. Punt. Verlangt geen "vermomming en neemt hem zijn "koloniale verleden" niet kwa lijk, zoals in Nederland gebeurt. Ook schaamt de warga negara geworden Indische Nederlander zich niet voor de naam Indo. Die naam is in Indonesië gewoon "in", en evenwaardig als b.v. Batak, Ambonnees, Madoerees, enz. Zij zijn 100% geaccepteerd als mede burger met "huid en haar": dus b.v. ook mét blanke kleur en blauwe ogen, met Nederlandse taal en eventueel Christelijk geloof. Er zijn inderdaad rumoerige en on rustige tijden GEWEEST, maar die wer den veroorzaakt door buitenlands-po litieke pressies. Ook zijn er nu nóg Indo's in Indonesië, die niet kunnen na laten neer te zien op Indonesische mensen en toestanden. Of misprijzend nieuwe tijden in Indonesië te vergelij ken met vooroorlogse. En wie zichzelf distantieert, wordt door het volk ook niet opgenomen! Als J. ten volle gelijk heeft en dat inderdaad de Indo beter voor Indone sisch dan voor Nederlands burgerschap had kunnen opteren dan nóg zou de oude wijsheid van kracht zijn: "Inzicht (berouw) komt altijd te laat." Maar be kijk zo'n inzicht ook historisch en ont dek dan dat zulke "vergissingen" alle eeuwen door bestaan hebben. En vaak het onvermijdelijk gevolg zijn van een "oneerlijke" zij het vaak goedbedoelde COSTA DEL SOL (SPANJE) Bungalows, flats en/of gronden te koop. Zowel voor zelfbew. als voor belegging. Netto rendement van 10 tot 12% per jaar. Inlichtingen: Makelaarskantoor A. LATERVEER Laan van Meerdervoort 974 - 966, Den Haag en p/a MANSION CLUB, te Torremolinos t.a.v. Mevr. H. Dijkzeul (Nedl.se) vóór -historie. Indo Europeanen zijn ge neraties lang opgegroeid als marginale groep tussen "The Masters and the Slaves" met het heilige vooruitzicht van een menselijke en maatschappe lijke superiorteit van het "Master- schap". Daarvoor is generaties lang de Indo nesische maatschappij verworpen en is het "Wien Neerlands Bloed" (zij het in 48 politieke soorten verdeeld bloed) richtsnoer van de Indo-opvoeding ge weest, incluis de twijfelachtige "smet- tenvrijheid". Ook hebben Indo's eeuw enlang zonder genealogische banden geleefd. Want als de Hollandse voor vader of vader van lage komaf was, werd er liever nooit over de Hollandse familie gesproken. Aan de andere kant werd de verwantschap van (Indone sische) moederszijde verworpen. Met het beschavingsstempel werd dus nooit rekening gehouden. Om het verschil scherp te tekenen: ook al was de moeder een raden ajoe en de vader een turftrapper, dan werd de turftrap pers-koers gevolgd. Men hoeft alleen maar een korte studie te maken van erfelijkheidswetten om in te zien, tot welke catastrofale psychologische con flicten dit geleid kan hebben. Trou wens: elke Indo die dus van (vooral directe) Totok-afkomst is, kan zich zon der moeite herinneren dat thuis zelden of nooit over de Totok-familie in Hol land gesproken werd, als die van een eenvoudige komaf was, terwijl ver der zonder vorm van proces de "In landse" familie al direct "van de kaart was". Het tragische is geweest dat al deze voorkeuren of minderwaardigheden NOOIT iets te maken hadden met het KARAKTER van de (voor-) ouders, maar met de maatschappelijke KLAS SE. En curieus is ongetwijfeld dat die ongeschreven klasse in Holland nog steeds bestaat en o.a. ten gevolge heeft dat in Nederland teruggekomen Totoks van eenvoudige herkomst na een lang leven in Indië niet naar "hun klasse" terug willen, terwijl hun Indo kinderen instinctief het vaderlijke mi lieu niet meer in willen, vaak door de muur die door dit milieu opgetrokken wordt tegen "de fijne meneren uit Indië." Helaas is dit een thema, zó enorm ingewikkeld, dat alleen studenten in de sociologie hier ooit uit kunnen raken en een eventueel proefschrift weinig kans heeft op appreciatie door de daarin zo niet uitgesproken, dan toch zeker voelbare, "discriminaties". Van daar ook dat de naar de Verenigde Staten geëmigreerde Indo zich daar direct senang voelt omdat daar geen schaamte is voor "lage komaf", omdat zelfs de beroemdste staatslieden, ge leerden of kunstenaars in Amerika er ronduit voor uitkomen dat hun (groot-) vader boerenknecht of wegwerker was, of zijn (groot-) moeder dienster in een restaurant of inblikster in een "can nery". 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 8