INKT IN PLAATS VANZAND Wie weet het? KALONGPIJPJES Hoe dan ook: eenmaal gewoonte ge worden psychologische leugens zijn gewoonweg onuitroeibaar geworden, en oorzaak van het isolement van vele Indo's. En dat wordt werkelijk in geen vijf generaties weggewerkt. Het merk waardige is dat Indonesië een sterk klasse-bewustzijn heeft, waarbij de man van hoge komaf niet gehaat wordt, maar men brengt hem ongevraagd en onopvallend hormat. Terwijl de man van "lage komaf" niet geminacht wordt. Dat maakt dat de voor Indonesisch burgerschap geopteerd hebbende Indo, als hij eerlijk is, zonder moeite assimi leert in Indonesië, omdat hij in het milieu waar hij krachtens zijn herkomst thuishoort opgenomen wordt met het hem toekomende "saudara-schap". Nog steeds is in Indonesië (en vele andere nabuurstaten) de juiste waarde- beoordeling intuitief, dus onfeilbaar, en heeft men dus b.v. met de langharige hippies uit het buitenland weinig moei te. De parasiterende viezerikken wor den zonder pardon het land uit gezet, maar de welgemanierde langharigen blijven welkom. Hier in het Westen kan men het verschil niet zien en stoot men alle langharigen af. Wat ons betreft: wij hopen dat de Indo's van de toekomst met een natuur lijke Indonesische inslag de weg terug (naar Indonesië) zullen vinden. Zij zui len hun Land van Herkomst goede diensten kunnen bewijzen. Wie daaren tegen een sterke hang naar het Euro peaanschap heeft, blijve hier. Maar laat ons in disputen en discriminaties voor al niet alle Indo's over één "verkeerde kam" scheren. Want het is waér, wat de Filipino Fred Cordova in de Tong Tong van 15 oktober getuigde: fundamenteel voor de meeste onbehaaglijkheden, ruzies en oorlogen is altijd de identiteits-cri- sis: wat is een mens werkelijk (niet: wat is iemand door zijn geld of zijn dressuur). En de oudere en wijzere Indo weet ook met stellige zekerheid: in de komende jaren zullen identiteits- crises over het wel en wee van de gehele mensheid van de toekomst be schikken. T.R. P.S. Evenals het artikel "Mijn naam is haas" (in TT No. 7, van 15 oktober) is dit artikel een "zoektocht naar identi teit". Als U serieuze op- of aanmer kingen heeft, stuur ze ons. Er komen méér zulke artikelen. In dit artikel werden tegenstellingen soms expres aangedikt om het verschil duidelijk aan te tonen. Nergens werd een groep of een type of persoon direct bedoeld. Lang geleden, toen er nog geen vloeipapier bestond, plachten onze voorvaderen een nog natte brief met zand te bestrooien, afkomstig uit een zandkoker. Die stond naast de inkt koker op het inktstel. Als kind heb ik eens zo'n ouderwets inktstelletje ge kregen. Ik heb toen wel de inktkoker, maar nooit de zandkoker gebruikt, want er was immers vloeipapier! Doch vroe ger moest men nooit die twee kokers verwisselen, want daar kwamen ram pen van. Dit overkwam, volgens een populair geschiedenisboek, eens een secretaris van onze vroegere monarch Philips II. Gelijk bekend, was deze een stug wer ker. Eens, toen hij op een heel late avond met zijn doodvermoeide en slaapdronken secretaris met vele stuk ken bezig was, nam deze in plaats van de zandkoker, de inktkoker, keerde die om enrichtte een schrikkelijke ra vage aan onder de pas geschreven documenten. De ongelukkige schrok in eens klaar wakker, viel voor Z.M. op de knieën en smeekte om genadel Doch de ijskoude Vorst beheerste zich en zei doodkalm, dat ze opnieuw zou den beginnen. Aldus geschiedde! Pas tegen het ochtendkrieken legden ko ning en dienaar hun vermoeide pennen neer en werden de natte papieren net jes met zènd bestrooid. Men zou aan dit verhaaltje kunnen twijfelen, maar het volgende is ruim twee en een halve eeuw geleden in Indië heus gebeurd (Echt waar! meneer de Uil!) Op 2 oct. 1710 legde Rutger Raem- burg, secretaris van het hoofd van Compagnies kantoor in Semarang, de laatste hand aan een brief voor de Hoge Regering te Batavia. Ook hij was niet helemaal fris meer en goot in plaats van zand, inkt over het schrijven aan Hunne Edelen. Voor overschrijven ontbrak de tijd, de boot lag te wachten. Dus schreef hij onder aan de besmeur de brief het volgende excuus. N.B. (Nota bene!) "Den laa(t)sten (on dertekenaar heeft 't ongeluk gehad van na het tekenen zijner naam de inkt- in plaats van de zandkoker in de hand te nemen en de inkt over het papier te strooien. En vermits de tijd niet toelaat, de brief over te schrijven, verzoeken we UHoogEdelen zeer eerbiedig niet kwalijk te willen nemen, dat deze zoo danig bemorst overgaat: en dat de mis slag geëxcuseerd mag worden!" H.J.deG. 1. Van welk vreemd woord is het woord "Soeten" afgeleid? 2. Kent U meerdere Indische woorden, waarvan men de herkomst niet weet en die dus als "oorspronkelijk" kunnen worden aangemerkt? 3. Herkent U bijgaande figuur. Hoe heet dit spel en kent U de geldende regels? Na maandenlang nauwlijks opge merkt in onze toko te hebben gelegen, vonden onze kalongpijpjes na één be richtje in Tong Tong zó'n snelle afname, dat de dames in onze toko er versteld van stonden. De onbewerkte pijpjes zagen er namelijk zo "griezelig en on smakelijk" uit, dat we onze tokodames ervan verdenken, de pijpjes nooit aan geprezen te hebben. Dat is begrijpelijk. Vers van de jacht afkomstig zien de pijpjes er echt "af gekloven" uit en kan geen vrouw zich indenken dat men zo'n pijpje nog in de mond zou willen nemen. Alleen Indo's die dit nogal ongewone bezit kennen, weten echter hoe prachtig een doorge rookt kalongpijpje er uit kan zien, en dus door menige Indo (bijna altijd ja gers) zelfs in goud gezet werd (de "kop" en het mondstuk) en bewaard in een speciaal met fluweel gewatteerd foudraaltje. Zulk een pijpje en een (eveneens in goud gevatte) tijgernagel vormden heel specifieke Indo-bezittin gen van grote waarde. Het is jammer dat onze voorraad zo vlug "uitverkocht" is geraakt, maar wie weet komt er nog wel eens een zen ding...! Ook wel eens als sigaretten pijpje werd een hazensprong bewaard en doorgerookt, maar dit pijpje leek té veel op een kippenkluif om populair te worden. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 9