HET GELUK VAN HET JAGEN TENGGHER POLEH\ JONGELUI MET PIT "De jacht behoort tot het zuiverste repertoire van het menselijk geluk" JOSé ORTEGA Y GASSET (Mad.: "Schiet nog 's een keer") In vorige afleveringen van T.T. heb ik U het e.e.a. verteld van mijn weder waardigheden in Indonesië, opgedaan tijdens mijn vakantie in 1969. Ik heb U echter nog niet verteld, dat ik er ook op jacht geweest ben. Een doodgewone tjelengjacht, maar na al die jaren dat ik mijn hobby niet heb kunnen beoefe nen een belevenis. Dat ik daartoe in de gelegenheid werd gesteld, heb ik in de eerste plaats te danken aan Dr. Joop Sutjahjo, long arts te Surabaja, die mij in contact bracht met de heer R. P. Soemjar Rach- mad, sportman en groot jager, bedrijfs leider van een textielfabriek te Pan- daan. Van deze plaats bedank ik beide heren nogmaals voor alles, wat zij voor mij hebben gedaan. Bedankt Joop en Pak Rachmad! Toen ik eenmaal in Surabaja m n zaken had geregeld, kon ik met Rach mad een afspraak maken voor een jachttocht. Donderdag 5 september. Op die dag bracht m'n gastheer me 's morgens naar de bekende bushalte bij de Wonokromobrug. Soerabajanen behoef ik natuurlijk niet het beeld te beschrijven dat ik zag. Door elkaar krioelende betjaks, mannen en vrouwen al dan niet koopwaar torsend van en naar Pasar Wonokrono en aan de kant van de weg een trots kijkende Madoe- rese paman soto, omringd door een stel genietende, slurpende ontbijters. "Bis Malang, bis Maiang, ajo bis Malang!" Ik stapte in de luidkeels aan geprezen "bis Malang", een gammele Chevrolet Oplet en kreeg een plaats schuin achter mas sopir en naast een T.N.I. Kaptèn, compleet met gunbelt, fraai bewerkte holster, waarin de kolf zichbaar was van een levensgrote Colt .45 automatic. Voor eventueel eventu eel snapt U? Als deze postkoets straks overvallen wordt door gemaskerde, be reden en tot de tanden bewapende, niets ontziende, woeste pistolleros, ca- ramba senores, dan is het altijd hendig een onverschrokken knaap naast je te weten. Hoe het ook zij, we vertrokken pre- ces op tijd. Even dacht ik dat de uit laat ergens onder het dashbord was verborgen, althans toen mas sopir met een manuaal de motor deed ontploffen, spoot er een strotje benzinewalm het voertuig in welke mij naar adem deed snakken. Het was echter een vergissing mijnerzijds, want toen we eenmaal re den ging het veel beter. Weet U, deze weg heb ik, ja ik weet zelf niet hoe vaak bereden, maar tel kens weer vind ik het heerlijk om er te zijn. Nog staan ze er, de kromge groeide, stokoude asembomen. Omdat zij niet voldoende schaduw geven, heeft men er een soort atap afdak te genaan gebouwd, waaronder men ble- wah en semangka verkoopt. En degan en mangga. Verrukkelijk! Voor de oorlog liep hier een dubbel spoor van de SS. De Jappen hebben er een gesloopt en weggesleept, waar naar toe? Heb ik er in Thailand nog aan meegewerkt misschien een baan te leggen, waarvan de rails hier thuis horen? Ik weet het niet. Wel dat wij vroeger in de trein zaten, die ons naar Blauw Water of Wendit bracht en dat soms Herrit de Raadt op z'n Haa-Dee langs raasde, door ons toegebruld en opgejut met: harder Herrit! Harder!!! Ajo Herrit, beuk! Op de sawah's links en rechts van de weg schoten Jo en ik snippen. God, wat is dat lang geleden! G. H. Bartman (Wordt vervolgd) In een Haagse schoolkrant, "De Ha- genoot" (nummer 7 van 1970) lazen we een reportage van de Pasar Baroe die ter gelegenheid van de Indische Her denking van 15 Augustus werd ge houden. Uit die reportage nemen we de volgende slotregels, die tonen dat de jongelui ineens tot in de kern van onze herdenking doordrongen, waar de "grote-mense bladen" vaak niet aan toe kwamen: Vijf en twintig jaar geleden kwa men de geïnterneerden uit Indië "vrij", d.w.z. het schamele restant van diegenen, die het overleefden. De Indische concentratiekampen maakten meer slachtoffers dan Da chau en Bergen Belsen. Het is een soort erecode en kwestie van goede smaak voor alle ex-geïnterneerden uit Indië geweest, om over deze tijd zo min mogelijk te jeremiëren. Temeer, waar de Hollander nog te veel in beslag is genomen, ook na 25 jaren, met zijn eigen doorstane ellende door de Duitsers ondervon den. Met opzet heeft de groep "In dische Nederlanders" zich gedistan- ciëerd van het zelfbeklag, het ge jeremieer, dat bij ieder Dodenherden king in mei plaats vond. Trouwens: de Hollander had er geen behoefte aan, ook de lotgevallen van zijn landge noten in Azië bij "zijn" herdenkingen te betrekken. Eenmaal willen zij die bevrijding nu vieren: alleen maar éénmaal! En dan daarna: please, forget about it! Er zijn meer belangrijke dingen, die van daag de aandacht hebben. MAAR DE INDISCHE GROEP ZAL HAAR DUI ZENDEN DODEN NOOIT, NOOIT VERGETEN. We lazen natuurlijk het hele krantje uit. En waren vaak getroffen door de reëele kijk die de samenstellers op vele zaken hebben. Hierin zijn deze MAVO-scholieren vele zelfingenomen studentenbladen zelfs de baas. En ze ker ook vele mensen in de Indische groep. Wat denkt U b.v. van deze woor den uit het "hoofdartikel": Toen ik in de redaktie zat en in het leerlingenbestuur, kwamen er toch ook wel daden! We hadden een grote mond, een boel praatjes en veel ideeën, maar er kwam ook iets! En dat is het verschil. Dat er niets gebeurde bij jullie, ligt hieraan, ge loof ik. Jullie willen ten allen tijde origineel zijn, waarom, dat weten jul lie zelf waarschijnlijk niet. Jullie vor men geen homogeen team, als jullie iets willen doen. JULLIE HEBBEN GEEN HART VOOR DE GOEDE ZAAK! Kijken jullie van op, he? Dat ik dat zomaar durf te beweren! Het wordt voor jullie moeilijker om je te verdedigen, want tegen mij kunnen jullie niet zeggen (zoals het geijkte antwoord luidt): "Doe het zelf maar eens: jij hebt alleen maar kritiek!" Wat jullie missen is, dat jullie geen DOEL voor ogen hadden, geen reëel doel! Deze MAVO-mening kan ook het grootste deel van de Indische groep in zijn zak steken, want dat weet Uzelf uit veel kritiek op Tong Tong van niet lezers (zg. assimilanten en anti Tong Tong-ers) die overal wat op aan te merken hebben maar zelf op het toneel van allerlei vormen van gemeenschap&v leven "schitteren door afwezigheid"! Ook wordt in Holland op politiek ge bied door alle 48 partijen (geen land ter wereld heeft verhoudingsgewijs zóveel partijtjes!) enorm veel "gezwamneusd", maar bitter weinig zegenrijke arbeid geproduceerd. Dat weet iedereen. Maar als op een MAVO-school jon gelui zitten met zóveel realiteitsbesef als bij "De Hagenoot", dan kunnen we gerust zijn voor de inderdaad moeilijker wordende toekomst, want dan zullen wij Parlementariërs krijgen die niet al leen maar praten, maar ook EENSGE ZIND DOEN! T.R. Wilt gij eerst de Hemel bewijzen? Steekt men dan een fakkel aan om de zon te zien? (Chinese wijsheid, uit: bronnen van Oosterse wijsheid). 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 17