gaan, want ik hou zo intens van het leven. P. Mijn opinie is niet somber. Het is een symbolische bewustwording van Uw leven. Het Leven zelf is de „lege" zee, met zijn veranderende golven in trillioenen malen gedaanten. De Zeedrift, is een groep mensheid, losgelaten in het Leven, Er behoren bij die groep allerlei soorten mensen, wat nationaliteit, opvatting en bewust wording betreft. Zoals je een klapper, stuk bamboe, een fles voor iets kunt gebruiken, of 'n stukje schors, een brokje plank zo kun je de mensheid verdelen, in hun ver schillende talenten of opdrachten, die ze hebben meegekregen bij hun ge boorte. De kleine stukjes zijn de mensen, die hun Leven niet hebben begrepen, zodat 't afbrokkelt en zijn waarde ver liest! Hoe verder van de kust, hoe ver der van 't Gods bewustzijn. Want al leen bewust, van de kosmische krach ten in ons, kun je 100% 't werk doen, dat je opgedragen is. De "Witte Vlinder" bent U. In een cocon, in ballingschap en morele moei lijkheden, bent U bewust geworden van Uw "Zijn", Uw werkl Wit heeft in zich alle kleuren van de regenboog. Sym bolisch al het Goddelijk denken, willen en handelen. Uw opdracht is m.i., alle mensen, die U ontmoet in dit Leven, persoonlijk of door Uw schrift, bewust te maken van hun Goddelijke opdracht. Zoals U zegt, dartelend van mens tot mens, brengend een nieuw bewust wording van ons mens-zijn. Voor U zijn de meesten. Indischgasten, losgeslagen in ballingschap. Ook een opdracht, dit te mogen doen. Een moeilijke opdracht, waar U zich eenzaam in voelt. Doch opvallend voor degeen, die langs komt, evenals U, de vlinder opviel!!! Een abonnée Voor mij persoonlijk had "Zeedrift" niets triests, alleen een zuivere gees- tesbepaling naar waarheid. Alles, wat oprecht, eerlijk gemeend en doorvoeld wordt, kan nooit slecht of somber zijn. Wij, als volk, zijn "Zeedrift" gewor den op de wereldzee, drijven hier heen en daar heen, een speelbal van de golven en wind. Sommigen spoelen aan, schieten wortel, gaan bloeien en vrucht dragen. Velen kunnen niet aar den, vegeteren en kwijnen weg. De vruchten ontkiemen, groeien op tot bo men en worden Inheems. Overal over de hele wereld leven turunans van ons. In wezen zijn wij gespleten zielen ge worden kinderen van het heimwee, dat nooit sterft. Dat je dat zo aanvoelde was ook een vorm van ngaloep en daar hadden velen van je vrienden zeker bezwaar tegen. Ik heb geleerd die din gen nooit uit de weg te gaan, aan vaarden en ondervinden is de beste leermeester. Alle toestanden hebben hun goede zijde en overal is wat moois te vinden. In wezen zijn wij ergens fatalistisch, Een leuke foto van het bezoek aan het gezin Wahjoedi in Semarang van de ventster van "djamoe Solo", van Solo afkomstige aftreksels en dranken. Zogezegd: het wandelende Re formhuis aan de deur! De diverse drankjes kosten 2'/2 rupiah per Insj Allah, Kismet, sabar, nasib en noem maar op. Dat ngelamoen en sedih gevoel is het Oosten eigen. J. Weites Hier dan mijn commentaar op "Zee drift", Tong Tong 1-2-71. Heeft mij erg gepakt. Het is juist. Ook ik heb van die filosoferende gedachten, als jon gen van 12 jaar reeds, maar meer in andere vorm. Doch in wezen hetzelfde. Ik begrijp, dat je vrienden niet voelen voor plaatsing in Tong Tong. Maar ik denk er anders over. De mensen willen niet herinnerd worden aan het tragische, het trieste. Willen liever altijd de vrolijke kant zien. Zie maar overal om je heen. Het is maar een domme fagade. De werkelijkheid is tragisch. Hoe ouder, hoe eenzamer; lees maar over Bejaarden. Wij zijn zowat tijdge noten; ben 3 jaar ouder dan JIJ. Maar ik zie mijn tijdgenoten zienderogen afta kelen en doodgaan. Dat is dan het einde. Triest? Eens gaan we toch dood en zijn alleen. In diepste wezen zijn wij geheel alleen; worden alleen geboren en sterven al leen. D.w.z. altijd zijn wij in God, anders zouden wij niet kunnen leven. S. A. van Raalten Alle briefschrijvers dank voor hun spontane aanbod voor gedachtenwisse- ling. Het is toch wel goed, nietwaar, dat wij boven dit artikel "Sedih" hebben gezet! Men heeft ons blad vaak "men selijk" genoemd. Wel, ook sedih zijn (nostalgisch zijn) is menselijk en ook het sterfelijk zijn is menselijk. Zo af en glas, dat is dus omgerekend in Hollands geld: 2'/2 tent per glas. Als wij bedenken hoeveel onze medicijnen in Europa óns kosten, zou je bijna denken: in Indonesië is misschien het beste ziekzijn van alle plaatsen van de wereld! (Foto: Wahjoedi) toe laten we ook over deze zaken onze gedachten gaan. Maar zij die denken dat ik "sedih" ben omdat ik mijn einde voel naderen, hebben toch wel ongelijk, hoor! Bewust zijn dat het Leven eindig is, is normaal. En dat je er op "je ouwe dag" méér over piekert dan toen je jong was, is óók normaal en be grijpelijk. Omdat ieder mens ernaar streeft in de "eindrekening" minder fouten te maken dan in de beginreke- ningen. En fundamentele wijsgerige waarden te vinden, die de jongere generaties tot nut kunnen zijn. Blijf zoeken, witte vlinder, blijf zoeken! En ...djangan nangis, Non! Ook ben ik niet zo "sedih" als vele lezers wel denken, omdat er "een stuk je van mij verder leeft", omdat ik bij wijze van spreken mijnheer de Dood een poets gebakken heb. Want straks blijft het werk van Hidoep Teroes door gaan. En het werk van de boeken en tijdschriften naar Indonesië blijft door gaan. En in tienduizenden goed bewaar de Tong Tong's blijft onze geest voort leven. Nog jaren en jaren en jaren na ons blijft Tong Tong als een begrip voort leven. Het begrip: mensen moeten ge- meenschapsbewust blijven; mensen moeten altijd klaar zijn elkander te hel pen. Over grensscheidingen en zelfs oceanen heen, over religiën en rassen heen. En dit LEVEND BEGRIP is óns bro* leven dat wij de wereld in zaaien. Nou, hoe kan je dan nóg "sedih" zijn? T.R. P.S. In ons volgende nummer nog een paar brieven. Het karakter van onze lezerskring spreekt er uit. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 7