rouw en *3ncliócke^, den, trots en alleszeggend: "Mijn vrouw is een Indische." Riteke Muskens-Wetters in Buchs, Zwitserland (links) draagt nog steeds met trots en tot vreugde van haar om geving, haar sarong-kabaja. De kabaja zelf gemaakt, de kain met wat oefening onberispelijk geplooid en gewikkeld. Een geen alledaagse verschijning waar de hele Zwitserse straat met genoe gen naar kijkt. Onder de trouwfoto's van Joan en Henk Bekker (vorig jaar getrouwd) vond ik deze (linksonder) wel het plaatje. Ik moest ineens denken aan een huiskamer waar ik een Delfts blauw tegeltje zag hangen met daar naast een wandlampje van Japara's houtsnijwerk. Oost en West al eeuwen lang samengaand. Het donkere kopje van Joan tegen de molen op de ach tergrond, ze houden nog wel van ro mantische plaatjes, de jongelui. Bonita Bezoen (rechts onder) wilde zo graag in een "exotisch" bruidstoilet trouwen. Een Indiasche sari? Waarom geen sabaka, vond mama. Eendrachte lijk goedgekeurd. Ook later door alle gasten en familie op de bruiloft. Beel dig, apart, origineel! Alleen één familie lid was razend... je laat je zo kennen. Wie liet er zich kennen eigenlijk? Voor naamste was: Gerald Santing erg trots op zijn Indisch meisje. En al deze foto's blijven bewaard voor later. Als de misschien helemaal blonde kleinkinderen zonder een spoor tje Indisch accent aan hun aanstaande bruid of bruidegom vertellen: "Weet je dat mijn Oma een Indische was?" Lilian Ducelle Als mijn man (Fransman) de Tong Tong in onze brievenbus vindt, zegt hij altijd: "Ah, tu seras heureuse!" (je zult blij zijn!) en dan kijkt hij zelf altijd of er foto's van mooie meisjes instaan, want hij is dol op alles wat uit Indië komt. Vooral de modeshows vind hij erg élégant (en hij heeft er verstand van, want hij is kunstschil der! Louisa Bourdil-Rotteveel Aix-en-Provence Waarom zouden we dit keer niet mon sieur B. driemaal een plezier doen met deze bijzondere plaatjes? Overigens behoeft U beslist géén kunstschilder te zijn om onder de bekoring te raken van een Indisch meisje. Ze kan bijna blond en licht van kleur en hypermodern zijn, kleed haar in sarong-kabaja en ineens is daar dat "iets" dat haar van haar 100% Wester se zusters onderscheidt. Ze loopt en staat en beweegt anders. Er is een ander soort vrouwelijkheid, niet aan geleerd maar ingeboren, zich plotse ling openbarend als een voldongen feit. De man omschrijft het met 5 woor-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 14