ionq toimf BIJ DE VOORPLAAT 't Carillon DE WARINGIN ^j-uwelieróbedryl Massieve Herenring Geen wonder dat men zegt dat in zijn takken geesten huizen. Geen wonder als mocht blijken dat in zijn gasten wérkelijk geesten huizen. Want als er een leven is na de dood, is voor zoekende geesten die de aarde nog steeds minnen, geen mooier rust plaats denkbaar, zó kalmerend, zó wijs, zó droomverloren als de waringin. Hier zou eeuwig leven en toch eeuwige rust mogelijk zijn. Want hier is het zelfs op de heetste,- van dynamiek stralende dagen koel en bezonken en stil. Het is alsof het la waai van de stad, het geraas van het popelend verkeer op de wegen opge vangen wordt op de vacht van triljoe nen blaadjes. Terwijl de hoogste bla deren het koele azuur van de hemel plukken en neerlaten en filteren op weg tussen takken en bladeren. Tot beneden, op aarde, alles "hajom ha- jem" is, zoals de Javaanse taal het zo onnavolgbaar zuiver en klankvol zegt. Terwijl het woordenboek een beetje stotterend vertaalt: hajem koel en hajom ook koel. Maar wie met het volk en het land is opgegroeid voelt dat hajem zegt "koel", maar hajem óók zegt: vervullend, bevredigend. Datgene wat de wandelaar door de hete zon voelt als hij deze schaduw intreedt: een koelte die het rustverlangen ver vult. De indrukwekkendste bomen ter we reld heb ik met eigen ogen gezien: de ceders van Libanon, de Redwood trees van Amerika en de waringins van Indo nesië, maar zeker zegt in mij het Land van Herkomst: de waringins zijn het mooist. En waarom? vraag ik. Omdat zij voor mij Thuis betekenen. En dan een "thuis" van een heel speciaal soort, het Thuis van wijde aloon-aloons, van kratons en kebupa- tèns, van residènans en paleizen - waar je als héél kleine jongen al kon spelen in een eigenaardig soort kalm geluk. Misschien ook omdat je al van kleinsaf hoorde dat waringins "heilige bomen" waren. En omdat je er desnoods hele maal niet in geloofde, was je toch niet zo baldadig en branie als altijd. Mis schien ook omdat er geen vliegers in deze bomen zaten (misschien aan de buitenkant wel, maar als je ónder de waringin was, zag je er toch niets van) en dus de uiterlijke tekenen van balda digheid en "ajo madjoe!" ontbraken. Ja, en misschien ook omdat de ein digheid van elke andere boom hier ontbrak. Niet alleen kon je binnendoor zijn top niet zien, maar hij was met zijn vorstelijke bladermantel alom aanwezig. Zijn schaduw was zó groot dat de zon noch met zijn directe straling, noch met zijn hitte je hier ooit bereikte. •K Ook in je leven in Indië bleef de waringin "alom aanwezig". Waar je ook kwam in Indië: de indrukwekkend ste bomen waren altijd waringins. En waringins waren overal. Zij leefden in de gesprekken en zij leefden in de ge fluisterde mystieke verhalen. Zij leef den in de literatuur en zij leefden daar waar alle andere bomen geen leven meer hadden, maar de waringin wél. Want als men sprak over tijden ver te rug en ver vooruit, en over bovenaard se tijden, dan sprak men niet over an dere soorten bomen dan over de wa ringin. Als hij alom tegenwoordig is, is hij dan onsterfelijk? Zelfs wij, sterfelijke wezens, weten van waringins die ge kapt werden of die "er vroeger waren en nu niet meer". Deze boom op het omslag van Tong Tong is er niet meer. Hij stond bij Songgoriti vlak bij de grens van Kediri. Op die grens staat ook de Keloed. En toen deze vulkaan op 20 mei 1919 brullend tot uitbarsting kwam, werd de ze waringin weggevaagd als door een reuzen hand. Merkwaardige datum, want weet U dat de uitbarsting van de Keloed daarvóór op 25 mei 1901 plaats had? Bijna precies achttien jaar eerder? Vele oudere lezers van Tong Tong heb ben deze uitbarstingen meegemaakt. Daarom nemen we ook nog een plaatje op van de laatste uitbarsting: een zee van "gestolde" lahar in Blitar, de ruine van de auto van de regent van Blitar en op de achtergrond het stationnetje met de vluchtelingentrein die door de fatale stroom werd achter haald. Klein brokje geschiedenis van dit kleine stadje met een heel oude Javaanse historie*) En een ander klein brokje historie: onder de boom van de voorplaat een in de wijde omgeving van Songgoriti bekende familie: vader lees verder pag. 3 Tel. 33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Postgiro 1359608 Speciaal Atelier voor Indische sieraden in 22 EN 24 KARAATS GOUD hierop kunnen 2 tot 3 letters gemaakt worden; stempelring 22 karaats goud 275, i Als U tijd hebt door de week of zaterdag tot 1 uur; komt eens neuzen bij Toko en Boekhandel Tong Tong, Pr. Mauritslaan 36, (vlak bij het Congresgebouw, lijn 10 of bus 14). ONAFH. IND. TIJDSCHR. 15e JAARG No. 21 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. 2de Redacteur: G. H. Bartman, Willem Klooslaan 38, Eindhoven. Eind-redacteur: Ch. Manders Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer 1,25. Abt. Nederl.: kwart, 7, halfj. 13,75; jaar f 27,50. Abt. Europa: jaar f 33, Buiten Europa: jaar f 38, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 73,Indonesië f 68,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 58,Canada en Ver. Staten f 48; Maleisië en India f 55,Suriname en Antillen f 48, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 2