De PASAR MALAM in Amsterdam I AJO! ZEVENDE KLAS CONTRA BEWAARSCHOOL T.R. ODJO LALI LOOO! NIET VERGETEN LOOO! Van 28 mei t/m 31 mei in hei Rai Gebouw! Nog groter en nog kleurrijker dan het vorige jaar met nóg meer attracties Komt alle vier dagen - er is eten genoeg en pret te over! WE WAREN ER KAPOT VAN VAN HET PLATTE LAND Aan de vooravond van de verkie zingen hebben de grote partijen nog een stunt uitgehaald, die eigenlijk een scherp licht werpt op hedendaags politiek klimaat, dat keihard is en to taal ONdemocratisch. Toen namelijk Televizier een speciale uitzending wil de organiseren voor de splinterpartij tjes om hen in staat te stellen, zélfs met een stembusnederlaag voor ogen, in elk geval hun grieven over bepaalde tekorten en wensen voor de toekomst rechtstreeks aan het grote publiek dui delijk te maken, werd dit verhinderd. Voor deze zeldzame gelegenheid sloegen rechtse en linkse kandjengbe- sars de handen ineen en eisten van het omroepstation dat dit arrangeerde, de AVRO, dat de uitzending gecanceld werd. En het gebeurde ook. Dit is ge woon totalitair gedrag, hard, zonder enig égard voor rechten van minder heden. Zoals wij in Tong Tong al eerder con stateerden: zogenaamde kolonelsregi mes en socialistische regimes zijn één pot nat. Alleen hebben ze een ander etiket. Het pleit niet voor de gemiddel de volksintelligentie van Europa dat men dit nog steeds niet dóór heeft en zich nog steeds politiek laat opjutten! Wat op de avond vóór de verkiezin gen gebeurde, was "Ajo! Zevende klas tegen fröbelschool! Krojok!" Je vraagt je alleen nog af: met welk oogmerk werd deze verhindering uitgevoerd? Om te voorkomen dat het volk op bre de schaal kennis neemt van lelijke ge breken in deze maatschappij die zowel door links als door rechts nooit worden aangepakt? En wil straks de combina tie die aan de regering komt niet zijn nek te vroeg breken op een gefaald gezag? Want na al het gezwets voor de TV, waarbij wij de gelaatstrekken van aller lei politieke pleiters van dichtbij hebben kunnen bestuderen, weten wij één ding wel positief: Biesheuvel en Den Uyl willen allebei op hun beurt een keertje Premier zijn. En daarvoor wordt des noods politieke rechtvaardigheid ver kocht. Het is toch wel een droef poli tiek klimaat waarin wij leven. Eén ding is intussen óók wel duide lijk geworden: de verslagen politieke groeperinkjes zijn niet dood, maar zul len in de komende jaren steeds sterker worden. Omdat doodgewoon veel wan toestanden blijven, waar steeds meer mensen notie van zullen krijgen. Ook het ontstaan van een Indische politieke groep is alleen nog maar een kwestie van tijd: de volgende generatie (van de 30ers en 40ers) is bezig te ontwa ken. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii:millimnjii En in elk geval Tot Ziens op de exotische modeshow van Lilian Ducelle op Zaterdag- en Zondagavond! j Op jeugdige leeftijd (51 jaar) stierf plotseling aan een ernstige ziekte de schilder en kunstfotograaf Julius Stau- pe, een aparte sobat van Tong Tong, Tjalie en Lilian. En zéker duizenden anderen. Deze vriendschap verwierf Julius zich door zijn opgeruimd en innemend karakter en zijn onverflauwde liefde voor zijn geboorteland Indonesië. Waar hij eindeloos van getuigde in ontelbare grotere en kleinere schilderstukjes, fo to's en plastieken. Op alle Pasar Malams was Julius te vinden, zijn lange gestalte en mager, bruin gezicht met lichtgrijze ogen altijd het middelpunt van een groepje sobats, natuurlijk meestal echte Anak Betawie. En omsingeld door de talloze fleurige schilderstukken van zijn stands. Julius was een echte vrije geest, Nooit te temmen in een vaste job deed hij als zelfstandige kleine ondernemer van alles: decoratieve binnenachitec- tuur, electrotechniek, grote en kleine motoren, alles pakte hij aan en hij kon het doen wanneer hij wou en op elke tijd die hij verkoos. Een zeldzaam soort: deze vrije ondernemingsgeest voor een Indo. Ook daarom zullen de velen die hem gekend hebben, hem nooit vergeten. T.R. Jammer genoeg is in het vorige num mer bij het artikel "Oleh-Oleh Ramba- tan" op pag. 16 de naam van de schrij ver van het artikel, Jan Weites, wegge vallen. Zoiets vinden we nou altijd ver velend. Want Jan Weites is een bijzon dere lezer, die in Indonesië opgroeide op het platteland en in Nederland wéér op het platteland zat. En van beide hield hij evenveel en grondig. Want niet alleen alle sajoers kent hij goed omdat hij ze geplant heeft. Maar ook onkruid in Nederland en Indonesië kent hij goed, en met liefde. Wij stadsmeneertjes kennen eigen lijk Gods mooie wereld maar slecht. Mensen op het platteland doen het al tijd beter. Op een wonderlijke manier zijn zulke mensen begaafd met een helder en zuiver inzicht in onontwarba re zaken. De wereldgeschiedenis heeft ettelijke boerenleiders gehad die op traden als redder van het vaderland. De laatste is Mao Tse Tung. Jammer eigenlijk dat we van onze kinderen altijd "papieren stadsmensen" maken en geen kenners der natuur... T.R. vervolg "Bij de Voorplaat" en moeder Theding van Berkhout met vier dochters. Eén der dochters huwde later met Ir. J. M. van Alphen de Veer. Ze wonen nu in Tunesië en zijn van zelfsprekend trouwe lezers van Tong Tong. Als je praat over waringins kom je overal en in alle tijden van Indië te recht... T.R. Ook de fotograaf die de foto-repor tage maakte van de ramp was een his torische figuur: de voortreffelijke Ar meense fotograaf Kurkdjian, die ontel baar veel prominente Indische gezin nen en beroemde landschappen heeft gefotografeerd. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 3