PASAR BAROE-SCHOOL i In ons blad is de naam van de School met de Bijbel bij de Sluisbrug te Wel tevreden (Pasar Baroeschool genoemd naar de straat waaraan zij lag, Gang Pasar Baroe) al ettelijke malen ge noemd. Dezer dagen kwam een oud leerling bij ons op kantoor stappen met een foto van de zevende klas van deze school in het schooljaar 1914-1915. Deze ex-leerling heet nu meneer L. H. Sprey en op de joto zit hij op de voorste rij, derde van links. Schuins achter hem, in het midden, staat 't schoolhoofd de heer De Groote. In later jaren, 1920-1921, had hij een sik gekweekt, waaraan hij in die jaren de bijnaam Pah Djenggot ontleende. Ten onderscheid ook van een andere onderwijzer op diezelfde school, de heer Lorjé, die Pah Lontjèr werd genoemd. Maar op deze foto had de heer De Groote alleen nog een snor en hij heeft vast ook een tijd in zijn leven gehad, dat hij ook nog géén snor had. Uit die tijd belde een andere ex-leerling ons op, die ons vertelde dat deze meneer De Groote van deze lagere school af na een kwekelingtijd, onderwijzer was geworden. Dat kon toen nog. Wat een verschil met deze tijd nu men als on derwijzer academisch opgeleid wordt. De foto werd op het schoolerf ge maakt voor de woning van het school hoofd op dat schoolperceel. In onze herinnering 't gebouw reconstruerend, denken wij dat deze bijbelschool ge start is in een gewoon Indisch woon huis, waarvan het grote erf langzamer hand met steeds meer klasgebouwen werd volgebouwd. Totdat op het laatst één groot scholencomplex ontstond. In die tijd waren er (zoals de foto laat zien) vaak flink opgeschoten jon gens op de lagere school. Vaak af komstig van ondernemingen vér van de bewoonde wereld of uit de buiten bezittingen zonder scholen. Men ziet er dus ook verscheidene een toetoep dragen. Ik herinner me dat deze grote knapen vaak gevaarlijk konden spelen op het schoolerf. Haasje over, diefje of gala-asin dat de krikil in het rond vloog. Kloppartijen waren bijna boks- gevechten van halfzwaargewichten! En werden meestal uitgeknokt in het Wïl- helminapark dat vlak bij deze school lag. Sommige gelaatstrekken komen ons zó bekend voor, dat wij geloven dat er nog lezers zijn die zichzelf van dit plaatje herkennen zullen. Erg benieuwd'. P.S. Het doet ons plezier ook nog een brief kaartje ontvangen te hebben met de medede ling dat het betoel De Groote moet zijn, van de heer Wuis, ook onderwijzer aan de Scho len Met den Bijbel, die nog steeds even onbe rispelijk en vast schrijft als vijftig jaar geleden. Pan-tas-tischl En een apart compliment zeker waard. De heer Wuis citeert uit het "Gedenk boek van de Ver. v. Chr. Scholen 1887 - 1937" dat onder het portret van I. Wde Groote had gestaan: "De stoere werker, die de Pasar Ba roeschool tot ongekende bloei bracht." Dank! de dingen; ontstaat een persoonlijke vrijheid en een vrije ontplooiingskans. Vanuit die houding pas, zal de mens leren overwegen, waar de grenzen der behoeften liggen, wat wezenlijk waarde heeft voor het totale menszijn en wat niet hoeft en niet mag, ook al kan het. Dat is het beeld van de mens, die zijn intellect beheerst i.p.v. dat het in tellect de mens beheerst. Al jaren lang probeer ik dat de on derwijswereld duidelijk te maken, maar niemand reageert erop (We kunnen elkaar de hand geven Tjalie!) Men zou dan immers zijn status en zijn "belang rijkheid" moeten prijs geven. Tong Tong heeft echter niet vergeefs al die jaren getuigd. Men zou nu een aantal jongeren moeten aantrekken, die de achtergrond van ons denken aanvoelen en die met behoud van de naam Tong Tong dit denken overdra gen op de westerse wereld van van daag, met haar problemen. Het zou geen Indisch blad meer zijn in historische zin, maar een universeel tijdschrift, dat leiding biedt aan de tal loze zoekende jongeren (en anderen!) en dat in het oud Tong Tong een schat van illustratief materiaal zou aantreffen. Zo zou het levenswerk van Tjalie voortleven. Th. van der Sloot. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 5