I.E.V. Kweekschool Bandoeng Disco Bolland NABI'S vernementsambtenaar worden, maar bedankte voor de eer. Doch er was nog een andere candidaat, zendeling Vermeer, die als "Frei-missionar", wat hem niets opbracht, best een vaste aanstelling bij het Gouvernement met een aardig tractement kon gebruiken. Hij accepteerde het regeringsaanbod en als Sadrach nu maar meewerkte, was alles in kannen en kruiken. Maar Sadrach, die wist wat hem boven het hoofd hing was de Zending, het Gou vernement en de Indische Kerk te slim af. Hij wachtte niet af, doch trad handelend op. Er was n.l. nog een derde zendeling in Midden-Java aangekomen, n.l. Wil helm. Sedert begin 1881 was deze in Poerworedjo gevestigd, had zich eerst op het Maleis toegelegd en was in juli 1882 in de achtergalerij van zijn huis, dat tegenover dat van Bieger lag, een school begonnen. De Javanen za gen hem dus als een eenvoudige "Skoolmèster", niet allereerst als "pandita". Tussen Sadrach, die als banneling op Bieger's erf verbleef, en Wilhelm ontstond een grote en hechte vriendschap. Niet dat Wilhelm alles wat Sadrach verkondigde even mooi vond, integendeel. Maar ofschoon goed Ge reformeerd, begreep Wilhelm dat een zendeling enigszins met de Javaanse landaard moest rekening houden. Hij vreesde niets zo zeer als "hollandis me" en in Sadrach's botsing met de geestelijke en wereldlijke autoriteiten had hij onvoorwaardelijk de zijde van zijn Javaanse vriend gekozen. Sadrach, die helemaal niet gek was, zag nu een uitweg. In 1883 begaf hij zich van zijn woonplaats Karangdjasa naar Poerworedjo en verzocht eerst, tot driemaal toe, een onderhoud met Bieger, doch hij kreeg geen qehoor. Daarna, op 22 maart 1883 stak hij de straat over en ging naar Wilhelm en nodigde deze uit, om "in vereeni- ging met hem", pandita van alle Ja vaanse gemeenten te worden. De vro me Wilhelm, vast overtuigd, dat de Heer hem daartoe riep, nam het aan bod met beide handen aan. Toen hij daarop zijn benoeming aan collega Bie ger en ds. Heyting vertelde, stonden de eerwaarde heren sprakeloos. De Javaan was hun te vlug af geweest! Reeds op eerste Paasdag 1883 trad Wilhelm in een Javaanse godsdienst oefening op, d.w.z. een jong Javaan, Timotheus preekte en Wilhelm beperk te zich tot het uitspreken van de ze gen. 83 afgevaardigden uit alle ge meenten van Bangelen, Pekalongan en Banjoemas kwamen bij Wilhelm en ga ven hem te verstaan, dat "alle ge meenten hem tot haar herder en leraar begeerden". Zij beloofden hem trouw en gehoorzaamheid. In werkelijkheid moet daar natuurlijk Sadrach achter gezeten hebben. Als symbool der nieuwe verhouding kan gelden, dat Wilhelm Sadrach op een stoel naast zich liet zitten, hetgeen destijds tegen over een Javaan, die geen regent of zoiets was, een ongewoon optreden was. Wilhelm noemde zich sedert "Leraar der vrije Inlandse Christengemeenten" (Golongan wong Kristen kang mardika). De Javanen wilden n.l. hun eigen gees telijke zaken zélf regelen en geen vreemde inmenging. Wilhelm be schouwden ze als hun aller vriend, die naast hun leider Sadrach de gemeen ten mee mocht besturen. In dit opzicht bleken de plooibare Javanen onwankel baar. Daar zich verder niets onregel matigs of verontrustends voordeed, berustten Gouvernement, Indische Kerk en Gereformeerde Zending voorlopig in deze toestand. Wilhelm is, ofschoon niet van een sterk gestel, enige jaren met hart en ziel werkzaam geweest, vooral om Sadrach en de zijnen te maken, tot wat zij wel beweerden te zijn, maar nog lang niet waren, n.l. goed onderlegde Christenen. Daartoe vertaalde hij voor hen allerlei in het Javaans, b.v. de ge loofsbelijdenis, de kerkorde, de cate chismus, doch dit waren geschriften, die een degelijke studie vereisten om goed begrepen te worden. Wilhelm nam dus het herderlijke werk van 3039 Christenen verdeeld over 167 desa's op zich, een reuzetaak, terwijl Sadrach voor de propaganda zorgde. Daar hij telkens weer nieuwe zielen voor Chris tus won, werd Wilhelm's taak steeds zwaarder. Tot zelfs in het Djokjase, waar Wilhelm niet mocht prediken, maakte hij bekeerlingen. Dit wekte de argwaan van het zelfbestuur en dus werden alle nieuwe Christenen eerst bij het districtshoofd, en toen gebon den naar de Regent gebracht, die hen vier dagen in het blok opgesloten hield, zonder dat zij zelfs voldoende voedsel kregen. Wilhelm hoorde pas van deze "Chris tenvervolging", toen hij van 'n rondreis terugkeerde. Aanstonds besloot hij zijn mensen te gaan helpen, maar vervoer ontbrak. De spoortrein was er nog niet, het zendingspaard was te over vermoeid, een rijtuig was te duur voor de zendingskas. Dus besloot Wilhelm de 92 kilometer naar Djokja maar te voet af te leggen, wat de niet al te sterke man binnen tweemaal 24 uur volbracht. Hij had dus wel hart voor zijn mede-Christenen, al waren het dan ook maar eenvoudige dessa-mensen. Nu door heel Nederland de examens aan de gang zijn, zullen velen onzer nog herinneringen hebben aan onze eigen examentijd. Hier een lijst uit de krant van geslaagden van de I.E.V. Kweekschool van het schooljaar 1939- 1940, voor ons bewaard door de heer J. F. Cooke. Leuk om ons opeens weer ettelijke personen te herinneren die we destijds goed gekend hebben! Van 1 tot en met 19 Juni werden 54 leerlingen van de I.E.V. Kweekschool te Bandoeng geëxamineerd voor Euro- peesch onderwijzer(es). Hiervan slaag den er 49, afgewezen werden vijf leer lingen, o.w. twee Inlandsche leerlingen, die afgewezen werden wegens onvol doende beheersching van de Neder- landsche taal. Dit jaar slaagden van deze I.E.V. Kweekschool dus 91 procent der leer lingen. Hieronder volgen de namen der ge slaagden: E. de Bate (v), The Ay Tjoe (v), Oei Sioe San (m), R. Voorn (v), E. Ros (v), A. G. Wijnveldt (v), S. H. L. Demmink (v), H. Mare (v), E. Detiger (v), F. R. Anthonijsz (m), A. Piso (v), H. Meijer (m), B. E. Portier (v), L. H. Walsen (v), E. E. Anwar (v), W. Beyer (v), J. C. W. Kreecke (m), M. Biekart (v), A. A. Bouwman (v), H. C. van der Capellen (v), H. Walpot (v), J. A. Bax (v), W. E. Rooze (m), M. C. Hoofsteeder (v), R. R. Ismiatoen (v), A. F. Kawila- rang (v), J. van Kraayenoord (v), A. J. W. Langeler (v), E. C. Rader (m), E. C. von Winckelmann (m), B. van der Waag (m), C. G. Mostert (m), A. R. Fransz (m), F. W. L. Cooke (m), P. A. M. Tjaarda (v), K. H. Thomas (v), G. L. R. Davies (m), T. A. Bax (m), W. van Alphen (m), N. Coeter (v), G. Janssen (v), M. Hermans (v), J. M. de Ruyter (v), W. Schrader (v), M. R. Moeinah (v), A. C. de Munck Mortier (v), E. Meyer (v), L. Winia (v) en C. L. Walpot (v). In het geheel werden te Bandoeng 76 candidaten geëxamineerd, waarvan er 56 slaagden. (Adoeh kassian, de ge- zakten! - Red.). Van de overige 22 niet van de I.E.V. Kweekschool afkomstige candidaten slaagden er dus 7, of 32 procent. Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendrikl. 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG De onovertroffen krontjong L.P. van Miss Annie Landouw uit Solo is nu uit voorraad leverbaar, prijs f. 19,90 per stuk. Originele Sundanese ketjapi L.P. 22, Indonesische import platen in alle soorten f. 21,p. st. Grote sortering gamelan en Hawaii platen ook in de goedkopere prijsklasse van uit stekende kwaliteit. Er zijn onder de 124.000 Nabi's (pro feten) maar 6 Nabi Wedar, nl. Nabi Adam, Nabi Noeh (Noach), Nabi Ibra him (Abraham), Nabi Moesa (Mozes), Nabi Ngisa (Jezus), Nabi Moehamad. Het woord "wedar" betekent o.a. en hier speciaal "uiteengaan" en wordt gewoonlijk gebruikt voor het opengaan van bloemknoppen, dus "ontluiken", "ontplooien". Wedar kan ook betekenen "zich op lossen", "te niet gaan" of "mislukken". Uit: De Java Oorlog van 1825-1830, Deel 1, pag. 135, P. J. F. Louw. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 7