LAWANG
Indentiteit en beschaving
3ndoneóióch leerdicht
KUKU TJINA HATI"
Tong Tong's mederedacteur, de Heer G. Bartman, maakte tijdens zijn recente verblijf in Indonesië
o.a. de hierbij afgedrukte aardige foto's van Lawang, plekjes, ivelke lezers die in Lawang hebben
geuioond of er vaak langs kwamen, met veel plezier zullen herkennen.
Boven links: Het witte kerkje van Lawang dat ik vanaf mijn jeugd ken. Ik heb hier de H. Mis
bijgewoond, (sept. '69)
Boven rechts: Station Lawang. 491 m. Het ligt daar stil en er komt haast niemand. Wat was
het er vroeger gezellig druk!
Weekenders uit S'baia om in Lawang te wandelen of te zwemmen. De satee Lawang was onover-
ti off en
Beneden links: Station Lawang. "Es lilin! Es lilin!"
Beneden rechts: Emplacement station Lawang. Als je goed kijkt, en je hebt scherpe ogen, kun je
op de achtergrond flauw de gunung Wedon zien, hier schoten we in 1922 onze eerste kidang.
1. Kalau tak bermeriam
Baiklah diam.
2. Kalau tak berlela
Baiklah merela.
3. Kalau tak bersenapang
Baiklah bagai djalan laparig.
4- Kalau tak berpadi
Sebarang kerdja tak djadi.
5. Kalau tiada beras
Kerdja tiada keras.
6. Kalau tiada beruang
Kemana pergi bertjuit-tjuit.
8. Setali pembeli kemenjan
Sekoepang (segobang) pembeli
ketaja.
9. Sekali lantjungkeudjian
Seumur orang tak pertjaja.
Eenmaal als valsaard ontmaskerd,
En niemand vertrouwt je in je leven
meer.
Ingez. door W. F. W. Schardijn
Naar aanleiding van het verhaal van
Lin Scholte in Tong Tong van 15 au
gustus over Kelip 2 volgende:
Als Chinese herinner ik mij uit mijn
prille jeugd, dat als mijn grootmoeder
haar nagels aan het knippen was, wij
alle afgeknipte nagels zorgvuldig moes
ten verzamelen, die ze dan in een flesje
stopte, met het gevolg, dat ze rijen fles
sen met nagels had staan.
Op onze vraag, waarom ze dat deed,
zei ze, dat ze anders alle afgeknipte na
gels moest opzoeken als ze dood was
en dus eiste, dat alle flessen in haar
doodkist werden gestopt, als het zover
was.
Dit verklaart misschien de uitdruk
king "kuku tjina mati" over de vuur
vliegjes.
A.v.Z.
Ik ben weer 100% Pro Tong-Tong, nu ik
de aller-miserabelste NOS-commentaren
van Joop van Zijl heb moeten slikken!
Beschaving duurt inderdaad 3 generaties
lang, alvorens verworven te zijn. Al mijn
kennissen hebben privé gereclameerd bij de
NOS en sommigen hebben om de naam van
"Van Zijl's chef" gevraagd... om hun klacht
beter te deponeren.
Af en toe heb ik "spitsroeden gelopen"
als Nederlands paspoorthoudster! Ik ging
zowat "door de grond" heen!
Goddank, goddank heeft Prins Bernhard
de Indonesische pers extra dank betuigd
"voor de hoffelijkheid" betoond t.a.v. dit
Staatsbezoek.
H. E. Eichholtz - Wolterbeek
In uitzonderlijke en moedige tegenstelling
tot al die assimilatie-processen, waarin Ne
gers Blanke moeten worden en b.v. Mexica
nen Amerikaan (waardoor zuivere identiteit
verloren gaat!Ij en hier in Holland Indo's
en Antillanen hardnekkig "honderd procent
Hollander" moeten zijn, lazen we in TIME
van een kordate actie om de eigen identiteit
per sé te behouden!
Tot voor kort immers gingen in de U.S.
blanken en negers op separate scholen en
reden de scholieren in separate bussen.
Sinds echter de integratie goed doorgezet
is, is er in heel Amerika een geweldige ver
huizing aan de gang om de leerlingen per
sé "door mekaar te gooien", zodat scholie
ren vaak mijlen ver van hun wijk op andere
scholen moeten. Op zo'n manier hoopt men
af te komen van de oude ghetto wantoe
standen. (Alsof de scholen dit veranderen
kunnen, terwijl de mentaliteit hetzelfde blijft!)
Deze massa-verhuizing werd nogal dociel
uitgevoerd, want nu wilde niemand meer
voor "raciaal" uitgekreten worden.
Maar de Chinezen van China Town (in
San Francisco) lieten zich niet uit hun eigen
wijk zetten. Eh een actie van Chinese huis
moeders wees al dat geassimileer af en
wilde chinees blijven in de eigen wijk. Dr.
Dennis Wong bracht dit streven krachtig
onder woorden: "Wij willen niet hebben dat
het identiteitsbesef van onze kinderen wordt
bedorven door vermenging met blanke kin
deren. Wij hebben een spreekwoord dat
zegt dat het tien jaar duurt om een boom
te planten en honderd jaar om een persoon
te cultiveren!"
Zowel Mevr. Eichholtz als Dr. Wong ves
tigen hier de aandacht op het feit dat veel
maatschappelijke, raciale en politieke con
flicten au fond beschavingsconflicten zijn,
dus van minder beschaafde mensen tegen
beschaafde. Bij een ander volk op bezoek
komen en de armoede van dat volk breed
uitmeten is gewoon onbeschaafd. Daar heb
ben politieke of sociale gedragingen van de
beoordeelde niets mee te maken. In Ameri
ka: het is opvallend dat de Chinese en Ja
panse groepen in Amerika nooit last hebben
van assimilatie-ruzies. Daar voelen ze zich
eenvoudig te hoog voor
Bij bestellingen van de oude boe
ken, niet direct de giro overma
ken. Er is in de meeste gevallen
maar 1 exemplaar in voorraad en
misschien is een ander U net
voor geweest! Dus bestelling per
briefkaart, betaling na ontvangst!
14