BIJ DE VOORPLAAT Over "de heer der bergen" 't Carillon cJ-uwetieróbedrlj} DE KLOTONG Tel. 33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Postgiro 1359608 Speciaal Atelier voor Indische sieraden in 22 EN 24 KARAATS GOUD Waarom duur kopen als U 't veel voordeliger kunt laten maken. Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden ALLES 22 OF IN 24 KARAATS GOUD. Official Dealer van: OMEGA-PONTIAC-TISSOT hor loges. GERO-CASSETTES en GERO- GESCHENKEN. Deze foto heb ik aan heel wat gasten op Tong Tong laten zien en gevraagd of ze deze berg kenden. Alleen één categorie herkende deze goenoeng zonder haperen als het Ardjoeno-Weli- rang complex. Dat waren de mensen van Soerabaja en Malang (en kleinere plaatsen daar rondom). Dat is nogal logisch. Bandoengers zouden zonder mankeren het Tankoe- banprahoe complex direct herkend hebben, zoals Batavianen en Bogoria- nen de Salak en Prangrango-Gedeh uit duizenden anderen bergfoto's zouden halen. Eigenlijk is dat wel een beetje ver wonderlijk, want zó'n grote rol speel den deze bergen toch niet in onze dagelijkse gesprekken. En maar zelden zullen wij deze bergen bewust en met aandacht bekeken hebben. Het is altijd Het Profiel Op De Achtergrond ge weest dat hoe onbewust ook zich op den duur onuitwisbaar in ons geheugen gegrift heeft. Hier in Holland vergeet je dat lang zamerhand. Bergen sieren onze horizon hier niet met hun profiel. Pas als wij b.v. naar Californië gaan en logeren in Pasadena, kunnen we 's morgens als we opstaan, met een schok van ontroering weer bergen zien. Het is dan net alsof ons leven weer "com pleet" is. Eveneens met een schok zag ik eens in Holland, op zoek naar een tekst bladerend in de bijbel, de zin staan: "De Heere is een God der ber gen en Hij is niet een God der laagten". (1 Koningen 20 28). Tegen wil en dank heb ik jaren lang deze tekst in mijn onderzoekende geest gekeerd en omgekeerd en ik kan 'm nog steeds niet goed "plaatsen". Maar dat er een bijzondere en rake kennisgeving in zit, daarvan ben ik overtuigd. Ook vér boven het stricte religieuze begrip God uit. N.a.v. mijn eigen stukje op blz. 5 van T T. 1-9-1971 een andere humoristische dongèn- gan: Chinese klontong (verkoper): "Njah besar maoe beli tjita tjita, bagoes betul". (Wil Mevrouw een sitsje kopen, echt mooi) De njonjah koopt een sitsje van een warme, diep-rode kleur. Na 1 x wassen echter verschoot 't reeds tot een bleek-rose tint. Bij zijn eerst volgende bezoek zei de njonjah kwaad: "Wah, itu tjita merah tida bagus (dat rode sitsje was niet mooi): satu kali tjutji, soedah luntur (na 1 x wassen was 't reeds verschoten) sampeh merah djambu (tot een roze tint)." De Klontong met zijn vriendelijkste glim lach: "Kalau begitu, Njonjah dapet untung besar. (Op die manier had Mevrouw grote winst). Bajar sekali (betaalde 1 x) trima warna dua (kreeg 2 kleuren.)" Wel heb ik ondervonden dat ik over vele religieuze, theosofische, filoso fische of mystieke begrippen gemak kelijker van gedachten wissel met ie mand uit Indië dan met mensen die nooit buiten Holland kwamen. De on derwerpen van gesprek mochten dan variëren als godsdiensten (of berg- profielen), er is een "dimensie" aan wezig, die ik mis bij verstokte polder mensen of zelfverzekerde atheisten. Wie of wat zal dan de God der Laagten zijn? Is het misschien daarom dat In- dischgasten en Nederlanders-van-hier elkaar op vele punten per sé NOOIT begrijpen? Oef! Hoe groot het licht van het Weten ook is, uitgestrekter zijn de duisternissen van de onopgeloste raad sels! En daar hebben we opeens de "ge stalte" van het universum terug, dat één onmetelijke duisternis moet zijn, waarin sterren en planeten slechts als speldepunten rondwaren. Maar noch tans is het universum zichtbaar en meetbaar juist door die speldepunten! Zo is onze onmetelijke kennis van Indië eigenlijk ongedetermineerd tot we één berg zien. Dan zijn we op slag "thuis". Daarom dank aan Malanger Ton Elia die 25 jaar geleden deze foto maakte (en bijna vergat) voor zijn jeugdvriend Tjalie die de foto in zijn archief stopte (en bijna vergat). En mét Elia door deze knappe foto óók "thuis is. Kijk, de tjikars behoren helemaal honderd procent bij de Oost hoek, en de nog natte asfaltweg en de "mendoenge" hemel zetten ons met een hoog in de goenoeng neer. Die wonderlijke goenoeng "met zijn eigen God, zoals de bijbel zegt. En het IS waar! T.R. Njonjah's ergernis verdween meteen door des klontongs vriendelijke humor. O. H. Kiliaan Wat ik me uit mijn jeugdjaren nog steeds herinner van de Chinese klontong is het aanprijzen van altijd dezelfde drie artikelen: "Lenda-lenda, tjita-tjita, soetela-soetela!" (Als men de I's vervangt door r's, krijgt men de juiste namen voor: kant-, sits en zijde.) T.R. ONAFH. IND. TI1DSCHR. 16e JAARG. No. 7 Pr. Mauritsl. 36, Den Ftaag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. 2de Redacteur: G. H. Bartman, Willem Kloosiaan 38, Eindhoven. Eind-redacteur: Ch. Manders Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer f 1,25. Abt. Nederl.: kwart, 7, halfj. f 13.75; jaar f 27,50. Abt. Europa: jaar f 33, Buiten Europa: jaar f 38, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 73,Indonesië f 68,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 58,Canada en Ver. Staten 48; Maleisië en India f 55,Suriname en Antillen f 48, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 2