MAKASSAR De grootste overslaghaven van Indonesia \K t De beide bij dit artikel behorende foto's zijn uit het jaar 1919. De foto waarop een schip aan de kade afmeert heeft betrekking op de aankomst van Zijne Excellentie de toenmalige Gouverneur Generaal Graaf van Limburg Stirurrr, die met H.M. Tydéman, zo heet dit schip, een reis door de Molukken en de Grote Oost maakte, waaronder van zelfsprekend ook een bezoek aan de be langrijke haven Makassar behoorde. Aan de op de reede liggende schepen, die ge- pavoiseerd zijn, kan men zien, dat er iets bijzonders plaatsvindt. De 2de foto geeft een beeld van de haven weer met op de achtergrond enige echte Makassaarse prauwen, een type, hetwelk men nergens ter wereld zult aantreffen. Als je deze prauwen voor het eerst tegenkomt is het net, of zij het water induiken. Dit komt vanwege de lage bouw van voorsteven en de in verhouding veel hogere van de achtersteven. Dat het zeer zeewaardige zeilschepen wa ren en nog zijn hebben de eeuwen echter wel bewezen, want hoever moeten we in de geschiedenis wel terug gaan om deze schepen nog niet aan te treffen. Makassar is een open haven met een open reede. Dit is thans enigszins veranderd, aangezien door de betere techniek het mo gelijk werd de nadelen van een open reede naar het Westen gekeerd, door het aanleg gen van een strekdam tussen enkele, voor de haven liggende koraal-eilanden, aan merkelijk te verminderen. Invallende buien, en die kunnen zeer hevig zijn gedurende een doorstaande West moesson, worden, wat de zeegang betreft, voor een groot deel opgevangen door deze strekdam, zodat de aan de kade en vooral de op de reede voor anker liggende schepen van deze buien aanmerkelijk minder hinder hebben. Makassar is in eerste instantie een over slaghaven voor de copra van vrijwel het gehele eiland Celebes en ook voor de omliggende kleinere eilanden. Van heinde en ver brengen kleine schepen, kustvaar ders, Makassaarse prauwen en natuurlijk ook prauwen van andere pluimage de co pra vanaf de kusten naar Makassar, waar lossing plaatsvindt om daarna in grote shipments met Oceaan stomers over de ge hele aardbol te worden vervoerd. Natuurlijk gaat niet alle copra uit deze ge bieden eerst naar Makassar. In de loop der jaren hebben technische uitbreidingen zowel aan de vaste wal, alsook op Oceaan stomers, kustvaarders en zelfs lichters, er toe bijgedragen, dat gedeeltelijk de copra ook via andere havens, dan wel middels op de reede arriverende schepen wordt ver voerd, doch Makassar was en is nog steeds zeer belangrijk voor de export van dit pro duct. In 1919 was Makassar een aardige plaats, niet groot maar wel gezellig. Je had er van alles, een sociëteit, natuurlijk "Harmonie" geheten, 2 bioscopen, de naam van één herinner ik mij nog: "Sientje". Ook herin ner ik me, dat er een violist zat te fiedélen met een valse, zeer valse piano ter bege leiding, terwijl ook wel, als er een film in bedrijven draaide, zo nu en dan de bedrij ven door elkaar werden gemixed, zodat je bijv. eerst het laatste en daarna ook in ge- hutste volgorde de andere bedrijven zag. Een groot hotel, Oranjehotel was er, nog een hotel, waarvan ik de naam kwijt ben, alsook een zeer goed en groot pension met de voor ons bekende naam "De Bijen korf". Een zwembad was er toen nog niet, dat is eerst later gebouwd. Wilde men wat gaan zwemmen dan kon dit op het eilandje „Poe- loe Moreau" circa een 5000 meter buiten de havenkom gelegen. Te Makassar zetelde in die tijd de gouver neur voor geheel Celebes en onderhorig heden alsmede de mil-commandant voor dat gebied. Bovendien was er een opleiding- school voor Indonesische schepelingen voor de Koninklijke Marine met op de reede H.M. "Mataram", een schip, dat jaarlijks enkele reizen door Molukken en grote Oost maakte voor de aanwerving van nieuw personeel voor de Koninklijke Marine. De nieuwe leerlingen werden ondergebracht en opgeleid in "het Fort" te Makassar, ge legen aan de Esplanade, waaraan ook de sociëteit gelegen was en waarop de Chine se hoofdstraat, die evenwijdig loopt aan de havenkade, uitkomt. Er woonde slechts een klein aantal Euro peanen in de tijd waar ik nu over schrijf, vrij veel Chinezen en verder Indonesiërs, Makassaren dan, goed te onderscheiden van andere Indonesiërs door hun sterke bouw en het prachtige gebit. De sterke bouw, die zij gemeen hadden en nog wel zullen hebben met Madoerezen en Boeginezen, kwam hen goed te stade bij hun werkzaamheden in het lossen en laden van schepen. Zakken copra, zakken rijst van respectievelijk 80 en 100 kg werden rustig over grote afstanden gedragen, soms 2 tegelijk. Celebes is mooi, ook toeristisch gezien, maar gek is, dat het eerste achterland van

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 10