1 fLn, (lxji %>f* -r p-^u&^"kyt^. FONDS 60.000 Over corruptie O***, i pfyRÜPlAH^ <:*y- sZ^SL. Dit amateurisme was een heerlijke uit vinding, niet alleen voor de Buitenbezit tingen en Binnenlandplaatsen, maar ook in het wereldlijke Batavia vierde dit hoogtij en heb ik altijd genoten, van al die repetities van mijn zusters met hun vrienden en vriendinnen en hun costuums-naaierijen. Zelf was ik nog te jong om eraan mee te doen. Volgens mijn herinnering van 60 jr. geleden was er op Padang slechts één groot hollands winkelbedrijf in een ver diepingshuis, genaamd Zei'linger en een klein echt hollands garen- en band-winkeltje van een dame en doch tertje, wier naam ik vergeten ben, maar die diepe indruk op me gemaakt heeft, omdat Moeder zei, dat wij zoveel mo gelijk bij haar moesten kopen, daar zij naar ons geloof over was gegaan en het nu moeilijk had. Dan was er, meen ik, nog "Kranich" als langganan voor kruidenierswaren en melkerij Sadée voor yoghurt van kiemplantjes, die in de ijskist tussen de blokken ijs, moes ten groeien (zich vermenigvuldigen.) Zoals vele Indische dames was Moe der een liefhebster van chevelures in verschillende grootte van blad. En zo stonden er rijen van deze fijne, wui vende plantjes op de balustrades vóór en aan weerszijden van ons huis en was het een genot om het zonlicht (van ochtend- en avondzon) door het tere lichte groen te zien schijnen. Beneden, vlak vóór het huis stond een grote ton op schraag tussen de twee aan weerszijden opgaande voor- gelerijtrappen. In die ton stond een rozeboom met dikke stam, 1 meter hoog, van de vo rige bewoners. Als hij bloeide, wat hij 2 x per jaar deed, dat wij er woonden, was het één roze pracht. Links vóór hadden wij nog een Kemoening en een Djeroek nipisjboompje staan, verder klappers. Ja, het was maar één jaartje, dat wij daar zaten. Toen nam vader vervroegd pensioen en gingen we met de "Op'hir" van de Rott. Lloyd, voor goed naar Holland, waar ik weer mijn oude Bata via vriendinnen van de Cas en de oude kennissen van gymnasium Willem III ontmoette, die hun in Indië afgeronde studie van Mulo en H.B.S. in Holland gingen voortzetten. Tabée lieve allemaal, laat wat van jullie horen aan Tong Tong en herinner je nog even de "blonde". Zus Hofland (Mien getrouwd met Ir. Joop de Quant). "Ik begrijp wel dat het niet gaat om het geld, maar om het gebaar van AL LE Tong Tong-abonnees maken samen Tong Tong, dus maken ook samen een "Herdenkingsfonds voor Indisch-lndo- nesische Vriendschap!" Daarom heeft Tjalie graag, dat wij ALLEMAAL mee doen." "...dat het NIET om het geld gaat, maar om een levend blijk van Eensge zindheid, in elk geval bij de Indisch- Veel wordt er geschreven over cor ruptie in Indonesia, maar m.i. is dat niet waar. We moeten het meer be schouwen als "Toeloeng-menoeloeng". Als iemand mij helpt aan b.v. een im portvergunning en mij dan ook een voordeel gunt, is dat dan corruptie? Als b.v. een ex-minister commissaris van een handelsfirma wordt, is dat dan oneerlijk? Of als een ex-staatssecre taris geweigerd wordt als bestuurslid van Scholten-Honig is dat ondankbaar heid, "want hij heeft nooit iets voor ons gedaan". In 1958 werd uit mijn achterzak op Molenvliet mijn portefeuille met papie- gasten van Tong Tong. Want alle an dere manifestaties van gezamenlijk op brengst van arbeid of sympathie vallen uiteen door gebrek aan voldoende deelnemers om werkelijk representa tief te zijn..." ren en geld gestolen. Direkt nieuwe papieren aanvragen, mijn geld was bij zaak. Na 2 dagen kreeg ik bericht van een aangetekend stuk, dat ik moest afhalen aan het Hoofdkantoor aan de Postweg. Hierbij de envelop, afzender "goede man", dj. Ketapang 1, Djakarta. In de envelop zaten mijn papieren. Ik naar de politie, om te zeggen, dat ik mijn papieren al terug had. "Mag ik eens kijken", vroeg de politieman. "O", zei hij, "dat is Salim, het hoofd van de zakkenrollers in die buurt. Het geld mogen de dieven houden, maar de papieren moeten hier ingeleverd wor den. Djangan bikin soesah orang". Heeft U ooit zulke nette zakkenrol lers meegemaakt? W. Zandstra "Fonds 60.000 heeft mijn bijzondere sympathie omdat het wil denken aan wezen. Zij wij immers niet zelf "ont weesden" ver en voorgoed weg van ons Land van Herkomst?" 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 10