ojU ojoïo Moejieken-stunt Charterreizen (I) Charterreizen (II) Heeft u wat te vragen? Onder de kop "Militair monopolie in India" brengt een ochtendblad een nieuwsbericht waaruit wij het volgende extraheren: De russische militaire missie die thans onder leiding van luchtmaar- schalk P.S. Koetakov een bezoek aan India brengt, is hier niet op uit nodiging van de Indiase regering, zoals was medegedeeld, maar op verzoek van de Sovjet-regering, die de Indiërs had gevraagd deze missie uit te nodigen. Hoofddoel van de missie is India onder druk te zetten om het benodigde militaire materieel uitsluitend van de Sovjet-Unie te betrekken en niet meer van andere, vooral westelijke landen. "De een zijn dood is de ander zijn brood" is een wijsheid waardoor wa penfabrikanten al vaker enorme win sten hebben kunnen maken. Wij her inneren ons de diverse oorlogjes in Afrika nog wel, waar ook aan de dood van vele Negers (die elders farizëisch worden beschermd tegen "blanke uit buiting") miljoenen zijn verdiend met wapenhandel door Amerikaanse en Europese fabrikanten. En waar ook Holland met doorvoerhandel en sluik handel (met kleine coastertjes) een aardige grijpstuiver mee heeft buitge maakt. Het is te begrijpen dat met een even tuele oorlog tussen India en Pakistan veel méér valt te verdienen. Hier heeft de socialistische heilstaat Rusland al lang op kapitalistische wijze zijn spo ren verdiend, maar wil nu alvast "voor schot nemen" op de miljoenen Azia ten die alsnog zullen moeten sneuve len. Want met een paar extra "inciden- Ref: Tong Tong no. 7 dd. 15-10-71 blz. 3. Waarschuwing De waarschuwing, geuit door de heer Morren is volkomen juist. Tot nu toe zijn er charter-reizen naar Indonesia georganiseerd en uitgevoerd, die veel, om niet te zeggen zeer veel te wensen overlieten. Als terzake kundige heb ik, om mij van één en ander te overtuigen, zelf kort geleden zo'n reis gemaakt, misschien wel dezelfde als de heer Morren, van daar dat ik het ten volle met de heer M eens ben, dat aan de organisatie van deze reizen heel wat verbeterd zal moeten worden, alvorens deze ook ge schikt zullen zijn voor oudere lieden, waaruit het grootste deel der reislus- tigen naar Indonesia wel zal bestaan. Ik kan lang en breed schrijven hoe het niet moet, maar daar koopt men niet veel voor, ook niet over de oorzaken van de optredende fouten. Maar wat ik wel wil en waartoe ik gaarne bereid ben is hun, die een dergelijke reis van plan zijn te maken, van advies te die- tjes", die op deskundige wijze door de politiek verziekte wereldpers zullen worden opgeblazen, komt het gauw zover dat enorme wapen- en munitie ladingen de grens over gaan, terwijl "thuis" vrolijke toasts zullen worden uitgebracht op de verdiende miljoenen. Als dan de naweeën van de oorlog op een andere wijze voelbaar worden (epidemieën, hongersnood, enz.), zijn wel altijd weer een paar brave volken bereid om met de pet rond te gaan en tast ook de "milde Hollander" (privé) in zijn zak. Het is allemaal bij mekaar eigenlijk een afschuwelijk en gruwelijk cultuur patroon. En we begrijpen niet waarom men hier dan nog zo graag los hakt op "de koloniale Indischman" die zelfs op de toppunten van zijn koloniale leven niet zo massaal gemeen is ge weest als de brave westerling. Die daarnaast doorgaat met een farizeïsche schijnheiligheid Nobel- en andere prij zen te schenken voor de Vrede... Toch hebben we het nog nooit zo honds barbaars meegemaakt als met deze tip van Vadertje Rusland aan India om zelf de doodslag-experts uit te nodigen die adik Pakistan zal moeten helpen vermoorden! Terwijl ook Pakis tan zelf wapens geleverd krijgt van Rusland. Krankzinniger kan het niet. En de linkse groepen maar braaf schelden op de kapitalistische wapen handelaren en Rusland aanbidden als Vredesengel. En dan verwacht men nog dat de Indischman zich assimileren moet door aan politiek te doen...! Nu de Moejik zelf tsaar geworden is, kunnen wij overigens wel de waanzin nigste dingen verwachten van de toe komst... Rawit nen. Indien men zulks wenst, laat men mij dan een berichtje zenden met een postzegel voor het antwoord en op alle vragen, voor zover mij dat mogelijk is, zal ik gaarne antwoorden. Adres: W. van Seventer, Koninginnelaan 28, Rijs wijk Z.H. v. Seventer Uiteraard zou ik hiertegenover ook brieven kunnen opnemen van mensen die geen enkele klacht hebben, ja zelfs lyrisch uitbundig zijn, ook na "arme" reizen, maar dat zou niet fair zijn, ook al zou men het objectief willen noemen. Maar het IS zo dat aan Europees comfort gewende en vooral niet meer zo jonge mensen op goedkope charter- reizen vaak meer ongerief dan plezier ondervinden. Waaróm zou U risico's nemen voor een bedorven reis, als U met wat meer sparen veel gerieflijker reist? - T.R. Mensen die goedkope chartervluch ten maken, weten heel goed dat ze ...Vraag het dan voor de afwisseling NIET aan Tong Tong. Als het tenminste niet over Tong Tong zelf gaat. Dan staan we U graag te woord. Maar we worden voor gewoonweg de meest absurde zaken opgebeld, waarop we werkelijk óók geen antwoord weten. Ook heeft U toch zelf een telefoongids? En heus, tien van die telefoontjes en ons werk IS al "stuk"! U onderschat werkelijk Uw vrienden en .kennissen. Ze weten óók heel wat, en zeker méér dan Tong Tong... Verder: kom niet om één voor vier (dus nog nét "okay") voor een gesprek van een half uur. Onze dames moeten dan (vaak bekaf) heus naar huis om hun huishouden te doen. Van 9 tot 4 is onze werkdag. Dat zijn zeven uren voor U. En dat is heus tjoekoep. Dank voor de aandacht. vaak een heel eind onder de normale prijs reizen. Daarvoor nemen ze veel ongerief voor lief. Eén van de meest voorkomende ongeriefelijkheden is dat het vliegtuig meestal "aangestampt vol" zit. Ikzelf heb ook tweemaal zo'n reis gemaakt. En gemeend dat ik de organisator van de vlucht erop moest attenderen dat het vliegtuig té vol was. Men kon, vastgekrampt tussen linker en rechterbuurman en met zijn knieën tegen de leuning vóór hem, zich nau welijks bewegen en b.v. het normaal nuttigen van zijn maaltijd was practisch onmogelijk. Maar de klacht werd afgewezen om dat volgens de lATA-veiligheidsvoor- schriften dit "stuwadoors-vervoer" toe gestaan was, zei men mij. Wie echter het ontruimen van zo'n vliegtuig bij het bereiken van de bestemming mee maakt, weet dat dit soms enorm veel tijd kost, meestal omdat elke passagier bovendien een of twee pakjes en tas sen bij zich heeft plus regenjas en hoed. Het is duidelijk dat bij nood (een brand of noodlanding met brand gevaar) de passagiers NOOIT snel het vliegtuig kunnen verlaten, en de IATA moet dat weten. Vaak zijn gelukkig niet alle plaatsen bezet, zodat U "spe ling" heeft, maar als het vliegtuig vol is, reist U voor eigen risico. Onthoud dat!!! Maar zoals gewoonlijk zullen pas dan correcties komen nadat een- of tweemaal een vliegtuig neergestort is met catastrofale gevolgen. Mensen le ren nu eenmaal altijd door ondervin ding. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 5