ojU
ojoïo
Moejieken-stunt
Charterreizen (I)
Charterreizen (II)
Heeft u wat te vragen?
Onder de kop "Militair monopolie
in India" brengt een ochtendblad een
nieuwsbericht waaruit wij het volgende
extraheren:
De russische militaire missie die
thans onder leiding van luchtmaar-
schalk P.S. Koetakov een bezoek
aan India brengt, is hier niet op uit
nodiging van de Indiase regering,
zoals was medegedeeld, maar op
verzoek van de Sovjet-regering, die
de Indiërs had gevraagd deze missie
uit te nodigen. Hoofddoel van de
missie is India onder druk te zetten
om het benodigde militaire materieel
uitsluitend van de Sovjet-Unie te
betrekken en niet meer van andere,
vooral westelijke landen.
"De een zijn dood is de ander zijn
brood" is een wijsheid waardoor wa
penfabrikanten al vaker enorme win
sten hebben kunnen maken. Wij her
inneren ons de diverse oorlogjes in
Afrika nog wel, waar ook aan de dood
van vele Negers (die elders farizëisch
worden beschermd tegen "blanke uit
buiting") miljoenen zijn verdiend met
wapenhandel door Amerikaanse en
Europese fabrikanten. En waar ook
Holland met doorvoerhandel en sluik
handel (met kleine coastertjes) een
aardige grijpstuiver mee heeft buitge
maakt.
Het is te begrijpen dat met een even
tuele oorlog tussen India en Pakistan
veel méér valt te verdienen. Hier heeft
de socialistische heilstaat Rusland al
lang op kapitalistische wijze zijn spo
ren verdiend, maar wil nu alvast "voor
schot nemen" op de miljoenen Azia
ten die alsnog zullen moeten sneuve
len. Want met een paar extra "inciden-
Ref: Tong Tong no. 7 dd. 15-10-71 blz.
3. Waarschuwing
De waarschuwing, geuit door de heer
Morren is volkomen juist. Tot nu toe
zijn er charter-reizen naar Indonesia
georganiseerd en uitgevoerd, die veel,
om niet te zeggen zeer veel te wensen
overlieten.
Als terzake kundige heb ik, om mij van
één en ander te overtuigen, zelf kort
geleden zo'n reis gemaakt, misschien
wel dezelfde als de heer Morren, van
daar dat ik het ten volle met de heer
M eens ben, dat aan de organisatie
van deze reizen heel wat verbeterd zal
moeten worden, alvorens deze ook ge
schikt zullen zijn voor oudere lieden,
waaruit het grootste deel der reislus-
tigen naar Indonesia wel zal bestaan.
Ik kan lang en breed schrijven hoe het
niet moet, maar daar koopt men niet
veel voor, ook niet over de oorzaken
van de optredende fouten. Maar wat ik
wel wil en waartoe ik gaarne bereid
ben is hun, die een dergelijke reis van
plan zijn te maken, van advies te die-
tjes", die op deskundige wijze door
de politiek verziekte wereldpers zullen
worden opgeblazen, komt het gauw
zover dat enorme wapen- en munitie
ladingen de grens over gaan, terwijl
"thuis" vrolijke toasts zullen worden
uitgebracht op de verdiende miljoenen.
Als dan de naweeën van de oorlog
op een andere wijze voelbaar worden
(epidemieën, hongersnood, enz.), zijn
wel altijd weer een paar brave volken
bereid om met de pet rond te gaan en
tast ook de "milde Hollander" (privé)
in zijn zak.
Het is allemaal bij mekaar eigenlijk
een afschuwelijk en gruwelijk cultuur
patroon. En we begrijpen niet waarom
men hier dan nog zo graag los hakt op
"de koloniale Indischman" die zelfs
op de toppunten van zijn koloniale
leven niet zo massaal gemeen is ge
weest als de brave westerling. Die
daarnaast doorgaat met een farizeïsche
schijnheiligheid Nobel- en andere prij
zen te schenken voor de Vrede...
Toch hebben we het nog nooit zo
honds barbaars meegemaakt als met
deze tip van Vadertje Rusland aan India
om zelf de doodslag-experts uit te
nodigen die adik Pakistan zal moeten
helpen vermoorden! Terwijl ook Pakis
tan zelf wapens geleverd krijgt van
Rusland. Krankzinniger kan het niet.
En de linkse groepen maar braaf
schelden op de kapitalistische wapen
handelaren en Rusland aanbidden als
Vredesengel. En dan verwacht men nog
dat de Indischman zich assimileren
moet door aan politiek te doen...!
Nu de Moejik zelf tsaar geworden is,
kunnen wij overigens wel de waanzin
nigste dingen verwachten van de toe
komst...
Rawit
nen. Indien men zulks wenst, laat men
mij dan een berichtje zenden met een
postzegel voor het antwoord en op alle
vragen, voor zover mij dat mogelijk is,
zal ik gaarne antwoorden. Adres: W.
van Seventer, Koninginnelaan 28, Rijs
wijk Z.H.
v. Seventer
Uiteraard zou ik hiertegenover ook
brieven kunnen opnemen van mensen
die geen enkele klacht hebben, ja zelfs
lyrisch uitbundig zijn, ook na "arme"
reizen, maar dat zou niet fair zijn, ook
al zou men het objectief willen noemen.
Maar het IS zo dat aan Europees
comfort gewende en vooral niet meer
zo jonge mensen op goedkope charter-
reizen vaak meer ongerief dan plezier
ondervinden. Waaróm zou U risico's
nemen voor een bedorven reis, als U
met wat meer sparen veel gerieflijker
reist? - T.R.
Mensen die goedkope chartervluch
ten maken, weten heel goed dat ze
...Vraag het dan voor de afwisseling
NIET aan Tong Tong. Als het tenminste
niet over Tong Tong zelf gaat. Dan
staan we U graag te woord. Maar we
worden voor gewoonweg de meest
absurde zaken opgebeld, waarop we
werkelijk óók geen antwoord weten.
Ook heeft U toch zelf een telefoongids?
En heus, tien van die telefoontjes en
ons werk IS al "stuk"! U onderschat
werkelijk Uw vrienden en .kennissen.
Ze weten óók heel wat, en zeker méér
dan Tong Tong...
Verder: kom niet om één voor vier
(dus nog nét "okay") voor een gesprek
van een half uur. Onze dames moeten
dan (vaak bekaf) heus naar huis om
hun huishouden te doen. Van 9 tot 4
is onze werkdag. Dat zijn zeven uren
voor U. En dat is heus tjoekoep.
Dank voor de aandacht.
vaak een heel eind onder de normale
prijs reizen. Daarvoor nemen ze veel
ongerief voor lief. Eén van de meest
voorkomende ongeriefelijkheden is dat
het vliegtuig meestal "aangestampt
vol" zit. Ikzelf heb ook tweemaal zo'n
reis gemaakt. En gemeend dat ik de
organisator van de vlucht erop moest
attenderen dat het vliegtuig té vol was.
Men kon, vastgekrampt tussen linker
en rechterbuurman en met zijn knieën
tegen de leuning vóór hem, zich nau
welijks bewegen en b.v. het normaal
nuttigen van zijn maaltijd was practisch
onmogelijk.
Maar de klacht werd afgewezen om
dat volgens de lATA-veiligheidsvoor-
schriften dit "stuwadoors-vervoer" toe
gestaan was, zei men mij. Wie echter
het ontruimen van zo'n vliegtuig bij het
bereiken van de bestemming mee
maakt, weet dat dit soms enorm veel
tijd kost, meestal omdat elke passagier
bovendien een of twee pakjes en tas
sen bij zich heeft plus regenjas en
hoed. Het is duidelijk dat bij nood
(een brand of noodlanding met brand
gevaar) de passagiers NOOIT snel het
vliegtuig kunnen verlaten, en de IATA
moet dat weten. Vaak zijn gelukkig
niet alle plaatsen bezet, zodat U "spe
ling" heeft, maar als het vliegtuig vol
is, reist U voor eigen risico. Onthoud
dat!!!
Maar zoals gewoonlijk zullen pas
dan correcties komen nadat een- of
tweemaal een vliegtuig neergestort is
met catastrofale gevolgen. Mensen le
ren nu eenmaal altijd door ondervin
ding.
5