KONFRONTATIE
Disco
Bolland
De schrijver werd in 1928 geboren in
Bogor. Studeerde o.a. aan de Middel
bare Zeevaartschool te Makassar.
Als stuurman G.H.V. is hij een tijdje
werkzaam geweest bij de Gouverne
ment s Marine (kapal putih).
Vertrok in 1950 naar Europa.
Studeerde o.a. aan een internationale
universiteit voor psycholoog en slaagde
in 1910 voor het kandidaats eksamen
psychologie. Volgt thans kolleges in
moderne filosofie.
Reeds op jeugdige leeftijd verdiepte hij
zich in mysticisme en para-psycholo
gische verschijnselen. Is lid van ver
schillende "mysterie scholen" over de
gehele wereld. Momenteel heeft hij een
kleine maar drukke praktijk op psycho
logisch terrein. Een van zijn voornaam
ste doeleinden is mede te werken aan
een verbeterde kommunikatie tussen de
mensen onderling.
Een der voornaam
ste kenmerken van
ons huidig wereld
beeld is een steeds
wisselen van nor
men op maatschap
pelijk en geestelijk
gebied. Dr. Edward
de Bono, de man
van het lateraal den
ken, heeft in een
van zijn boeken het
volgende gezegd:
"tot voor kort had
den de ideeën een
langer leven dan de
mensen, maar vandaag leven de mensen
langer dan de ideeën".
De leugen van gisteren is vandaag gepro
moveerd tot waarheid en ook omgekeerd.
De heilige van de vorige eeuw blijkt in het
licht van de huidige wetenschap een gees
teszieke te zijn en helden waar wij eerst
tegen op zagen blijken na een analyse
ordinaire psychopaten te zijn.
Op al de veranderde normen, zienswijzen
en wisselende situaties kunnen wij niet
meer adekwaat reageren en laten ons ver
der manipuleren. De echte vrede en harmo
nie in het hart kennen wij allang niet meer
en gemakshalve drukken wij dat bombarde
ment van steeds opnieuw veranderde levens
waarden diep weg naar het onderbewuste,
waar ze aktief blijven en de hele zaak
borrelt daar als in een giftig moeras.
Vaak genoeg krijg ik van echtparen te
horen dat ze ontzettend blij zijn geen kin
deren te hebben. Vele mensen van oudere
leeftijd danken de voorzienigheid dat ze
een onzekere en chaotische toekomst be
spaard zullen blijven. Redenen tot zo'n
levenshouding en pessimisme blijken inder
daad aanwezig te zijn. De overlevingskansen
voor onze volgende generatie wordt be
nauwend klein en daarbij daalt de menta
liteit van de mens schrikbarend. De trend
waarin hij steeds harder en genadelozer
streeft naar nog meer welstand (2e auto,
2e huis, etc.), terwijl op andere delen van
de aarde hele volkeren worden afgeslacht
of kreperen doet onze wereldatmosfeer
verstikken.
Maar toch moeten wij ook bedenken dat al
door H. M. LAPRÉ
deze oorzagen gegrondvest zijn op oorza
ken, die zó ver in het verleden liggen, zodat
het voor ons van geen betekenis schijnt daar
wij geen enkele heldere voorstelling heb
ben van de aard van de vroegere mens
heid. De hoge intellektuele status van de
hedendaagse mens, waarbij niets meer zijn
verdere ontplooiing kan tegenhouden is
het gevolg van evolutionaire ontwikkeling
waarvan de kiem miljoenen jaren geleden
gelegd is.
Op de dag van heden wordt gevaarlijk om
gesprongen met deze intellektuele status
en bovendien voor louter zelfzuchtige doel
einden aangewend. Het leven van de mens
zakt geleidelijk af tot een volledige ver
vlakking, met gevolg een steeds grotere
ongodsdienstigheid en het verwerpen van
alle vormen die een wezenlijke inhoud aan
het leven geven of scheppen, ledereen zal
het dan ook met mij eens zijn dat indien
er geen i n n e r I ij k e hervorming plaats
vindt de hele wereld deze chaos onmogelijk
meer te boven kan komen. Er zal gestreefd
moeten worden naar méér begrip en kennis.
Maar nu eens niet door wéér een nieuwe
godsdienst of mystieke leer in het leven te
roepen, maar met behulp van onze hoogste
intellektualiteit waarbij het denkvermogen
én de Ziel samen dienen te gaan.
Zo'n taak valt alleen ten deel aan de wijs
begeerte. Géén wijsbegeerte op nivo van
louter intellektuele- en verbale spitsvon
digheden (zg. praatfilosofie). Maar van een
scheppende wijsheid waarin kennis en be
staan opgaan tot een eenheid van schep
pende werkzaamheid.
De spreuk: "verbeter de wereld en begin
bij jezelf", geldt wel is waar, maar in hoofd
zaak komt het echter neer op een intelligent
samenwerken. In de dagelijkse tredmolen
van plichten en kleine dingen krijgt u daar
toe voldoende gelegenheid. Een andere eis
voor een meer leefbare wereld is dat wij
allemaal, niemand uitgezonderd, afstand
moeten doen van ons ingewortelde ego
ïstisch en rascistisch denken; gestage po
gingen ondernemen om helder en onbe
vooroordeeld te denken waarbij nutteloze en
negatieve gedachtenvormen voortdurend ge-
korrigeerd dienen te worden. Bedenk dat
gedachten geweldige krachten zijn en de
natuurwet dat elke gedachte die wij produ
ceren niet zomaar in het niets verdwijnt,
maar streeft om zich in het vormaspekt te
kristaliseren, een wetenschappelijk feit is.
En zitten wij eigenlijk allemaal niet vol met
allerlei kleingeestige gedachteninhouden die
in flagrante strijd zijn met de waardigheid
van de mens.
De nieuwe rubriek "konfrontatie" zal in de
toekomst geregeld verschijnen en wil hoofd
zakelijk bijdragen tot betere kommunikatie
en begrip betreffende allerlei aktuele situ
aties waarmede wij vaak geen raad weten.
Laten wij om te beginnen van het standpunt
uitgaan dat er in feite geen slechte mensen
bestaan. Wij allemaal zijn een overko
ming en ons karakter, onze persoonlijkheid
is gevormd door allerlei interne en externe
invloeden (interne: bv. onze erfelijkheids-
faktoren; externe: het milieu, opvoeding,
rasinvloeden, etc.). Er zijn dus muitikausale
faktoren die ons gehele doen en laten be
palen. Daarom moeten wij de Mens als kos
mische entiteit altijd heel houden en volledig
respekteren. Hooguit mogen wij zijn daden,
wanneer ze afwijken van de huidige gelden
de normen, aan een nader onderzoek on
derwerpen. Laten wij daarom liever bewe
ren dat er alleen onnadenkende mensen
zijn inplaats van "slechte" mensen. Een
dergelijk standpunt is onze eerste stap naar
een echt volmenselijk denken. Vanwege
die onnadenkendheid heerst er zoveel mis
verstand en onbegrip, zowel jegens elkaar
als tegenover de kosmische wetten. Een
klein voorbeeld, n.l. het probleem van de
dood!
Voor velen is de gedachte over dood en
stervensproces een kwade nachtmerrie.
Maar is dat niet in feite die kwestie van
onnadenkendheid? Is de dood in wezen
niet slechts een zaak van bewustzijn: het
ene ogenblik zijn wij óns bewust op het
stoffelijke gebied en een ogenblik later
hebben wij ons op een ander gebied terug
getrokken, maar zijn wij ons daarvan even
goed bewust. Omdat de meesten zich vast
hechten en zich identificeren met het stof
felijk aspekt boezemt de dood hen grote
angst in. Maar zodra zij inzien dat onze
werkelijke geintegreerde persoonlijkheid niét
tot het stoffelijk lichaam behoort, maar deel
uitmaakt van de Zielepersoonlijkheid dan is
men in slaat het bewustzijn naar willekeur
in iedere vorm op ieder gebied te richten.
Angsten voor de dood berusten o.a. op:
twijfel aan de uiteindelijke onsterfelijkheid;
oude verkeerde leringen en indoktrinaties
die met hel en verdoemenis dreigen, wat
inderdaad een zeer onplezierig vooruitzicht
is; afgrijzen voor het onverklaarbare.
De volgende keer zullen wij daar dieper op
ingaan waarbij ook de euthanasie (pijn
loos afbreken van het leven) belicht wordt
vanuit psychologisch als van mystiek stand
punt. Uw reakties zijn gaarne welkom.
(wordt vervolgd)
Persoonlijke korrespondentie over deze ru
briek kunt u richten aan: h. m. lapré,
Postbus 409, Den Haag.
"GOOD OLD" B.V.C.
Op zaterdag 8 april hopen ex-leden van
"Good Old BVC" een reünie (met makanan)
te houden in de Zaal van Onze Lieve Vrou
we Fatimakerk aan de Volendamlaan (in
gang Soestdijksekade 341) in Den Haag.
Wie geen kennisgeving hiervan ontvangen
heeft, stelle zich in verbinding met het
Secretariaat: M. J. de Graaf, Josephus Jitta-
straat 62, Amsterdam 1016. Inschrijfgeld
10,—.
De gelederen dunnen snel. Sluit dus de
gelederen en komt ALLEN!
Stationsweg 143 tel. 070
60 17 03 DEN HAAG
Stationsweg 77 tel. 070
60 15 12 DEN HAAG
Herenstraat 157 tel 070
86 32 01 VOORBURG
Fred. Hendrlkl. 161
tel. 070 - 55 66 97
DEN HAAG
Besteld U tijdig de Angklung L.P. Steurtjes,
anders komt U misschien tevergeefs. De
plaat is waarschijnlijk leverbaar half febru
ari maar we noteren graag Uw bestelling.
Prijs is f. 19,90 die U aan ons kunt over
maken giro 40 66 36 met f. 2,75 verzend
kosten. Grote voorraden krontjong en ga
melan. Binnenkort ook weer nieuwe platen
uit Indonesia die hier nog nooit zijn ge-
weestllll Ook in muziekcassettes met stereo
kwaliteit krontjongmuziek uit Indonesia.
20