KONFRONTATIE Disco Bolland De schrijver werd in 1928 geboren in Bogor. Studeerde o.a. aan de Middel bare Zeevaartschool te Makassar. Als stuurman G.H.V. is hij een tijdje werkzaam geweest bij de Gouverne ment s Marine (kapal putih). Vertrok in 1950 naar Europa. Studeerde o.a. aan een internationale universiteit voor psycholoog en slaagde in 1910 voor het kandidaats eksamen psychologie. Volgt thans kolleges in moderne filosofie. Reeds op jeugdige leeftijd verdiepte hij zich in mysticisme en para-psycholo gische verschijnselen. Is lid van ver schillende "mysterie scholen" over de gehele wereld. Momenteel heeft hij een kleine maar drukke praktijk op psycho logisch terrein. Een van zijn voornaam ste doeleinden is mede te werken aan een verbeterde kommunikatie tussen de mensen onderling. Een der voornaam ste kenmerken van ons huidig wereld beeld is een steeds wisselen van nor men op maatschap pelijk en geestelijk gebied. Dr. Edward de Bono, de man van het lateraal den ken, heeft in een van zijn boeken het volgende gezegd: "tot voor kort had den de ideeën een langer leven dan de mensen, maar vandaag leven de mensen langer dan de ideeën". De leugen van gisteren is vandaag gepro moveerd tot waarheid en ook omgekeerd. De heilige van de vorige eeuw blijkt in het licht van de huidige wetenschap een gees teszieke te zijn en helden waar wij eerst tegen op zagen blijken na een analyse ordinaire psychopaten te zijn. Op al de veranderde normen, zienswijzen en wisselende situaties kunnen wij niet meer adekwaat reageren en laten ons ver der manipuleren. De echte vrede en harmo nie in het hart kennen wij allang niet meer en gemakshalve drukken wij dat bombarde ment van steeds opnieuw veranderde levens waarden diep weg naar het onderbewuste, waar ze aktief blijven en de hele zaak borrelt daar als in een giftig moeras. Vaak genoeg krijg ik van echtparen te horen dat ze ontzettend blij zijn geen kin deren te hebben. Vele mensen van oudere leeftijd danken de voorzienigheid dat ze een onzekere en chaotische toekomst be spaard zullen blijven. Redenen tot zo'n levenshouding en pessimisme blijken inder daad aanwezig te zijn. De overlevingskansen voor onze volgende generatie wordt be nauwend klein en daarbij daalt de menta liteit van de mens schrikbarend. De trend waarin hij steeds harder en genadelozer streeft naar nog meer welstand (2e auto, 2e huis, etc.), terwijl op andere delen van de aarde hele volkeren worden afgeslacht of kreperen doet onze wereldatmosfeer verstikken. Maar toch moeten wij ook bedenken dat al door H. M. LAPRÉ deze oorzagen gegrondvest zijn op oorza ken, die zó ver in het verleden liggen, zodat het voor ons van geen betekenis schijnt daar wij geen enkele heldere voorstelling heb ben van de aard van de vroegere mens heid. De hoge intellektuele status van de hedendaagse mens, waarbij niets meer zijn verdere ontplooiing kan tegenhouden is het gevolg van evolutionaire ontwikkeling waarvan de kiem miljoenen jaren geleden gelegd is. Op de dag van heden wordt gevaarlijk om gesprongen met deze intellektuele status en bovendien voor louter zelfzuchtige doel einden aangewend. Het leven van de mens zakt geleidelijk af tot een volledige ver vlakking, met gevolg een steeds grotere ongodsdienstigheid en het verwerpen van alle vormen die een wezenlijke inhoud aan het leven geven of scheppen, ledereen zal het dan ook met mij eens zijn dat indien er geen i n n e r I ij k e hervorming plaats vindt de hele wereld deze chaos onmogelijk meer te boven kan komen. Er zal gestreefd moeten worden naar méér begrip en kennis. Maar nu eens niet door wéér een nieuwe godsdienst of mystieke leer in het leven te roepen, maar met behulp van onze hoogste intellektualiteit waarbij het denkvermogen én de Ziel samen dienen te gaan. Zo'n taak valt alleen ten deel aan de wijs begeerte. Géén wijsbegeerte op nivo van louter intellektuele- en verbale spitsvon digheden (zg. praatfilosofie). Maar van een scheppende wijsheid waarin kennis en be staan opgaan tot een eenheid van schep pende werkzaamheid. De spreuk: "verbeter de wereld en begin bij jezelf", geldt wel is waar, maar in hoofd zaak komt het echter neer op een intelligent samenwerken. In de dagelijkse tredmolen van plichten en kleine dingen krijgt u daar toe voldoende gelegenheid. Een andere eis voor een meer leefbare wereld is dat wij allemaal, niemand uitgezonderd, afstand moeten doen van ons ingewortelde ego ïstisch en rascistisch denken; gestage po gingen ondernemen om helder en onbe vooroordeeld te denken waarbij nutteloze en negatieve gedachtenvormen voortdurend ge- korrigeerd dienen te worden. Bedenk dat gedachten geweldige krachten zijn en de natuurwet dat elke gedachte die wij produ ceren niet zomaar in het niets verdwijnt, maar streeft om zich in het vormaspekt te kristaliseren, een wetenschappelijk feit is. En zitten wij eigenlijk allemaal niet vol met allerlei kleingeestige gedachteninhouden die in flagrante strijd zijn met de waardigheid van de mens. De nieuwe rubriek "konfrontatie" zal in de toekomst geregeld verschijnen en wil hoofd zakelijk bijdragen tot betere kommunikatie en begrip betreffende allerlei aktuele situ aties waarmede wij vaak geen raad weten. Laten wij om te beginnen van het standpunt uitgaan dat er in feite geen slechte mensen bestaan. Wij allemaal zijn een overko ming en ons karakter, onze persoonlijkheid is gevormd door allerlei interne en externe invloeden (interne: bv. onze erfelijkheids- faktoren; externe: het milieu, opvoeding, rasinvloeden, etc.). Er zijn dus muitikausale faktoren die ons gehele doen en laten be palen. Daarom moeten wij de Mens als kos mische entiteit altijd heel houden en volledig respekteren. Hooguit mogen wij zijn daden, wanneer ze afwijken van de huidige gelden de normen, aan een nader onderzoek on derwerpen. Laten wij daarom liever bewe ren dat er alleen onnadenkende mensen zijn inplaats van "slechte" mensen. Een dergelijk standpunt is onze eerste stap naar een echt volmenselijk denken. Vanwege die onnadenkendheid heerst er zoveel mis verstand en onbegrip, zowel jegens elkaar als tegenover de kosmische wetten. Een klein voorbeeld, n.l. het probleem van de dood! Voor velen is de gedachte over dood en stervensproces een kwade nachtmerrie. Maar is dat niet in feite die kwestie van onnadenkendheid? Is de dood in wezen niet slechts een zaak van bewustzijn: het ene ogenblik zijn wij óns bewust op het stoffelijke gebied en een ogenblik later hebben wij ons op een ander gebied terug getrokken, maar zijn wij ons daarvan even goed bewust. Omdat de meesten zich vast hechten en zich identificeren met het stof felijk aspekt boezemt de dood hen grote angst in. Maar zodra zij inzien dat onze werkelijke geintegreerde persoonlijkheid niét tot het stoffelijk lichaam behoort, maar deel uitmaakt van de Zielepersoonlijkheid dan is men in slaat het bewustzijn naar willekeur in iedere vorm op ieder gebied te richten. Angsten voor de dood berusten o.a. op: twijfel aan de uiteindelijke onsterfelijkheid; oude verkeerde leringen en indoktrinaties die met hel en verdoemenis dreigen, wat inderdaad een zeer onplezierig vooruitzicht is; afgrijzen voor het onverklaarbare. De volgende keer zullen wij daar dieper op ingaan waarbij ook de euthanasie (pijn loos afbreken van het leven) belicht wordt vanuit psychologisch als van mystiek stand punt. Uw reakties zijn gaarne welkom. (wordt vervolgd) Persoonlijke korrespondentie over deze ru briek kunt u richten aan: h. m. lapré, Postbus 409, Den Haag. "GOOD OLD" B.V.C. Op zaterdag 8 april hopen ex-leden van "Good Old BVC" een reünie (met makanan) te houden in de Zaal van Onze Lieve Vrou we Fatimakerk aan de Volendamlaan (in gang Soestdijksekade 341) in Den Haag. Wie geen kennisgeving hiervan ontvangen heeft, stelle zich in verbinding met het Secretariaat: M. J. de Graaf, Josephus Jitta- straat 62, Amsterdam 1016. Inschrijfgeld 10,—. De gelederen dunnen snel. Sluit dus de gelederen en komt ALLEN! Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendrlkl. 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG Besteld U tijdig de Angklung L.P. Steurtjes, anders komt U misschien tevergeefs. De plaat is waarschijnlijk leverbaar half febru ari maar we noteren graag Uw bestelling. Prijs is f. 19,90 die U aan ons kunt over maken giro 40 66 36 met f. 2,75 verzend kosten. Grote voorraden krontjong en ga melan. Binnenkort ook weer nieuwe platen uit Indonesia die hier nog nooit zijn ge- weestllll Ook in muziekcassettes met stereo kwaliteit krontjongmuziek uit Indonesia. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 20