kosten, want er waren letterlijk tientallen vrienden door heel Indonesië waar ik lo geren mocht. Dat ik het niet deed is dus óf stom óf wonderlijk. Het laatste was het geval: bij vele vrienden hoorde ik tel kens weer "dat de bom gauw zou barsten en ik beter terug kon gaan". Dit gerucht werd gewoon een ervaringspatroon, dat steeds nadrukkelijker werd o.m. door uit spraken van helderzienden _en horoscoop trekkers, die spraken van de "raga-raga" (de eindstrijd tussen de Pendawa's en Kurawa's), de uiterste chaos waarbij a.h.w. de wereld vergaat. Op een gegeven ogenblik nam ik het plotselinge besluit te vertrekken. Zonder angst, maar "puzzeled", hopend dat ik elders andere contacten zou kunnen sluiten. In Hongkong werd ik echter ernstig ziek en zonder enig succes geboekt te hebben kwam ik terug. Later natuurlijk (toen er niets gebeurde) min of meer beschaamd, vooral toen ik tijdens de e.v. Pasar Malam door de Indonesische gasten compleet werd gefêteerd. Had ik me maar wat inge beeld? Was ik "stom bijgelovig" geweest? Pas toen de coup kwam met de zuiveringen daarna waar soms hele samenlevingen amok maakten en toen ik uit mijn planning notities naging dat ik omstreeks die tijd ergens in een klein gehucht in Midden Java had moeten zijn waar niemand mij kende, begreep ik, dat een wonder me gespaard had. Dat bleek mij in deze (over de hele linie bijna fatale) periode ook op de reis die ik naar Mexico maakte (om daér handels contacten te zoeken), en waarheen Lilian en de kinderen mij vergezelden omdat het voor hen tóch vacantie was. Toen sloeg onze auto met een vaart van meer dan 100 km (Lilian aan het stuur) over de kop in een lege woestijn en werd de auto bijna geheel verwoest, maar werd van de inzit tenden geen haar op het hoofd gekrenkt! Later bleek dat de stabiliseringsinrichting bij alle Tempests bij hoge snelheden faal den. In het algemeen is deze periode op aller lei terreinen een hooggespannen, emotione le en gevaarlijke 'tijd geweest met als af sluiting mijn attaque, waar ik óók mooi doorheen gekomen ben. Maar wederom is géén geld van het tijd schrift of de N.V. voor deze "Odyssee" ge bruikt. Hij is gemaakt uit fondsen die abon nees van Tong Tong vrijwillig bijeen brach ten. Inderdaad ben ik deze milde gevers nog steeds een Indonesië-reis schuldig. Die .hoop ik dit jaar te maken, wederom NIET van Tong Tong geld. Mijn lezers zullen dubbel en dwars van mij krijgen wat ze van mij verwachten. Er is natuurlijk veel meer te vertellen, maar het zou de lezer gaan vervelen: altijd datzelfde praatje van beweerde oneerlijk heden. Raar is eigenlijk dat zulke praatjes ontstaan bij (vermeende) "grote kapitalen", terwijl men niet snapt dat als ik de kunst zou verstaan te hooi en te gras een flinke slag te slaan zonder dat boekhouders en accountants alarm slaan, ik zeker wel jaar in jaar uit Tong Tong van kleine bedragjes kan "melken" zonder dat men het in de gaten heeft. Of boekhouders en accountants zouden mee moeten doen. Maar daarvoor heeft Tong Tong werkelijk veel te weinig geld! Even weinig als de lasteraars herse nen. Want dat deze kwaadsprekers allemaal en in alle opzichten klein van statuur zijn, is duidelijk als men zich even realiseert dat ik bij die "oplichterijen" slechts 'n duizend je hier of daar "buit maak" en daar mijn bestaan voor op de waagschaal stel. Dat is gewoon absurd! Ik zou "voor hetzelfde geld" beter weer onderwijzer kunnen zijn, wat me aanzienlijk veel meer opgebracht zou hebben! Verder wordt er gedacht dat door Tjalie ook wordt gemanipuleerd "met dat andere plan in Spanje" (bedoeld wordt Miralmonte) en met het Bruine Bus Fonds en het Poekoel Teroes Fonds. En als zo'n (voor het heil van zijn medeburgers beduchte) roddelaar in een soerat aan een abonnee vindt dat als men met Tjalie in zee wil gaan niet op den duur "op een dood spoor" moet komen en zich "zo positief mogelijk" veilig moet stellen "middels regerings-bewijzen en -ga ranties van b.v. 6 landen (EEG)" (ik citeer een brief, want van al die kletspraatjes staat er meer zwart op wit dan men denkt), dan is het te begrijpen dat zo'n abonnee boven zo'n soerat schrijft "GILA". Al die kwaadsprekerijen en verdacht makingen rondom Tong Tong en Tjalie zijn GILA, omdat ze totaal ,uit de lucht gegre pen zijn. Wij leven allemaal intussen al lang genoeg in Holland om te weten dat 90 van alle gelaster kwaadaardig ver zonnen is in deze maatschappij, vanaf de praatjes van de juffrouw van hiernaast tot de praatjes rondom ex-minister Luns, waar door andere ministers zelfs inbraak nodig achtten (volgens een ochtendblad in elk geval, al weet je al lang ook niet meer of 80 van de kranten niet óók mee lastert). Of het beweerd meeluisteren van telefoon technici! Kwaad geweten soms? En dan zeggen ze nog dat de Indische lite ratuur zich ontwikkeld heeft uit roddelpraat in vergelijking met "hoog cultureel Holland", Quatsch! Lees maar eens meer wat in het buitenland als literatuur verschijnt, kijk dan terug naar Holland en merk wat een afzak- ker je maakt ondanks al die snorkende prijsuitloverijen voor literatuur! Wie over mijn stupide bekladding met "communisme" meer begrip wil hebben, leze eens in de VN van 8 januari het inter- vieuw van Han Suyin: Het is geen kwestie van houden of niet houden van het communisme, maar van de feiten onder ogen zien. Het is in China en daarbuiten genoeg bekend dat ik geen marxiste ben, ik ben pas net begonnen met Marx te lezen. Mao Tse Tung lees ik natuurlijk wel, het is een belachelijk idee dat je over China zou kunnen schrijven zonder Mao Tse Tung te hebben gelezen. Han Suyin: "Ik moet zeggen de in formatie in China is veel vollediger dat is mijn stellige overtuiging veel vollediger dan in het Westen. Het Wes ten dat zulke schitterende kansen heeft om goede kranten te maken verspilt ze, verdooft mensen met persoonlijke ver halen over individuen en verwaarloost de werkelijk belangrijke dingen in het leven. Zulk een soort kranten met hun overvloed aan obsceniteit en porno grafisch nieuws, zogenaamd nieuws over mensen hun privé-leven, disgus ting only disgusting, zulke kranten ken nen wij niet. China heeft historisch gezien veel geleden van het Westen en er is een bezinksel van wantrouwen dat vreem delingenhaat wordt genoemd in het Westen. Maar er is fantastisch veel ge daan en dit is een kwestie waar ik zelf ook vaak met de Chinezen over heb gesproken, als Euraziatische er is bewonderenswaardig veel moeite gedaan om alle gevoel van rassen- en vreemdelingenhaat weg te nemen. Veel meer dan waar dan ook." "Het is" zegt ze, "allemaal een kwestie van menings vorming. Als uw grootste dagbladen racistisch zijn, en die bladen heb je in Europa, als ze neerzien op donker ge kleurde mensen, zeggen dat ze banen wegpikken, dat ze vies zijn, neerzien op andere beschavingen, dan wordt je racistisch. Mensen worden niet als ra cisten geboren, zij worden tot racisten gemaakt. Wij maken dat mensen niet- racistisch worden." Toen ik in Amerika woonde, had ik de tijd om (uit méér tijdschriften dan ooit in Ne derland gevonden worden) China te leren kennen. Ik las zelfs Mao zelf. En kwam tot een geheel ander inzicht over Mao en China dan algemeen gangbaar was toen ik mijn opstellen voor Tong Tong schreef (in 1965). Natuurlijk werd ik prompt voor communist uitgemaakt en in de ban gedaan. Ah, hoe zou de Euraziatische schrijfster Han Suyin briesen van woede als ze er kennis van nam, dat men hier in Holland (waar men graag cultureel doet met Han Suyin) een volksgroep van 1/3 miljoen Eu raziatische Nederlanders volkomen negeert, ze alleen genadiglijk een schaars kansje gunnend als ze spreken in de geest van de opiniebladen of de Nederduitse partijpoli tiek. Zich zelfingenomen koesterend in het zonnetje van de "bijna totale assimilatie" van de Indischman, terwijl dat het smade- lijkste is wat je van anders-denkenden ver wachten mag! Ons alleen genadiglijk een zekere "mar ginaliteit" gunnend (als-ie zich maar koest houdt, hoor!) in verbijsterende domheid of achterlijkheid niet ziend wat zich in de Latijnse Amerika's ontwikkelt en overal elders, waar men de kunst verstaat naar mestiezen te luisteren zoals ze zijn. Niet zoals men ze graag wenst! Maar we hoeven alleen te kijken naar de laatdunkendheid waarmee vele Nederlan ders, de Fransen, Britten, Amerikanen en vooral Chinezen beoordelen, om te beseffen dat hét eigenlijk wel goed is zo, overal bui ten gehouden te worden. Ik verwacht van dit artikel ook in het geheel niets. En gun de kwaadsprekers verder wat ze nog meer te beweren hebben over Tjalie, Tong Tong en Indische "allochtonen". Maar laat ons met rust. Dat is toch jandorie het minste wat je een "uitstervende generatie" gunnen mag. We zijn toch geen paarden die nooit rustig sterven mogen omdat ze afgemaakt moeten worden voor slachtvlees als ze tóch niet meer „nuttig" zijn? Sorry, deze enkele uitschieter! Sbms barst ik werkelijk bijna van woede over zoveel valsheid en inbeelding. TR P.S. Ik voel alleen maar één schuld, en dat is t.a.v. de Steurtjes. Hun beloofde ik in 1956 dat ik een boek zou samenstellen "De Kinderen van Pa" (van der Steur) van het wel en wee van de pupillen van de Oranje Nassau Stichting. Reeds was ik ijverig be gonnen de van vele kanten binnenstromende copy te ordenen, toen mijn aandacht "weg geroepen" werd voor de Tong Tong. Dat was in 1957. En sindsdien heb ik me zó diep "begraven" in dit werk, dat er van het boek van de Steurtjes niets meer te recht is gekomen. Alleen af en toe kan ik eraan werken en ik blijf hopenMaar als de Steurtjes mij deze nalatigheid verwij ten, kan ik dat begrijpen! - T.R. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 7