Tgi'h| f n vh| BIJ DE VOORPLAAT 't Carillon De elektrische stadstrams op Java C/uwelierobedrij Onder deze titel in de serie "Trams en tramlijnen" bij de Uitgeverij Wyt te Rotterdam van de hand van Prof. H. J. A. Duparc binnenkort een werkje ver schijnen over de geschiedenis van de tram in Batavia en Soerabaja. Voor zover bekend is dit de eerste maal dat een volledig overzicht van het stedelijk openbaar vervoer in Batavia/Djakarta en Soerabaja werd samengesteld. Het boek is geillustreerd met ongeveer vijftig foto's die een beeld geven zowel van de trams in beide steden als ook van het stads beeld zelf, zoals dat er in de verschillende periodes uitzag. De voor plaat laat de electrische tram zien op Pasar Abang, in de begintijd van de Bataviasche Electrische Tram Maat schappij, rond de eeuwwisseling, met de vele stalletjes aan weerszijden van de trambaan, waar de drukte, zoals men op de foto kan zien, niet minder groot is dan in de tram zelf! De geschiedenis van de tram in Indië begon op 20 april 1869 (in de tijd dat Nederland alleen nog de tramlijnen Den Haag-Scheveningen en Den Haag-Delft kende) toen door de Bataviasche Tram- way-Maatschappij een paardetramlijn, lopend van de benedenstad naar het Centrum, Weltevreden, via Amsterdam- sche Poort-Molenvliet-Harmonie. Reeds in juni van dat jaar had een uitbreiding van het net plaats langs de trajecten Harmonie-Tanah Abang en Harmonie- Noordwijk-Kramat-Mr. Cornelis. De wa gens van het trambedrijf moesten wor den betrokken uit het buitenland, aan vankelijk van de Firma Bonnefond te Ivry bij Parijs (waarvan ook de Neder landse tram zijn materieel kocht) en later van de nationale wagonfabriek Beynes. Een technische bijzonderheid is nog, dat de spoorwijdte van de paardentram van 1188 mm ook bij de latere tramlijnen in Batavia gehand haafd is en nergens anders ter wereld werd gebruikt. Een aardig incident deed zich voor in juni 1869, toen een aantal aangevoerde suppletietroepen van het KNIL bij hun aankomst op Java kennismaakten met de tram van de BTM, die hen in een transport met drie extra wagens naar het garnizoen in Meester Cornelis bracht. Bij dit transport bevonden zich enkele gewezen Haagse tramman nen, die onder groot gejuich de paar den van de inheemse tramjongens o- vernamen en onder hilariteit als na- maakconducteurs het geld gingen op halen. Later werd een overeenkomst met het gouvernement gesloten, waar bij geregeld dergelijke transporten met de tramway zouden plaats vinden. Buiten Batavia heeft Java alleen het lijntje van de Solosche Tramweg-Maat schappij korte tijd als paardetram ge kend. Het klimaat leende zich zeer slecht voor dit vervoermiddel, in Ba tavia verloor het bedrijf in één jaar tijd 545 paarden. De in 1881 opgerichte Ned.-lnd. Tramweg-Maatschappij, die de paardetram van de BTM overnam, ging dan ook over op stoomtractie, waartoe het spoornet moest worden omgebouwd, het traject via Noordwijk werd verlaten en nieuwe rails langs Rijswijk gelegd. Het ombouwproces was in 1884 voltooid. Kende de paardetram aanvankelijk geen klassenafscheiding, maar een on gelijk tarief voor Europeanen en in heemse passagiers, de NITM voerde een klassesysteem in, tot 1887 twee klassen, daarna bovendien nog een speciale klasse voor het vervoer van inheemse reizigers, waardoor een grote toename van het vervoer plaats had. Een bijzonderheid van de Bataviase stoomtram was nog het systeem van vuurloze locomotieven, op slechts wei nig plaatsen bekend, waartoe men was overgegaan wegens het feit, dat er gebruik werd gemaakt van ruitloze trams tengevolge van het klimaat. In speciale ketelhuizen te Kramat en bij het eindpunt Amsterdamse Poort wer den ze gevuld met gecomprimeerde stoom. Eenmaal, in maart 1906 veroor zaakte dit een ontploffing op het ter rein Kramat waardoor zoveel schade aan trammaterieel werd toegebracht dat de tramdienst tot eind april ernstig werd ontwricht. Sedert 1904 was de zg. pikolanwagen in gebruik, een klei ne vloer op vier wielen, ten dienste van het transport van koopwaar en dieren met hun begeleiders, bv. vis van de visboeren van Pasar Ikan, geiten en andere viervoeters. Een typisch Indisch aspect van de NITM was dat katjang olie als smeermiddel werd gebruikt. Naast de stoomtram werd in april 1899 het eerste traject van de electrische tram lopend van de Harmonie via Rijs- wijkstraat en Tanah Abang naar de Dierentuin, geopend. In de loop der jaren werd het net van de BETM ge leidelijk uitgebreid. De opkomst in de 20-er jaren van an dere middelen van vervoer als concur rent, de fiets, de auto en particuliere buslijnen had een ongunstige invloed op de vervoerscijfers van de trambe drijven, die hun topjaren omstreeks 1922 beleefden. Zo besloot men tot een fusie over te gaan die resulteerde in de oprichting op 31 juli 1930 van de Bataviasche Verkeers-Maatschappij. 1 oktober 1933 was een mijlpaar in Batavia's tramhistorie: de taak van de meer dan een halve eeuw oude stoom tram werd toen overgenomen door de lees verder pagina 3 Tel. 070-33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Fabrikant van alle Indische sieraden in 22 en 24 karaats goud. Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden DOOR ONS FIJNE HANDWERK BRENGEN WIJ DE MOOISTE COLLECTIE VAN NEDERLAND. Uitgebreide folder op aanvraag. Verkrijgbaar Catalogus No. 82 Indonesië. N.V. Antiquariaat C. P. J. van der Peet. Nieuwe Spie gelstraat 33-35, Amsterdam. Jansweg 39 - Haarlem. ONAFH. IND. TIJDSCHR. 16e JAARG. No. 17 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. 2de Redacteur: G. H. Bartman, Willem Klooslaan 38, Eindhoven. Eind-redacteur: Ch. Manders Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer 1,25. Abt. Nederl.: kwart, f 7,50; halfj. 15,—; jaar f 30,—. Abt. Europa: jaar f 37,— Buiten Europa: jaar f 42, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland 78,Indonesië f 63,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 63,Canada en Ver. Staten f 53 Maleisië en India f 63,—; Suriname en Antillen f 53, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonneee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 2