MIJNHEER DE PASTOOR HEEFT PECH 28 OCTOBER TONG TONG SELAMATAN MOEDER OVERSTE TONG-TONG ZOEKT MET SPOED: Il electrische, hetgeen een gunstige in vloed had op de vervoerscijfers. Het verdwijnen van de stoomtram in spireerde Melis Stoke tot het gedicht "Stoomtram-af" waarbij hij met wee moed het afscheid van de stoomtram memoreert. Een van de coupletten luidt: Zoo stond ik naar hem uit te turen, dien niet vergeten kameraad en mikpunt van zoovele grappen, waarnaast men somstijden voort kon stappen en die dan weer aan 't jakkeren slaat... Bij het lezen van dit couplet denkt men aan de spottende benaming, die vele Batavianen ten tijde van de stoomtram aan de N.I.T.M. gaven: "Nanti Ini Trem Mogok". Door de crisis en het zeer concurre rende particuliere autobusverkeer ble ven de vervoersopbrengsten toch nog beneden de verwachtingen en moest men enige bezuinigingen toepassen. Om het vervoer te stimuleren werden in de maand november 1935 alle derde klasse passagiers getracteerd op ès lilin, wat zo in de smaak viel dat het vervoer met 32% steeg. Vanaf 1936 kwam ten aanzien van het passagiers vervoer de kentering ten goede. Groot feest was het op 3 januari 1937 toen ter gelegenheid van het zilveren ambts jubileum van twee haltechefs, voor het voltallige personeel een selamatan werd gehouden en drie trams langs alle lijnen van het net reden volgens de adat twee bewierookte karbouw koppen meevoerend, die op het em placement Kramat voor het hoofdkan toor werden begraven. Nadat Batavia door de Japanners bezet was werd op 15 maart 1942 het tram bedrijf door het Japanse leger overge nomen en kreeg de naam Seibu Rikuyo Djakarta Shiden. Na de capitulatie van Japan viel de tram onder Republikeins beheer tot het begin van de eerste politionele actie. Na de souvereiniteitsoverdracht volgde voor het bedrijf een moeilijke tijd: sta kingen, voortdurende tariefsverhogin gen tengevolge van de inflatie. In "Piki- rans van een straatslijper" beschreef Tjalie Robinson de belevenissen van de passagiers temidden van het ge krioel in de overvolle trams van die dagen, door hem genoemd "That street car of Despair". In 1954 volgde de nationalisatie van het trambedrijf en ressorteerde het on der de naam Perusahaan Pengangku- tan Djakarta onder het ministerie van verbindingen.. Geleidelijk werd nu het tramnet door busdiensten vervangen. Het laatste traject Kramat-Djatinegara werd begin 1962 opgeheven toen in verband met de Aziatische Olympische Spelen die in het stadion van Djakarta werden gehouden, wegverbreding no dig was. Na bijna honderd jaar ver dween daarmee een vertrouwd beeld uit de straten van Djakarta. Het trambedrijf in Soerabaja werd ge ëxploiteerd door de in 1888 opgerich te Oost-Java Stoomtram-Maatschappij (OJS). De oorspronkelijke opzet was hier niet zozeer het voorzien in open baar vervoer van de stad Soerabaja, maar eerder het exploiteren van se cundaire tramlijnen die als aanvulling van de reeds bestaande lijnen van de S.S. en N.I.S. het vervoer van de bevolking en van producten van landbouw en industrie zouden bevor deren. Soerabaja telde in die tijd nog slechts 100.000 inwoners! Ook de om geving van Soerabaja was dus het werkterrein van de OJS. In Soerabaja deed de electrische tram in 1923 haar intrede, die er echter niet in slaagde, de stoomtram geheel te verdrijven. In 1968 werd ook hier de electrische tram door buslijnen vervangen, terwijl merk waardigerwijs de stoomtram alle ver anderingen overleefde en nog steeds op het traject Udjung rijdt, precies zo- ais zij het tachtig jaar geleden ook deed! Niet alleen degenen die technisch ge ïnteresseerd zijn in de geschiedenis van het Indisch trambedrijf, maar ook de zeer velen die goede herinneringen aan de tram bewaren, bevelen wij dit boek van harte aan. De Heer Duparc, die het trambedrijf in Indië van dichtbij meemaakte, neemt de lezer mee naar de statige lanen van Weltevreden, naar Kramat en Salemba, de tuinen van Simpang, naar Tundjun- gan en Palmenlaan, waar eens de "trem listrik" reed! Ch. Manders Indertijd kon men slechts met een ge drukte havenpas in Priok komen. De controlerende militairen waren bij na altijd analphabeten die de gegadig den doorlieten als tegelijk met de ha venpas, of iets wat daarvoor door moest gaan, voldoende Roepiahs wer den overhandigd. Op een dag gaf een pastoor een ge drukt gebedje plus R'ps aan de contro lerende soldaat. Deze bracht dat alles bij zijn comman dant. Deze was echter toevallig een vaandrig, die wel lezen kon maar ge lukkig ook gevoel voor humor had. Vaandrig: Sorry pastoor, misschien kunt U met dat briefje wel bij onze Lieve Heer in de hemel komen, maar beslist niet in de haven. O. H. Kiliaan De suggesties en aanbiedingen drup pelen langzaam binnen. We zijn nu al verzekerd van 50 porties tjendol, 2 kilo rendang, 20 porties gado-gado en 100 lempers. Er komen aanbiedingen om te helpen in de zaal, bij de eettafels, bij de ingang. Er zijn voorstellen, aan biedingen, kortom onze unieke selama- tan-sedekah komt langzaam op gang. Er moet nog veel, ontzettend veel ge beuren voor het zover is. Maar U weet, de tijd gaat snel en rekening houdende met de a.s. vacantie MOETEN we nu zo gauw mogelijk toewerken naar een concrete planning. Komt U? Geeft U zich dan op, en met hoeveel personen U denkt aanwe zig te zijn. Wilt U wat doen voor de selamatan, wat maken, geef het aan ons op. Niets is te klein, te weinig of onbelangrijk. Alle kleinen maken een groot uniek feestelijk gebeuren, een jubileum zoals er nog geen gevierd is Nederland! Wees gast en gastheer(vrouw) tegelijk, maar geeft U zich NU op!! Tong-Tong redactie (Voor meer bijzonderheden zie T.T. no. 16 dd. 1/3/72 Kort na de Jap. capitulatie ontmoet Boengki eindelijk zijn sobat kras Puck. Boengki: en Puck ben je intussen ge trouwd geraakt? Puck: al voor de oorlog Boengki: sapa? Puck: "moeder Overste" Boengki: "Kom nou!" Puck: "Kom vanavond maar bij ons dan zal je 't zelf zien". Zo gezegd zo gedaan. Kort na Boengki komt een overste in uniform binnen en zegt tegen Pucks vrouw "dag moeder". Puck tegen Boengki "la itoe, ben ik met een moeder-overste getrouwd of niet! O. H. Kiliaan Een actieve Indische dame voor hulp in de toko. Dat betekent klanten helpen, artikelen inpakken, opruimen en allerlei werkjes die er zo bij horen. Wel druk soms, maar geen zwaar of moeilijk werk. Voor iemand die van -bezig zijn houdt en er wat wil bijverdienen een prettige, afwis selende baan in gemoedelijke sfeer. Werktijden van 9-4 uur. Salaris nader overeen te komen. Bel op 54 55 00 voor een afspraak. Tong Tong, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. (eindpunt lijn 10) 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 3