:$m§ ONZE SELAMATAN f-iSaaga - Jm\ Als wij op onze eigen Selamatan óók royaal blijven kan straks elke inschrijver óók een mandje "berkat" mee naar huis nemen. De "berkatan" bewijst dat wij de bedoeling van de sedekah goed begrepen hebben en uitgevoerd. Wij hopen ook dat iedere bezoeker straks berkat zal willen meenemen naar huis - en er de moeite Van het "meesjouwen" van een mandje of doos voor over heeft: het is iets dat een mede-lezer van ons blad persoonlijk gemaakt heeft - en diss waard om. meegenomen te worden naar huis. Natuurlijk kan ieder iets veel lekkerders kopen of makenmaar wie dat denkt, heeft de geest van de selamatan niet begrepen Foto Mevr. J. Poortman Drie punten vóór we verder gaan: 1. Bij onze Selamatan staat de waarde en betekenis van wat men zelf maakt (of uit kiest voor aankoop) vóórop. Alleen bij uit zondering kan men zich "vrij kopen" door het schenken van een geldsbedrag en ver der niets. Het gaat immers om de symbo lische zin van wat men zelf in wat arbeid voor een ander toont over te hebben. Het zelfde dus wat "ouwerwetse" mensen dach ten als ze bij verjaardagen een zelfgemaak te lekkernij een zelf gehaakt kleedje of zelf getekend prentje aan de jarige gaven. Het is de "zegen van de daad" die telt, het offer aan tijd en moeite die de genegenheid tot uitdrukking brengt. De moderne tijd is dit inzicht al lang kwijt... en daarmee een brok karakter. Dat wij pogen te herstellen met onze Sedekah. 2. Eenvoud en persoonlijkheid moeten zowel de hele Selamatan als elk "offer" kenmer ken. Ook in Azië: wie rijk is, bereidt zelf een gift van b.v. 50 lempers; wie weinig geld heeft, voelt zich toch gelukkig met het geven van drie ruitjes koewe lapis. Nie mand kijkt neer op wat een ander geeft. Niemand voelt zich minder of lager dan een ander met een kleine gift. De laatste selamatan die ik meemaakte, werd gehou den in de kampong achter Pengarengan (waar de electrische tram van Tjikini af de weg verliet en waar hoogstzelden euro- peanen kwamen) in 1965, dus een arme, moeilijke tijd. Er waren dus veel aandoen lijk simpele spijzen naast ook een paar reusachtige, b.v. een enorme pan "ajam kuning", maar allen waren gelijk gelukkig! Dat is het ideaal. 3. De selematan heeft een uitgebreide or ganisatie en voorbereiding nodig. U kunt dus niet lang wachten met inschrijving, want op zijn minst de zaalhuur moet lang tevoren gebeuren. De vraag is: grote zaal voor veel deelnemers huren of kleine zaal voor min der deelnemers? Er móet een lijn getrokken worden. We stellen dus de SLUITINGSDA TUM VOOR INSCHRIJVING OP 1 JUNI a.s. Wij moeten er heus aan wennen om lang vooruit te denken en te werken. Al dat wachten tot het laatste nippertje veroor zaakt ALTIJD ellenden waar UZELF onder lijdt. Vul alleen onderstaande coupon in (of copieer hem). In een andere publicatie zullen wij een aantal vragen stellen, die U ingevuld aan ons opstuurt en aan de hand waarvan wij een kaartsysteem aanleggen, dat straks tegemoet komt aan alle noodza kelijkheden. Maar nu eerst: deze inschrij ving vóór 1 juni naar ons. Sla toe! I I Zeker zijn wij nuchter genoeg om te beseffen dat de Selamatan after all tóch te weinig deelnemers zou kunnen trekken. Zó goed kende de Europese samenleving dit prachtige feest niet uit eigen ervaring. En kan dus niet genoeg getroffen zijn door het bijzondere gemeenschapskarakter van de sedekah. De mogelijkheid bestaat dus ook dat de inschrijving té laag is. In welk geval de Selamatan dan - hoe zeer het ons ook zou spijten - geen doorgang kan vinden. Want een Sedekah met een handvol mensen is natuurlijk geen Sedekah! Maar zo ver is het nu nog niet. En we nodigen U dus graag uit, bijgaande coupon in te vullen, uit te knippen (of op een brief kaart te copiëren) en zo spoedig mogelijk aan ons op te sturen. Ook mensen verweg in de wereld, die niet kunnen meedoen met onze Selamatan schrij ven brieven waaruit hun medeleven blijkt. Zo kregen wij van Saja Sadja in Florida geld voor menjan om te branden op deze Selamatan. "Met mijn hartelijke wensen voor een welgeslaagde en gezegende Sela matan!" Overigens is het logisch dat het bij dit be scheiden zijlijntje van het hoofdkenmerk van de Salamatan moet blijven. Suggesties om ook bij ónze Sedekah een "geestelijke te laten voorgaan" en zelfs om "een Christelijk lied gezamenlijk te zingen" kunnen niet in serieuze overweging genomen worden. Want wie zouden wij eventueel van elke Christe lijke sekte 'n geestelijke moeten uitnodigen? Plus een "mudin" voor Moslems onder onze lezers en een rabbi voor Joodse mee- vierders van de Selamatan? Laat ons op dit aspect niet dieper ingaan. Vergeet niet wat wij in één van onze eerste artikelen schreven over dit onder werp. De Sedekah is NIET van strict Mos- lemse afkomst, maar strekt zich uit tot ver daarvoor tot in Animistische tijden in Indo nesië. Het is naar onze mening een gemeen- schaps-manifestatie waarin de bereidheid om een goede zaak te dienen betuigd wordt. Met offerzin aan deze zaak en t.o.v onze naasten! Het is dus per sé ook géén "hantem- kromo-eetfestijn", waarbij eten en lol de hoofdzaak is. Het is ook geen "feestelijke wandelende maaltijd, tegen tarief verkrijg baar". Er is in feite NIETS in de hele wes terse beschaving wat het Wezen van de Sedekah het dichtst benaderen kan. In de Ver. Staten heb je zoiets als een "Hundred Dollar A Plate Dinner" voor een politieke partij, waarbij dus het diner het (materiële) lees verder volgende pag. SELAMATAN TONG TONG Coupon voor Inschrijving Ondergetekende, (Naam en voorletters) Adres (Straat en stad) Wenst zich gaarne in te schrijven voor deelname aan de Selamatan Tong Tong op 28 October met personen. Handtekening 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 3