:$m§
ONZE SELAMATAN
f-iSaaga
- Jm\
Als wij op onze eigen Selamatan óók royaal blijven kan straks elke inschrijver óók een mandje
"berkat" mee naar huis nemen. De "berkatan" bewijst dat wij de bedoeling van de sedekah
goed begrepen hebben en uitgevoerd. Wij hopen ook dat iedere bezoeker straks berkat zal willen
meenemen naar huis - en er de moeite Van het "meesjouwen" van een mandje of doos voor
over heeft: het is iets dat een mede-lezer van ons blad persoonlijk gemaakt heeft - en diss waard
om. meegenomen te worden naar huis.
Natuurlijk kan ieder iets veel lekkerders kopen of makenmaar wie dat denkt, heeft de
geest van de selamatan niet begrepen
Foto Mevr. J. Poortman
Drie punten vóór we verder gaan:
1. Bij onze Selamatan staat de waarde en
betekenis van wat men zelf maakt (of uit
kiest voor aankoop) vóórop. Alleen bij uit
zondering kan men zich "vrij kopen" door
het schenken van een geldsbedrag en ver
der niets. Het gaat immers om de symbo
lische zin van wat men zelf in wat arbeid
voor een ander toont over te hebben. Het
zelfde dus wat "ouwerwetse" mensen dach
ten als ze bij verjaardagen een zelfgemaak
te lekkernij een zelf gehaakt kleedje of zelf
getekend prentje aan de jarige gaven. Het
is de "zegen van de daad" die telt, het
offer aan tijd en moeite die de genegenheid
tot uitdrukking brengt. De moderne tijd is
dit inzicht al lang kwijt... en daarmee een
brok karakter. Dat wij pogen te herstellen
met onze Sedekah.
2. Eenvoud en persoonlijkheid moeten zowel
de hele Selamatan als elk "offer" kenmer
ken. Ook in Azië: wie rijk is, bereidt zelf
een gift van b.v. 50 lempers; wie weinig
geld heeft, voelt zich toch gelukkig met het
geven van drie ruitjes koewe lapis. Nie
mand kijkt neer op wat een ander geeft.
Niemand voelt zich minder of lager dan
een ander met een kleine gift. De laatste
selamatan die ik meemaakte, werd gehou
den in de kampong achter Pengarengan
(waar de electrische tram van Tjikini af
de weg verliet en waar hoogstzelden euro-
peanen kwamen) in 1965, dus een arme,
moeilijke tijd. Er waren dus veel aandoen
lijk simpele spijzen naast ook een paar
reusachtige, b.v. een enorme pan "ajam
kuning", maar allen waren gelijk gelukkig!
Dat is het ideaal.
3. De selematan heeft een uitgebreide or
ganisatie en voorbereiding nodig. U kunt
dus niet lang wachten met inschrijving, want
op zijn minst de zaalhuur moet lang tevoren
gebeuren. De vraag is: grote zaal voor veel
deelnemers huren of kleine zaal voor min
der deelnemers? Er móet een lijn getrokken
worden. We stellen dus de SLUITINGSDA
TUM VOOR INSCHRIJVING OP 1 JUNI a.s.
Wij moeten er heus aan wennen om lang
vooruit te denken en te werken. Al dat
wachten tot het laatste nippertje veroor
zaakt ALTIJD ellenden waar UZELF onder
lijdt. Vul alleen onderstaande coupon in
(of copieer hem). In een andere publicatie
zullen wij een aantal vragen stellen, die U
ingevuld aan ons opstuurt en aan de hand
waarvan wij een kaartsysteem aanleggen,
dat straks tegemoet komt aan alle noodza
kelijkheden. Maar nu eerst: deze inschrij
ving vóór 1 juni naar ons.
Sla toe! I I
Zeker zijn wij nuchter genoeg om te
beseffen dat de Selamatan after all tóch te
weinig deelnemers zou kunnen trekken. Zó
goed kende de Europese samenleving dit
prachtige feest niet uit eigen ervaring. En
kan dus niet genoeg getroffen zijn door het
bijzondere gemeenschapskarakter van de
sedekah.
De mogelijkheid bestaat dus ook dat de
inschrijving té laag is. In welk geval de
Selamatan dan - hoe zeer het ons ook zou
spijten - geen doorgang kan vinden. Want
een Sedekah met een handvol mensen is
natuurlijk geen Sedekah!
Maar zo ver is het nu nog niet. En we
nodigen U dus graag uit, bijgaande coupon
in te vullen, uit te knippen (of op een brief
kaart te copiëren) en zo spoedig mogelijk
aan ons op te sturen.
Ook mensen verweg in de wereld, die niet
kunnen meedoen met onze Selamatan schrij
ven brieven waaruit hun medeleven blijkt.
Zo kregen wij van Saja Sadja in Florida
geld voor menjan om te branden op deze
Selamatan. "Met mijn hartelijke wensen
voor een welgeslaagde en gezegende Sela
matan!"
Overigens is het logisch dat het bij dit be
scheiden zijlijntje van het hoofdkenmerk van
de Salamatan moet blijven. Suggesties om
ook bij ónze Sedekah een "geestelijke te
laten voorgaan" en zelfs om "een Christelijk
lied gezamenlijk te zingen" kunnen niet in
serieuze overweging genomen worden. Want
wie zouden wij eventueel van elke Christe
lijke sekte 'n geestelijke moeten uitnodigen?
Plus een "mudin" voor Moslems onder
onze lezers en een rabbi voor Joodse mee-
vierders van de Selamatan? Laat ons op dit
aspect niet dieper ingaan.
Vergeet niet wat wij in één van onze
eerste artikelen schreven over dit onder
werp. De Sedekah is NIET van strict Mos-
lemse afkomst, maar strekt zich uit tot ver
daarvoor tot in Animistische tijden in Indo
nesië. Het is naar onze mening een gemeen-
schaps-manifestatie waarin de bereidheid
om een goede zaak te dienen betuigd wordt.
Met offerzin aan deze zaak en t.o.v onze
naasten!
Het is dus per sé ook géén "hantem-
kromo-eetfestijn", waarbij eten en lol de
hoofdzaak is. Het is ook geen "feestelijke
wandelende maaltijd, tegen tarief verkrijg
baar". Er is in feite NIETS in de hele wes
terse beschaving wat het Wezen van de
Sedekah het dichtst benaderen kan. In de
Ver. Staten heb je zoiets als een "Hundred
Dollar A Plate Dinner" voor een politieke
partij, waarbij dus het diner het (materiële)
lees verder volgende pag.
SELAMATAN TONG TONG
Coupon voor Inschrijving
Ondergetekende,
(Naam en voorletters)
Adres
(Straat en stad)
Wenst zich gaarne in te schrijven voor deelname aan de Selamatan Tong Tong op
28 October met personen.
Handtekening
3