Rijpe gedachten
welzijn van de partij ten goede komt.
Het blijft op de eerste plaats een behoef
te aan samenzijn, waarbij men zich bewust
is van het geheel eigen karakter van de
deelnemers, gericht op een Indische her
komst, die ons dierbaar is en waarvan wij
een goede vormende waarde blijven ver
wachten voor de toekomst. Het is dus een
"massale TOAST": Dat het de Tong Tong
gedachte nog lang wél mag gaan!
Verder zijn enthousiaste voorstellen binnen
gekomen van nóg breder strekking, a.h.w.
onze gehele Aziatische bewustheid symbo
liserend, die - eventueel hóe goed ook -
absoluut te ver gaan als we bedenken: Wie
Moet Al Dit Organisatiewerk Doen? Let op
mijn woorden: het zal al een grote toer zijn
om zelfs maar een ontvangst-commissie
samen te stellen!
Maar dan is er nog een bezwaar gehoord
tegen deelname, dat we inderdaad niet al
te mooi vinden, omdat het eigenlijk getuigt
van discriminatie. Namelijk, het bezwaar
dat men liever niet deelneemt aan een In
donesisch (Moslems) feest, want men is
"toch echt wel meer Europeaan dan velen
denken" Ja, zijdelings is de opmerking ge
maakt dat men toch "geen Inlander" is.
Zulke opmerkingen bewijzen behalve een
laatdunkende geest ook een totaal ver
keerd begrip dat men heeft van de Selama-
tan. Omdat men immers denkt dat het "iets
is van het lagere volk" zoals lager perso
neel van een fabriek of bewoners van een
kampong, waar men "Europeaan zijnde"
ver boven staat.
Deze mensen hebben nooit gehoord'van
(hebben geen begrip van) het cultuurpa
troon dat de Selamatan (Sedekah) is. Dat
dus niets te maken heeft met klasse of
stand. Dat dus al vele eeuwen óók behoor
de tot de hoogste adel en priesterstand.
En dat door elke Nederlander met ontwik
keld of ruim denken gerespecteerd is en
waaraan door zeer velen hunner met vreug
de is deelgenomen. Meer willen we er niet
van zeggen. Alleen dat juist dit soort ge
dachten worden aangetroffen bij verwaten
kolonialen met een zeer beperkt verstand
en lage beschaving. Ook al zijn ze Indisch.
Wij bij Tong Tong vinden dat onze be
reidheid om een Selamatan zélf te organi
seren, wijst op karakter, ontwikkeling en
universalistische instelling. Immers: een
verlangen om het mooie en beschavende
dat men bij het ene volk geleerd heeft,
over te brengen aan andere volken. Wij
wensen dus de deelnemers aan onze Sela
matan toe: "Poekoel Teroes met Uw Nobel
Streven". Zelfs de eenvoudigsten onder
ons kunnen hier een waardevolle bijdrage
opbrengen, die de burgerlijke model-naaper
bij zijn vaak hoge positie verzaakt
Red. Tong Tong
EXPOSITIE KUNSTZAAL EDISON
In de kunstzaal Edison, Javastraat 16,
Den Haag, wordt van 25 april t/m 14
mei 1972 een expositie gehouden van
het werk van de Heer A. R. Ibrahim,
die al eerder exposeerde, waar moder
ne olieverfschilderijen en kleurtekenin-
gen te zien zijn. Een bezoek is voor
liefhebbers van goede, moderne kunst
zeer aan te bevelen!
Geopend dagelijks van 11.00 tot 18.00
uur, 's zondags van 13.00 tot 18.00 uur.
IN MEMORIAM PATER W. K. VAN EEDEN
Op 17 maart overleed te Ambarawa in de
leeftijd van 68 jaar Pater Willem Krause
van Eeden S. J., oud-pastoor van Tangerang
en oprichter van het opvangcenturm van
melaatsen "Maria Fatima". In 1955 kreeg
hij de zorg voor Tangerang, dat hij vanuit
Djakarta bediende, een dubbele taak dus,
totdat Pater van Eeden er zich enige jaren
later kon vestigen. Veel heeft Pater van
Eeden gedaan voor de opbouw van de
Katholieke gemeenschap in Tangerang.
Begaan met het lot van genezen verklaarde
leprapatiënten, die zeer moeilijk aan de
slag konden komen in de maatschappij,
stichtte hij in 1960 het opvangcentrum
"Maria Fataima" (Marfati) met een karton
fabriek, een kippen- en varkensfokkerij
waar deze mensen weer aan het werk kon
den gaan en zich nuttige leden van de ge
meenschap voelen, en waar zij behuizing
en opleiding vonden.
Na een verblijf in Nederland keerde Pater
van Eeden in 1971 toch weer terug naar
zijn geliefde geboorteland. Zeer velen zullen
hem met dankbaarheid en liefde gedenken.
Zijn werk in Tangerang, het Maria Fatima
centrum, gaat door. Giften voor dit mooie
werk kan men storten op giro 828228, St.
Claverbond, Nijmegen met vermelding: Op
vangcentrum Maria Fatima, Tangerang.
VREEMDE, MAAR WELKOME GIFT
Vandaag ontving Tjalie Robinson van
de fabrikanten van MUPA balsem een
ongewone gift, bestemd vo'or het
Fonds 60.000, namelijk een pakket met
600 potjes en 600 blikjes Mupa balsem.
Eerlijk gezegd weet ik met deze mon
sterzending geen raad. Het beste lijkt
me aan hen, die f 12,50 sturen aan
het Fonds 60.000, 1 blikje 1 potje
balsem te sturen, waarmee in één slag
ons Fonds "rond" hebben tot f 60.000
precies. Als er tenminste genoeg lief
hebbers zijn voor dit nuttige cadeautje.
In elk geval proberen maar.
Het spreekt vanzelf dat hierbij de har
telijke dank uitgaat naar de fabrikanten
en wij hopen dat deze gift van hen
royaal terug zal uitwerken naar de
schenkers!
"WAARDEVOLLE INFORMATIEBRON"
Onder enorme belangstelling is op
21 april te Amsterdam gepromoveerd
op het Academisch Proefschrift "Min
derheden in het Midden-Oosten, hun
betekenis als politieke factor in de
Arabische wereld", de heer L. C. Bie-
gel, geboren te Batavia.
Al komt het de laatste jaren niet zel
den voor (integendeel bijna met de
regelmaat van een klok) dat Indisch-
gasten of hunne junioren met een graad
afstuderen in de meest uiteenlopende
wetenschappen, en zelfs dat er in deze
nieuwe gelederen een Anak Betawie
voorkomt, ditmaal was er tóch iets
heel bijzonders bij.
Onder de te verdedigen dertien stellin
gen was er nl. één (de negende) inge
ruimd aan de ons meest bekende min
derheid in Europa, nl. "Tong Tong, het
terecht zich noemende enige Indische
blad ter wereld", vormt vooral vanwege
het daarin vervatte ego-documentaire
materiaal een waardevolle en nog
steeds vloeiende informatiebron voor
diegenen, die geschied-sociologisch
onderzoek willen verrichten naar denk
gewoonten en gedragspatronen, welke
in de voor-oorlogse Indische samenle
ving werden aangetroffen".
Dr. Biegel is kennelijk iemand die
niet alleen in het Midden-Oosten, maar
ook in Nederland zelf speurend rond
blikt, en dan paralellen ontdekt die de
bestudering van beide gebieden ten
goede komen. Het verheugt óns zeer
met ons in alle rust en eenvoud verder
gaand, onze herkomstgenoot van dienst
geweest te zijn. Om nog niet eens te
gewagen van minoriteits-potenties die
door de heer Biegel wél en duizenden
anderen niet eens gezien worden
T.R.
Djangan kapingin jang mustahil
Begeer niet het onmogelijke.
Tah ada sial dengan sedih, djika sering
pekerdja dengan menjenang hati.
Wie altoos een werk voor zich heeft,
dat hem geheel vervult, is nooit onge
lukkig.
Bermulahan ada di dalem tanganmu;
bertengah djarang; teraohirnja belun
pernah terpegang.
Het begin staat dikwijls in onze macht;
het midden zelden; het einde nooit.
Menangkaplab kebranian; duka-tjita se-
besarnja tamtu lekas hapus.
vat moed; smart is niet van lange
duur.
Dalem ini dunia telah gampang gem-
birahkan pingidupannja sama-sama ma-
nusia.
Men kan zoveel in het leven elkander
gemakkelijk maken.
Ingez. door Si Klaas