Rijpe gedachten welzijn van de partij ten goede komt. Het blijft op de eerste plaats een behoef te aan samenzijn, waarbij men zich bewust is van het geheel eigen karakter van de deelnemers, gericht op een Indische her komst, die ons dierbaar is en waarvan wij een goede vormende waarde blijven ver wachten voor de toekomst. Het is dus een "massale TOAST": Dat het de Tong Tong gedachte nog lang wél mag gaan! Verder zijn enthousiaste voorstellen binnen gekomen van nóg breder strekking, a.h.w. onze gehele Aziatische bewustheid symbo liserend, die - eventueel hóe goed ook - absoluut te ver gaan als we bedenken: Wie Moet Al Dit Organisatiewerk Doen? Let op mijn woorden: het zal al een grote toer zijn om zelfs maar een ontvangst-commissie samen te stellen! Maar dan is er nog een bezwaar gehoord tegen deelname, dat we inderdaad niet al te mooi vinden, omdat het eigenlijk getuigt van discriminatie. Namelijk, het bezwaar dat men liever niet deelneemt aan een In donesisch (Moslems) feest, want men is "toch echt wel meer Europeaan dan velen denken" Ja, zijdelings is de opmerking ge maakt dat men toch "geen Inlander" is. Zulke opmerkingen bewijzen behalve een laatdunkende geest ook een totaal ver keerd begrip dat men heeft van de Selama- tan. Omdat men immers denkt dat het "iets is van het lagere volk" zoals lager perso neel van een fabriek of bewoners van een kampong, waar men "Europeaan zijnde" ver boven staat. Deze mensen hebben nooit gehoord'van (hebben geen begrip van) het cultuurpa troon dat de Selamatan (Sedekah) is. Dat dus niets te maken heeft met klasse of stand. Dat dus al vele eeuwen óók behoor de tot de hoogste adel en priesterstand. En dat door elke Nederlander met ontwik keld of ruim denken gerespecteerd is en waaraan door zeer velen hunner met vreug de is deelgenomen. Meer willen we er niet van zeggen. Alleen dat juist dit soort ge dachten worden aangetroffen bij verwaten kolonialen met een zeer beperkt verstand en lage beschaving. Ook al zijn ze Indisch. Wij bij Tong Tong vinden dat onze be reidheid om een Selamatan zélf te organi seren, wijst op karakter, ontwikkeling en universalistische instelling. Immers: een verlangen om het mooie en beschavende dat men bij het ene volk geleerd heeft, over te brengen aan andere volken. Wij wensen dus de deelnemers aan onze Sela matan toe: "Poekoel Teroes met Uw Nobel Streven". Zelfs de eenvoudigsten onder ons kunnen hier een waardevolle bijdrage opbrengen, die de burgerlijke model-naaper bij zijn vaak hoge positie verzaakt Red. Tong Tong EXPOSITIE KUNSTZAAL EDISON In de kunstzaal Edison, Javastraat 16, Den Haag, wordt van 25 april t/m 14 mei 1972 een expositie gehouden van het werk van de Heer A. R. Ibrahim, die al eerder exposeerde, waar moder ne olieverfschilderijen en kleurtekenin- gen te zien zijn. Een bezoek is voor liefhebbers van goede, moderne kunst zeer aan te bevelen! Geopend dagelijks van 11.00 tot 18.00 uur, 's zondags van 13.00 tot 18.00 uur. IN MEMORIAM PATER W. K. VAN EEDEN Op 17 maart overleed te Ambarawa in de leeftijd van 68 jaar Pater Willem Krause van Eeden S. J., oud-pastoor van Tangerang en oprichter van het opvangcenturm van melaatsen "Maria Fatima". In 1955 kreeg hij de zorg voor Tangerang, dat hij vanuit Djakarta bediende, een dubbele taak dus, totdat Pater van Eeden er zich enige jaren later kon vestigen. Veel heeft Pater van Eeden gedaan voor de opbouw van de Katholieke gemeenschap in Tangerang. Begaan met het lot van genezen verklaarde leprapatiënten, die zeer moeilijk aan de slag konden komen in de maatschappij, stichtte hij in 1960 het opvangcentrum "Maria Fataima" (Marfati) met een karton fabriek, een kippen- en varkensfokkerij waar deze mensen weer aan het werk kon den gaan en zich nuttige leden van de ge meenschap voelen, en waar zij behuizing en opleiding vonden. Na een verblijf in Nederland keerde Pater van Eeden in 1971 toch weer terug naar zijn geliefde geboorteland. Zeer velen zullen hem met dankbaarheid en liefde gedenken. Zijn werk in Tangerang, het Maria Fatima centrum, gaat door. Giften voor dit mooie werk kan men storten op giro 828228, St. Claverbond, Nijmegen met vermelding: Op vangcentrum Maria Fatima, Tangerang. VREEMDE, MAAR WELKOME GIFT Vandaag ontving Tjalie Robinson van de fabrikanten van MUPA balsem een ongewone gift, bestemd vo'or het Fonds 60.000, namelijk een pakket met 600 potjes en 600 blikjes Mupa balsem. Eerlijk gezegd weet ik met deze mon sterzending geen raad. Het beste lijkt me aan hen, die f 12,50 sturen aan het Fonds 60.000, 1 blikje 1 potje balsem te sturen, waarmee in één slag ons Fonds "rond" hebben tot f 60.000 precies. Als er tenminste genoeg lief hebbers zijn voor dit nuttige cadeautje. In elk geval proberen maar. Het spreekt vanzelf dat hierbij de har telijke dank uitgaat naar de fabrikanten en wij hopen dat deze gift van hen royaal terug zal uitwerken naar de schenkers! "WAARDEVOLLE INFORMATIEBRON" Onder enorme belangstelling is op 21 april te Amsterdam gepromoveerd op het Academisch Proefschrift "Min derheden in het Midden-Oosten, hun betekenis als politieke factor in de Arabische wereld", de heer L. C. Bie- gel, geboren te Batavia. Al komt het de laatste jaren niet zel den voor (integendeel bijna met de regelmaat van een klok) dat Indisch- gasten of hunne junioren met een graad afstuderen in de meest uiteenlopende wetenschappen, en zelfs dat er in deze nieuwe gelederen een Anak Betawie voorkomt, ditmaal was er tóch iets heel bijzonders bij. Onder de te verdedigen dertien stellin gen was er nl. één (de negende) inge ruimd aan de ons meest bekende min derheid in Europa, nl. "Tong Tong, het terecht zich noemende enige Indische blad ter wereld", vormt vooral vanwege het daarin vervatte ego-documentaire materiaal een waardevolle en nog steeds vloeiende informatiebron voor diegenen, die geschied-sociologisch onderzoek willen verrichten naar denk gewoonten en gedragspatronen, welke in de voor-oorlogse Indische samenle ving werden aangetroffen". Dr. Biegel is kennelijk iemand die niet alleen in het Midden-Oosten, maar ook in Nederland zelf speurend rond blikt, en dan paralellen ontdekt die de bestudering van beide gebieden ten goede komen. Het verheugt óns zeer met ons in alle rust en eenvoud verder gaand, onze herkomstgenoot van dienst geweest te zijn. Om nog niet eens te gewagen van minoriteits-potenties die door de heer Biegel wél en duizenden anderen niet eens gezien worden T.R. Djangan kapingin jang mustahil Begeer niet het onmogelijke. Tah ada sial dengan sedih, djika sering pekerdja dengan menjenang hati. Wie altoos een werk voor zich heeft, dat hem geheel vervult, is nooit onge lukkig. Bermulahan ada di dalem tanganmu; bertengah djarang; teraohirnja belun pernah terpegang. Het begin staat dikwijls in onze macht; het midden zelden; het einde nooit. Menangkaplab kebranian; duka-tjita se- besarnja tamtu lekas hapus. vat moed; smart is niet van lange duur. Dalem ini dunia telah gampang gem- birahkan pingidupannja sama-sama ma- nusia. Men kan zoveel in het leven elkander gemakkelijk maken. Ingez. door Si Klaas

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 4