SOMS, ALS IK MOE BEN
Jos. van Arcken l
Paraat "Adik-schap"
Nogmaals Moeder Abels
Soms, als ik moe ben, dan vraag ik mij
weieens af, wat ik ben begonnen! En voor
al, als er weer behoorlijk veel kleren zijn.
Maar dan pak ik de brieven, die ik van
Indonesië ontving en lees ze opnieuw.
De blijdschap en dankbaarheid, die je
dan leest, geeft mij nieuwe moed. Alhoewel
ze het over de moeilijkheden hebben, wordt
dit op een rustige manier verteld en nooit
„tjèngèngEn wat mij opvalt is, dat ze
nooit om meer vragen.
Wanneer ik dit alles dan weer tot mij heb
laten doordringen, dan zeg ik tegen mijzelf:
"Wat een lummel ben je toch, om aan moe
heid toe te geven. En dat, terwijl deze men
sen zowel geestelijk als lichamelijk mis
schien nog erger moe zijn!"
En dan begin ik maar weer te pakken,
alsof mijn leven ervan afhangt. Als er dan
toch weer enige pakketten weg zijn, heb
ik er toch opnieuw genoegdoening van.
Ik zou dit gedoe en de correspondentie
met Indonesië toch niet graag meer willen
missen. Alleen, ziet het er beroerd uit met
mijn fondsenMaar, komt tijd komt raad.
Chris
Chris is, zoals U weet, de sobat die zich
de moeite getroost pakketten met kleren
e.a: samen te stellen en te versturen naar
adressen in Indonesië, als U hem het geld
ervoor geeft. Die kleren krijgt Chris van
andere mensen, die het kunnen missen. Hij
stopt er wat garen en naalden enz. bij en
vindt altijd wel adiks in Indonesië -(Indo's
en Indonesiërs) die het niet breed hebben,
en zo'n zending fantastisch kunnen gebrui
ken.
Wij in ons druk bezette leven, waarin geen
tijd is om periodiek zelf zo'n pakket samen
te stellen en zelf naar de post te brengen
(of mensen die slecht ter been zijn), maken
van deze diensten van Chris gaarne ge
bruik. Want door de hulp van Chris wordt
menig goed voornemen dus tóch nog een
feit.
Zo'n zending wordt "met alles wat erop en
eran zit" inclusief alle verzendkosten maar
een pakket van f 15,een zó klein be
drag dat de meesten er hun hand niet voor
omdraaien, maar daar, in een kampong of
een arm buurtje, is het "Ein Stüc'k vom
Himmel". En alles is welkom, want er zijn
altijd arme adiks die mee profiteren. Dat
weet U wel, ja?
Men kan zelf een adres opsturen om de
gift naar toe te sturen en U kan zo maar
het geld opsturen en aan Chris overlaten
een adres te vinden. En als U helemaal
geen adres en geen geld heeft, maar U
heeft wel een warme adik-bezorgdhei'd,
stuur dan wat oude kleren van U. Maar
wees altijd een nobele adik; stuur geen
kleren die al "amoh" zijn of dikke bont
jassen, ja? Want die arme, verre adik IS
Uw broer (of zuster).
En tenslotte: als Uw gift niet gauw wordt
"verwerkt" en U b.v. geen bedankje krijgt,
WEES NIET BOOS! Lees de brief aan het
begin nog eens over. Bedenk dat Chris
het in zijn schaarse vrije tijd doet. Als het
"effe kan", en U woont in Nijmegen, maak
kennis met hem en overleg hoe U een deel
van Chris' werk mag overnemen.
Misschien begrijpt alleen Tjalie welk een
enorm portie Chris geëntameerd heeft.
Want menige arbeid van Tong Tong is door
mijzelf bescheiden en hoopvol begonnen
en heeft ons af en toe als een lawine over
stroomd! Toch is het altijd TE mooi werk
geweest waar Tong Tong aan begonnen is.
LAAT ONS HET VOORTZETTEN!
T.R.
Voor Juwelen en Uurwerken als 4
van ouds naar
Laan van Meerdervoort 520 I
Den Haag - Telef. 33 64 41
Soms blijft een strookje gegevens
in onze copy-map liggen omdat het
achter andere copy geclipt is geraakt.
Maar - ook al is de copy "verouderd" -
toch stereotiep en karakteriserend is
voor de milde geest van vele lezers,
die altijd attent blijven om adiks in
moeilijkheden te helpen. Dus b.v. door
geld beschikbaar te stellen voor abon
nees, die door de huidige verslechte
rende conjunctuur geen duur abonne
ment op ons blad kunnen betalen.
Hier is dat strookje copy:
A. v. Boekholtz 20,Dr. Buschkens
30,Ir. Broekhoff 10,R. Drilon
Barre 22,Eic'hholtz 70,G. v. d.
Goot 20,A- Hilling 10,Klumper-
beek 20,Marmelstein 30,v. Moo'k
-Maureau 30,A. Pfaeltzer 270,
M. Pronk 30,S. E. Poortman 30,
A. A. Ros 30,v. Temmen 60,
Mevr. Toxopeus-Foeken 30,A. W.
Vreede 30,Ch. Viets 20,Wins
30,Wilkens 15,Dr. Weber 10,
H. v. Zijp 10,
Naar aanleiding van het art. "Moeder
Abels" en "Over minachting" in 't T.T. Nr.
van 15-3-72 moet 't volgende toch van mijn
hart.
Nog steeds woekert de kanker over ge
discrimineerde woorden, als: "Indo, petjo",
enz. enz. enz.
Wij, repatrianten, noemen ons nu: "In
dische Nederlanders", 't Laatste, om aan
te duiden, dat we feitelijk Europeanen zijn.
Maar achteraf bekeken zijn er volbloeden,
halfbloeden (w.o. ik) mengbloeden, inlan
ders, buitenlanders, enz. enz.
Een gewone orang tani inlander
volbloed (Soekarno ook)
Een in Nederland geboren Fries, Zeeuw
volbloed.
Mengbloeden (Amerika wemelt ervan)
w.o. ook Indo's sinjo's nonna's enz. enz.
bestaan uit een mengsel van blank en ge
kleurd bloed, ergo gediscrimineerd.
En waarom eigenlijk? Dat zij z.g. gede
genereerd zijn of afgezakt tot inboorlingen-
niveau ligt gewoon aan slechte opvoeding,
idem levensomstandigheden, idem onder
wijs, idem klimaat, koloniale achterstelling
bij import Europese werkkrachten, enz. enz.
Dan vergeet men ook 't volgende: Volks
verhuizingen voorkomen inteelt. Wie zegt
ons, dat onze emigratie hierheen, de inva
sie van Ambonnezen, gastarbeiders, Suri-
namers niet 't zelfde doel (voorkomen van
inteelt) beogen?
Naar de ontzettend talrijke onvolwaardige,
achterlijke, zwakzinnige, krankzinnige kin
deren hier in Holland te oordelen, is het
Nederlandse volk misschien aan 't degene
reren toe eh moet misschien nieuw bloed
geïnjecteerd worden.
Verder wijs ik op 't woord cocktail,
mengdrank, die tot de verfijnste en duurste
behoort.
Ons, Indo's mag men gerust 'n cocktail
ras noemen. Onze opperste generaals (nu
gepensioneerd) n.b. van de Hollandse land
macht, waren Indische jongens. En ik meen
ook de bouwer van een van Rotterdams
nieuwe bruggen.
Zelfs God, onze Schepper, houdt van
mengen. Kijk naar de bloemenkwekers, de
wijnmengers, enz enz.
Naar de tévéreclames, wat de scheikun
digen al niet dooor vakkundig mengen tot
stand brengen.
Zo kan ik wel doorgaan, maar mijn doel
is, dat de gerepatrieerden zich niet, nóóit
meer ergeren aan minachtende uitlatingen
en die rustig over zich heen laten gaan, oor
in-, oor uit, habis perkara.
Mej. R. M. Visser
Noot: Dobzhansky, 's werelds meest autho-
ritaire deskundige op het gebied van erfe
lijkheid, ras en samenleving (van wiens
hand nog steeds studies verschijnen) denkt
dat er mengbloeden geweest zijn zo lang
als de mensheid er is. Het idee dat er oor
spronkelijk vijf of zes "volbloed-oorsprong-
rassen" zijn geweest en "de rest" pas later
door menghuwelijken zijn ontstaan, is totaal
ongegrond.
Het droevige is dat de modernste kennis
omtrent erfelijkheid bekend móet zijn aan
elk ontwikkeld en academisch gevormd
Zeker zijn er ettelijke gratis abonne
menten gegeven door vrienden die niet
op dit lijstje staan en die zó te hooi en
te gras zijn binnengekomen dat zij niet
tijdig genoeg werden opgemerkt, al is
altijd elke schenking keurig gehono
reerd! En is te allen tijde in onze boe
ken terug te vinden. Ook komen nog
steeds giften voor dit doel binnen!
Bewaar deze geest van hulpbereid
heid! De ernstigsten onder ons weten
dat het armoedespook nader en nader
komt. Als wij in de geest getraind blij
ven, blijven wij helpers en redders in
moeilijker tijden.
mens en dat alleen "de man van de straat"
nog steeds dom is. Maar ook in Holland's
hoogste kringen wemelt het van onweten
den die de domste opinies nog steeds ver
kondigenen van Indo's die van hun
eigen identiteit ook niets leren en op hun
beurt achterlijke opinies blijven verkon
digen. Onthoud goed: -het zijn altijd bij de
grote massa's de mensen zonder bescha
ving, zonder karakter en zonder intelligentie,
die proberen superioriteit op te hangen aan
zoiets leegs en onwaars als ras!
Droevig is dat zoveel mengbloeden zich
nog steeds "op de kast laten jagen" door
wat ingebeelde domkop-,.volbloeds" bewe
ren, zelfs wanneer men zich alleen maar
inbeeldt dat er denigrerend wordt geoor
deeld. - Red. TT.
5