SOMS, ALS IK MOE BEN Jos. van Arcken l Paraat "Adik-schap" Nogmaals Moeder Abels Soms, als ik moe ben, dan vraag ik mij weieens af, wat ik ben begonnen! En voor al, als er weer behoorlijk veel kleren zijn. Maar dan pak ik de brieven, die ik van Indonesië ontving en lees ze opnieuw. De blijdschap en dankbaarheid, die je dan leest, geeft mij nieuwe moed. Alhoewel ze het over de moeilijkheden hebben, wordt dit op een rustige manier verteld en nooit „tjèngèngEn wat mij opvalt is, dat ze nooit om meer vragen. Wanneer ik dit alles dan weer tot mij heb laten doordringen, dan zeg ik tegen mijzelf: "Wat een lummel ben je toch, om aan moe heid toe te geven. En dat, terwijl deze men sen zowel geestelijk als lichamelijk mis schien nog erger moe zijn!" En dan begin ik maar weer te pakken, alsof mijn leven ervan afhangt. Als er dan toch weer enige pakketten weg zijn, heb ik er toch opnieuw genoegdoening van. Ik zou dit gedoe en de correspondentie met Indonesië toch niet graag meer willen missen. Alleen, ziet het er beroerd uit met mijn fondsenMaar, komt tijd komt raad. Chris Chris is, zoals U weet, de sobat die zich de moeite getroost pakketten met kleren e.a: samen te stellen en te versturen naar adressen in Indonesië, als U hem het geld ervoor geeft. Die kleren krijgt Chris van andere mensen, die het kunnen missen. Hij stopt er wat garen en naalden enz. bij en vindt altijd wel adiks in Indonesië -(Indo's en Indonesiërs) die het niet breed hebben, en zo'n zending fantastisch kunnen gebrui ken. Wij in ons druk bezette leven, waarin geen tijd is om periodiek zelf zo'n pakket samen te stellen en zelf naar de post te brengen (of mensen die slecht ter been zijn), maken van deze diensten van Chris gaarne ge bruik. Want door de hulp van Chris wordt menig goed voornemen dus tóch nog een feit. Zo'n zending wordt "met alles wat erop en eran zit" inclusief alle verzendkosten maar een pakket van f 15,een zó klein be drag dat de meesten er hun hand niet voor omdraaien, maar daar, in een kampong of een arm buurtje, is het "Ein Stüc'k vom Himmel". En alles is welkom, want er zijn altijd arme adiks die mee profiteren. Dat weet U wel, ja? Men kan zelf een adres opsturen om de gift naar toe te sturen en U kan zo maar het geld opsturen en aan Chris overlaten een adres te vinden. En als U helemaal geen adres en geen geld heeft, maar U heeft wel een warme adik-bezorgdhei'd, stuur dan wat oude kleren van U. Maar wees altijd een nobele adik; stuur geen kleren die al "amoh" zijn of dikke bont jassen, ja? Want die arme, verre adik IS Uw broer (of zuster). En tenslotte: als Uw gift niet gauw wordt "verwerkt" en U b.v. geen bedankje krijgt, WEES NIET BOOS! Lees de brief aan het begin nog eens over. Bedenk dat Chris het in zijn schaarse vrije tijd doet. Als het "effe kan", en U woont in Nijmegen, maak kennis met hem en overleg hoe U een deel van Chris' werk mag overnemen. Misschien begrijpt alleen Tjalie welk een enorm portie Chris geëntameerd heeft. Want menige arbeid van Tong Tong is door mijzelf bescheiden en hoopvol begonnen en heeft ons af en toe als een lawine over stroomd! Toch is het altijd TE mooi werk geweest waar Tong Tong aan begonnen is. LAAT ONS HET VOORTZETTEN! T.R. Voor Juwelen en Uurwerken als 4 van ouds naar Laan van Meerdervoort 520 I Den Haag - Telef. 33 64 41 Soms blijft een strookje gegevens in onze copy-map liggen omdat het achter andere copy geclipt is geraakt. Maar - ook al is de copy "verouderd" - toch stereotiep en karakteriserend is voor de milde geest van vele lezers, die altijd attent blijven om adiks in moeilijkheden te helpen. Dus b.v. door geld beschikbaar te stellen voor abon nees, die door de huidige verslechte rende conjunctuur geen duur abonne ment op ons blad kunnen betalen. Hier is dat strookje copy: A. v. Boekholtz 20,Dr. Buschkens 30,Ir. Broekhoff 10,R. Drilon Barre 22,Eic'hholtz 70,G. v. d. Goot 20,A- Hilling 10,Klumper- beek 20,Marmelstein 30,v. Moo'k -Maureau 30,A. Pfaeltzer 270, M. Pronk 30,S. E. Poortman 30, A. A. Ros 30,v. Temmen 60, Mevr. Toxopeus-Foeken 30,A. W. Vreede 30,Ch. Viets 20,Wins 30,Wilkens 15,Dr. Weber 10, H. v. Zijp 10, Naar aanleiding van het art. "Moeder Abels" en "Over minachting" in 't T.T. Nr. van 15-3-72 moet 't volgende toch van mijn hart. Nog steeds woekert de kanker over ge discrimineerde woorden, als: "Indo, petjo", enz. enz. enz. Wij, repatrianten, noemen ons nu: "In dische Nederlanders", 't Laatste, om aan te duiden, dat we feitelijk Europeanen zijn. Maar achteraf bekeken zijn er volbloeden, halfbloeden (w.o. ik) mengbloeden, inlan ders, buitenlanders, enz. enz. Een gewone orang tani inlander volbloed (Soekarno ook) Een in Nederland geboren Fries, Zeeuw volbloed. Mengbloeden (Amerika wemelt ervan) w.o. ook Indo's sinjo's nonna's enz. enz. bestaan uit een mengsel van blank en ge kleurd bloed, ergo gediscrimineerd. En waarom eigenlijk? Dat zij z.g. gede genereerd zijn of afgezakt tot inboorlingen- niveau ligt gewoon aan slechte opvoeding, idem levensomstandigheden, idem onder wijs, idem klimaat, koloniale achterstelling bij import Europese werkkrachten, enz. enz. Dan vergeet men ook 't volgende: Volks verhuizingen voorkomen inteelt. Wie zegt ons, dat onze emigratie hierheen, de inva sie van Ambonnezen, gastarbeiders, Suri- namers niet 't zelfde doel (voorkomen van inteelt) beogen? Naar de ontzettend talrijke onvolwaardige, achterlijke, zwakzinnige, krankzinnige kin deren hier in Holland te oordelen, is het Nederlandse volk misschien aan 't degene reren toe eh moet misschien nieuw bloed geïnjecteerd worden. Verder wijs ik op 't woord cocktail, mengdrank, die tot de verfijnste en duurste behoort. Ons, Indo's mag men gerust 'n cocktail ras noemen. Onze opperste generaals (nu gepensioneerd) n.b. van de Hollandse land macht, waren Indische jongens. En ik meen ook de bouwer van een van Rotterdams nieuwe bruggen. Zelfs God, onze Schepper, houdt van mengen. Kijk naar de bloemenkwekers, de wijnmengers, enz enz. Naar de tévéreclames, wat de scheikun digen al niet dooor vakkundig mengen tot stand brengen. Zo kan ik wel doorgaan, maar mijn doel is, dat de gerepatrieerden zich niet, nóóit meer ergeren aan minachtende uitlatingen en die rustig over zich heen laten gaan, oor in-, oor uit, habis perkara. Mej. R. M. Visser Noot: Dobzhansky, 's werelds meest autho- ritaire deskundige op het gebied van erfe lijkheid, ras en samenleving (van wiens hand nog steeds studies verschijnen) denkt dat er mengbloeden geweest zijn zo lang als de mensheid er is. Het idee dat er oor spronkelijk vijf of zes "volbloed-oorsprong- rassen" zijn geweest en "de rest" pas later door menghuwelijken zijn ontstaan, is totaal ongegrond. Het droevige is dat de modernste kennis omtrent erfelijkheid bekend móet zijn aan elk ontwikkeld en academisch gevormd Zeker zijn er ettelijke gratis abonne menten gegeven door vrienden die niet op dit lijstje staan en die zó te hooi en te gras zijn binnengekomen dat zij niet tijdig genoeg werden opgemerkt, al is altijd elke schenking keurig gehono reerd! En is te allen tijde in onze boe ken terug te vinden. Ook komen nog steeds giften voor dit doel binnen! Bewaar deze geest van hulpbereid heid! De ernstigsten onder ons weten dat het armoedespook nader en nader komt. Als wij in de geest getraind blij ven, blijven wij helpers en redders in moeilijker tijden. mens en dat alleen "de man van de straat" nog steeds dom is. Maar ook in Holland's hoogste kringen wemelt het van onweten den die de domste opinies nog steeds ver kondigenen van Indo's die van hun eigen identiteit ook niets leren en op hun beurt achterlijke opinies blijven verkon digen. Onthoud goed: -het zijn altijd bij de grote massa's de mensen zonder bescha ving, zonder karakter en zonder intelligentie, die proberen superioriteit op te hangen aan zoiets leegs en onwaars als ras! Droevig is dat zoveel mengbloeden zich nog steeds "op de kast laten jagen" door wat ingebeelde domkop-,.volbloeds" bewe ren, zelfs wanneer men zich alleen maar inbeeldt dat er denigrerend wordt geoor deeld. - Red. TT. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 5