OOST-WEST MARKT DEN HAAG HOUTRUST 26 JUNIt/m 1 JUL11972 14e PASAR MALAM SANDRA ANDRES TANTE PIM EISINGER DE NACHTSIRENEN o.l.v. Guus Becker THE DUTCH RHYTHM STEEL BAND met limboshow en vuurvreter CCC Inc. ANNEKE GRÖNLOH THE BEACHCOMBER The Continental Uptight Band Demonstratie Kempo bond (chin, vechtsport) Films, kermis, waarzegster, kindercrèche jonge- renhoek, tropische tuin "HOMO LUDENS" Dit jaar kunt u voor het eerst zes dagen genieten van die unieke Pasar-Malam-sfeer: de meer dan 100 stands, de gevarieerde Indische en Chinese gerechten, het show programma op twee podia met o.m.: INFORMATIECENTRUM OVER INDONESIË met UITGEBREIDE FOTO-EXPOSITIE Wilt u telefonische inlichtingen, belt u dan NIET naar het INDISCH TIJDSCHRIFT TONG TONG, maar stelt u zich recht streeks in verbinding met de PASAR MALAM, Lange Voorhout 25b, Den Haag, bereikbaar onder de nummers (070) 18 05 85 en 64 52 49. klein aantal chinezen, die op de zero enkele weken achtereen verblijven. Een Chinese jonk, waarmede het personeel van Bagan naar de zero wordt gebracht brengt dezelf de ploeg weer terug, echter met dat ver schil, dat de terugtocht behalve de crew een volle lading gevangen ikan tri omvat. Aan de wal wordt de ikan tri uitgevloerd op grote van bamboe matten vervaardigde oppervlakten, ondergaat een verrottings proces, vandaar die stank, om vervolgens na toevoeging van enkele ingrediënten een knedingsproces te ondergaan. Dit proces voltrekt zich- door het stampen met de voeten van het hiervoor bestemde perso neel, waarbij de voeten echter wel voorzien waren van speciaal hiervoor bestemde voetzolen. De uiteindelijk verkregen trassie werd in zeer grote hoeveelheden, verpakt in kisten, vanuit de haven per schip naar vele gebie den vervoerd, doc'h wel voor het grootste deel naar Britsch-lndië. Dit wat de trassi betreft. Er valt over deze haven nog veel meer te vertellen. Mocht U hiervoor belangstelling hebben dan zend ik U gaarne in een volgend artikel deze meerdere bijzonderheden, o.m. over het leven van de Chinezen, de verhouding van chinezen tot de andere bevolkingsgroepen, het t.z.t. verdwijnen van de plaats Bagan Si Api Api door overheveling naar een gunstiger oord voor de scheepvaart enz., enz. Van Seventer (wordt vervolgd) Dit gezegde betekent: "De mens speelt" en duidt sinds eeuwen op het vermogen van de beschaafde mens om zijn tijd niet alleen te verdoen met slaafse arbeid, maar ook om speels te "relaxen" met speciaal voor dat doel "uitgevonden" spelen met wetten en regels. Deze laatste moeten niet opge vat worden als akelige beperkingen of dwarszitterijen, maar verhogen de aan trekkelijkheid van het spel. Zelfs op het primitieve hardlopen, springen, werpen en boksen van de Oude Grie ken konden Olympische Spelen wor den gebouwd die sportiviteit en eer tot hoogste waarden verhieven en later de volken der wereld in vriendschappelij ke ontmoetingen bijeen konden bren gen. In het begin van deze eeuw waren beoefenaren van sport en spel nog veelal zij, die behooorden tot de bour- goisie: academici, studenten, officieren enz. maar reeds was de sport bezig om de Grote Massa's te veroveren en werd langzaamaan ook wat anders duidelijk: datgene wat prof. Huizinga noemde: de encanaillering van de sport. En nu, 70 jaar later, is het al heel normaal dat wedstrijden ontaar den in vechtpartijen, dat geld verdie nen met de sport hoofdzaak is en om de wille van enorme verdiensten bv. voetbalwedstrijden doodlopen in zg. "cement-voetbal", waar de laatste vreugde geheel uit verdwenen is, maar verkrampte sport elke zorgeloze, vreügdevolle ontplooiing onmogelijk maken. "Homo ludens" bestaat al lang niet meer. Men verdient in de prof.-sport en zelfs (al knoeiend) in de amateursport (die spoedig wel zal verdwijnen als een atavisme). Ongemerkt zijn we weer ge naderd tot het eind-aspect van de sport en spel in de tijd van de ineenstorting van het Romeinse Rijk. Toen op het laatst niet meer de gladiatoren der Romeinse legioenen in de arena's kwa men, maar opgekochte slaven die el kaar vermoordden ten aanschouwe van duizendkoppige menigten. Het gaat allemaal langzaam. En met voorbeeldig chauvinisme gooien we net zo lang de schuld op buitenlandse ath- leten tot ook hier de verwording en ge weldpleging niet meer ontkend kunnen worden. Al lezen we nog steeds met zoetsappig gezicht zulke krantenbe richten als waarin Atje Keulen-Deelstra getuigt: "Ik heb me kapot gereden. Steeds maar gedacht: "rijd haar in de vernieling, rijd haar in de vernieling!"... De gemiddelde Indischman is (zon der zich vrij te pleiten, hoor!) zich al lang aan het herorienteren op de sport. En daarnaast op de hele moderne be schaving, waar wij vroeger zo tegen op zagen vanuit het landelijke Indonesië. En een angstig voorgevoel bevangt ons als we onszelf afvragen: "Waar leidt dit heen?" T.R. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 15