OOK ZULKE VOOR 60.000! HIJ HOORT ERBIJ - Y "Atax ter hoogte ran de Aloon Aloon te Malang" FotoAli Imam) met hun tweetaktmotoren toch niet concur reren tegen de Volkswagenbusjes. Tenslotte dan de specifieke vooroorlogse driewielers, waar onze nostalgische gedach ten het meest naar uitgaan: de Demmo's Ataxen, Amko's, Masco's e.d. Volgens mij is het allemaal begonnen in Malang, waar een vernuftig iemand de Demmo construeerde, hetgeen m i. de af korting is van de Eerste Malangsche Motor Onderneming. Het chassis was T-vormig, ongeveer in de trant van de tent-enbagage- karretjes, die wij in de vacantie middels een trekhaak achter aan de auto bevestigen. Waar bij bagagewagen of Alpenkruizer de trekhaak en oog samenkomen en gekoppeld worden, is bij de Demmo een soort van balhoofd geconstrueerd, waar een nagenoeg verticale stang in past, die met het voorwiel op de grond steunt. Boven het balhoofd was de motor geplaatst, die met de hand werd aangeslingerd. De overbrenging ge schiedde door een dikke ketting van motor naar rechterkant voorwiel. Boven en aan de motor was het begin van het stuur bevestigd, maar aangezien motor en voorwiel buiten de passagiers- en bestuurderscabine was, had dit stuur de vorm van een langgerekte rechthoek. Het stuur liep middels een uitsparing in het front van de cabine naar binnen, zodat bij het nemen van een bocht alleen het stuur, de motor en het voorwiel meedraai den. De passagierscabine boven de achteras gebouwd, had de vorm van een opelette- cabine, ook de bestuurderszitplaats kwam overeen met die bij een opelette. Ter illustratie hier op afbeelding 1 een zeer recente foto van een Demmo ergens in Malang. Dank zij het vernuft en improvisa tievermogen van deze Indonesische toe- kangs rijden deze originele 40-jarige ve hikels nu nog rond' Een concurrerende firma, die het grote succes van de Demmo zag, construeerde daarop de "Atax". Deze Atax is gewoon een omgebouwde motorfiets, ik meen de Engelse merken Norton, B.S.A. en/of Rudge. Het achterwiel werd gedemonteerd en de achteras ver breed en voorzien van twee achterwielen. Op dit chassis werd een opelettecabine gebouwd voor de passagiers. Deze cabine eindigde net achter het zadel van de be stuurder. Om de bestuurder toch droog te laten zitten in geval van regen, werd het dak van de cabine naar voren verlengd met een soort èmpèran en vóór de chauffeur werd een soort schild met voorruit gemaakt, echter los van de eigenlijke cabine. Bij het nemen van een bocht draaiden dus stuur, voorwiel en voorruit mee. De motor werd op gang gebracht door een gewone kickstarter, net als bij een gewone motorfiets en de overbrenging geschiedde ook via de achterwielen. Hierbij op afb. 2 een recente foto van een Atax gefotografeerd ter hoogte van de Alun-Alun in Malang. Deze Ataxan waren motorisch krachtiger dan de Demmo's en minder labiel, mede hierdoor construeerden andere concurre rende firma's de Masco en de Masca, die echter qua uitvoering identiek zijn aan de Atax. In Surabaia reed ook nog de Amko rond, eigenlijk een voorloper van de huidige Ja panse Bemo's, zoals op afb. 3 is te zien, met dien verstande, dat de Amko geen opelettecabine had, maar slechts een ach terbank parallel aan de voorbank, zoals in een normale auto. Deze Amko's waren echter ondingen door hun traagheid en gering motorvermogen, zodat ze alleen in Surabaia konden rijden met zijn vlakke wegen en niet in bergsteden. Dit was mijn mijmering over driewielers, want zelfs bij de aanblik van zo'n voertuig opent zich voor ons weer een wereld van dierbare herinneringen!! Laten we daar dankbaar voor zijn. W. E. Grashuis Bersama soerat ini, saja ada kirim 10, akan sokong poehoen Waringin jang di ta- nam dengan bersama-sama saudara sauda- ra dan sobat sobat "Tong Tong" dan di kasih nama Fonds Tong Tong 60.000, Harep lah poehoen itoe selekas moeng- kin djadi besar dan tegoe selama lamanja. Oude Tjih Si Leo. Dezer dagen in de post een giro'tje van 30,met het laconieke bijschrift: "Beter te laat dan nooit!" Inderdaad niet laat sadja, maar betoel "te" laat als we denken aan de woorden: "Wie als vriend hier binnen gaat, is nooit te vroeg maar steeds te laat." De constatering dat deze vriend inderdaad bij ons hoort, is een na lange overdenking wijze beslissing! "Atax en Bemo" "Dit laatste vehikel is het nieuwste, maar vele van deze "Tjapa Djepang" zijn al overleefd door de "stoere" Atax' (Foto: Ali Imam) OPROEP Radio-Amateurs uit voorm. Ned.- Indië, bezoekt 1 juli a.s. tijdens de Pasar-Malam in Den Haag, onze PK-Reunië. Inl.: Clem. A. de Cotey Vlierstraat 590, Enschede. Het vol krijgen van het Fonds 60.000 is uitsluitend een kwestie van Poekoel Teroes! Zet éven door, want er kunnen na ons nog duizenden wezen en behoeftigen van profiteren! 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 13