iSelamatan c~Vlieuwó Aangeboden: Het huwelijk van René Wassing Bij het heengaan van Hope Het gaat goed met onze selamatan! Niet alleen voldoet het aantal inschrijvingen aan alle verwachtin gen, maar uit alle spreekt de saamho righeid van gemeen schapszin, begrippen waarop deze selama tan wordt gebouwd. Naast (de lekkerste!)' makanans, financiële bijdragen worden ook diensten in ve lerlei vorm aangeboden, o.a. "meerij den in de auto van selamatan-gangers zonder transport". Een geweldig idee! We verwachten dat voor deze makke lijke transportgelegenheid voornamelijk de ouderen en zwakken, voor wie trein- of busreis te vermoeiend is, in aanmer king zullen komen. Daar moet natuur lijk over worden gecorrespondeerd en daarom zullen we geregeld in deze rubriek vraag en aanbod vermelden. Het contact moet door de gegadigden zelf worden gemaakt, schriftelijk of te lefonisch. Dus wèl opgeven aan Tong Tong of U meerijden wil (vraag). Wij publiceren dit en U wacht dus maar de reacties af. Nadere bijzonderheden Overigens verkeren wij met de voor bereidingen van de selamatan pas in een beginstadium, er valt nog niets definitiefs te melden. Wij beloven U echter dat U geruime tijd vóór 28 October Uw deelnemers kaarten krijgt toegestuurd, tegelijk met een brochure waarin alle aanwijzingen, over het hoe, wat en wanneer van de selamatan, het afgeven van etenswaren etc. etc. Dat zal dus pas October wor den, nu eerst alleen de-vraag en aan bod voor het vervoer. Schrijft en vraagt U voorlopig dus niets meer ja, wij zullen U tijdig al het nieuws en instructies voor de grote dag doorgeven. Tot ziens! Selamatan-comité. Fam. K. Loo, Margrietstraat 7, Simpel- veld (Heerlen) heeft 2 plaatsen in de auto voor meerijders. (Is nu met vacantie, terug 19 aug. dus niet eerder schrijven). VLIEGENDE SCHOTELS Abonnee C. E. Johannes, Sumatrastr. 75/I, Amsterdam-Oost zou gaarne cor responderen met andere Tong Tong lezers over zijn hobby: Vliegende Scho tels. Zaterdag 27 mei zijn we even een handje wezen geven aan twee ouwe sobats van ons (en Tong Tong): René Wassing en Rita Visser, die op die dag met elkaar in het huwelijk traden. Het jonge paar, sinds jaren verbonden aan het Museum voor Land en Volken kunde te Rotterdam, heeft al heel oude speciale banden met Indonesië, waar ook het Museum een apart warm plekje in het hart voor heeft. Zo moeten dus langzamerhand vele vriendschappen gegroeid zijn, maar toen al die vrienden en vriendinnen zaterdag op de bruiloft kwamen, waren de wijde hallen van het gebouw haast te klein om alle gasten te herbergen. Natuurlijk zorgden de Nederlandse gamelanspelers van deze vriendenkring voor de mooiste muziek die men zich bij zulk een gelegenheid wensen kan. En we zijn er nog steeds trots op dat we destijds ons "gamelan-klasje" heb ben opgericht. Deze eeuwenoude mu ziek doet het nog steeds prachtig, ook in Europa, en het geeft méér sfeer en we zouden haast zeggen "regaliteit" dan welk westers bandje ook. De sono re, rijpe tonen weerklonken vrolijk door het hele gebouw, waar de gasten zich zonder enige stijfheid of vormelijkheid bewogen. Er was een juweel van een sedekah met vorstelijke goenoengans nasi ku ning, en er waren door vrienden ge brachte "soembangans" dansen, en na tuurlijk waren er erg veel cadeaux! Meer echter dan deze vriendenkring trof ons het feit dat het Museum door dit echtpaar zoveel levende vriend schappen heeft kunnen kweken, niet in het minst onder de Indonesiërs. Geen enkel ander museum in Neder land heeft zo'n broederschap met Indo nesië als dit Rotterdams museum. Hier is een levend en creatief contact ge sticht "for many years to come". En we hopen dat in elk geval het echt paar Wassing hier nog lang vele rijke vruchten van mag blijven plukken. T.R. Zij heette Hope, en zij is altijd de Hoop zelf geweest: zo mild, zo gedul dig, zo vriendelijk, zo genadig! Ze heette voluit Hope Ebertine Busse laar - van Hek, namen dus die ver kleefd zijn met Semarang. Ze was ge trouwd met Bert Busselaar, één van de veertien Busselaars (Max schrijft vaak voor Tong Tong), en wie hen gekend heeft, weet dat zij vóór al rechtgeaard zijn: mensen die je graag tot vriend hebt, omdat ze betrouwbaar zijn als een rots en nooit roddelen (zoiets wordt steeds zeldzamer). Hope heette natuurlijk de laatste ja ren van haar leven Oma Hope, niet al leen voor haar kleinkinderen, maar voor al de gasten van "huize BOS", want ze was moeder/schoonmoeder van het echtpaar Mülders, voorzitter en redac trice van het bondsblad van de Bond der Oud-Steurtjes. Daarom kwamen we er dus zo vaak - behalve het laatste jaar van haar leven (het 71ste) toen ze langzaam zwakker werd en regelmatig sukkelde met haar gezondheid. Maar ook in die moeilijke dagen voor haar, was ze een ideale vriendin en vol klei ne attenties - en een vriendelijke glim lach voor iedereen. En een zelfgemaak te snack! Vaak dachten we: straks zoeken we haar weer op - en kwam er wéér wat tussen - tot het Einde van alle Leven er tussenkwam en nu is Hope "voor bij". Zoiets treft je altijd dubbel - ook al zijn we er bij Tong Tong aan gewend, omdat we zo graag alle trouwe sobats van ons blad toch wel éven hadden willen zien - en er kwam nooit wat van. Zo is de Dood: ook tussen goede vrienden staat Zij er plotseling als een volslagen Finaliteit. We blijven be droefd te moede achter. Bijna alsof met Hope ook De Hoop ons verlaten heeft. Maar het is de herinnering aan de volheid van haar leven als mens tot haar laatste levensdag toe, die een nieuwe Hoop voor ons heeft achterge laten: dat wij ook zo'n rijke oude dag zullen mogen beleven als zij! Vervolg "Bij de voorplaat" beden verhoren. Historie is voor deze mensen dus een hedendaagse functionaliteit (helpt het leven richten), terwijl historische figuren voor ons - Westerse ontwikkel den - slechts lectuur zijn. En wérkelijk: als er mensen zijn die na vier eeuwen (Senapati stierf in 1601) nog voortle ven in het leven van alle dag en over de bouwvallen van vandaag oprijzen als een machtige, eeuwen levende wa- ringin, betekent dat in ons, feilbare gebrekkige mensen, vermogens leven, die enorme boven-menselijke dimen sies hebben. Waardoor wij eigenlijk niet "klein en feilbaar" zijn, maar nu, "any time", weer ontwaken kunnen tot een leven zo groot en mooi als wij maar dromen kunnen. Als wij maar spreken kunnen met de geslaagde dromers van alle tijden. Daarom: bid tot Senapati. Breng bloemen en gebeden! Want wie groot heid eren kan, kan de voorhof vinden naar die grootheid. T.R. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1972 | | pagina 3